Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

    Komende zomer, juli 2008, krijg ik de kans om met vrienden naar en door Zweden te trekken met de auto.
    Tegen dan trek ik ruim 2 jaar enthousiast met mijn Canon EOS 350D op stap, met nood aan meer en/of minder millimeters.
    Eerste keer Zweden, geen idee welk materiaal het best van pas komt. Zowel natuur als musea en architectuur, misschien portretjes, zullen aan bod komen.
    Een beperkt budget (max. 500 EUR) maakt dat het óf het ene (groothoek), óf het andere (meer dan 200 mm) zal worden.
    Daarnaast is lichtsterk materiaal binnen de huidige mm’s ook welkom. Geen simpele opgave.

    Enkele plaatsen waar we naartoe gaan (auto-vakantie):
    Ferry Duitsland-Denemarken, Kopenhagen, Vimmerby, Läppe (aan groot meer, Hjälmarmeer), Stockholm, Uppsala, Löfsdalen, …

    Huidig materiaal: Canon EOS 350D, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, EF 55-200mm f/4.5-5.6 USM II & 430EX flitser. Hiermee ben ik niet tevreden!

    Zinnen ongeveer gezet op:
    • Canon EF 50mm f/1.8 II, de plastic fantastic. Krijgt hier zowel positieve als negatieve commentaren. Alleszins handig in musea(?)
    • Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Canon
    • Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG Macro Canon
    • Canon 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, weliswaar huren (komt voor de hele reisperiode neer op +/- 250 EUR).
    • Aankoop van dure macrolens zou ik vervangen door close-uplens (tenzij de Sigma 24-70mm gekocht wordt).
      Is dit nuttig? Wat is het verschil tussen close-uplens 250D en 500D van Canon? Andere/goedkopere merken?

    Misschien kan een lage(re) dollarkoers me binnenkort wat helpen… Tweedehands is eventueel ook een optie.
    Als één van jullie zelf een (zoom)lens zou willen verhuren/uitlenen, dan zou dat mogelijk ook een denkbare/dankbare optie kunnen zijn.
    Zulk materiaal is je dierbaar en geef je niet zomaar met een vreemde mee, maar elk probleem heeft een gepaste oplossing

    Wat raden jullie me aan? Zijn er eventueel andere/betere opties? (niet té uitgebreid a.u.b.)
    Ten laatste: Aangepaste stekkers/adapters zijn waarschijnlijk aan te raden?
    Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

  • #2
    Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

    De 50mm is fantastic. Voor portretten dik in orde. Ik kan me zo geen negatieve commentaren voor de geest halen. Ik denk niet dat er meer dan 10% hem NIET heeft. Razend scherp, lichtsterk en very cheap. No-brainer voor mij.

    Verder zou ik me voor de geweldige natuur daar zéker die ultra-breedhoek aanschaffen. Je zal er ontzettend veel plezier aan beleven. En dan huur je je nog de telelens, en je hebt alles wat je nodig hebt. Ik ken de Sigma niet, maar ik zou eerder naar de Tamron 17-50 2.8 kijken. Die is ook erg scherp en krijgt zeer goede kritieken. 24-70 vind ik persoonlijk op een APS-camera niet zo'n geslaagd bereik. Van macrolenzen heb ik geen kaas gegeten, want daar doe ik (nog) niet aan, dus daar kan ik je niet mee helpen.

    Als laatste zou ik je ook nog mijn Tamron kunnen verkopen (zie signature). Da's een lens die voor landschappen behoorlijk scherp is (ik kan je genoeg voorbeelden doorsturen), en zelfs portretten op 35mm bijvoorbeeld, komen daar goed mee uit de verf. Dat is geen constante 2.8, maar een 2.8-4. Een heel stukje goedkoper dan de andere alternatieven en nauwelijks minder lichtsterk.
    Last edited by Vue.photo; 8 april 2008, 00:33.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

      Ik moet Simplephotography hier bijtreden wat de 50mm betreft.
      In musea en voor portretwerk komt die zeker van pas.

      Probeer ook rustig de 55-200 eens te gebruiken voor portret.

      Breedhoek voor de landschappen is ook altijd mooi.

