Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

    Opname met de Fuji & analoge Pentax M 50mm 1,4 en als tussenring de Panagor Macroconverter


    Comment


    • #17
      Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
      Bedankt voor de steun hier en via PM, ik hoop er hier idd iets positiefs van te maken (en te houden) en wat kleur (foto's) in de dag te brengen met dit grijze weer!
      Maar ik heb nu helaas zelf echt niet veel meer te tonen van Nikon F-vatting lenzen voorlopig..

      Ik ben benieuwd Mauritius, moest je ingescande analoge foto's hebben, ook altijd leuk! (wel liefst van manuele F-mount lenzen hier, of van andere lenzen in de andere topic's: oude-canon-fd-objectieven, m42-lenzen-showcase).
      Voor Olympus OM of Minolta MD is er nog geen topic, maar laat je aub niet afschrikken om er evt zelf eentje te openen
      Vroeger werden al deze mounts wel gepost in het m42 topic (ook door mij, vandaar dat ik mijn Viv 90 foto's al eens had gepost), maar dat werd toch wel wat rommelig vond ik, maar van de andere kant is het mss wel beter om één groot "manuele-lenzen-foto-topic" te maken, ik weet het niet, we proberen ook maar wat.
      Voor de mensen die mss wel zouden willen meedoen, maar de bedoeling van zo'n topic niet goed begrijpen, het is zoiets dat ik in gedachten heb: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1253143
      Je kunt natuurlijk denken (of schrijven): "Blijf daar dan maar wat oude-lenzen-foto's kijken en laat ons hier gerust", dat is je goed recht, maar als er genoeg mensen hier zouden posten zie je sowieso foto's voorbij komen waarvan je denkt: "wow, dat zou ik niet op deze manier kunnen maken met de lenzen die ik zelf heb" en het zou erg leuk zijn om dan evt eens af te kunnen spreken om evt een middagje elkaars lenzen wat uit te proberen en te vergelijken, en dat kan natuurlijk moeilijk met iemand die in Canada ofzo woont, o.a. vandaar dat ik het hier nog eens probeerde.

      Groetjes, Koen
      Heel gaaf Koen; heel gaaf!!
      Heb er wel wat in voorraad die op komst zijn!! en er komen regelmatig nieuwe analoge bij !
      Voor mijn part mag je zeker een analoge lenzen topic openen , ik ben al direct een fan!
      Van mijn analoge lenzen is de Nikkor Ai 50mm 2.0 zeker een favoriet; als ik met film op stap ga , met de Nikon F301 en de 50mm 2.0 ;
      één toestel , één lens , een paar films & de " benenzoom" , dan kan m'n dag niet meer stuk!

      Groetjes
      Maurits

      Comment


      • #18
        Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

        Mooie fleurige foto Mauritius! (ik wil nu niet verder muggenziften, maar mss paste hij ietsje beter in het m42 topic, aangezien het de opvolger is van de Takumar schroefdraad lenzen, maar laat hem hier zeker maar staan! )
        Die macro converters van Panagor (en ook Vivitar geloof ik) lijken echt wel een heel goeie oplossing, ik heb er nooit een gehad, maar enkel nog positieve zaken van gezien, dat is buiten een tussenring ook een degelijke 2x teleconverter waar je ook op oneindig mee kunt scherpstellen zeker hé?

        Ik neem eigenlijk bijna altijd enkel primes mee, maar heb buiten de 55mm 1.2 (die zit bijna vastgeklonken op mijn A7) meestal toch ook nog een paar tussenringen en een 20/24mm en een 100mm 2.8 mee, die laatste 2 passen samen in mijn kleinste lens pouch, en als ik wat meer ruimte over heb dan gaan ipv de 100mm en tussenringen vaak een 50mm macro en een 200mm 2.8 mee.
        Heerlijk toch dat je zo'n veelzijdige verzameling lenzen kunt samenstellen, zonder tè veel uit te geven en toch van een uitmuntende kwaliteit kunt genieten!
        Ik neem meestal slechts één bepaalde serie (lees mount) lenzen mee aangezien je dan maar één adapter nodig hebt en dus plaats bespaart en je dan ook makkelijker blindelings de lenzen kunt bedienen. Maar soms mis ik dan wel eens een lens die daar niet goed in past en dus thuis bleef..
        Van daar ook dat ik er al even over denk om mijn Nikkor 105 1.8 te ruilen voor een Canon FD 100 2, (en de Viv 90 2.5 in F-mount voor eentje in FD mount), maar ik zou die dan graag eerst eens persoonlijk willen kunnen vergelijken, maarja, de kans dat dat lukt is vrij klein
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #19
          Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

          Deze opname is gemaakt met een Nikon D80 & Vivitar series 1 / 24- 48 mm f: 3.8 VMC ( Nikon Ai )
          Deze lenzen serie van Vivitar werd gemaakt door " Kiron" voor Vivitar ( Kiron was een aanverwant bedrijf van Nikkor dat zeer kwaliteitsvolle lenzen afleverde )



          Comment


          • #20
            Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

            Nikkor 28mm f/2.8


            ik las bvb vaak dat (om maar een te noemen) de Nikkor 28mm 2.8 AIS zo geweldig is, ik had gehoopt daar bvb een paar plaatjes van te zien

            Hier enkele foto's met deze lens gemaakt.
            Meestal ben ik met macro bezig, dan gebruikt ik ze omgekeerd op een PB6 balg voor een maatstaf van 10/1.










