Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude Canon FD objectieven

    Ik zie verschillende Canon FD 135 mm f3.5 objectieven te koop staan.
    Is dit iets ? Ken iemand deze lens en weet men er iets nuttigs over te vertellen ?
    ik zou die evntueel op een Sony A6000 willen monteren als "macro" objectief".
    Graag uw onderbouwd standpunt ? TIA !

  • #2
    Re: Oude Canon FD objectieven

    Ik heb deze lens gehad en ook gebruikt op een a6000.
    Dit is de budget versie uit de 135mm FD lijn en je krijgt uiteindelijk waarvoor je betaalt. Ik vond ze vrij middelmatig qua scherpte, contrast en bokeh.
    Ik ga niet zeggen dat die echt slecht was, maar er zijn zoveel betere oude 135mm lenzen zoals minolta, konica, pentax, olympus, schneider, nikon of czj sonnar (zijn gewoonlijk dan ook wel duurder...)
    In ieder geval, als je deze FD lens koopt, kan je best ééntje zoeken met S.S.C coating (lenzen met bayonet vatting of lenzen met breechlock vatting waar dit op de naamring staat)
    Last edited by !Karen; 23 oktober 2015, 16:36.
    FLICKR PHOTOSTREAM
    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

    Comment


    • #3
      Re: Oude Canon FD objectieven

      Dank u voor de info .. Ben ondertusen nog op zoek geweest naar meer info en ik heb de F2 F2.5 en F2.8 versies van deze lens gevonden maar ok deze sites met heel veel info over "oude" lenzen, maar er is ontiegelijk veel meer te vinden, zal deze winter veel moeten lezen! .. de "mirrorless" cameras en niet in het minst de Sony E-mount/nex types schijnen bijzonder populair te zijn in dit domein vooral omdat men ongeveer voor alle oude (en nieuwere) typen lenzen adapters kan vinden/kopen

      http://aggregate.org/DIT/

      http://www.mir.com.my/rb/photography...nses/index.htm

      Comment


      • #4
        Re: Oude Canon FD objectieven

        Klopt.
        zo goed als elke vatting kan je erop zetten.
        Ik gebruik mijn a6000 uitsluitend met oude lenzen. Mijn collectie omvat intussen een paar honderd lenzen.
        Een heel goed forum met schatten aan informatie: http://forum.mflenses.com
        FLICKR PHOTOSTREAM
        Just try to comprehend that which you'll never comprehend

        Comment


        • #5
          Re: Oude Canon FD objectieven

          Een paar honderd ?? serieus ?
          In elk geval bedankt voor de info !
          Ik was die web site al tegen gekomen op mijn zoektochten maar ik was er niet gaan naar kijken, nu ga ik dat wel doen ! ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Oude Canon FD objectieven



            ook interessant en helemaal onafhankelijk.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Oude Canon FD objectieven

              Dank u .. is al een tijdje mijn referentie site

              Heb ondertussen begrepen dat ik mij niet moet beperken tot Canon

              Comment


              • #8
                Re: Oude Canon FD objectieven

                Indertijd zijn wij na wat testen tot een" officieuze" klassering gekomen van de 135mm lenzen (MF natuurlijk)
                (Dit was op het inmiddels op een laag pitje draaiende manualfocus.org)
                1. Contax
                2. Nikkor ais
                3. czj sonnar

                Contax is altijd wat duurder natuurlijk :-)
                Herinner U de jacht op de contax 21 mm, daar werden duizenden euro voor neergeteld.
                Tweede in lijn was toen de olympus 21mm.

                mvg,
                Paul
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Oude Canon FD objectieven

                  Een zeer goed alternatief voor de contax lenzen is de yashica ML serie. Je ziet deze niet zo vaak, maar als ze op tweedehands komen zijn ze gewoonlijk niet zo duur omdat de mensen denken dat yashica niks waard is. Wel goed zien dat er ML op staat. Geen ds, dsb, dx of weel ik veel wat voor aanduidingen yashica nog gebruikte.

                  Ik heb zelf de 300/5,6, 55/2,8 macro en 50/1,4, kan ik allen sterk aanbevelen.

                  Er bestaan ook zeiss lenzen in Rollei QBM vatting. Deze zijn gewoonlijk ook wat goedkoper dan de contax/yashica vatting.

                  Succes met je zoektocht
                  Last edited by !Karen; 25 oktober 2015, 10:08.
                  FLICKR PHOTOSTREAM
                  Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude Canon FD objectieven

                    Bedankt voor jullie bijkomende info ...

