Omdat ik mij steeds erger aan onscherpe foto's heb ik vandaag eens een scherptevergelijk gedaan.
De resultaten vallen mij bijzonder tegen eerlijk gezegd.
Materiaal:
- Canon 40D
- Canon 50D
- Canon EF 400mm f5.6
- Canon EF 100-400mm
Setup:
Alles op statief, remote afgedrukt en afstand tot onderwerp is ongeveer 10m.
Focal length: 400mm, ISO 100.
Resultaten:
...
Even een update:
De onscherpte in mijn foto's komt inderdaad door bewegingsonscherpte.
Waarschijnlijk is het mijn balhoofd die deze beweging niet dempt.
Het probleem is dus van de baan als ik de sluitertijd opdrijf, de 400mm blijkt eveneens haarscherp en de 50D kan het ook mooi weergeven in de originele RAW.
In principe is het theoretisch bijna onmogelijk om een volledig scherpe foto te maken uit de hand. Dit ontdek je als je je verdiept in termen als hoeksnelheid. Als je deze formule toepast en dus rekening houdt met de beeldhoek en het aantal pixels, kom je al snel bij sluitertijden van 1/4000 - 1/6000 om vanuit de hand bewegingsvrij te fotograferen.
Wij zien onscherpte als de beweging meer dan 1 pixel verschuiving veroorzaakt, dat verklaart waarom verkleinde beelden veel scherper lijken.
Echter zitten er in onze bewegingen ook momenten waarbij het beeld heel even volledig stil staat. Uit de hand neem je dus best een reeks van foto's om de kans te vergroten op een scherp exemplaar.
De resultaten vallen mij bijzonder tegen eerlijk gezegd.
Materiaal:
- Canon 40D
- Canon 50D
- Canon EF 400mm f5.6
- Canon EF 100-400mm
Setup:
Alles op statief, remote afgedrukt en afstand tot onderwerp is ongeveer 10m.
Focal length: 400mm, ISO 100.
Resultaten:
...
Even een update:
De onscherpte in mijn foto's komt inderdaad door bewegingsonscherpte.
Waarschijnlijk is het mijn balhoofd die deze beweging niet dempt.
Het probleem is dus van de baan als ik de sluitertijd opdrijf, de 400mm blijkt eveneens haarscherp en de 50D kan het ook mooi weergeven in de originele RAW.
In principe is het theoretisch bijna onmogelijk om een volledig scherpe foto te maken uit de hand. Dit ontdek je als je je verdiept in termen als hoeksnelheid. Als je deze formule toepast en dus rekening houdt met de beeldhoek en het aantal pixels, kom je al snel bij sluitertijden van 1/4000 - 1/6000 om vanuit de hand bewegingsvrij te fotograferen.
Wij zien onscherpte als de beweging meer dan 1 pixel verschuiving veroorzaakt, dat verklaart waarom verkleinde beelden veel scherper lijken.
Echter zitten er in onze bewegingen ook momenten waarbij het beeld heel even volledig stil staat. Uit de hand neem je dus best een reeks van foto's om de kans te vergroten op een scherp exemplaar.
Comment