Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelprobleem !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelprobleem !

    deze morgen op stap getrokken om het 'ochtendgloren' vast te leggen; echter heeft mijn EFs 17-55 f2.8 mij in de steek gelaten. Bij sscherpstelling bleef ie maar zoeken (alsof het te donker was); heb verschillende instellingen geprobeerd (een scherpstelpunt; een blok van scherpstelpunten, op Av, Tv, volautomatisch, hoge iso, ...). Zeer uitzonderlijk stelde hij scherp. Daarna de EF 70-300 mm (minder lichtsterk en daar lukte de scherpstelling onmiddellijk).
    Deze lens stond op de 7D.

    Iemand nog ook deze ervaring gehad? Enig idee of er een technische interventie nodig is?
    Bedankt voor jullie hulp !
    Peter
    The future brings my best photo. Time is on my side.
    Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

  • #2
    Re: scherpstelprobleem !

    Heb je de contactpunten goed schoongemaakt?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelprobleem !

      maakte het niet uit, waarop je richtte..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelprobleem !

        ik wou scherpstellen op onderwerpen (bevroren gras, paarden in actie) waar de eerste zonnestralen op straalden.
        Ik vermoedde dat dit geen probleem zou geven? (voor de 70-300 mm was er geen probleem)

        Contactpunten reinigen? Met wat kan je dit doen? Droogdoek? iets vochtig? Vochtig doekje zoals voor brilglazen gebruikt wordt?
        The future brings my best photo. Time is on my side.
        Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelprobleem !

          Hier een link i.z contactpunten

          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
          Groeten Hervé.

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelprobleem !

            Ik denk dat er te weinig kontrast aanwezig was, doet die het nu weer wel?

            Zonnestralen en daar op scherpstellen? Dauwdruppels, misschien te dichtbij?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelprobleem !

              Ik schrok me laatst ook rot toen s'morgens mijn lens bleef hunten.

              Niet scherp te krijgen.

              Vanalles geprobeerd AF, MF, focuspunt gewijzigd etc...

              Uiteindelijk de lens eens omgedraaid en naar het frontglas gekeken.....

              Aangeslagen, bewasemd, gecondenseerd ....of hoe je het wil noemen.

              In deze tijd van het jaar is het zeker een risico.

              Het hoeft niet veel te zijn maar focussen doet de camera dan niet meer.

              Als de zon na een tijdje doorkomt lost het probleem zich vanzelf op.

              Het kan natuurlijk ook een defect aan de lens zijn.
              Groetjes
              ----JO

              Comment


              • #8
                Re: scherpstelprobleem !

                reiniging met gom eens uitgeprobeerd maar, de onregelmatigheid in scherpstelling blijft.
                Soms stelt ie scherp, soms blijft ie proberen scherp te stellen en blijft het motortje zijn gang gaan.

                Betekent dit binnenbrengen?
                The future brings my best photo. Time is on my side.
                Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstelprobleem !

                  Oorspronkelijk geplaatst door Peterl Bekijk bericht
                  reiniging met gom eens uitgeprobeerd maar, de onregelmatigheid in scherpstelling blijft.
                  Soms stelt ie scherp, soms blijft ie proberen scherp te stellen en blijft het motortje zijn gang gaan.

                  Betekent dit binnenbrengen?
                  Ik vrees van wel, als reiniging van de contactpunten niet helpt. Kun je die 17-55 op een andere camera plaatsen en de fout reproduceren?
                  Ik heb dezelfde combinatie (7D + 17-55 f/2.8) en hou mijn hart vast...
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpstelprobleem !

                    ik heb de lens op een 40d geplaatst; zelfde probleem
                    dus de lens is de oorzaak !
                    The future brings my best photo. Time is on my side.
                    Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpstelprobleem !

                      Houd ons op de hoogte, maar herstel lijkt me wel noodzakelijk.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpstelprobleem !

                        de lens is binnen;
                        mogelijk een probleem met scherpstelmotor en/of stabilisatie
                        Binnen 2 weken weet ik 'hoe laat het is' voor mijne portemonnaie

                        intussen mijne 18-55 mm kitlens van de ... 350D opgezet
                        The future brings my best photo. Time is on my side.
                        Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpstelprobleem !

                          Sterkte

                          Van welk bouwjaar is je lens ?
                          Ze zouden de laatste jaren beter moeten zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpstelprobleem !

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peterl Bekijk bericht
                            de lens is binnen;
                            mogelijk een probleem met scherpstelmotor en/of stabilisatie
                            Binnen 2 weken weet ik 'hoe laat het is' voor mijne portemonnaie

                            intussen mijne 18-55 mm kitlens van de ... 350D opgezet
                            Ik wist vooraf hoe laat het was voor mijn body, maar ik hoop voor u dat die 2 weken beloofde weken er geen 7 worden zoals bij mij... Alhoewel, jij kan nog blijven foto's maken, ik kan al 7 weken helemaal NIKS doen...
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpstelprobleem !

                              de lens heb ik nieuw aangekocht in december 2007 !
                              The future brings my best photo. Time is on my side.
                              Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                              Comment

                              Working...
                              X