Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Objectieven

portretlens: wie/wat te geloven

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 13:49
youngphotographer youngphotographer is offline
Junior Member

Standaard portretlens: wie/wat te geloven

Hallo,

Weken, ja zelfs maanden was ik ervan overtuigd om binnenkort de EF 50mm f1,4 USM lens van Canon aan te schaffen als portretlens voor op m'n cropcamera. Ok, met de cropfactor zou die dan een iets grotere brandpuntsafstand hebben, maar dan nog. En eens ik me dan een full frame zou aanschaffen zou ik een leuke portretlens hebben..... dacht ik.
Maar nu hoor ik in de fotografiecursus die ik volg, dat 50mm niet de ideale portretlens is (vervorming gezicht?). Dit is het tegengestelde van wat ik 9 maanden aan een stuk in het eerste deel leerde.
Dus het advies van de huidige leraar (gerespecteerde fotograaf voor De Morgen, dus niet de eerste de beste pippo met een camera denk ik dan) is dat ik beter voor een EF 85mm f1.8 USM kan gaan. Toch voor op de fullframe. Maar wat met m'n cropcamera die ik nu nog heb ? Zal die hierop ook nog dienstdoen als goede portretlens of is de brandpuntsafstand te groot?
Wat zouden jullie doen? Eerst de 50mm kopen en dan verkopen eens ik een fullframe heb ? Direct een 85mm kopen? Of is het een hoop gezever dat een 50mm geen goede brandpuntsafstand is voor een portretlens?

Hopelijk lezen enkele ervaren portretfotografen dit topic, want ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen....

Cindy
  #2 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 13:52
paly's schermafbeelding
paly paly is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar paly
Standaard Re: portretlens: wie/wat te geloven

Op crop vind ik 85 wat te lang en is 50 aangenamer werken.
Op ff staat ze bijna altijd op de camera.
  #3 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 13:57
Tommie1's schermafbeelding
Tommie1 Tommie1 is offline
Member

Een GOEDE 50mm lens is nooit verloren.

Er bestaat geen enkele andere lens met zo'n prijs/kwaliteitsverhouden en dat niveau van scherpte.
  #4 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 15:31
dleemans's schermafbeelding
dleemans dleemans is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
Hallo,

Weken, ja zelfs maanden was ik ervan overtuigd om binnenkort de EF 50mm f1,4 USM lens van Canon aan te schaffen als portretlens voor op m'n cropcamera. Ok, met de cropfactor zou die dan een iets grotere brandpuntsafstand hebben, maar dan nog. En eens ik me dan een full frame zou aanschaffen zou ik een leuke portretlens hebben..... dacht ik.
Maar nu hoor ik in de fotografiecursus die ik volg, dat 50mm niet de ideale portretlens is (vervorming gezicht?). Dit is het tegengestelde van wat ik 9 maanden aan een stuk in het eerste deel leerde.
Dus het advies van de huidige leraar (gerespecteerde fotograaf voor De Morgen, dus niet de eerste de beste pippo met een camera denk ik dan) is dat ik beter voor een EF 85mm f1.8 USM kan gaan. Toch voor op de fullframe. Maar wat met m'n cropcamera die ik nu nog heb ? Zal die hierop ook nog dienstdoen als goede portretlens of is de brandpuntsafstand te groot?
Wat zouden jullie doen? Eerst de 50mm kopen en dan verkopen eens ik een fullframe heb ? Direct een 85mm kopen? Of is het een hoop gezever dat een 50mm geen goede brandpuntsafstand is voor een portretlens?

Hopelijk lezen enkele ervaren portretfotografen dit topic, want ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen....

Cindy
Hangt er allemaal vanaf hoeveel ruimte je hebt. 50mm is zeker bruikbaar voor portret maar langere brandpuntafstanden zijn beter, wegens samendrukkend effect (minder lange neus, oren,... ). Liefst gebruik ik mijn 85mm of 70-200mm. Maar binnenskamers is een 50mm wel handig.

Laatst gewijzigd door dleemans; 3 februari 2012 om 15:54
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 15:37
Junior Member

Bedankt, hier kan ik wat mee !! Dan zal het toch de 50mm worden denk ik, ook al omdat ze de 85 mm niet in f1.4 hebben.
En als we dan die full frame aanschaffen, dan zien we wel !!

Thx iedereen
  #6 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 15:40
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Bestaande lenzen op 50 en 85mm en proberen.
  #7 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 15:55
putor putor is offline
Senior Member

wat is er mis met de 70-200 f/4 voor portretten?
  #8 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 15:58
AndriesDeLeener's schermafbeelding
AndriesDeLeener AndriesDeLeener is offline
Senior Member

Een 50mm voldoet prima op crop voor portretten, ik gebruik zelfs 50mm op FF. Als je toch kiest voor een 50mm zou ik voor de Sigma versie gaan en niet voor de Canon. Ze is een 100euro duurder, maar je krijgt er meteen een zonnekap bij en n hoes.

