Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar Nikon D700 : graag jullie advies bij mijn lenskeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• overstap naar Nikon D700 : graag jullie advies bij mijn lenskeuze

Ik heb mij gedecideerd en ga de sprong maken van DX naar FX. Het wordt de Nikon D700. Dit betekent natuurlijk dat ik voor een paar DX lenzen (Nikkor 17-55 en de Sigma 10-20) een alternatief moet hebben.

Ik gebruik voornoemde lenzen vooral voor landschappen en stadsschappen en betrap mijn eigen erop dat ik mijn Nikkor meest op 17 mm gebruik en naar de 10-20 grijp als het nog wijder moet. De enig reden waarom ik de 17-55 verkies is wegens de betere kwaliteit. Moest mijn Sigma even goed zijn zou ik waarschijnlijk meer de Sigma gebruiken.

Mijn eerste gedacht was de 24-70 mm f 2.8 te nemen als all-round maar waarschijnlijk zal ik die ook meest op 24 mm gebruiken maar dan moet ik toch nog een superwide hebben ook. Daarom denk ik dat ik beter voor de nieuwe 16-35 mm f4 VR kies, dan heb ik meteen met één lens wide én superwide (die 16-35 komt echt als geroepen). De 14-24 mm f 2.8 interesseert mij minder omdat ik daar mijn pola en ND filters niet kan op gebruiken, de bolle lens verschrikkelijk kwetsbaar is en bovendien te veel weegt. Ik heb al de 70-200 en het moet allemaal nog een beetje draagbaar blijven.
    Voor de rest trek ik meestal candid portretten en daar gebruik ik mijn 70-200 mm voor. Dan zit ik wel met een gat tussen de 35 en 70 mm maar ik denk dat ik dat niet echt zal missen en schik dat op te vullen met een 50 mm f 1.4 G prime. Ik veronderstel dat die qua kwaliteit niet moet onderdoen voor de 24-70 mm (integendeel zeker … een prime zou normaal toch beter moeten zijn) en is ook een pak lichter en goedkoper. Bovendien is dit ook een leuk lensje voor creatieve portretten en heel lichtsterk.

Graag jullie mening over de keuze die ik op het punt sta te maken…misschien zie ik iets over het hoofd.
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Re: overstap naar Nikon D700 : graag jullie advies bij mijn lenskeuze

Aan wat ik lees kan ik uitmaken dat je voor jezelf hebt uitgemaakt welke lenzen je wenst in welk bereik en waarom.
    Je houdt er in iedergeval een goede set op na.

Comment

Zo'n set van 3 is op mijn 5D 2 jaar mijn vakantieset geweest. Zeer goed te doen dus.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Je keuze is weloverwogen en heel gemotiveerd.
        De 14-24 is minder kwetsbaar dan je zou denken, maar gelet op het gewicht, de handelbaarheid en het iets groter zoombereik lijkt de nieuwe 16-35/4 een zeer goede keuze. Het 'gat' kan prima opgevuld worden met je prime 50mm.
        Maw; je ziet niets over het hoofd en je zal heel veel plezier beleven aan je FF-keuze.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

En er zijn tal van oudere zeer betaalbare objectieven die prima presteren als je voor walkaround een lichte lens wilt heben:

28-70
          28-80
          28-104
          24-85
          24-120vr
          35-70
          35-80
          28-200afd
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
            Ik heb mij gedecideerd en ga de sprong maken van DX naar FX. Het wordt de Nikon D700. Dit betekent natuurlijk dat ik voor een paar DX lenzen (Nikkor 17-55 en de Sigma 10-20) een alternatief moet hebben.

Ik gebruik voornoemde lenzen vooral voor landschappen en stadsschappen en betrap mijn eigen erop dat ik mijn Nikkor meest op 17 mm gebruik en naar de 10-20 grijp als het nog wijder moet. De enig reden waarom ik de 17-55 verkies is wegens de betere kwaliteit. Moest mijn Sigma even goed zijn zou ik waarschijnlijk meer de Sigma gebruiken.

Mijn eerste gedacht was de 24-70 mm f 2.8 te nemen als all-round maar waarschijnlijk zal ik die ook meest op 24 mm gebruiken maar dan moet ik toch nog een superwide hebben ook. Daarom denk ik dat ik beter voor de nieuwe 16-35 mm f4 VR kies, dan heb ik meteen met één lens wide én superwide (die 16-35 komt echt als geroepen). De 14-24 mm f 2.8 interesseert mij minder omdat ik daar mijn pola en ND filters niet kan op gebruiken, de bolle lens verschrikkelijk kwetsbaar is en bovendien te veel weegt. Ik heb al de 70-200 en het moet allemaal nog een beetje draagbaar blijven.
            Voor de rest trek ik meestal candid portretten en daar gebruik ik mijn 70-200 mm voor. Dan zit ik wel met een gat tussen de 35 en 70 mm maar ik denk dat ik dat niet echt zal missen en schik dat op te vullen met een 50 mm f 1.4 G prime. Ik veronderstel dat die qua kwaliteit niet moet onderdoen voor de 24-70 mm (integendeel zeker … een prime zou normaal toch beter moeten zijn) en is ook een pak lichter en goedkoper. Bovendien is dit ook een leuk lensje voor creatieve portretten en heel lichtsterk.

Graag jullie mening over de keuze die ik op het punt sta te maken…misschien zie ik iets over het hoofd.
            om de vraag te beantwoorden of je de 24-70 gaat missen, in het bijzonder in het gat 35-70, zou je eens je eigen foto's moeten doornemen en kijken welk percentage in 35-70 equivalent zit (22-55 op je 17-55 op DX). Maar ten tweede, en dat is een moelijker te beantwoorden vraag, moet je kijken hoe vaak je heel snel van de 17 mm naar de 55 mm gaat met je 17-55. Dat zou je kunnen doen door in de exif de exacte tijdstippen van je foro's te gaan bekijken. Want zonder 24-70 en met een 16-35 en een 70-200 zal je moeten objectieven wisselen om dat te kunnen, en het zou kunnen dat je de soepelheid van een 24-70 gaat missen.

in alle geval, succes!
            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Ik denk dat je de kwaliteit van de 24-70 2.8 onderschat. Ik heb verschillende tests gelezen waaruit blijkt dat die absoluut niet moet onderdoen voor de primes, integendeel. Bij mij zit die ahw op mijn D 700 'vastgeroest'. Maar zoals een van de vorige BD-ers al zei: uw eigen opnamen bekijken en zien op welke lengte je meest fotografeert. Succes met je aankoop (-en).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                om de vraag te beantwoorden of je de 24-70 gaat missen, in het bijzonder in het gat 35-70, zou je eens je eigen foto's moeten doornemen en kijken welk percentage in 35-70 equivalent zit (22-55 op je 17-55 op DX). Maar ten tweede, en dat is een moelijker te beantwoorden vraag, moet je kijken hoe vaak je heel snel van de 17 mm naar de 55 mm gaat met je 17-55. Dat zou je kunnen doen door in de exif de exacte tijdstippen van je foro's te gaan bekijken. Want zonder 24-70 en met een 16-35 en een 70-200 zal je moeten objectieven wisselen om dat te kunnen, en het zou kunnen dat je de soepelheid van een 24-70 gaat missen.

in alle geval, succes!
                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                Ik denk dat je de kwaliteit van de 24-70 2.8 onderschat. Ik heb verschillende tests gelezen waaruit blijkt dat die absoluut niet moet onderdoen voor de primes, integendeel. Bij mij zit die ahw op mijn D 700 'vastgeroest'.

Zoals al vermeld is't bij mij nogal rap wijd, wijder, wijdst bij landschappen. Ik ben ervan overtuigd dat de 24-70 mm een topobjectief is maar als ik dat koop ipv de 16-35 ga ik dus zeker het wijder, wijdst missen. In het omgekeerde geval ga'k minder missen, vandaar mijn idee om dat op te vullen met een prime. Ideaal zou zijn dat ik mij de 2 zooms bijkoop natuurlijk maar mijn portmonnee, nek en schouders gaan daar zo content niet mee zijn. Ik ga toch maar de 16-35 pakken en als ik ooit tot de conlusie kom dat ik een 24-70 mm mis kan ik daar nog altijd wat aan doen. Brugge en Gent zijn ook niet op enen dag gemaakt hé

In elk geval iedereen bedankt om zijn idee te willen neerpennen en volgens ik begrepen heb zal het zeker een goed setje zijn, ook al zijn er betere te koop. Een mens moet ook niet altijd het onderste uit de kan willen hé
                Last edited by lin.vdb; 16 maart 2010, 12:02.
                "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Mijn minimumconfiguratie bestaat uit 70-300mm + 24-70mm + 20mm (in combinatie met D700). Deze laatste is een MF lens (20mm f/3.5) die degelijke kwaliteit geeft (maar niet super), weinig weegt en dan ook nog eens klein is. Het is geen zoom, maar het is wel een compact en goedkoop alternatief.
                  Als het wijder moet dan mijn glas toelaat maak ik meestal enkele opnames uit de hand en naai die in PTGui aan elkaar. Ik doe dat soms ook als ik de 70-300mm op de camera heb zitten en iets bij 50mm zou willen trekken
                  :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Working...
                  X