Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Objectieven

portretlens: wie/wat te geloven

Reageren

Discussietools Weergave
  #26 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 14:23
youngphotographer youngphotographer is offline
Junior Member

Standaard Re: portretlens: wie/wat te geloven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
Is de aankoop van een 85mm dan wel een goeie zaak als je toch plant de 70-200 2.8II aan te schaffen? Ik heb nu de 50mm 1.4 op crop maar moest die 85 nu danig beter zijn zou ik die wel aanschaffen, echter als die 70-200 even goed presteerd voor o.a. portret-doel en enkel de "bulk" van het geheel minder is als meerwaarde hou ik de euro's in de tas voor ongetwijfeld volgende wensen in de glastas ...
Euh, als ik een ferme bonus krijg, dan wissel ik m'n 70-200 f4,0 direct in voor de f2,8. Maar tot die tijd zal ik me behelpen met een "goedkopere" lichtsterke lens en dan bij voorkeur een goede, lichtsterke portretlens
  #27 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 15:06
d_oracle d_oracle is offline
Senior Member

Citaat:
Is de aankoop van een 85mm dan wel een goeie zaak als je toch plant de 70-200 2.8II aan te schaffen? Ik heb nu de 50mm 1.4 op crop maar moest die 85 nu danig beter zijn zou ik die wel aanschaffen, echter als die 70-200 even goed presteerd voor o.a. portret-doel en enkel de "bulk" van het geheel minder is als meerwaarde hou ik de euro's in de tas voor ongetwijfeld volgende wensen in de glastas ...
er blijft nog een groot verschil tussen beiden... Bokeh, F1.8 of F1.4 vs. F2.8...

persoonlijk werk ik veel liever met een portret lens, ik gebruik die enkel als ik ze op 200mm kan gebruiken...
  #28 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 19:59
Sonjabelgium's schermafbeelding
Sonjabelgium Sonjabelgium is offline
Member

In een ideale wereld kon je alles hebben hé, ik ben al blij dat ik iets kan hebben. Nu mogen we blij zijn met een forum als deze en de mensen die over materiaal beschikken een voorbeeldjes kunnen posten van de prestaties van beide objectieven in gelijkende omstandigheden voor dit ene doel *hint hint*. De wetenschap erachter dat beiden ook elders inzetbaar zijn en welke vlakken helpen dan uiteidenlijk knopen door te hakken welke best passend is
Canon 60D + 350 back-up + 40D van dochter / kitlenzen / 100mm f/2.8L Macro IS USM / EF 50mm F1.4 USM / filtertjes / Speedlite 580EX / RC-6 & eentje met kabeltje / Lowpro AW5 / Manfrotto 055xpr0b + ball head
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 20:13
Superdaantje's schermafbeelding
Superdaantje Superdaantje is offline
Member

Citaat:
Juli ben ik vrij hoor
Zou zeggen boek een ticket.
  #30 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 20:19
mir's schermafbeelding
mir mir is offline
Senior Member

Ik heb hier momenteel de luxe om zowel een 85mm 1.8 the hebben als een 30mm 1.4 .
Ik had eerst de 85mm op mijn crop camera maar hier in huis was deze niet bruikbaar. Nu met die 30mm is dat voor mij binnenhuis ideaal.

Die 85mm zal ik dan weer meer buiten gebruiken.

mir
  #31 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 20:56
Sonjabelgium's schermafbeelding
Sonjabelgium Sonjabelgium is offline
Member

Ik ga deze 's verder opzoeken Mir, ben 'm al paar keer tegen gekomen als mogelijkheid en wil 's wat meer weten over die 30mm, knowledge is power
Canon 60D + 350 back-up + 40D van dochter / kitlenzen / 100mm f/2.8L Macro IS USM / EF 50mm F1.4 USM / filtertjes / Speedlite 580EX / RC-6 & eentje met kabeltje / Lowpro AW5 / Manfrotto 055xpr0b + ball head
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 21:22
mir's schermafbeelding
mir mir is offline
Senior Member

Citaat:
Ik ga deze 's verder opzoeken Mir, ben 'm al paar keer tegen gekomen als mogelijkheid en wil 's wat meer weten over die 30mm, knowledge is power
Ik moet toegeven dat ik de 30mm lens nog maar heb sinds vrijdag. Ik heb er nog maar een handvol foto's mee gemaakt. Ik moet ze nog wat leren kennen.
Onderstaande is genomen op 1/60 f3.5 iso200 :

en eentje 1/60 ste f3.5 iso 400:

Daarna resize en beetje usm toegepast. Is dit reeds aanvaardbaar?

mir

Laatst gewijzigd door mir; 4 februari 2012 om 21:27
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 4 februari 2012, 21:51
dslr4dummies's schermafbeelding
dslr4dummies dslr4dummies is offline
Member

Alles hangt af van het perspectief en dat is afhankelijk van de afstand van je objectief tot je onderwerp en dus onafhankelijk van je objectief... het verschil tussen objectieven is de framing en dus de afstand die je moet bewaren om een zekere compositie te verkrijgen en het is die wijziging van afstand dat het perspectief doet veranderen en niet het objectief!!
Dus als je met een 50 mm objectief enkel het hoofd in beeld wil brengen... dan moet je zo dicht gaan staan, dat je een 'raar' perspectief bekomt (neus naar voor en oren naar achter).
Een normale afstand van 5 m tot je onderwerp, betekent een normaal perspectief en voor het hoofd alleen, heb je dus een objectief nodig van minimaal 200 tot zelfs 300 mm...
In studio kan je misschien niet zo ver weg en moet je dus eerder naar 135 of zelfs 105 om een close-up te realiseren van het hoofd...

Wat is dan een uiteindelijk het beste portretobjectief???

Belangrijke kwaliteiten van 'portretobjectieven' zijn eerder het bekomen een zachte achtergrond (max. diafragma) en bokeh...
  #34 (permalink)  
Oud 5 februari 2012, 00:19
puerte puerte is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
er blijft nog een groot verschil tussen beiden... Bokeh, F1.8 of F1.4 vs. F2.8...

persoonlijk werk ik veel liever met een portret lens, ik gebruik die enkel als ik ze op 200mm kan gebruiken...
toch niet, bokeh wordt bepaalt door constructie vd lens en type diafragma.
een f 2,8 objectief kan mooier bokeh hebben dan een f 1,4
objectieven met zelfde maximaal diafragma hebben niet noodzakelijk zelfde bokeh !
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 5 februari 2012, 11:33
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
toch niet, bokeh wordt bepaalt door constructie vd lens en type diafragma.
een f 2,8 objectief kan mooier bokeh hebben dan een f 1,4
objectieven met zelfde maximaal diafragma hebben niet noodzakelijk zelfde bokeh !
klopt, was niet m'n intentie om dat te beweren... ik bedoelde dat je de bokeh ook moet vergelijken!
  #36 (permalink)  
Oud 5 februari 2012, 14:38
annoh annoh is offline
Member

De foto gemaakt van het kind met 30 mm is dan ook typsich een foto waar een zekere vertekening zichtbaar is. Wanneer je een 85 mm gebruikt zou hebben dan zou het voorhoofd minder nadrukkelijk aanwezig zijn.

Nu oogt de foto weinig harmonisch.
  #37 (permalink)  
Oud 5 februari 2012, 15:16
Leonidas Leonidas is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn vind ik de 50 f/1.8 nou niet. Gebruikte toch liever de 17-55 op een crop body. de 50 f/1.8 hunt behoorlijk bij mindere lichtomstandigheden. moet hem toch al gauw een stop afknijpen. Voor haar prijs zeker geen verkeerd objectief, maar persoonlijk ben ik er niet zo weg van.
't Gaat wel om de f/1.4, hè.

Your favorites - Street portraits
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 5 februari 2012, 16:27
mir's schermafbeelding
mir mir is offline
Senior Member

Ok op 30 mm lijkt de kop wel iets groter in verhouding met het lijf. Nu hij heeft wel een grote kop hoor

Hier dezelfde baby met 85mm lens. op f4 1/250 ste iso 400

mir
  #39 (permalink)  
Oud 5 februari 2012, 16:33
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
Ok op 30 mm lijkt de kop wel iets groter in verhouding met het lijf. Nu hij heeft wel een grote kop hoor

Hier dezelfde baby met 85mm lens. op f4 1/250 ste iso 400

mir
veel beter!
  #40 (permalink)  
Oud 6 februari 2012, 22:45
Jefzor Jefzor is offline
Member

50mm op full frame (of 30mm op crop) is niet geschikt voor flatterende headshots. Het blijft wel een handige lengte voor vanalles en nog wat. Als je een 50 koopt moet je je geen zorgen maken dat hij nutteloos wordt op een FF, je zal hem alleen voor andere doeleinden moeten gebruiken. 85 op crop is zeker goed voor headshots, maar moeilijk te gebruiken als je weinig plaats hebt.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten