Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Als je echt de lenzen wil hergebruiken zou ik voor sony kiezen. A5100, a6000, a7 naargelang je budget.

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Bedankt Bob, ik ga eens in die richting kijken. Zouden mijn lenzen nog wat waard zijn mocht ik toch overwegen om niet naar Sony te gaan ?

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Oorspronkelijk geplaatst door Pat38 Bekijk bericht
        Bedankt Bob, ik ga eens in die richting kijken. Zouden mijn lenzen nog wat waard zijn mocht ik toch overwegen om niet naar Sony te gaan ?
        Neen, niet echt. Mij lijkt het dan ook niet de moeite om een systeem te kiezen op basis van die fd lenzen.

        Alles hangt af van wat je wil gaan doen. Wil je jpg zonder nabewerking, dan is Fuji een mooie optie (duurdere body, mooi lenzenaanbod). Wil je fullframe, dan is sony a7(r) een mooie optie. Dan heb je nog de traditionele spiegelreflex of een bridge enz...

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Bedankt Bob voor dit verhelderend antwoord. Kan nog wat opzoekwerk doen.

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            C-lenzen, dat is weer een heel nieuwe wereld van o.a. super lichtsterke f1.2 10x zoomlenzen enzo zeker, of zijn dat niet degene die m4/3 sensor dekken?

            Hier nog even een fotoke van mijn moeder terwijl we naar deze tentoonstelling waren gaan kijken: http://fotowedstrijd.natuurpunt.be/winnaars
            Nog te zien in de KBC toren, zeker de moeite! (wederom sooc jpg @ 55mm f/1.2)

            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              ^ ook weer een mooie foto



              ligt niet geweldig goed in de hand foto's volgen, heb geen tijd meer om die te editen


              Deze is gemaakt met de FD 50mm f3.5 macro


              Happy-Valentine's-Day by K a r 3 n, on Flickr
              Last edited by !Karen; 14 februari 2016, 17:59.
              FLICKR PHOTOSTREAM
              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                😂 indrukwekkend

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  Bedankt Karen, ook een mooie foto!
                  Tof tafereeltje gemaakt, ik had die poppetjes al vaker gezien, maar dacht altijd dat dat iets zelfgemaakts was.
                  Uiteraard is de achtergrond niet extreem oof, maar wel super zacht!
                  Alleen wat jammer dat ik al weken naar redenen zoek om die 50 macro NIET bij te kopen
                  Nee, ik overweeg hem ook, deels omdat er weeral een hele tijd eentje bij Grobet ligt, maar vooral als compacter alternatief voor de Vivitar 90 2.5, die vooral behoorlijk zwaar is, maar ik twijfel een beetje omdat die zó goed is en echt een lievelingslens..

                  Die gemonteerde Cinélens is wel grappig, lekker compact geheel zo
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    In 1979 koste een Canon New FD 24mm f/2.0 71.000 Yen
                    In 1979 koste een Canon New FD 24mm f/2.8 40.000 Yen
                    Voor hoeveel die objectieven toen op de Belgische markt zouden gekost hebben weet ik niet, maar zeer zeker minder dan wat men er nu voor vraagt 37 jaar later!
                    1979 is het jaar dat beide objectieven op de markt werden gebracht.
                    Als je nu de prijzen op Ebay bekijkt dan moeten sommigen nu meer krijgen dan toen die nieuw was.
                    Kapitaal krachtige personen hebben de 2de hands markt kapot gemaakt, tot deze conclusie ben ik gekomen.
                    Ik heb rond die tijd ooit een Vivitar serie 1 135mm gekocht voor meer dan 12.000 BEF, dat zou tegenwoordig € 297,47 zijn.
                    In een opwelling heb ik die een 7 à 8 jaar geleden voor € 75,00 verkocht.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      Volledig mee eens! Helaas is voir mij persoonlijk het enige alternatief de veel duurdere Sony FE lenzen of dure Canon EF lenzen met peperdure adapter.

                      Als je dan kijkt wat je uit deze FD lenzen haalt optisch....

                      Maar idd liggen de vraagprijzen zeer hoog, vooral bij Duitse ebay shops. Velen blijven echter lang te koop staan. Gekste is dat deze FD lenzen meestal zonder zonnekap komen, moet je maar is kijken wat ze bvb voor de 24mm zonnekap vragen...

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Goh, je moet natuurlijk ook nog de inflatie mee in die prijs berekenen, als ik me goed herinner kostte de 55 asph in 1973 147.000 Yen en iemand had enkele jaren geleden uitgerekend dat dat overeen kwam met 2900 Dollar omgerekend naar die tijd, meer dan een maandloon dus. '79 is natuurlijk minder lang geleden dus minder inflatie en ze kostte blijkbaar +- de helft in Yen, maar dat blijft toch nog steeds een aanzienlijk bedrag, ik zou schatten iets van een 1000 euro omgerekend voor de 24mm f2?
                        Dan lijken de courante prijzen van nu me nog wel mee te vallen. Het blijft toch een kwestie van vraag en aanbod, als niemand zou kopen aan de vraagprijzen dan zouden ze die uiteindelijk wel verlagen..
                        Ook niet vergeten dat je deze lenzen zonder ongelukken de rest van je leven zal kunnen gebruiken, itt een moderne lens waar je wsl al blij mag zijn als dat 15 à 20 jaar mee gaat en dan moet er toevallig nog een body blijven bestaan die ermee kan communiceren.
                        Dat van die zonnekappen snap ik ook wel ergens, er zat er een bij de (in bijna perfecte staat verkerende) 55 asph en 35 ts en beiden zitten zo los dat ze er zo kunnen afvallen, er zit iets in dat nogal snel verduurt. (beetje rubber tussen gestoken nu en zit terug prima)
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          Zoals "oermens" zegt .. Een direct vergelijk is zinloos .. Ik heb in 1968(?) Mijn Canon Ft-QL gekocht (FL 50mm f1.8 lens) voor 11000 Bfr aka net geen 300 € van vandaag ! ... MAAR HEU .. dat was toendertijd ong 1,8x een gemiddelde maandwedde van een bediende !! (voor een "arbeider" misschien wel 2,5x !) Extrapoleer het maar naar vandaag en zie waar ge uitkomt ?

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                            ... Gekste is dat deze FD lenzen meestal zonder zonnekap komen, moet je maar is kijken wat ze bvb voor de 24mm zonnekap vragen...
                            Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat deze oude toestellen/lenzen destijds verkocht werden inclusief een zonnekap .. dat was altijd een "niet inbegrepen" accessoire ttz je moest dat er afzonderlijk bij kopen ! Dat heb ik den later ook gedaan voor mijn FL 50mm ...

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                              ...
                              Ik heb rond die tijd ooit een Vivitar serie 1 135mm gekocht voor meer dan 12.000 BEF, dat zou tegenwoordig € 297,47 zijn.
                              In een opwelling heb ik die een 7 à 8 jaar geleden voor € 75,00 verkocht.
                              Ja en verrekend aan de huidige index der kleinhandelsprijzen kost uw lens nu galant 2974,7 € !! .. zoniet nog een stuk méér !

                              Comment


                              • Oude Canon FD objectieven

                                Momenteel is er een Kiala pakketje onderweg met Canon camera's en lenzen. Er zit daar een 300mm f/4.5 bij met extender. Volgens de verkoper een Vivitar?! Maar volgens mij is enkel de extender van vivitar, want ik kan niks vinden over een 300mm 4.5 van vivitar?! Wordt een verassing dus...
                                Last edited by Bobb; 16 februari 2016, 18:43.

                                Comment

                                Working...
                                X