Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte op 400mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpte op 400mm

Omdat ik mij steeds erger aan onscherpe foto's heb ik vandaag eens een scherptevergelijk gedaan.
    De resultaten vallen mij bijzonder tegen eerlijk gezegd.

Materiaal:
    - Canon 40D
    - Canon 50D
    - Canon EF 400mm f5.6
    - Canon EF 100-400mm

Setup:
    Alles op statief, remote afgedrukt en afstand tot onderwerp is ongeveer 10m.
    Focal length: 400mm, ISO 100.

Resultaten:
    ...

Even een update:

De onscherpte in mijn foto's komt inderdaad door bewegingsonscherpte.
    Waarschijnlijk is het mijn balhoofd die deze beweging niet dempt.
    Het probleem is dus van de baan als ik de sluitertijd opdrijf, de 400mm blijkt eveneens haarscherp en de 50D kan het ook mooi weergeven in de originele RAW.

In principe is het theoretisch bijna onmogelijk om een volledig scherpe foto te maken uit de hand. Dit ontdek je als je je verdiept in termen als hoeksnelheid. Als je deze formule toepast en dus rekening houdt met de beeldhoek en het aantal pixels, kom je al snel bij sluitertijden van 1/4000 - 1/6000 om vanuit de hand bewegingsvrij te fotograferen.
    Wij zien onscherpte als de beweging meer dan 1 pixel verschuiving veroorzaakt, dat verklaart waarom verkleinde beelden veel scherper lijken.
    Echter zitten er in onze bewegingen ook momenten waarbij het beeld heel even volledig stil staat. Uit de hand neem je dus best een reeks van foto's om de kans te vergroten op een scherp exemplaar.
    Last edited by photojoost; 9 maart 2010, 19:36.

Re: Scherpte op 400mm

Ik vind het gekozen onderwerp maar niks, wat kan je hier nu op zien.
    Ik verwacht een prima scherpte zelfs vol open van een Canon L, en ik vermoed dat die der ook is hoor. Maar je bent aan pixelpiepen, ga is een beeld maken van een echt onderwerp, laat je camera ook scherpstellen op het punt dat je in focus wil hebben, en bekijk dan het gemaakte beeld op een flinke afdruk A3 of beter nog A2, daar kan je een oordeel op vellen. Digitale beelden zijn ook bedoeld om op een afdruk te eindigen.

Een correcte postprocessing is ook van belang hé !

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Ik vind het gekozen onderwerp maar niks, wat kan je hier nu op zien.
      Ik verwacht een prima scherpte zelfs vol open van een Canon L, en ik vermoed dat die der ook is hoor. Maar je bent aan pixelpiepen, ga is een beeld maken van een echt onderwerp, laat je camera ook scherpstellen op het punt dat je in focus wil hebben, en bekijk dan het gemaakte beeld op een flinke afdruk A3 of beter nog A2, daar kan je een oordeel op vellen. Digitale beelden zijn ook bedoeld om op een afdruk te eindigen.

Een correcte postprocessing is ook van belang hé !

MVG, Jeff C.
      De beelden zijn ter illustratie van de onscherpte die ik ervaar.
      Zoals aangegeven in mijn eerste post, heb ik deze foto's genomen omdat ik scherpte mis bij 'echte onderwerpen' en na post processing.

Focus point ligt in het midden van het beeld.
      Als ik kijk naar de overgangen en de lijntjes in het beeld, dan is dit alles behalve scherp.
      Bij een foto van een vogeltje ervaar ik identiek hetzelfde, een gemis aan fijne details/scherpte.

Comment

Misschien eens een focus test doen en kijken of je geen last hebt van front of back focus
        www.pdsfotografie.be

Comment

Hier vind je één

http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf
          www.pdsfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Airco Bekijk bericht
            Airco, ik heb deze test al meermaals gedaan.
            Maar de resultaten op 400mm zijn heel moeilijk te beoordelen.

Om deze reden heb ik bovenstaande test dan ook uitgevoerd door een combinatie te maken met 2 verschillende camera's en 2 verschillende lenzen.

Hieruit kan je eigenlijk de conclusie trekken dat de onscherpte, ofwel aan mij ligt, ofwel verwacht ik te veel van de lenzen...
            Volgens mij kunnen deze resultaten beter.

Comment

Ik vind deze methode gemakkelijker om de lenzen of camerabody te controleren op focusproblemen:

Dit is een testje van de 16-35 f2,8 II (35mm f2,8) op de 1D MKIII (na correctie, want mijn 1D moet ik voor alle lenzen corrigeren).

Ik heb ook zo'n focuscharts gebruikt, maar die vind ik veel moeilijker om mee te werken dan een setje batterijtjes.
              De 40D kan je niet corrigeren, maar ik dacht dat dat wel mogelijk is bij de 50D?

Voor je testfoto's maakt zoals jij hebt gedaan moet je er eerst zeker van zijn dat er geen back of frontfocus is, als dat het geval is, dan heb je nooit scherpe foto's als je een vlak fotografeert. Een grotere afstand zorgt ook altijd voor minder scherpe foto's, gewoon omdat er meer lucht tussen het onderwerp en de camera zit. Dat kan ook een reden zijn waarom telelenzen minder scherp lijken.
              Een testfoto van bijvoorbeeld een aantal flessen is ook veel beter te beoordelen dan de testfoto's die je nu hebt gemaakt. Je kan dan aan de hand van de tekst op de flessen beter zien of de scherpte goed genoeg is.

Voldoende licht, een zo laag mogelijke iso, en een degelijk statief zorgt ook voor scherpere foto's. Je moet de timerfunctie of een afstandsbediening gebruiken zodat de camera niet beweegt tijdens het afdrukken. En als je het helemaal zo perfect mogelijk wil doen dan gebruik je ook nog de mirror lock-up om te voorkomen dat trillingen van de "spiegelklap" de foto minder scherp maken. Als je buiten testfoto's maakt, dan kan de wind ook voor problemen zorgen...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Bij de 400 mm op f8 zie ik geen probleem. (Bij de 100-400 trouwens ook niet.)
                De meeste lenzen zijn bovendien pas op hun scherpst na 2 stops diafragmeren. Dus verwacht nooit optimale scherpte op volle opening .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Bij de 400 mm op f8 zie ik geen probleem. (Bij de 100-400 trouwens ook niet.)
                  De meeste lenzen zijn bovendien pas op hun scherpst na 2 stops diafragmeren. Dus verwacht nooit optimale scherpte op volle opening .
                  Daavan ben ik inderdaad op de hoogte, daarom dat het niet enkel foto's vol open zijn.
                  Ik zou hier gewoon iets scherpere foto's verwachten op zowel f8 als f5.6, ofwel een groter verschil tussen de 2.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik vind deze methode gemakkelijker om de lenzen of camerabody te controleren op focusproblemen...
                  Bedankt voor de uitleg Black B@ndit.

Heb de test ondertussen ook uitgevoerd:

Foto komt zo uit de camera, enkel bijgeknipt.
                  Middelste focuspunt lag op de R in 'RECHARCHABLE' boven de '1,2V' in het geel.
                  Last edited by photojoost; 9 maart 2010, 19:36.

Comment

Die batterij test valt precies wel mee, maar die eerste reeks lijkt me toch abnormaal onscherp eerlijk gezegd, maar het ziet er mij eerder als bewegingsonscherpte uit, weet je zeker dat je statief wel stabiel genoeg is, in de wind ofzo?
                    Probeer eens uit de hand, desnoods op hogere iso en voldoende sluitertijd, of in het donker met flits om dit uit te sluiten.

groeten
                    Koen
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Die batterij test valt precies wel mee, maar die eerste reeks lijkt me toch abnormaal onscherp eerlijk gezegd, maar het ziet er mij eerder als bewegingsonscherpte uit, weet je zeker dat je statief wel stabiel genoeg is, in de wind ofzo?
                      Probeer eens uit de hand, desnoods op hogere iso en voldoende sluitertijd, of in het donker met flits om dit uit te sluiten.

groeten
                      Koen
                      Dat zou het inderdaad kunnen zijn.
                      De foto's in mijn eerste post hebben een sluitersnelheid van 1/8 - 1/15, had hier eigenlijk geen problemen verwacht...
                      Als kop heb ik een Manfrotto 322 RC2, ik verdenk deze eerder van de beweginsonscherpte...

Edit:

Statief zo klein mogelijk opgesteld, niets uitgeschoven:

100-400, f5.6, 1/250

100-400, f5.6, 1/100
                      Last edited by photojoost; 9 maart 2010, 19:37.

Comment

heb gisteren wat plaatjes gemaakt met de 400 prime volopen op 5.6 op 1/500

en deze kun je hier zien
                        Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

dus volopen moet je zeker scherpe beelden kunnen spotten
                        vond het al raar dat je met 2 body's en twee lenzen steeds zelfde probleem hebt
                        volgens mij zit je verkeerd in je test met je sluitertijd zoals eerder opgemerkt

greets
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                          heb gisteren wat plaatjes gemaakt met de 400 prime volopen op 5.6 op 1/500

en deze kun je hier zien
                          Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

dus volopen moet je zeker scherpe beelden kunnen spotten
                          vond het al raar dat je met 2 body's en twee lenzen steeds zelfde probleem hebt
                          volgens mij zit je verkeerd in je test met je sluitertijd zoals eerder opgemerkt

greets
                          Korandoke, hierboven post ik 2 foto's vanaf statief, sluitertijd 1/100 en 1/250.
                          Zou je van die foto het origineel eens willen uploaden aub?

Edit:
                          Hiernet snel eentje gemaakt met de 100-400 volopen en 1/500, verkleind en wat nabewerking
                          Maar van de scherpte op originele grootte ben ik helemaal niet tevreden...
                          Last edited by photojoost; 9 maart 2010, 19:37.

Comment

Een test die ik een tijdje geleden gedaan heb: http://www.severi.be/photography/reviews/review01.htm

Onderaan het artikel kan je de full res foto's downloaden om te vergelijken met jouw foto's.

Mario

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photojoost Bekijk bericht
                              Korandoke, hierboven post ik 2 foto's vanaf statief, sluitertijd 1/100 en 1/250.
                              Zou je van die foto het origineel eens willen uploaden aub?

Edit:
                              Hiernet snel eentje gemaakt met de 100-400 volopen en 1/500, verkleind en wat nabewerking:

Maar van de scherpte op originele grootte ben ik helemaal niet tevreden...
                              hier heb je een detail opname ervan zonder verscherping
                              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                              www.korandoke.be

Comment

Working...
                              X