::: Flickr ::: 500px ::: Tumblr. :::
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 17:39
annoh annoh is offline
Member

TS,
Niet zo heel lang geleden was ik een 17-50 mm aan het uittesten, op een APS-C Canon. In dat kader maakte ik wat portretjes. Buiten en in de studio. Vervolgens werd ik genadeloos teruggefloten door het onderhavige model. Ze klaagde over hoe haar neus afgebeeld werd. Tegroot in relatie tot haar oren vond ze.

De opmerking van haar verterkte mijn mening, gebaseerd op mijn praktijkervaring, dat 50 mm op crop wel erg klein is. Tenzij je van vertekening houdt!

Kortom, het gaat om waarnnemen van het beeld.
TS, dat kan je toch zelf ook doen?
  #10 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 18:46
danielsl danielsl is offline
Member

50 mm is heel geschikt voor portretten. Vertekening met een 50mm wordt echt zwaar overdreven.

En dat een model een fotograaf terugfluit over haar te grote neus heeft meer te maken met haarzelf dan met de lens
  #11 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 18:59
eos550 eos550 is offline
Member

50mm vind ik persoonlijk toch wel wat kort (hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoeveel ruimte je hebt). Ik ben nu ook nog niet zo lang bezig, maar dat had ik wel al vrij snel door hoor. Ik lees vaak in boeken dat portretfotografen het diafragma toeknijpen op F8 - F11. Zelf gebruik ik zelf F8 voor een portret en voeldoende licht. Ik denk persoonlijk dat die ef 70-200 F4 IS een gedroomd objectief is voor portretten. Zelf opteer ik de ef 85 F1.8 die binnen mijn budget past en mij hier al eerder geadviseerd werd. In een studio opgezet in een kleine beschikbare ruimte (vb portait studios) zie ik dat ze meestal de ef 50 f1.4 gebruiken.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 19:06
annoh annoh is offline
Member

Danielsl,

Wanneer ik in de studio protretfotografie bedrijf dan bepaalt de vorm van het gezicht de brandpuntsafstand van het objectief dat ik op de camera zet.
En ben ik lui dan pak ik een zoom.
  #13 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 19:20
Junior Member

M'n 70-200 kan in sommige omstandigheden heel goed dienst doen als portretlens, met zeer mooie resultaten. Maar soms word ik beperkt doordat die lens op m'n cropcamera zit en ik maar over beperkte ruimte beschik en ook de f4,0 voldoet niet altijd qua maximale lichtsterkte... vandaar dus mijn overweging voor een lichtsterkere portretlens.
Bedankt voor al jullie adviezen!

cindy
  #14 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 19:51
zunoel is lid van de Belgiumdigital VZW
zunoel zunoel is offline
Mod

http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm

Naast de brandpuntafstand zijn er nog ander kenmerken (contrast, bokeh, enz) die een lens een portretlens maken of gewoon een standaardlens
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 21:12
putor putor is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm

Naast de brandpuntafstand zijn er nog ander kenmerken (contrast, bokeh, enz) die een lens een portretlens maken of gewoon een standaardlens
dat lijken mij kenmerken die een lens een goede of slechte lens maken. Hoekonscherpte is bijvoorbeeld wel iets typisch waar portretisten vaak geen probleem van maken (of zelfs graag hebben) en andere fotografen wel.
  #16 (permalink)  
Oud 3 februari 2012, 22:50
d_oracle d_oracle is offline
Senior Member

goede portret lens voor crop begint voor mij vanaf 85mm...
  #17 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 10:32
puerte puerte is offline
Senior Member

typische portret objectieven voor FF zijn de 85 en 135mm prime's.

nu veel hangt af van het type portret je wenst te maken daar zijn verschillende stylen in de portretfotografie, in de klassieke zeg maar in de meer stereotype portretfotografie worden groter brandpunten gebruikt.
dit vind je veel terug in mode en glamour fotografie.

meer geëvolueerde hedendaagse fotografie worden kleinere brandpunten gebruikt, zelfs 35mm op FF, vraagt wel iets meer techniek en creativiteit van de fotograaf dan met groot brandpunt.

daarbij komt nog wil ik portretten ten voeten uit maken of bustes etc.

nu een gezicht dat vrij rond is ga je beter met een kleiner brandpunt fotograferen, eentje dat scherp is met groter brandpunt, maar alles is nu SW-matig aan te passen

wat ik wil aantonen is dat je niet zomaar kunt zeggen dit is de beste portretlens want die bestaat niet, je moet voor je eigen uitmaken wat voor jou het beste is en dit in functie van welk soort portretten je wenst te maken.
je moet ook rekening houden met de beschikbare ruimte, met bvb een 85mm heb je toch wat ruimte nodig als je ten voeten uit wil fotograferen.

in jou geval zou ik persoonlijk met 50mm starten en voor de sigma versie gaan ipv vd canon, maar het is iets wat jezelf moet uitmaken.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 10:39
bouk is lid van de Belgiumdigital VZW bouk's schermafbeelding
bouk bouk is offline
Senior Member

site is terzielen maar herinnerde mij dit nog:

http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=10888
grt,bouk.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 10:48
Superdaantje's schermafbeelding
Superdaantje Superdaantje is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
Een GOEDE 50mm lens is nooit verloren.

Er bestaat geen enkele andere lens met zo'n prijs/kwaliteitsverhouden en dat niveau van scherpte.
Om eerlijk te zijn vind ik de 50 f/1.8 nou niet. Gebruikte toch liever de 17-55 op een crop body. de 50 f/1.8 hunt behoorlijk bij mindere lichtomstandigheden. moet hem toch al gauw een stop afknijpen. Voor haar prijs zeker geen verkeerd objectief, maar persoonlijk ben ik er niet zo weg van.

50mm op crop vind ik persoonlijk niet zo prettig op FF daarin tegen wel weer lekker werken, maar dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk

Je kunt nagenoeg alle objectieven wel gebruiken voor portret fotografie. Hangt ook beetje van je manier van fotograferen af. Zijn er zelfs genoeg die een macro objectief gebruiken voor portreten. (bv de 100L)
Zelf grijp ik al snel na de 70-200 voor portreten
  #20 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 11:04
OpaJM is lid van de Belgiumdigital VZW
OpaJM OpaJM is offline
Junior Member

Ik werk veel liever met de 85mm 1.8 dan met de 50mm 1.8. De 85 is veel sneller en geeft naar mijn gevoel veel mooiere beelden (warmere kleuren, maar dat is persoonlijk aanvoelen). Maar ook met je 70-200mm 4 IS kan je mooie portretten maken.
Ik heb mijn 50mm heel weinig gebruikt. Nu met een full frame (bijna nooit meer.
Met citaat reageren
  #21 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 11:27
Sonjabelgium's schermafbeelding
Sonjabelgium Sonjabelgium is offline
Member

Is de aankoop van een 85mm dan wel een goeie zaak als je toch plant de 70-200 2.8II aan te schaffen? Ik heb nu de 50mm 1.4 op crop maar moest die 85 nu danig beter zijn zou ik die wel aanschaffen, echter als die 70-200 even goed presteerd voor o.a. portret-doel en enkel de "bulk" van het geheel minder is als meerwaarde hou ik de euro's in de tas voor ongetwijfeld volgende wensen in de glastas ...
Canon 60D + 350 back-up + 40D van dochter / kitlenzen / 100mm f/2.8L Macro IS USM / EF 50mm F1.4 USM / filtertjes / Speedlite 580EX / RC-6 & eentje met kabeltje / Lowpro AW5 / Manfrotto 055xpr0b + ball head
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 12:01
Member

Als je van plan bent de 70-200II te gaan kopen, dan heb ik het vermoede dat je deze vaker gebruikt dan de 85 f/1.8. Heb een aantal test foto's op mijn site staan met de 70-200 II vol open. En deze is toch wel behoorlijk scherp.
  #23 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 13:43
Member

Zoiets vermoedde ik dus ook al, die 70-200 is een veelzijdig ding, met tussenringen, met extender gewoon in z'n eentje! Nu nog een cash-backje van canon uit en t'zou helemaal mooi zijn, alleen graag beetje rap want ik wil dat stukje meesterlijk glas graag tegen medio maart in m'n bezit krijgen

EDIT - machtig mooie platen op je site, en wat een geweldige reisbestemmingen! Als je een drager nodig hebt om je glaswerk te zeulen bij zo'n volgend reisje ...
Canon 60D + 350 back-up + 40D van dochter / kitlenzen / 100mm f/2.8L Macro IS USM / EF 50mm F1.4 USM / filtertjes / Speedlite 580EX / RC-6 & eentje met kabeltje / Lowpro AW5 / Manfrotto 055xpr0b + ball head

Laatst gewijzigd door Sonjabelgium; 4 februari 2012 om 13:56
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 14:01
Member

Dankje, een drager is altijd welkom. Volgende is in juli na Japan

Recentelijk was er een cashbag en helaas de 70-200 II deed niet mee aan deze actie enkel de 70-200 f/4 IS ;-)
  #25 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 14:06
Member

Weet ik, maar heb "wijs besloten" voor mijn topper te gaan en die cashback dus te negeren.

Juli ben ik vrij hoor
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten