Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Standaard scherpstelmotor lens vs body

Dag iedereen

De laatste tijd zien we meer en meer lenzen uitkomen met een scherstelmotor aan boord. Ik vroeg me af waarom?

Gaat de focus hiermee sneller en/of stiller?
    En wat is het nut dan nog van de AF-motor in de body? Wordt die nutteloos bij het monteren van een lens met motor?

groetjes

Standaard Re: scherpstelmotor lens vs body

Scherpstellen gaat dan doorgaans sneller maar vooral ook heel veel stiller. De AF-moter in de body verliest inderdaad zijn functie als je er een lens met ingebouwde scherpstelmotor opzet, de lens laat de camera weten 'hé, ik heb een scherpstelmoter!' en het schroevendraaiertje in de camera draait niet meer bij het scherpstellen.
    Nikon D80 en toebehoren.

Een AF motor in de lens is duurder (per lens) dan als je een motor in de body gebruikt. Natuurlijk wordt de body goedkoper als er geen focus motor meer in hoeft te zitten (Wat Nikon dus nu gedaan heeft met de D40(x) )

In principe is focus motor in de lens beter, omdat deze motor dan kan worden geoptimaliseerd voor de lens. (bijvoorbeeld bij zware telelens kan er een zwaardere motor gebruikt worden)

Bij Canon zit de focus motor altijd in lens, bij Nikon alleen in de AF-S lenzen.
    Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

Vooral stukken sneller, in mijn ervaring.
    Sony DSC-P9 en DSC-W300 , Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors. GoogleMe

En ook preciezer.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Het nadeel vind ik dat bij handmatig scherpstellen van objectieven met motor trager gaat dan bij objectieven zonder motor, omdat de focusring de motor aanstuurt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
    Vooral stukken sneller, in mijn ervaring.
    Het sneller gaan is volgens mij ook afhankelijk van de lens. Mijn 28-70 2.8 is razend snel, maar de 18-200 is volgens mij nog langzamer als mijn 80-200 2.8 schuifzoom.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Laat me niet lachen
    Zeker niet "altijd" sneller
    stiller, dat is wel zeker
    Maar veel hangt van het merk en de bouw af!
    Sommige merken werken met een clutch (ontkoppeling van focusring met motor) en intern focus!
    Boven de 300mm prefereer ik zelfs een slotted drive screw systeem & clutch t.o.v. *SM etc...
    Sneller en veel sterker, dit voor full time usage.
    De ietsjes meer noise moet je erbij nemen.

agzz

ok mensen

Bedankt voor deze info

Ik zat nog met een vraag dus heb ik maar mijn eigen post terug opgevist.

Hier komt ie:
    Dus als de motor in de lens zit, zou de snelheid van de focus dus hetzelfde moeten zijn, of mis ik iets?

Een vb:
    Een AF-S (nikkor)lens op een D40 of op een D200 zou dus een object op dezelfde tijd moeten kunnen focussen?

bedankt

carver

Misschien speelt de AF sensor van de camera ook een rol?
    Maar in ieder geval puur mechanisch zou je verwachten dat de lens op beide body's even snel focust.
    Sony DSC-P9 en DSC-W300 , Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors. GoogleMe

Regels voor berichten