Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Oude Canon FD objectieven

    Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
    Idd ebay prijzen �� heb jij een betere bron?

    Mooie foto's op je flickr account ��
    Belgische Tweedehandssites
    Rommelmarkten
    Kringwinkels
    Grobet
    En vandaag naar de dipro fotobeurs geweest. Daar kan je ook koopjes vinden. Heb een 50/1,8 planar gekocht voor 10€ En een minolta 50/1,4 voor 20€, aan beide zat ook nog een body vast

    En bedankt!
    Last edited by !Karen; 15 november 2015, 14:14.
    FLICKR PHOTOSTREAM
    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

    Comment


    • #32
      Re: Oude Canon FD objectieven

      Kan er iemand mij vertellen of een Tamron lens met een "adaptall" makkelijk om te bouwen is naar een FD mount of eerder direct naar NEX misschien ... ? Ik heb al zitten lezen (heel goede info sites voor Tamron) en youtube filmpjes bekeken maar ik ken deze materie niet echt goed ....
      De logica is om de "adaptall" er af te halen en te vervangen door een adaptall naar NEX .. ja toch ?
      Is "adaptall" compatibel met "adaptall 2" ?

      Comment


      • #33
        Re: Oude Canon FD objectieven

        Ik heb zelf niet veel ervaring met adaptalls maar kan precies rechtstreeks naar nex als je de vatting verwijdert

        Wat voor een vatting zit er nu op? Adaptall vatting kan je vervangen door een resem vattingen waaronder FD

        Als ik het goed voor heb, zijn adaptall en adaptall 2 interchangeable, maar adapt-a-matics zijn niet compatibel. Maar best iemand anders afwachten die dit kan bevestigen.
        Last edited by !Karen; 15 november 2015, 17:21.
        FLICKR PHOTOSTREAM
        Just try to comprehend that which you'll never comprehend

        Comment


        • #34
          Re: Oude Canon FD objectieven

          Heb net zelf zo'n tamron lens gekocht met adaptall mount. Er komt gewoon een klein adaptall2 ring tussen naar fd mount. Deze zat mee in het pakket.

          Comment


          • #35
            Re: Oude Canon FD objectieven

            Adaptall en adaptall2 zijn mechanisch verwisselbaar, het is dezelfde bajonet langs de kant van de lens. Maar adaptall2 kan ook de max open diafragma naar de body vertalen voor "sommige" vattingen. (voor M42 is er bvb geen verschil tussen adaptall en adaptall2) Een adaptall lens heeft altijd een adaptor nodig naar de camerabody. Het is een systeem waarbij aan de lens een bepaalde vatting zit en er een hele reeks adaptors bestaan om van die lens een lens te maken voor systeem X. Kan zijn dat er adaptors zijn direct van adpatall naar nex. Naar FD moet zeker kunnen. De logica is dus inderdaad dat je de juiste adaptall naar "jouw systeem" adaptor gebruikt.

            Comment


            • #36
              Re: Oude Canon FD objectieven

              Dank u voor al de info ... De "tremyfoel" site had ik ook al gevonden en doorgelezen ... maar wat mij dus van mijn stuk brengt is het feit dat de "adaptall" ringen voor een specifieke mount zeer plat zijn in constructie terwijl de "adapters" die je kan vinden op ebay of amazon er fors hoog uitzien ... hoe valt dat dan samen te rijmen ?
              Ik heb verschillende youtube filmpjes bekeken en daar valt dus ook dat platte ringstuk op wat men op de "adaptall" lens vastklikt, geen hoge "toeters" LOL !
              Ik ga nog wat verder nar die "cinema" kijken/zoeken

              Comment


              • #37
                Re: Oude Canon FD objectieven

                Een adaptall2 naar fd converter is ongeveer 10mm en fd naar nex adapter ook nog is 20mm. Dus zal een rechtstreekse adaptall2 naar nex in totaal meteen 30mm zijn. Afmetingen zijn maar ter voorbeeld 😉

                Comment


                • #38
                  Re: Oude Canon FD objectieven

                  Ja ziet ge .. dat is exact waar mijne schoen wringt ...
                  Waarom een adaptall-FD (zie hier https://www.youtube.com/watch?v=50SlO79lr-Q hoe dik die is) en dan een FD-NEX adapter er bovenop ?
                  dwz dat de FD mount lens 2 cm dichter tegen de sensor zit dan de combinatie naar NEX ?? Voor wat is dat goed ? Kan iemand mij dat uitleggen ?

                  Comment


                  • #39
                    Re: Oude Canon FD objectieven

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ja ziet ge .. dat is exact waar mijne schoen wringt ...
                    Waarom een adaptall-FD (zie hier https://www.youtube.com/watch?v=50SlO79lr-Q hoe dik die is) en dan een FD-NEX adapter er bovenop ?
                    dwz dat de FD mount lens 2 cm dichter tegen de sensor zit dan de combinatie naar NEX ?? Voor wat is dat goed ? Kan iemand mij dat uitleggen ?
                    Verkeerde redenering. De adaptor maakt de aanpassing tot de lensring van de body, niet tot de sensor/film.

                    Een adaptall naar FD is 10mm en dan in de body van de Canon FD camera nog eens X mm. Een FD is een spiegelreflex camera, die afstand is behoorlijk groot.

                    Een adaptall naar NEX is nog eens 24mm langer omdat de afstand van de lensvatting-sensor (x) van de NEX 24mm KORTER is dan de afstand lensvatting-film bij de FD.

                    In wiskunde wordt dat:

                    10mm + (X van FD) = 10mm + 24mm + (x van NEX)

                    X van FD is 42mm en x van NEX is 18mm. Dus een adaptiering tussen FD en NEX zal 24mm lang zijn. https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

                    Comment


                    • #40
                      Re: Oude Canon FD objectieven

                      Merci Spanik ... sluit als een bus .. zeg maar dat ik dat zelf had moeten vinden

                      edit: ik ga die URL boven mijn bed hangen LOL!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Oude Canon FD objectieven

                        Ik ga dat niet zeggen. Been there, done that... Was niet met lenzen maar het was een vergelijkbare redeneringsfout.

                        Comment


                        • #42
                          Oude Canon FD objectieven

                          Is ook beetje gepruts ze...heb nu een mooi pakketje gekocht in mint condition. Een tamron SP 90mm f/2.5 macro (1:2) met adapter (1:1) en de adaptall naar fd mount. Dus in zn geheel zijn dat 4 stukken met de fd-nex adapter erbij.

                          Bij mn eerste test was ik al aan het vloeken dat het niet werkbaar was met die kleine DOF. Bij het demonteren merkte ik dat ik vergeten was de fd-nex adapter op 'on' te zetten, dus hele tijd op f/2.5 aan het sukkelen [emoji23] zal wel dat dat en onwerkbare DOF was.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Oude Canon FD objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                            Is ook beetje gepruts ze...heb nu een mooi pakketje gekocht in mint condition. Een tamron SP 90mm f/2.5 macro (1:2) met adapter (1:1) en de adaptall naar fd mount. Dus in zn geheel zijn dat 4 stukken met de fd-nex adapter erbij.

                            Bij mn eerste test was ik al aan het vloeken dat het niet werkbaar was met die kleine DOF. Bij het demonteren merkte ik dat ik vergeten was de fd-nex adapter op 'on' te zetten, dus hele tijd op f/2.5 aan het sukkelen [emoji23] zal wel dat dat en onwerkbare DOF was.
                            En mag het, discreet, geweten zijn hoeveel je daarvoor hebt opgehoest

                            Comment


                            • #44
                              Re: Oude Canon FD objectieven

                              Toch blijf ik voorzichtig met mn aankoop van analoog glas als je de huidige prijzen bekijkt die op eBay worden gehanteerd.
                              Als je vergelijkt met bvb. de Tamron AF 28-75mm 2,8 XR DI LD ASL SP die op Amazon.de 340 euro kost....Een Canon FD 24mm f/2.8, een FD 35mm f/2.0, een FD 50mm f/1.4 en een FD 85mm f/1.8 kosten je samen (op eBay) al snel +500 euro
                              Hetzelfde voor de Tamron SP AF 70-200mm 2,8 Di LD tov van enkele Canon FD primes...

                              Deze FD's mogen dan misschien wel lichtsterker zijn, in de praktijk zijn ze meestal niet bruikbaar op hun max. diafragma's en deze genoemde Tamron's zullen het zeker niet slechter doen met hun modernere lensdesigns en coatings.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Oude Canon FD objectieven

                                Net een Vivitar 28mm f2.8 FD vatting, op de kop getikt voor een prikje ... even afwachten, lens ziet er splinternieuw uit en is volgens de verkopen idd nooit gebruikt, komt in originele verpakking, eens zien of die de 20 € (+ verzending kiala LOL) waard is

                                Comment

                                Working...
                                X