Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretlens

    Graag zou ik een mooie portretlens aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op een Sigma 35 1.4 of een Sigma 85 1.4.
    Nu mijn probleem is dat ik een Sony reflex heb en de winkels die dergelijke lenzen verkopen hebben ze niet altijd in stock om even te testen.
    Als ik op Youtube zoek kom ik bij Lieve Blancquaert en zij is voorstander van een 35mm omdat je dan verplicht bent om dichter bij je onderwerp te komen.
    Nu ik wil me niet vergelijken met Lieve maar zoek gewoon meer mensen die meer ondervinding hebben met dergelijke lenzen en hoe meer informatie ik heb hoe beter.
    Andere informatie of tips zijn altijd en zeker welkom.

    Mvg.

    Marie1

  • #2
    Re: Portretlens

    enmoet dit dan op fullframe zijn of op crop (toch een verschil qua zicht van mm's)
    op FF: 50mm of 85mm
    op crop: 35mm of 50mm

    let op met de sigma 85mm 14: in tests blijkt die niet zo denderend
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Portretlens

      Oorspronkelijk geplaatst door marie1 Bekijk bericht
      Graag zou ik een mooie portretlens aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op een Sigma 35 1.4 of een Sigma 85 1.4.
      Nu mijn probleem is dat ik een Sony reflex heb en de winkels die dergelijke lenzen verkopen hebben ze niet altijd in stock om even te testen.
      Als ik op Youtube zoek kom ik bij Lieve Blancquaert en zij is voorstander van een 35mm omdat je dan verplicht bent om dichter bij je onderwerp te komen.
      Nu ik wil me niet vergelijken met Lieve maar zoek gewoon meer mensen die meer ondervinding hebben met dergelijke lenzen en hoe meer informatie ik heb hoe beter.
      Andere informatie of tips zijn altijd en zeker welkom.

      Mvg.

      Marie1
      Is Lieve Blancquaert een tandarts?

      Comment


      • #4
        Re: Portretlens

        ikzelf vind een 50mm op crop wel goed werken, maar ik denk dat het eerder een persoonlijke kwestie is.
        Nikon Powah

        Comment


        • #5
          Re: Portretlens

          En heb je specifiek een 1.4 nodig? Dan wordt het al minder simpel om de scherpte juist te leggen, Marie. Maar het kan natuurlijk.
          Anders zou ik je aanraden te zoeken naar een (tweedehands) Minolta 50 1.7 of Sony 50 1.8. Daar ga je max. 100 euro voor betalen.
          35 mm is wel heel kort ... je zou wel eens hele grote neuzen of kinnenbakken tevoorschijn kunnen toveren als je dan dicht gaat.

          Comment


          • #6
            Re: Portretlens

            Ikzelf heb de Sony 50mm f1.8 en ben er zeer tevreden van. Is een leuke portretlens en voor een leuk budget (is ook niet onbelangrijk ).
            Canon

            Comment


            • #7
              Re: Portretlens

              Hier een 56mm f1.2 op de Fuji crop en een 105mm f2.0 op de FF Nikon D800E.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Portretlens

                Marie, alvorens zoiets te kopen toch eerst eens oefenen met de zoom vol open om te kijken welke brandpuntsafstand jouw ding zou zijn. Nou zou ik zelf nooit zonder beide willen op een full frame dslr
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door marie1 Bekijk bericht
                  Graag zou ik een mooie portretlens aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op een Sigma 35 1.4 of een Sigma 85 1.4.
                  Nu mijn probleem is dat ik een Sony reflex heb en de winkels die dergelijke lenzen verkopen hebben ze niet altijd in stock om even te testen.
                  Als ik op Youtube zoek kom ik bij Lieve Blancquaert en zij is voorstander van een 35mm omdat je dan verplicht bent om dichter bij je onderwerp te komen.
                  Nu ik wil me niet vergelijken met Lieve maar zoek gewoon meer mensen die meer ondervinding hebben met dergelijke lenzen en hoe meer informatie ik heb hoe beter.
                  Andere informatie of tips zijn altijd en zeker welkom.

                  Mvg.

                  Marie1
                  35 mm is geen portret lens voor hoofd/schouders. Teveel vertekening.
                  100 mm is ideaal.
                  Neemt niet weg dat je geen portretten kunt maken met een 35 mm, maar als je wil dat uw model er onvertekend uitziet blijf dan in de 85-135 range (FF FOV)
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    enmoet dit dan op fullframe zijn of op crop (toch een verschil qua zicht van mm's)
                    op FF: 50mm of 85mm
                    op crop: 35mm of 50mm

                    let op met de sigma 85mm 14: in tests blijkt die niet zo denderend
                    Verklaar je nader. Wat zegt een test van -what so ever- over de kwaliteit van een portretlens ?
                    Scherpte ?
                    Bokeh ?
                    CA ?
                    Coating ?
                    Wat is in feite een portretlens ?

