Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Ik vind die toch wel goed ..

    Ik heb verleden maandag gebruik gemaakt van het zonnetje om een paar lenzen "buiten" te testen .. niets speciaals maar ik ben er nog niet toe gekomen om een paar albums te maken omdat photobucket nogal tegen spartelde en ik mij nu afvraag of ik nog een dropbox account moet maken of dat google drive misschien een oplossing is ... kwestie van met geen zakboekformaat fotos af te komen ..
    Weet er iemand of Photobucket nog met het fotoformaat cq resolutie gaat zitten klooien ?
    BTW hoe doe je dat om die fotos ook nog vergroot te laten zien via die zoom taskbar ? of gaat dat hier vanzelf ?

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Ik gebruik flickr en dan kan je kiezen of je wil laten vergroten en/of linken naar de flickr site.

      Straks de foto's is bekijken op groter scherm.

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        ah OK .. ik heb ook al heel lang een Flickr account maar ik doe er eigenlijk niets mee, dus kompleet vergeten goeie tip !

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Bedankt nog Regulus, ik ben er zelf ook tevreden mee, vooral hoe betrekkelijk makkelijk je met deze camera-lens combinatie in erg lastige omstandigheden nog deftige beelden kunt maken

          Het is hier weer terug stilgevallen, ik heb nu dan eindelijk maar eens wat foto's van de 55mm gepost op MFlenses, en nieuwe beelden zullen vanaf nu wellicht ook daar komen, toch een heel pak interessanter forum (toch zeker voor MF)!
          Manual Focus Lenses, M42,Canon, Nikon, Minolta, Carl Zeiss, Leica, Leitz, Sony NEX-7,Konica, Tamron,Russian lenses, French lenses

          Hier kun je ook beelden super makkelijk uploaden, dus gedaan met wisselvallige gratis servers testen, geen restricties van 3 beelden per dag enzo, en je moet niet eens verkleinen tot bepaalde resolutie, dat doet de forumsoftware allemaal vanzelf, al naargelang de resolutie van het scherm van degene die de pagina bekijkt, echt super handig!

          Edit: ahja, ik had ook nog een interessante test gevonden die het verschil tussen een heel aantal oude en nieuwe lenzen laat zien, waaruit duidelijk blijkt dat de algemeen als waarheid aangenomen veronderstelling dat nieuwe lenzen altijd beter zijn dan oude totaal onwaar blijkt (wat wij hier al wisten natuurlijk )


          En toch hier ook nog even een paar beeldjes posten met de 24mm met lineaire polarisatiefilter (B+W 55E TOP-POL) die ik nog had liggen, geeft wel mooie kleuren vind ik:





          Deze is op 2.8 en daar stoort de vignettering mij totaal niet, maar wat me wel opvalt is dat met deze filter erop de lens soms ook echt donkere hoeken geeft met het diafragma meer afgestopt, hier f8 ofzo:
          https://www.dropbox.com/s/s9dvfehwkj...20px.jpg?raw=1
          Het lijkt me toch wel straf dat je op een 24mm al een slim filter zou moeten gebruiken, en het lijkt ook af te hangen van de hoek met de zon, hier zat die in de rug, dus zou dit gewoon door de polarisatie zelf komen, dat die toevallig juist in de hoeken van het beeld de beste hoek maken met de zon voor uitdoving?
          Tot slot: herkent iemand zich hier in? (blijkbaar amper of geen extra flare met deze goedkope oude filter!)

          Last edited by oermens; 1 februari 2016, 18:27.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            Goeie tip, misschien ook daar maar is een accountje maken [emoji6] mooie foto's daar btw. Raak meer en meer geïnteresseerd in deze 1.2, kan je toch weer heel mooie en creatieve dingen mee gaan doen.

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              Bedankt, de beelden daar zijn krak dezelfde als enkele die hier al stonden, maar worden daar veel minder verkl*** voor weergave
              De 55 asph is een absolute aanrader als je hem kunt vinden voor een redelijke prijs, ik denk niet dat er veel beters te vinden is, maar de ebay prijzen zou ik er nu wel niet voor neerleggen, gewoon wat/veel geduld hebben wsl..
              Ik denk ook wel dat je met een 50mm 1.4 bijna alles kunt doen wat je met de 1.2 kunt doen, voor de lichtsterkte hoef je het in ieder geval niet speciaal te doen, want in sluitertijd scheelt het amper, maar die zullen wellicht wel wat minder contrast hebben op 1.4 en sowieso niet hetzelfde tekenen, ik kan niet dezelfde 'pop' krijgen uit mijn andere lenzen, maar als je beter bent met PS lukt dat wellicht wel
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Ik heb ondertussen je beelden gezien op mflenses, ik "zit" daar ook .. ergens ;-) toch wel een mooie reeks. heb je de standaard kleur van je toestel wat opgekrikt ? ;-)

