Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven Konica

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectieven Konica

    Ik heb nog een Konica FS-1, analoog fototoestel met Konica objectieven en ook een Tamron zoomlens.
    Nu vraag ik me af of ik deze objectieven nog kan gebruiken op een digitaal toestel, bv. een Konica Minolta Dynax 5D of een ander toestel. Als ik wist dat ik de objectieven nog kan gebruiken op een digitaal toestel, denk ik eraan om een digitale body aan te schaffen waar deze objectieven op passen.

  • #2
    Re: Objectieven Konica

    Misschien aanschaf van een Sony A7 serie of de Sony Nex en een adapter

    Comment


    • #3
      Re: Objectieven Konica

      Oorspronkelijk geplaatst door hubje Bekijk bericht
      Misschien aanschaf van een Sony A7 serie of de Sony Nex en een adapter
      Inderdaad, ik zou ook kijken naar een systeem camera. Hier heb je de meeste adapters voor en door de live view is het scherpstellen makkelijker.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Objectieven Konica

        Dank voor reactie
        Ik had eerder gedacht aan een digitale reflex camera en dan ook van het merk Konica Minolta. Omdat de objectieven komen van een analoge reflex camera Konica FS-1 en dacht dan direct ook aan de digitale reflex camera van Konic Minolta. Maar dat hoeft dus niet. Een systeem camera gaat evengoed, misschien beter en ook makkelijker zoals vermeld.
        Een Sony A7, ga wat meer info opzoeken over dat type systeem camera.

        Comment


        • #5
          Re: Objectieven Konica

          Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij heeft heeft die Konica FS-1 een Konica AR mount die niet hetzelfde is als de vroege Minolta SR (of MD) mount, maar zeker niet dezelfde als de latere Minolta (en nog veel later overgenomen door Sony) autofocus mount, dus wat dat betreft heeft het niet veel nut om speciaal een oude digitale Konica Minolta spiegelreflex te kopen, in zijn tijd heel mooie toestellen, maar de technologie gaat zo snel dat een moderne gsm wsl minder ruis geeft op hoge iso.
          De Sony A7 modellen zijn redelijk ideaal om oude lenzen op te gebruiken, ik heb enkel de kitlens en voor de rest een hele reeks prachtige oude lenzen van allerlei merken.
          Dat gezegd zijnde is het mss handig even te melden welke Konica lenzen je nu hebt, over het algemeen staan die goed aangeschreven, maar als je bvb enkel een niet zo lichtsterke 35-70mm e.d. hebt dan is het wsl niet echt de moeite om daarvoor speciaal een camera te kiezen, de meeste moderne kitlenzen zullen beter presteren, maar als je bvb de befaamde 57mm f/1.2 hebt dan is dat weer wel de moeite!
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Objectieven Konica

            Ik geloof er niets van dat een dynax 7d meer ruis zou geven op hoge iso dan een gsm.Dikke zever volgens mij.

            Comment


            • #7
              Re: Objectieven Konica

              Geweldig nuttige bijdrage, is dat nu echt het enige interessante uit mijn uitleg om op te reageren, je voelt je wellicht aangevallen omdat je zelf zo'n toestel hebt ofzo maar dat helpt TS echt vooruit zou ik zo denken, als je er nog zo een hebt blijft die uiteraard prima bruikbaar, maar om nu nog zo'n toestel te kopen (tenzij voor een appel en een ei) lijkt me niet erg zinnig.
              Ik weet enkel zeker dat mijn paar jaar oude gsm makkelijker bruikbare beelden geeft bij weinig licht dan bvb mijn Canon 10D (en die had toen de beste hoge iso van zijn tijd).
              Nu weet ik weer waarom ik hier bijna niks meer post, altijd dezelfde zever...
              Last edited by oermens; 19 februari 2017, 16:17.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Objectieven Konica

                Waarom zouden we dan nog dure toestellen koprn indien een onozel gsmeke betere foto's maakt dan zulk een tostel.Allemaal een gsm kopen dan en dan smijt ik mijn a7 buiten.Waarom nog liggen zeveren over een primelens en een goede zoomlens.Een gsm is beter En ja ik heb nog een dynax 7d liggen.Jammer genoeg kan ik hem al een jaar of 7 ,8 niet meer gebruiken wegens defecte geheugenkaarthouder.Jammer genoeg