      Als je die lens huurt moet je wel opletten dat je niet dezelfde fout maakt als in je voorbeeld.
      Door glas is al geen maatstaf voor scherpte natuurlijk.
      Daar komt nog eens bij dat op 320mm ( 200 x 1.6 cropfactor ) 1/160" niet echt bevordelijk is voor de bewegingsonscherpte.
      Daar had je beter op of boven de 1/350" gaan zitten door de iso op te schroeven.


      Qua je €500 budget zul je toch moeten gaan kijken waar je interesse ligt en daar iets voor zoeken ipv alles een beetje en net niet.
      Als je daar de €250 huur bijtelt kan je toch al wat leuks zij beperkt doen als je je huidige lenzen ook nog verkoopt.

      Is het budget inclusief huur dan word het lastiger en zou ik de huur schrappen mocht je niet speciaal voor vogeltjes oid gaan.
      Anders word je keuze wel erg beperkt.

      Zeker ook in occasie kijken, daar komt af en toe mooi spul voorbij hoor en het verbreed de keuze weer aangezien dat vaak minder in de buidel tasten inhoud.

      Onthoud wel dat sommige zaken niet altijd samen gaan.
      Bijv een meer dan 200mm en lichtsterk gaat geen budgetvriendelijke lens zijn.


      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

        Alvast bedankt Simplephotography & DrJeckyll. Meer advies is nog steeds welkom.
        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        De 50mm is fantastic.
        Dat lijkt me steeds meer een mooi statement te zijn. Als de 50mm in huis komt - waarschijnlijk wel - zal het sowieso deze (f/1.8) zijn.

        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
        Door glas is al geen maatstaf voor scherpte natuurlijk.
        Daar komt nog eens bij dat op 320mm ( 200 x 1.6 cropfactor ) 1/160" niet echt bevordelijk is voor de bewegingsonscherpte.
        Daar had je beter op of boven de 1/350" gaan zitten door de iso op te schroeven.
        Dat had ik inderdaad beter gedaan...
        Vreemd genoeg geeft het gebruik van statief en/of snellere sluitertijd soms hetzelfde resultaat. (voorbeeld kan later volgen..)
        Misschien ligt dit aan de raam die zich tussen vogel en mezelf bevindt?

        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
        Qua je €500 budget zul je toch moeten gaan kijken waar je interesse ligt en daar iets voor zoeken ipv alles een beetje en net niet.
        Is het budget inclusief huur dan word het lastiger en zou ik de huur schrappen mocht je niet speciaal voor vogeltjes oid gaan.
        Budget was eigenlijk inclusief huur, tenzij ik bepaalde "sponsers" nog kan overtuigen...
        Denk niet dat er echt veel tijd/rust zal zijn om op de vogeltjes te wachten (jammer genoeg),
        maar misschien zijn er andere (natuur)objecten in Zweden waarvoor minder tijd/geduld nodig is en tele wel handig kan zijn?

        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
        Onthoud wel dat sommige zaken niet altijd samen gaan.
        Bijv een meer dan 200mm en lichtsterk gaat geen budgetvriendelijke lens zijn.
        Jammer genoeg...
        Het lichtsterke hoeft daarom, wegens het beperkte budget, niet samen te gaan met een grote telelens.
        Dat dat er voorlopig niet in zit, daar heb ik me al bij neergelegd.
        Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

        Comment


        • #5
          Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

          Ik zou als ik jou was kijken voor een Sigma 10-20mm.
          Dat is hetgeen je nog niet hebt.
          Eventueel als het mogelijk is de 50mm 1.8 er nog bij.
          Dan heb je mijn inziens een mooie set voor je vakantie.

          Het telewerk zal met dat budget alleen vervanging van worden ipv uitbreiden.

          Gewoon lekker werken met het spul wat je hebt want de beste lenzen zitten in je tas he, die in de winkel staan daar kan je geen foto mee maken tenslotte.


          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

            Hoi,

            als ik van jou was zou ik voor een breedhoek gaan. De lichtsterkte is uiteraard wel altijd leuk, maar vergeet niet dat je niet veel "nacht" zult zien als je in de zomer naar Zweden gaat.

            Een stadje dat best wel leuk is om eens te bezoeken als je op weg bent van Copenhagen naar Stockholm is Linkoping. Is de 4de grootste stad van Sweden, is het Leuven (universiteit) van Sweden en hebben een fantastische Icehokey ploeg en een mooi stadcentrum.

            Jaja, ik ben heel dikwijls voor mijn werk in die streek, dus ik ben een beetje bevooroordeeld.

            Jan
            Een zwart toestel met wat glas
            Mijn foto's: Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

              als je budjet 500€ is zou ik zonder twijfel een 18 200 kopen van bvb sigma.

              Ikzelf heb een hele bak vol met kwaliteitsglas van Nikon.
              Maar op vakantie en reizen gaan er slechts 2 mee en dat is de 18 200VR van Nikon en de 10-20 van Sigma. Al de rest blijft thuis.
              En de kwaliteit van deze objectieven valt best wel mee hoor.

              In uw geval is de 18 200 HSM van sigma een mogelijke oplossing.
              Voor 500€ gaat ge ook niet veel huren.


              Groetjes en goede reis



              Luc

              Comment


              • #8
                Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                als je budjet 500€ is zou ik zonder twijfel een 18 200 kopen van bvb sigma.

                Ikzelf heb een hele bak vol met kwaliteitsglas van Nikon.
                Maar op vakantie en reizen gaan er slechts 2 mee en dat is de 18 200VR van Nikon en de 10-20 van Sigma. Al de rest blijft thuis.
                En de kwaliteit van deze objectieven valt best wel mee hoor.

                In uw geval is de 18 200 HSM van sigma een mogelijke oplossing.
                Voor 500€ gaat ge ook niet veel huren.


                Groetjes en goede reis



                Luc

                De TS wil of beter of uitbreiding, dat is die superzoom alle2 niet hoor.
                1 of 2 lenzen maakt ook weinig verschil he aangezien dit berijk al volledig gedekt word door de huidige lenzen.

                En met een beperkt budget lijkt het me niet interessant.

                Ik zelf neem op vakantie zo'n beetje alles mee, en loop daar bijna iedere dag mee rond.
                Het is net wat je zelf wilt, maar om op vakantie goed glas thuis te laten en daar minder voor mee te nemen terwijl dat juist de momenten zijn waarop je mogelijkheden hebt die je thuis niet hebt kan ik niet begrijpen hoor.
                Er zijn altijd wel mogelijkheden genoeg met 2 of 3 lenzen mocht je niet te veel willen zeulen.

                Dat is hoe ik het zie he en is niet bedoeld om jou keuze raar te vinden, ik snap hem alleen niet, maar het kan voor jou perfect zijn

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #9
                  Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                  Is Zweden dan zoveel anders dan de rest?? Meer licht in de zomer maar voor de rest...
                  Nooit op vakantie geweest met je camera erbij??

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                    Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                    De TS wil of beter of uitbreiding, dat is die superzoom alle2 niet hoor.
                    1 of 2 lenzen maakt ook weinig verschil he aangezien dit berijk al volledig gedekt word door de huidige lenzen.

                    En met een beperkt budget lijkt het me niet interessant.

                    Ik zelf neem op vakantie zo'n beetje alles mee, en loop daar bijna iedere dag mee rond.
                    Het is net wat je zelf wilt, maar om op vakantie goed glas thuis te laten en daar minder voor mee te nemen terwijl dat juist de momenten zijn waarop je mogelijkheden hebt die je thuis niet hebt kan ik niet begrijpen hoor.
                    Er zijn altijd wel mogelijkheden genoeg met 2 of 3 lenzen mocht je niet te veel willen zeulen.

                    Dat is hoe ik het zie he en is niet bedoeld om jou keuze raar te vinden, ik snap hem alleen niet, maar het kan voor jou perfect zijn

                    Greetz rich
                    Kijk, dat vind ik dus ook. Materiaal kopen en het vervolgens niet gebruiken is echt raar. Je hebt dat spul toch niet om het maar te hebben en er eens foto's mee te maken als er geen druppel op kan vallen en als je er niet te ver mee moet lopen? Ik loop in het buitenland constant met tien kilo op mijn rug rond, omdat ik altijd het beste wat ik heb voor de situatie wil gebruiken. Dan maak je goeie foto's, niet als je het thuis laat. Ik heb die instelling nooit begrepen, en waarschijnlijk zal ik het ook nooit begrijpen.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                      Als je 250 euro huur moet betalen voor een 100-400L, dan koop je beter een nieuwe, en je verkoopt je ze achteraf weer (als je ze dan nog wil missen).
                      Maar dan moet je wel eerst genoeg geld hebben om ze te kunnen betalen.

                      Wil je een redelijk setje voor een klein budget, verkoop dan de kitlens en de 55-200, en koop de twee nieuwste EF-S lenzen met beeldstabilisatie. De EF-S 18-55 IS en de EF-S 55-250 IS zijn veel scherper dan de oude kitlens, en de beeldstabilisatie zal zeker van pas komen in het "hoge noorden".
                      Die twee lenzen presteren véél beter dan de Sigma 18-200 OS, je moet dan wel eens wisselen, maar dat hoort erbij als je met een DSLR wil werken.

                      Ik ben ooit helemaal naar de Noordkaap gereden, en toen had ik op mijn EOS 1000F alleen maar een 28-105. Meer lenzen had ik niet, en daarmee heb ik toen ook heel wat mooie foto's kunnen maken, zelfs de rendieren kwamen dicht genoeg om ze redelijk op de foto te krijgen.
                      Met een beperkter zoombereik zal je niet alles kunnen vastleggen, maar als je van 18 tot 250mm bij de hand hebt, dan kan je toch de meeste onderwerpen op de foto krijgen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                      Is Zweden dan zoveel anders dan de rest?? Meer licht in de zomer maar voor de rest...
                      Nooit op vakantie geweest met je camera erbij??
                      De zon kan er in de zomer wel de hele dag schijnen (boven de poolcirkel), maar dat wil helemaal niet zeggen dat er daarom méér licht is in de zomer.
                      Omdat de zon nooit hoog raakt, is er véél minder licht dan hier, en daarmee moet je wel degelijk rekening houden als je daar foto's wil maken.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De zon kan er in de zomer wel de hele dag schijnen (boven de poolcirkel), maar dat wil helemaal niet zeggen dat er daarom méér licht is in de zomer.
                        Omdat de zon nooit hoog raakt, is er véél minder licht dan hier, en daarmee moet je wel degelijk rekening houden als je daar foto's wil maken.
                        Je was vergeten daar -dat "degelijk rekening mee houden"- wat meer details over te geven maar die vind je o.a. hier:


                        Comment


                        • #13
                          Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                          Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                          Ik zelf neem op vakantie zo'n beetje alles mee, en loop daar bijna iedere dag mee rond.
                          Het is net wat je zelf wilt, maar om op vakantie goed glas thuis te laten en daar minder voor mee te nemen terwijl dat juist de momenten zijn waarop je mogelijkheden hebt die je thuis niet hebt kan ik niet begrijpen hoor.
                          Er zijn altijd wel mogelijkheden genoeg met 2 of 3 lenzen mocht je niet te veel willen zeulen.
                          Minder meenemen dan anders is iets wat ik ook niet zou doen, vandaar o.a. deze topic
                          Een unieke kans om eens iets anders te zien dan de omgeving in België, daar moeten we van profiteren.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                          Is Zweden dan zoveel anders dan de rest?? Meer licht in de zomer maar voor de rest...
                          Nooit op vakantie geweest met je camera erbij??
                          Ga ik het huis uit, eender waar, dan gaat "m'n vriend" meestal met me mee. Zo dus ook op reis.
                          In Zweden zullen ook wel andere beestjes dan hier leven, andere bloemen groeien, andere landschappen verschijnen, ...
                          Ben er nooit eerder geweest.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Als je 250 euro huur moet betalen voor een 100-400L, dan koop je beter een nieuwe, en je verkoopt je ze achteraf weer (als je ze dan nog wil missen).
                          Maar dan moet je wel eerst genoeg geld hebben om ze te kunnen betalen.
                          Daar wringt nu net het schoentje.
                          Voordeel is wel dat m'n vriendin ook een Canon EOS-toestel heeft, mijn materiaal zou dus ook het hare zijn.
                          Misschien haar maar eens proberen te overtuigen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Wil je een redelijk setje voor een klein budget, verkoop dan de kitlens en de 55-200, en koop de twee nieuwste EF-S lenzen met beeldstabilisatie. De EF-S 18-55 IS en de EF-S 55-250 IS zijn veel scherper dan de oude kitlens, en de beeldstabilisatie zal zeker van pas komen in het "hoge noorden".
                          De topic van Duindistel houd ik al een tijdje in de gaten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik ben ooit helemaal naar de Noordkaap gereden, en toen had ik op mijn EOS 1000F alleen maar een 28-105. Meer lenzen had ik niet, en daarmee heb ik toen ook heel wat mooie foto's kunnen maken, zelfs de rendieren kwamen dicht genoeg om ze redelijk op de foto te krijgen.
                          Heb er een paar voorbeelden van gezien via dit forum, hopelijk trek ik de beestjes ook zo aan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          De zon kan er in de zomer wel de hele dag schijnen (boven de poolcirkel), maar dat wil helemaal niet zeggen dat er daarom méér licht is in de zomer.
                          Omdat de zon nooit hoog raakt, is er véél minder licht dan hier, en daarmee moet je wel degelijk rekening houden als je daar foto's wil maken.
                          Het onderwerp zal dit ook wel mee bepalen, maar wat is in dat geval dan te verkiezen, lichtsterk materiaal of beeldstabilisatie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                          Dat zal ik eens bekijken. Met de afbeeldingen lijkt wel iets mis te zien, ik krijg rode kruisjes in wit kadertje.
                          Edit: De afbeeldingen verschijnen nog steeds niet, maar de tekst levert wel wijze woorden.
                          Desondanks moet ik er wel rekening mee houden dat ik niet alleen ga, wat het "plannen" van foto's maken moeilijker maakt.
                          Last edited by Porscheke; 14 april 2008, 21:10. Reden: Aanvulling na lezen tekst
                          Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Porscheke Bekijk bericht
                            Het onderwerp zal dit ook wel mee bepalen, maar wat is in dat geval dan te verkiezen, lichtsterk materiaal of beeldstabilisatie?
                            Ik had toen geen beeldstabilisatie, en ook geen heel lichtsterke lens (28-105 f3,5-4,5 USM, de duurdere kitlens van de EOS 1000F). De hoogste (en enige) iso-waarde die ik kon gebruiken was iso400 (ik had een aantal fotorolletjes bij, allemaal iso 400).

                            Je gaat er niet naartoe om sportfoto's te maken, dan heb je meer aan beeldstabilisatie dan aan lichtsterke objectieven.

                            Een statief had ik toen niet (kon ik toch niet meenemen op de motor), maar voor landschapsfotografie kan dat zeker van pas komen als het weer niet zo goed is (er is al niet zoveel licht, met wat wolken voor de zon wordt het dus nog donkerder).

                            De rendieren die je tegenkomt "wandelen" meer dan ze lopen, die kan je heel gemakkelijk fotograferen. Als ik met een 105mm (zonder cropfactor) die beesten al redelijk in beeld kon krijgen, dan moet dat met een 250mm + 1,6x cropfactor zeker lukken. Maar dan zal de beeldstabilisatie zeker van pas komen. En die 55-250 is scherper dan de oude 28-105.

                            Vergeet ook niet dat je een zonnekap nodig hebt, zeker bij die laagstaande zon.

                            (En vergeet ook de "muggenmelk" niet.)
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Objectieven kopen/huren voor tocht door Zweden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Vergeet ook niet dat je een zonnekap nodig hebt, zeker bij die laagstaande zon.
                              Zijn die zonnekappen voor de EF-S 18-55 en de EF 55-200 dan zo doeltreffend?
                              Ik kan me vergissen natuurlijk, maar het ziet er niet echt zo uit.

                              Wie kan me wat raad geven op vlak van macro?
                              Of close-up lenzen zoals de 250D of 500D van Canon aan te raden zijn?
                              Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

                              Comment

                              Working...
                              X