Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens nikon

    Hey,

    Ik heb momenteel de nikon d40 en zou me graag een portretlens aanschaffen. Aangezien sigma iets goedkoper is maar kwalitatief degelijk, zou ik graag een van sigma nemen.

    Ik heb deze gevonden op fotokonijnenberg maar vraag me af of die wel op mijn nikon zullen passen?
    Sigma 17-70mm F 2.8-4.5 DC Nikon
    Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM Nikon
    Sigma 24-70mm F2.8 EX DG IF HSM Nikon

    Deze vond ik op d40-lenzen.nl . Deze past zeker op mijn nikon maar is deze lens dan wel een aanrader?
    APO 50-150mm F2.8 EX DC HSM Sigma


    Het is een hele hoop maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

    Liefs,
    Jasmina
    Last edited by jasmina; 27 januari 2010, 21:39.
    I freeze beauty

  • #2
    Re: portretlens nikon

    hallo Jasmina,voor op je D40,als je gaat voor een Sigma moet je een nemen met HSM anders wordt het manueel scherpstellen ,dus zou ik de 18-50 nemen met HSM,maar er zullen misschien nog andere voorstellen komen hier....
    groetjes Edmond
    Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

    Comment


    • #3
      Re: portretlens nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
      hallo Jasmina,voor op je D40,als je gaat voor een Sigma moet je een nemen met HSM anders wordt het manueel scherpstellen ,dus zou ik de 18-50 nemen met HSM,maar er zullen misschien nog andere voorstellen komen hier....
      groetjes Edmond
      En waarom zou je dan bv die 24-70 minder aanraden? xx
      I freeze beauty

      Comment


      • #4
        Re: portretlens nikon

        De 24-70HSM is veel te duur in verhouding tot de kwaliteit en andere mogelijkheden.
        De 50-150 HSM is niet eens zo'n gekke keuze als je ook een lens wilt hebben voor podia en sport.

        Je kunt ook eens kijken naar de Nikon 1.4 50mm G lens.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: portretlens nikon

          Je kan natuurlijk altijd overwegen om een vaste lens in plaats van een zoom te kopen.
          Ik denk hier aan de 50/1.8 AFD of de Nikon 85/1.8 AFD.
          De optische kwaliteit is beduidend groter in vergelijking met de voornoemde zoomlenzen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: portretlens nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            Je kan natuurlijk altijd overwegen om een vaste lens in plaats van een zoom te kopen.
            Ik denk hier aan de 50/1.8 AFD of de Nikon 85/1.8 AFD.
            De optische kwaliteit is beduidend groter in vergelijking met de voornoemde zoomlenzen.
            Maar op een D40 hebben deze lenzen geen autofocus.... als je een vaste lens op de D40 wilt kijk dan eens naar de 50/1.4 AFS of de 35/1.8 DX... hoewel 35mm misschien net iets te kort is om portretten te trekken (maar het kan wel).

            Comment


            • #7
              Re: portretlens nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door jasmina Bekijk bericht
              Hey,

              Ik heb momenteel de nikon d40 en zou me graag een portretlens aanschaffen. Aangezien sigma iets goedkoper is maar kwalitatief degelijk, zou ik graag een van sigma nemen.

              Ik heb deze gevonden op fotokonijnenberg maar vraag me af of die wel op mijn nikon zullen passen?
              Sigma 17-70mm F 2.8-4.5 DC Nikon
              Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM Nikon
              Sigma 24-70mm F2.8 EX DG IF HSM Nikon

              Deze vond ik op d40-lenzen.nl . Deze past zeker op mijn nikon maar is deze lens dan wel een aanrader?
              APO 50-150mm F2.8 EX DC HSM Sigma


              Het is een hele hoop maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

              Liefs,
              Jasmina
              Bovengenoemde lenzen zijn all-round zoomlenzen.

              er zijn maar enlkele lenzen die de naam portretlens meekrijgen en dat is de 85 mm, de 105 DC en sommige 135 mm lenzen.
              Lenzen speciaal voor deze doelstelling vervaardigd

              Maar je wenst dus een all-round lens waarvan het brandpunt afstand voldoet voor portretjes veronderstel ik
              ik zou zeggen de 24-70 f/2.8 HSM

              De lenzen die vantje hierboven opsomde kun je wel gebruiken maar enkle met manuele scherpstelling (in D40 zit geen interne AF motor, dus kun je enkel Nikon AF-S lenzen en Sigma HSM lenzen gebruiken)
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: portretlens nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Bovengenoemde lenzen zijn all-round zoomlenzen.

                er zijn maar enlkele lenzen die de naam portretlens meekrijgen en dat is de 85 mm, de 105 DC en sommige 135 mm lenzen.
                Lenzen speciaal voor deze doelstelling vervaardigd

                Maar je wenst dus een all-round lens waarvan het brandpunt afstand voldoet voor portretjes veronderstel ik
                ik zou zeggen de 24-70 f/2.8 HSM

                De lenzen die vantje hierboven opsomde kun je wel gebruiken maar enkle met manuele scherpstelling (in D40 zit geen interne AF motor, dus kun je enkel Nikon AF-S lenzen en Sigma HSM lenzen gebruiken)

                Ah ok. En waarom kies jij dan eerder wel voor die 24-70 in plaats van die 18-50?
                xx
                I freeze beauty

                Comment


                • #9
                  Re: portretlens nikon

                  Eigenlijk zit daar geen enkele deftige portretlens tussen, allen zijn allroundzooms, op een D40 zou ik kiezen voor een lichtsterke prime, hier werkt correct een Nikon 50mm AF-S f1.4.