                Comment


                • #9
                  Re: Objectieven Konica

                  De beelden die uit mijn dynax 7d kwamen,die kan je zelfs met de duurste gsm niet bekomen .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectieven Konica

                    Oorspronkelijk geplaatst door Valist Bekijk bericht
                    Dank voor reactie
                    Ik had eerder gedacht aan een digitale reflex camera en dan ook van het merk Konica Minolta. Omdat de objectieven komen van een analoge reflex camera Konica FS-1 en dacht dan direct ook aan de digitale reflex camera van Konic Minolta. Maar dat hoeft dus niet. Een systeem camera gaat evengoed, misschien beter en ook makkelijker zoals vermeld.
                    Een Sony A7, ga wat meer info opzoeken over dat type systeem camera.
                    Ik raad je eigenlijk af om te gaan voor een digitale reflex camera. Want zover ik weet is er geen enkele digitale spiegelreflex camera waarbij je kunt scherpstellen tot oneindige. Daarom heb je een adapter nodig met een lensje, wat de beeld kwaliteit nadelige gaat beïnvloeden. Mocht je willen weten hoe dit komt, dan weet iemand anders is vast eenvoudiger uit te leggen als ik kan. Maar het heeft iets te maken met verschil in afstand van de mount en sensor/film te maken.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectieven Konica

                      FWIW .. als het een (Hexanon) AR mount is dan gaat die feilloos op een NEX/E-Mount van Sony (spiegelloos) .. heb net een Hexanon AR 50mm f1.7 gekocht met een adapter voor mijn Sony A-6000, vrij perfecte combo ... Voor wat betreft "ruis in fotos" .. lees eens iets of the solid state fysica van fotosensors ... maar dat aanraden is hier sowieso toch boter aan de galg

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectieven Konica

                        De Konica Hexanon AR lenzen zijn inderdaad prima lenzen, gekend voor hun kleurweergave en scherpte. Ik heb er zelf een dozijn in mijn bezit, gaande van de 24mm t/m 400mm. Ik gebruikte ze oorspronkelijk, mits een adapter, op mijn Nex5, Nex6 en momenteel op mijn A7II.
                        @ oermens:
                        De 57mm 1.2 is inderdaad een erg gegeerde lens, maar is zeer duur. Bovendien heeft het glas een gelige kleur, ingevolge toevoeging van thorium, een radioactief element en dat gelige beïnvloedt het resultaat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Objectieven Konica

                          Ik heb altijd Konica gehad, een TC en een T4, deze heb ik jaren geleden al opgeruimd en verkocht, samen met enkele objectieven ( 28mm, 55mm, 135mm en 300mm vaste Hexanon Konica lenzen ) van Konica. De FS-1 heb ik gehouden, samen met de Konica Zoom Hexanon AR 35~70mm F3.5 en een Tamron SP Zoom 70~210mm F3.5.
                          Ik heb in de handleiding van de FS-1 gekeken en daar staat vermeld bij mount: Bayonet type Konica mount II AE type fully automatic aperture with smallest aperture at f/22.
                          Misschien is het dan beter dat ik eens uitkijk naar een Sony systeem camera, maar dan eventueel wel met een lens erbij. Dan kan ik kijken of de lenzen die ik nog heb werken ... en indien niet dan kan ik de camera toch gebruiken.
                          Maar de befaamde 57mm f/1.2 heb ik dus niet, het is allebei F3.5.
                          Ik wilde vooral weten of ik deze objectieven nog kon gebruiken of niet, vroeger waren de Hexanon lenzen toch goede kwaliteit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Objectieven Konica

                            Nuttige informatie i.v.m. Konica vind je hier:
                            On this page you find an overview over the Konica Hexanon and Hexar lenses for the Konica SLR system.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Objectieven Konica

                              Alternatieve en vrijwel onbekende site & database voor Konica ziet hier, een bewaard archief ... https://sites.google.com/site/tks0en/home

                              Comment

                              Working...
                              X