                Met een pola filter op een breedhoek lens moet je uitkijken in die zin dat de polarisatiehoek mogelijk veel kleiner is dan de beeldhoek van de lens .. dat heeft niets te maken met vignettering of slim filters maar dat is inherent aan het filter. Om dat op te lossen moet je een pola filter gebruiken dat veel groter is dan je lensdiameter, via een verloopring. Meestal beklagen de gebruikers zich dat ze een "donker" midden hebben en veel lichtere randen. Dat betekent meestal dat ze het filter afgesteld hebben op maximale polarisatiehoek in het midden van het beeld maar het is niet denkbeeldig dat je het maximum naar een zijkant hebt "verschoven" ... ik zou dan wel verwachten dat het beeld aan één kant donkerder is en niet aan beide kanten, maar bij lichtpolarisatie en de filters ervoor is eea nogal tricky in verband met de invalshoeken tov van "de zon" ...

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  Ben ni zo voor al die filters. Kost veel geld en kwaliteit gaat achteruit. Met sony heb je de nieuwe hdr hemel app en beweging creer ik wel in PS met een geblende reeks. Wat uiteindelijk het beste resultaat geeft, filters vs software, weet ik niet...

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    Bedankt, mijn A7 staat volledig neutraal qua kleur, scherpte en contrast, creatieve stijl en foto-effect staan uit, enkel DRO staat op auto, maar dat zou in principe het contrast enkel kunnen verlagen, de kleuren komen echt zo uit die lens!
                    Om eerlijk te zijn, ik verdwaal zo hard in die menu's dat ik er liefst gewoon uit blijf, ik gebruik die camera eigenlijk zoals je een analoge zou gebruiken behalve dan de auto iso en beelden terug bekijken, ik ben al even aan het zoeken nu na je vraag, maar kan echt nergens vinden waar je die scherpte en kleur enzo kunt aanpassen voor jpg, maar in Playmemories Home kan ik bevestigen dat alles op 0 staat

                    Dat dacht ik eigenlijk al wel wat die polar filter betreft, ik heb daar ook al wel wat over gelezen en je kunt natuurlijk ook 'live' in de zoeker volgen wat er gebeurt, maar bij deze viel het me echt op hoe donker de hoeken op f8 bleven, en draaien aan de filter veranderde er ook niet veel aan, maar dit was wel echt met mijn rug recht naar de zon, dus het zal toch wel daar aan liggen, anders zou je op die lens ook andere filters amper kunnen gebruiken. Deze was erg goedkoop omdat het geen circulaire is, dat is toch enkel nodig op een slr door de spiegel.

                    Edit, Bobb had ondertussen nog wat gepost terwijl ik aan het verdwalen was in mijn menu's
                    Ik zie op het eerste zicht echt geen enkel verschil in scherpte tussen beelden met of zonder deze goedkope filter (denk ooit 10 euro betaald oid in de Jezusstraat toen dat winkeltje nog bestond) en wat een polarisatiefilter doet kun je lang niet altijd softwarematig verkrijgen, namelijk reflectie wegnemen. Een verloopfilter kun je met die app idd wel (deels?) vervangen, best een goed idee dat je functionaliteit kunt toevoegen, maar geef mij maar gewoon selecteerbare minimum sluitertijd voor auto-iso, da's al wat ik echt heel hard mis aan deze camera.. (en IS soms, maar dat wordt een zware klus om dat in firmware op te lossen, hoewel, voor filmen mss, waarom kan mijn gsm dat perfect elektronisch oplossen en mijn dure cam niet?)

                    Dat neemt niet weg dat ik ook liever geen extra glas voor mijn goeie objectieven zet, de goedkope uv filter die ik bij mijn 70-200 IS had gekregen (gekocht?) verminderde de scherpte enorm hard, het hangt uiteraard van de kwaliteit van de filter af, maar volgens mij ook van de optische constructie van je lens of een filter veel of weinig/geen kwaliteitsverlies oplevert.
                    Ik had nu op de 24mm wel de indruk dat ik de focus een heel klein beetje moest bijregelen nadat ik de filter erop of eraf had genomen, dat kan mss ook wel wat kwaliteitsverlies verklaren bij AF lenzen!
                    Last edited by oermens; 1 februari 2016, 20:56.
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      Ok, ook een paar bijdragen ... Ik heb de fotos dus op Flickr gezet maar ik ben er toch niet echt tevreden mee ... camera is Sony A6000 fotos gereduceerd naar 1800x1200