                  Snapshot met 50mm AF-S op f2.0.

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretlens nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Eigenlijk zit daar geen enkele deftige portretlens tussen, allen zijn allroundzooms, op een D40 zou ik kiezen voor een lichtsterke prime, hier werkt correct een Nikon 50mm AF-S f1.4.

                    Snapshot met 50mm AF-S op f2.0.

                    Zou deze dan niet beter zijn van brandpuntafstand? Of is de kwaliteit van die 1.4 dan toch veel beter?

                    Nikkor AF-S 60mm f2.8G ED Micro
                    I freeze beauty

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretlens nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door jasmina Bekijk bericht
                      Zou deze dan niet beter zijn van brandpuntafstand? Of is de kwaliteit van die 1.4 dan toch veel beter?

                      Nikkor AF-S 60mm f2.8G ED Micro
                      60mm AF-S is een macro objectief, met een grootste opening van f2.8, met de 50mm AF-S heb je een betere controle op scherptediepte, hierboven gebruikt op mijn D3, op een D40 gaat deze zich gedragen als een 75mm.

                      Het is natuurlijk een keuze die je maakt, 60mm AF-S is ook een zeer goed objectief, maar minder lichtsterk, een goed portretobjectief, moet voor mij minstens een diafragmamogelijkheid groter dan f2.0 hebben, velen zullen mij hier mischien tegenspreken, maar dat is mijn gedacht over een portretobjectief, wil je het ultieme, ga dan voor de 85mm AF-D f1.4, maar AF werkt niet op je D40, en het is een wat duur objectief.

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretlens nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        60mm AF-S is een macro objectief, met een grootste opening van f2.8, met de 50mm AF-S heb je een betere controle op scherptediepte, hierboven gebruikt op mijn D3, op een D40 gaat deze zich gedragen als een 75mm.

                        Het is natuurlijk een keuze die je maakt, 60mm AF-S is ook een zeer goed objectief, maar minder lichtsterk, een goed portretobjectief, moet voor mij minstens een diafragmamogelijkheid groter dan f2.0 hebben, velen zullen mij hier mischien tegenspreken, maar dat is mijn gedacht over een portretobjectief, wil je het ultieme, ga dan voor de 85mm AF-D f1.4, maar AF werkt niet op je D40, en het is een wat duur objectief.
                        ja dan lijkt die lens die jij mij voostelde ook wel een optie. Ik ben nu wel steeds zoomlenzen gewend dat ik bang ben om minder handig te werken met eentje met een vast brandpuntafstand?
                        I freeze beauty

                        Comment


                        • #13
                          Re: portretlens nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door jasmina Bekijk bericht
                          ja dan lijkt die lens die jij mij voostelde ook wel een optie. Ik ben nu wel steeds zoomlenzen gewend dat ik bang ben om minder handig te werken met eentje met een vast brandpuntafstand?
                          Voor portretten is zoomen uiteindelijk veel minder belangrijk dan een objectief met een groot diafragma.
                          Voeg daar nog een uitmuntende beeldkwalitiet van de vaste lenzen maar aan toe en de keuze zou rap gemaakt moeten zijn.
                          De keuze tussen een brandpunt van 50 en 60 mm is vrij minimaal; de lichtsterkte daarentegen niet.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: portretlens nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            Voor portretten is zoomen uiteindelijk veel minder belangrijk dan een objectief met een groot diafragma.
                            Voeg daar nog een uitmuntende beeldkwalitiet van de vaste lenzen maar aan toe en de keuze zou rap gemaakt moeten zijn.
                            De keuze tussen een brandpunt van 50 en 60 mm is vrij minimaal; de lichtsterkte daarentegen niet.
                            Hmm ja ik ben nu al meer geneigd om die 50 mm 1.4 te kiezen.
                            Toch blijf ik wat twijfelen met een 18-50 2.8... Is de kwaliteit tussen deze twee lenzen zo groot dan?
                            xx
                            I freeze beauty

                            Comment


                            • #15
                              Re: portretlens nikon

                              Wat heb je reeds beschikbaar qua objectieven?

                              Om te portretteren gebruik je op je D40 beter niks onder de 35mm en start je zelfs pas beter vanaf 50mm: Onder de 35mm (aps-c) kom je in de breedhoeken terecht en die vervormen gezichten in die mate dat de neus voorwaarts wordt uitvergroot, de oren naar beneden trekt, het gezicht algemeen iets boller laat zien dan in werkelijkheid . Dit wil je dus in je portretten waarschijnlijk niet gehad hebben Vanaf 50mm (aps-c) worden gezichten in elkaar gedrukt zodat de neus iets korter, oren wat kleiner worden en het gezicht over 't algemeen wat flatterender wordt weergegeven dan het in realiteit is

                              Je laat zodus die 2.8/18-50 beter links liggen als het om portretten gaat. Je zoekt beter naar een snelle (f2.8) zoom die de 50-140mm overbrugt ofwel een snelle (f1.4-1.8) prime vanaf 50mm, afhankelijk van de gemiddelde afstand waarop je wenst te schieten.

                              Enja, zoals reeds vermeld: vergeet niet een gemotoriseerd objectief te selecteren aangezien er in de D40 geen scherpstelmotor zit!

                              Veel succes.
                              F.
                              Last edited by Fibonacci; 28 januari 2010, 14:32.

                              Comment

                              Working...
                              X