Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Polarisatie filter

    Oorspronkelijk geplaatst door Franky S Bekijk bericht
    welk merk, en waar moet je op letten.

    B+W
    Hoya
    Rodenstock

    Is het merk Rodenstock een goed merk ?
    Rodenstock is een top optisch bedrijf dus zeker de moeite.
    Het probleem is dat met de meeste CPL een kleurenzweem ontstaat, die enkel bij de duurdere modellen te verwaarlozen is.
    Als Nikon gebruiker gebruik ik het NIKON CPL filter dat volgens mijn 2c het beste op de markt is (beter als HOYA en B+W), maar $$$.

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #17
      Re: Polarisatie filter

      Bedankt allemaal voor deze goede info groetjes

      Comment


      • #18
        Re: Polarisatie filter

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Peter, sinds 1972 gebruik ik zowel een Polarisatie filter (een CPL bestond toen waarschijnlijk nog niet) als ND Grad filters. Ik weet wat ik ermee kan bereiken.
        ....
        Als men een CPL in de "neutraalstand" gebruikt ttz de tegengestelde hoek van waarin hij het pol. licht vangt dan werkt hij als een ND filter van meestal 2 stops ... dat is wat men er kan mee bereiken. Men is dan goedkoper af met een echt ND filter. .. en waarom zouden er in 1972 nog geen CPL filters geweest zijn? wegens nog te dom? of enkel wegens te duur ? idem voor ND

        Comment


        • #19
          Re: Polarisatie filter

          Tja, waarom waren er in 1972 nog geen voorzetlenzen voor smartphones, beetje zelfde vraag.
          De circulaire polarisatiefilter is ontwikkeld omdat autofocus niet (goed) werkte icm een lineaire polarisatiefilter.

          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #20
            Re: Polarisatie filter

            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
            Tja, waarom waren er in 1972 nog geen voorzetlenzen voor smartphones, beetje zelfde vraag.
            De circulaire polarisatiefilter is ontwikkeld omdat autofocus niet (goed) werkte icm een lineaire polarisatiefilter.

            https://en.wikipedia.org/wiki/Polarizer
            Wij gebruikten eind jaren 60 van het vorige millenium microsopen met polarisatie ... voor de studie van nieuwe moleculen die wij synthetiseerden ... but who cares ...

            Comment


            • #21
              Re: Polarisatie filter

              Ik heb de B+W Circulair Polarising HTC MRC Nano XS-Pro Digital 82 aan gekocht, denk dat dat de beste was

              Comment


              • #22
                Re: Polarisatie filter

                Oorspronkelijk geplaatst door Franky S Bekijk bericht
                Ik heb de B+W Circulair Polarising HTC MRC Nano XS-Pro Digital 82 aan gekocht, denk dat dat de beste was
                Vrijdag toevallig ook eentje gekocht, 150 euro aan kwijt in maat 77 en de Käsemann versie (sealed, eigenlijk voor tropisch klimaat): B+W XS-Pro Digital HTC circ Pol Käsemann MRC nano

                De 82mm kost al 189 euro! https://www.artencraft.be/nl/bw-xs-p...mm-271614.html
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                Comment


                • #23
                  Re: Polarisatie filter

                  Ik heb de mijne besteld bij cameranu.nl, op 2/5/ maar tot nu toe nog niet ontvangen. heb een email gestuurd maar krijg geen antwoord, al mijn bestelde producten zijn wel op voorraad.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Polarisatie filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franky S Bekijk bericht
                    Ik heb de mijne besteld bij cameranu.nl, op 2/5/ maar tot nu toe nog niet ontvangen. heb een email gestuurd maar krijg geen antwoord, al mijn bestelde producten zijn wel op voorraad.
                    Heb even geduld. 4/5 was het doden herdenking en 5/5 Bevrijdingsdag. En tevens moet het even de grens over.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #25
                      Re: Polarisatie filter

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Als ik een polarisatiefilter gebruik is dat niet om contrasten tussen het landschap en de lucht te verzachten, maar meestal alleen om meer contrast in de lucht alleen te krijgen. Dat kan je niet met software en ook niet met (graduele) grijsfilters. Bovendien werkt een polafilter positief in op bv reflecties op bladeren van bomen in je landschap. Kan je ook al niet met grijsfilters.
                      Nu moeten er hier een paar beter lezen wat ik onder # 10 heb neergepend!
                      En pol, met software is het perfect mogelijk om meer contrast in de lucht te krijgen. Ik heb 5 jaar avondschool "rastertekenen" gevolgd en dus meen ik te mogen zeggen dat ik toch "iets" afweet van Photoshop.
                      En ik weet perfect wat ik kan doen met een CPL en wat ik kan doen met een ND grad.

                      En de meeste landschapsfotografen gaan de voorkeur geven aan een ND grad filter boven een CPL omdat je met een CPL op een UWA objectief zeer moeilijk heel de lucht kan filteren, er zal dus meestal een gedeelte van de lucht niet gefilterd zijn.
                      Dat heb je dus niet met een ND grad want een ND grad heeft een egaal contrast in de lucht.
                      Mocht je mij niet mocht geloven dan moet u eens naar de site van Lee filters gaan en de filmpjes bekijken.
                      Ik werk trouwens met Haida ND en ND grad filters. Mijn CPL filters zijn van Marumi.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Polarisatie filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Nu moeten er hier een paar beter lezen wat ik onder # 10 heb neergepend!
                        En pol, met software is het perfect mogelijk om meer contrast in de lucht te krijgen. Ik heb 5 jaar avondschool "rastertekenen" gevolgd en dus meen ik te mogen zeggen dat ik toch "iets" afweet van Photoshop.
                        En ik weet perfect wat ik kan doen met een CPL en wat ik kan doen met een ND grad.