                    Mijn allereerste SLR was een Yashica .. in 1966 of daaromtrent en dat zag er toen allemaal heel behoorlijk uit maar o tempora ..
                    Welk soort mount adapter moet men dan voor zo een lens kopen om die op een Sony E-mount te laten passen ? Ik sta hier nog maar in de kinderschoenen hoor, ondanks al mijn grijze haar !

                    Ik zocht ook eens naar een 85mm ... ahum ... een maand niet eten is geen optie LOL !
                    Ik heb ook geen ervaring met het kopen op internet sites dus vrees ik dat ik al te makkelijk "brol" in de handen gestopt krijg .. of toch niet ?
                    Op het mflenses forum is er een rubriek met "veronderstelde" bonafide/malafide verkopers, die ben ik nu aan het doornemen
                    Ik zag op ebay ook een 100mm/F2.5 staan voor een aannnemelijke prijs ... aanlokkelijk ...
                    Last edited by Guest41; 25 oktober 2015, 11:08.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude Canon FD objectieven

                      Yashica ML lenzen hebben een contax/yashica vatting (c/y)



                      Andere yashica lenzen hebben soms ook c/y vatting ofwel M42 schroefdraad

                      85mm lenzen zijn een kleine ramp. In al die jaren heb ik er slechts ééntje gevonden (minolta 85/1,7).
                      De 100mm zijn een goed alternatief.

                      Ik koop zelf nooit lenzen op ebay, enkel adapters, dus daar kan ik je niet in geruststellen. Maar ik denk dat je als koper op ebay wel erg goed beschermd bent met paypal.
                      Last edited by !Karen; 25 oktober 2015, 11:30.
                      FLICKR PHOTOSTREAM
                      Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude Canon FD objectieven

                        De beste en veruit de scherpste 135mm lens tot op heden is nog altijd de Vivitar serie 1 135mm f/2,3.
                        Die heb ik ooit gehad en je zou moeten weten hoeveel spijt dat ik al gehad heb dat ik deze voor een appel en een ei verkocht heb.
                        Met deze lens slag je een bluts in een tank, maar ze heeft natuurlijk haar grootte en gewicht tegen, echt geen pretje om er uren mee rond je nek te lopen.
                        Als je die ergens te koop ziet koop die dan zonder enige aarzeling, deze is echt super scherp en zeker veel scherper dan de huidige Canon 135mm.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude Canon FD objectieven

                          Yashica heeft idd. een contax vatting, maar speelt totaal niet in dezelfde afdeling.
                          Een paar jaar geleden, tijdens de contax 21mm gekte, ging daarom de prijs van de Yashica 21mm
                          ook de hoogte in.
                          Ik kreeg toen een Yashica 21mm te pakken in de bekende winkel op de place St Gudule.
                          Na een test ben ik zonder lens terug buitengegaan... :-)

                          Vivitar had ook zeer goede lenzen, maar als ik mij niet vergis waren de beste, diegene waarvan het serienummer met 28... begon.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude Canon FD objectieven

                            En de AUTO YASHINON 1:1.2 f=55mm TOMIOKA is veruit de beste lens als het om een standaard focaal gaat. (M42 vatting)
                            Helaas is die stinkend duur en ben je waarschijnlijk beter af met de nieuwe Sigma 50mm.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude Canon FD objectieven

                              Bedankt voor alle bijkomende info .. heb al uren zitten lezen en kijken ;-) (.. en ook de info gevonden over de Vivitar 28... serienummers )

                              Ik begrijp de "prijsvork" niet erg goed voor sommige lenzen ... van redelijk goedkoop tot afgrijselijk duur ?? Ik zie wel dat er versies zijn van dezelfde lenzen met verschillende vormfactor binnen het merk ... geen idee hoe ik dat moet interpreteren. Wil die zeggen dat iemand die ooit binnen een verschillende tijdsschaal hetzelfde type lens kocht mogelijk een goed of een minder goed "model" kocht ?
                              Wat ik mij tevens afvraag is of men gewoon op de gok lenzen koopt via bvb e-bay ? 't Ziet er allemaal mooie en opgeblonken uit maar is het dat dan ook ? geen idee !
                              .. en wat met de invoerrechten voor spullen van buiten de EU zone ? dat doet erg veel pijn in de geldbeugel als ik eea zo bereken.

                              Ik zit wel met een dilemna ... het was mijn bedoeling om "lichter te reizen" ttz alle "gewichtige" zaken achterwege te laten. net de reden dat ik van dSLR afgestapt ben (nu ja, bijna). Om dan nu terug zware manuele lenzen te kopen ? heeft niet echt veel zin toch ?
                              Ik heb in deze contect mijn Sigma 18-200 OS Canon EF ff uitgeprobeerd op de A6K ... sja, wat moet ik met zo'n pak lens ?

                              Comment

                              Working...
                              X