            Groeten,
            Eric

            Comment


            • #21
              Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

              Mooi zo Mauritsius en Eric!

              Kiron kende ik idd ook als een van de fabrikanten van de uitstekende Vivitar S1 reeksen (naast o.a. Tokina) en onder hun eigen naam, maar dat ze ook iets met Nikon te maken hadden wist ik niet.

              Trouwens ook best benieuwd naar de 10:1 macro's met de 28mm
              Op wat voor diafragma werk je dan ongeveer, en met focus stacking vaak wsl?

              Groeten,
              Koen
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #22
                Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                10x met de omgekeerde 28mm f/2.8

                Ik gebruik altijd de sweetspot van een lens om te stacken, zo haal je het meeste uit je lens zonder
                onnodig veel opnames te hoeven maken.

                Bij deze maatstaf was dat f/5.6 en 10 opnames.





                10x met een Macro-nikon 35mm f/4.5 (RMS schroefdraad)

                Stack van 35 opnames

                Comment


                • #23
                  Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                  Heel knap, bedankt om deze te delen!
                  Ik heb zelf ook wel eens wat getest met breedhoeklenzen omgekeerd op een telelens (vergroting is dan +- mm telelens / mm breedhoeklens), maar gewoon een omgekeerde breedhoeklens op de camera heb ik nog niet echt geprobeerd (buiten eens wat freelenzen om te testen), eigenlijk ook geen idee wat het praktische verschil is, ik neem aan dat in beide gevallen de werkafstand en dus belichting het moeilijkste is, maar dat is heel schoon bij deze opnames. Voordeel lijkt me o.a. het veel lagere gewicht.
                  Foto 2 lijkt me een soort mug oid, maar foto 1 kan ik niet echt thuisbrengen, het witte lijkt suiker of zout ofzo, maar de rest?
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                    Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                    10x met de omgekeerde 28mm f/2.8

                    Ik gebruik altijd de sweetspot van een lens om te stacken, zo haal je het meeste uit je lens zonder
                    onnodig veel opnames te hoeven maken.

                    Bij deze maatstaf was dat f/5.6 en 10 opnames.





                    10x met een Macro-nikon 35mm f/4.5 (RMS schroefdraad)

                    Stack van 35 opnames

                    Heel fraaie opnames !! de opnames van de kristallen & het insekt getuigen van zekere klasse !!
                    jaren geleden heb ik in Foto & Doka een artikel gelezen over macrofotografie , en die mensen gebruikten een gewone lichtsterke lens en daarop een omgekeerd vergroterobjektief; met zeer positief resultaat!

                    Mvg
                    Maurits

                    Comment


                    • #25
                      Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                      Gemaakt met 6mm fisheye Ai-s f2.8 op mijn D800.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Gemaakt met 6mm fisheye Ai-s f2.8 op mijn D800.

                        En dan ook nog eens die mooi grote lenscap in uw handen. Is dit bij die verzamelaar van oude Nikon Als versamelaar?
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #27
                          Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                          En dan ook nog eens die mooi grote lenscap in uw handen. Is dit bij die verzamelaar van oude Nikon Als versamelaar?
                          Voor alle duidelijkheid Rogier, ik was de fotograaf en je ziet enkel mijn voeten
                          De man op de foto is inderdaad mijn vriend Christophe met de grootste "Nikon" verzameling ter wereld.
                          Verleden jaar is daar een Duitser twee weken aan een stuk foto's gaan maken van de verzameling, het boek komt
                          binnenkort te koop meen ik. Ik hou je op de hoogte Rogier.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Voor alle duidelijkheid Rogier, ik was de fotograaf en je ziet enkel mijn voeten
                            De man op de foto is inderdaad mijn vriend Christophe met de grootste "Nikon" verzameling ter wereld.
                            Verleden jaar is daar een Duitser twee weken aan een stuk foto's gaan maken van de verzameling, het boek komt
                            binnenkort te koop meen ik. Ik hou je op de hoogte Rogier.
                            Nu je het zegt van je voeten, daar lette ik niet op.

                            Maar weet je waarom ik dacht dat gij de zonnekap vast hield. Omdat ik verwachtte dat uw goeie vriend Christophe niet op de foto zou willen verschijnen die u op internet toont. Dus ik nam aan dat hij de foto zou nemen.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #29
                              Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                              Nu je het zegt van je voeten, daar lette ik niet op.

                              Maar weet je waarom ik dacht dat gij de zonnekap vast hield. Omdat ik verwachtte dat uw goeie vriend Christophe niet op de foto zou willen verschijnen die u op internet toont. Dus ik nam aan dat hij de foto zou nemen.
                              Christophe heeft daar totaal geen probleem mee hoor Rogier,
                              hij wil enkel niet dat zijn ganse verzameling blijvend geëtaleerd op het web blijft staan.
                              Wil ook geen gezaag over bezoek van vreemden enz. daarom dat we dat hier wat afgeschermd houden.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Showcase manuele Nikkor lenzen (AI, AI-S,...)

                                Hier enkele opnames gemaakt met een Nikon 200mm f/4.0 ai-s.
                                Bij het mos was er een Raynox 150 opgeschroefd.














                                Groeten,
                                Eric

                                Comment

                                Working...
                                X