                        En de meeste landschapsfotografen gaan de voorkeur geven aan een ND grad filter boven een CPL omdat je met een CPL op een UWA objectief zeer moeilijk heel de lucht kan filteren, er zal dus meestal een gedeelte van de lucht niet gefilterd zijn.
                        Dat heb je dus niet met een ND grad want een ND grad heeft een egaal contrast in de lucht.
                        Mocht je mij niet mocht geloven dan moet u eens naar de site van Lee filters gaan en de filmpjes bekijken.
                        Ik werk trouwens met Haida ND en ND grad filters. Mijn CPL filters zijn van Marumi.
                        De meeste fotografen kennen de ballen van gepolariseerd licht en hoe dat er uit te krijgen ... zoals bovenstaande posting met een hoop irrelevante methodologie aangeeft ... een ND filter filtert GEEN gepolariseerd licht tismaardatgetweet ! en photoshop ook al niet. period. ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Polarisatie filter

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          De meeste fotografen kennen de ballen van gepolariseerd licht en hoe dat er uit te krijgen ... zoals bovenstaande posting met een hoop irrelevante methodologie aangeeft ... een ND filter filtert GEEN gepolariseerd licht tismaardatgetweet ! en photoshop ook al niet. period. ...
                          Aangezien jij graag met het vingertje in de lucht iedereen de les wil spellen ... zie dan ook dat je je les kent hé.

                          Het is niet gepolariseerd licht dat ze d'er willen uit krijgen maar gereflecteerd licht.
                          Een ND filtert GEEN gepolariseerd licht; moet natuurlijk gereflecteerd licht zijn. ... tismaardatgetweet ...

                          Naar mijn ervaring is het ook zo dat fotografen die een CPL gebruiken best begrijpen wat het reduceren van gereflecteerd licht betekent. Dat is echt geen raketwetenschap hé.
                          En ja Red Falcon heeft gelijk dat op UWA (vanaf 24mm al soms) een CPL een donkere band in het blauw vd lucht kan geven, zeker wanneer die op zijn sterkst staat (90°). Een beetje terugschroeven kan dat verhelpen.
                          Ik begrijp dat een aantal fotografen liever een ND grad gebruiken om de lucht te verdonkeren tgov de voorgrond om het te grote dynamisch bereik beter onder kontrole te krijgen. Het is niet hetzelfde als polariseren maar als een meer donkere lucht je doel is terwijl je een UWA lens gebruikt is dat een wijdverbreide techniek in fotografie.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Polarisatie filter

                            Dank u tcf, eindelijk iemand die mij begrijpt.
                            Een CPL in landschapsfotografie is goed om reflecties van bijvoorbeeld het natte gras weg te werken of om vissen in het water te zien, voor meer contrast in de lucht te krijgen raad ik die zeker niet aan.
                            Dan is een ND Grad een veel betere oplossing.

                            En dat "professor regulus" (of is het ergulus) mij hier voor de zoveelste keer belachelijk wilt maken raakt mijn koude kleren niet. Hij staat op mijn negeerlijst.
                            Mijnheer weet altijd alles beter dan een ander en maakt dat op een brutale en ongepaste manier hier op BD te berde.

                            Als er dan niemand van het bestuur wilt ingrijpen dan ontaard dat natuurlijk.
                            My 2 cents.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Polarisatie filter

                              In #10 heb je reeds vermeld dat je reflecties niet kunt wegwerken met PS.Dus een Cpl nodig.Die ND grad kun je wel simuleren in PS.
                              Maar hoe werk jij om die verzadiging in de lucht op te drijven??
                              Voor de rest volg ik je,en ook tcf.
                              Dit is alleen een vraag om iets bij te leren,niet om kritiek te geven.
                              Off topic:maar om in gepolariseerd licht molecules te zien,dat zijn straffe toeren.Was wel in de jaren 60 blijkbaar.Studentenrevolte,etc..Wiet??Als de rook om mijn hoofd is verdwenen??
                              In donkerveld kristallen laten oplichten OK,molecules zien????

                              Comment


                              • #30
                                Re: Polarisatie filter

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Dank u tcf, eindelijk iemand die mij begrijpt.
                                Een CPL in landschapsfotografie is goed om reflecties van bijvoorbeeld het natte gras weg te werken of om vissen in het water te zien, voor meer contrast in de lucht te krijgen raad ik die zeker niet aan.
                                Dan is een ND Grad een veel betere oplossing.

                                En dat "professor regulus" (of is het ergulus) mij hier voor de zoveelste keer belachelijk wilt maken raakt mijn koude kleren niet. Hij staat op mijn negeerlijst.
                                Mijnheer weet altijd alles beter dan een ander en maakt dat op een brutale en ongepaste manier hier op BD te berde.

                                Als er dan niemand van het bestuur wilt ingrijpen dan ontaard dat natuurlijk.
                                My 2 cents.
                                Nogmaals het effect van een nd filter kan je perfect creëren in Lightroom, het effect van een polarisatiefilter kan je niet nabootsen in een bewerkingsprogramma.
                                Voor mij is het dus duidelijk : de eerste filter die ik een landschapsfotograaf aanraad om te kopen is een polarisatiefilter.

                                Peter


                                Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X