                    :-p
                    YMMV

                    Ik prefereer een 180/2.8 enkelvoudige coating op een FF nikon.
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretlens

                      Lieve Blancquaert werkt met een FF 5D en de fotos van haar dat ik goed vind zijn niet genomen van dichtbij.
                      Ze werkt wel veel in kleine ruimtes (achtergestelde wijken en zo) en daar is de 35mm een must om toch een beetje van de omgeving in je kader te krijgen wegens de groter beeldhoek.

                      bij een FF zal je idd al wat dicht moeten komen bij je model als je een portret wil maken (enkel een kop) en dat is not done tenzij je een specialeke wil doen.
                      De vertekening is te groot dan. Dikke neus en kleine oren zie je dan.

                      een goed portretbeeld krijg je als je minstens 1 meter van je model weg blijft is mijn ervaring.
                      Dus werk je automatisch met een 50mm minstens. Beter nog zijn 85mm of 105mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretlens

                        Een portretlens is een lens die de minste vervorming geeft aan een foto.
                        In het geval van een FF gaat het om een standaardlens. Een standaardlens is de lens die het dichtst bij de diagonaal van de sensor komt, dus 43mm oftewel 50mm lens.
                        Puur theoretisch geeft de 50mm de minste vervorming op een FF sensor maar de praktijk leert ons dat de lenswaarden tussen 70 en 135mm fraaie portretten geven omwille van de fluwelen achtergronden die geproduceerd worden. De lensbouwers spelen daar handig op in door het diafragma (minstens) 8 lamellen mee te geven. Hoe meer lamellen hoe fraaier de achtergrond.
                        Persoonlijk ga ik zelf uitzonderlijk onder de 50mm voor portretten omwille van de vervorming (niemand ziet graag een vergrote neus van dichtbij, tenzij het doelbewust wordt gedaan). Als de omstandigheden het toelaten ga ik liever voorbij 135mm.
                        Voor studiogebruik heb ik het geluk over een ruime studio te kunnen beschikken zodat de 85mm voor 95% van de gevallen gebruikt wordt.
                        Als aan mij de vraag zou gesteld worden van ofwel 35mm ofwel 85mm dan antwoord ik resoluut voor 85mm!
                        Met 85mm kun je nog een persoon "samenstellen" door twee foto's, een bovenhelft en een onderhelft, samen te voegen.
                        Veel succes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portretlens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Verklaar je nader. Wat zegt een test van -what so ever- over de kwaliteit van een portretlens ?
                          Scherpte ?
                          Bokeh ?
                          CA ?
                          Coating ?
                          Wat is in feite een portretlens ?

                          :-p
                          YMMV

                          Ik prefereer een 180/2.8 enkelvoudige coating op een FF nikon.
                          wat is een portretlens? tja ene die erg geschikt is om portretten mee te maken hé, de uitzondering bevestigd natuurlijk altijd de regel...
                          een test zegt idd toch iets over contrasten en scherpte, chromatische abberatie (je kan ze niet allemaal testen hé)
                          zo'n test kan dienen voor je te leiden in je aankoop, eenmaal de test is bekeken kun je foto's zoeken op allerhande site getrokken met deze lens (maar die foto's tonen doorgaans nooit de gbreken van de lens)
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portretlens

                            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            eenmaal de test is bekeken kun je foto's zoeken op allerhande site getrokken met deze lens (maar die foto's tonen doorgaans nooit de gbreken van de lens)
                            Daar heb je gelijk in. Misschien dat iemand dat eens doet (ik dacht dat iemand iets in die trend gedaan had met beeldhoeken)(1).
                            Dus een compilatie van meer of mindere 'portretlensen' naast elkaar (en dan bedoel ik beeldmatig, niet technische kenmerken).
                            Een voorbeeld is bv de Nikon 105mm Micro die veel geprezen wordt als portret lens maar er géén is.

                            YMMV

                            (1) Er wordt in objectieven draadjes altijd in mm gesproken, net als het kaliber van een kanon.
                            Het is beter in beeldhoeken te praten, dan vermijd je appelen en peren nomenclatuur zoalsals "met een cropcamera" ? "Full Frame", "Midden formaat ?" enz.

                            Bv. Mijn 300mm op mijn grootformaat camera is in wezen een zeer matige groothoeklens (48°).
                            Last edited by Nerdifant; 28 januari 2015, 11:27.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Portretlens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht

                              (1) Er wordt in objectieven draadjes altijd in mm gesproken, net als het kaliber van een kanon.
                              Het is beter in beeldhoeken te praten, dan vermijd je appelen en peren nomenclatuur zoalsals "met een cropcamera" ? "Full Frame", "Midden formaat ?" enz.

                              Bv. Mijn 300mm op mijn grootformaat camera is in wezen een zeer matige groothoeklens (48°).
                              volmondig mee eens! een beetje uniformiteit in de fotografie zou geen kwaad kunnen, dit zou makkelijker zijn voor iedereen, maar vooral voor beginners!
                              hierbij zou het dan ook duidelijker worden dat de mm's in tele veel minder verschil opleveren in beeldhoek dan met een groothoek!
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment

                              Working...
                              X