                      Dit is een Minolta W-Rokkor-X 45mm f2 .. Ik heb 'm gedemonteerd wegens een beetje schimmel maar de 2 lensblokken zijn kompleet verlijmd dus enkel voor en achterkant kunnen gereinigd worden. Een goedkoop lenske maar toch niet slecht (heb 'm bij gekregen bij een 28mm)

                      (edit: zijn die albums zichtbaar ? ze staan als "public" geflagd maar ik heb geen idee hoe dat op Flickr werkt!)

                      https://www.flickr.com/photos/694203...57664218109625

                      rok45_2
                      Last edited by Guest41; 1 februari 2016, 22:58.

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Bedankt, mijn A7 staat volledig neutraal qua kleur, scherpte en contrast, creatieve stijl en foto-effect staan uit, enkel DRO staat op auto, maar dat zou in principe het contrast enkel kunnen verlagen, de kleuren komen echt zo uit die lens!
                        Om eerlijk te zijn, ik verdwaal zo hard in die menu's dat ik er liefst gewoon uit blijf, ik gebruik die camera eigenlijk zoals je een analoge zou gebruiken behalve dan de auto iso en beelden terug bekijken, ik ben al even aan het zoeken nu na je vraag, maar kan echt nergens vinden waar je die scherpte en kleur enzo kunt aanpassen voor jpg, maar in Playmemories Home kan ik bevestigen dat alles op 0 staat

                        ...
                        ja het is een zoektocht .. er zitten zoveel "tuning" dingskes verstopt haha ..

                        je kan in elke "picture style" (normal, vivid, landscape etc) de parameters contrast/color/sharpness nog bijregelen van +3 tot -3 ;-)

                        HTH

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          Minolta W-Rokkor-X 28mm f2.8 .. beetje wazig glas .. heb 'm nu uit mekaar gehaald voor het kuisen van het glas ... die waar ik de 45mm bij gekregen heb ..

                          BTW de fotos zijn qua onderwerpen niets speciaals, bedoeling is naar de rendities van de lens te kijken ..

                          https://www.flickr.com/photos/694203...57663625594900

                          edit: heck hoe krijgt men hier individuele fotos van Flickr getoond ? oeps .. schijnbaar toch gevonden

                          rok28_15

                          rok28_16
                          Last edited by Guest41; 1 februari 2016, 22:57.

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Aja juist, nu herinner ik het me weer dat je eerst zo'n picture style moet selecteren voor je die parameters kunt aanpassen, geen idee wie die menustructuur ooit bedacht heeft, maar ach, over het algemeen ben ik gelukkig prima tevreden met hoe de beelden er standaard uitkomen en als het nog beter moet dan lijkt raw me toch de betere optie..

                            Kleur en contrast zien er prima uit voor beide lenzen
                            De scherpte komt hier precies ietsje minder over, hier en daar lijken de randen beter en soms het midden, redelijk grote field-curvature mss? Maar het kan ook best aan flickr/mijn pc liggen, soms wil hij de beelden daar niet volledig op de beste resolutie inladen enzo..

                            Edit: de scherpte komt op de beelden die hier zichtbaar zijn nu wel goed over.

                            Zo juist kon ik ook niet direct vinden welke beelden op welk diafragma getrokken waren, dat is wel interessant om er bij te zetten mss?
                            Met de foto's hier rechtstreeks linken kan ik helaas niet helpen, toch niet via Flickr..
                            Last edited by oermens; 2 februari 2016, 00:03.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Ik heb helaas nagelaten om voor elke foto f en S op te schrijven .. fast&furious haha en de gewoonte van de exif na te kijken .. waar in dit geval natuurlijk de helft ontbreekt.
                              Voor sommige lenzen vereist, ondanks de focus peaking, het scherpstellen toch redelijk wat ervaring, vooral voor de groothoeklenzen op "oneindig" (of net niet)

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                Hier de Vivitar 28mm f2.8 in Canon FD mount ... Mijn eerste "schimmellens" ... fotos van "voor en na" ttz ik heb 'm (bijna) kompleet uiteen gehaald en gekuist, op het achterste lenselement zit aan de rand een ge-etste schimmeldraad (gvd!) ... ok het valt allemaal nog mee .. denk ik

                                https://www.flickr.com/photos/694203...h/24131378934/

                                viv28_55

                                viv28_54

                                viv28_33

                                Comment

                                Working...
                                X