Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

    Hey,

    Ik zit met een 'dilemma'. Momenteel heb ik geen 24-70 f/2.8 objectief voor mijn Canon 5D Mark III. Er zijn enkele opties zoals de Tamron 24-70 f/2.8 VC of de Canon 24-70 f/2.8 II. Volgend jaar zou Sigma ook een 24-70 uitbrengen in de ART reeks (ik ben super tevreden van hun laatste 50mm).

    Zou ik gaan voor de Tamron (goedkoper, VC, mindere bouw kwaliteit), de Canon (duurder, L-objectief, geen IS) of wachten op de Sigma (geen flauw idee wat die zal geven)?

    P.S.: Momenteel heb ik een 24-105 f/4.0 van Canon, maar daar ben ik niet 100% gelukkig mee en die zou ik dan ook verkopen. Ik heb even gedacht aan de Sigma 24-105 ART, maar dit blijft 'slechts' f/4.0 natuurlijk.

    Graag opbouwende reacties!
    Sigurd
    Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

  • #2
    Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

    Opbouwende reacties geven wordt makkelijker als je aangeeft waar je het objectief voor gaat gebruiken (heb je F/2.8 nodig), wat je budget is, en of je het objectief per se nu wilt aanschaffen

    Comment


    • #3
      Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

      Dit is het bereik waarop ik net niet wil besparen, omdat het geschikt is voor de meerderheid van mijn foto's.
      Destijds waren er eigenlijk geen alternatieven, maar ook vandaag zou ik opnieuw de Canon kiezen. Alleen primes verslaan die lens.
      Ik heb stiekem zelfs een voorkeur voor de versie I, met name om de manier waarop de zonnekap wordt gebruikt, en omdat ik ze degelijker vind van bouw.

      Wel jammer dat de nieuwe versie nog eens een smak duurder is geworden dan de voorganger...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

        @hapa: ik stel zelf deze objectieven voor, dus het budget is groot genoeg voor deze . Ik vraag expliciet voor f/2.8 omdat ik de lichtsterkte nodig heb (heb een 24-105 f/4.0 en ik ben er niet 100% gelukkig mee). Als ik kijk naar mijn Canon 16-35 en 70-200, dan twijfel ik een beetje aan de kwaliteit van de Tamron.

        @Pieter: de versie 2 kost idd een pak geld, maar de 70-200 was nog meer en ik heb het me nog geen seconde beklaagd. Wat een kwaliteit!
        Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

        Comment


        • #5
          Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Dit is het bereik waarop ik net niet wil besparen, omdat het geschikt is voor de meerderheid van mijn foto's.
          Destijds waren er eigenlijk geen alternatieven, maar ook vandaag zou ik opnieuw de Canon kiezen. Alleen primes verslaan die lens.
          Ik heb stiekem zelfs een voorkeur voor de versie I, met name om de manier waarop de zonnekap wordt gebruikt, en omdat ik ze degelijker vind van bouw.

          Wel jammer dat de nieuwe versie nog eens een smak duurder is geworden dan de voorganger...
          De opbouw van de eerste Canon 24-70 f2,8 L is inderdaad beter (zonnekap), maar optisch is de nieuwe een heel stuk beter, vooral als je met het diafragma ver open wil fotograferen is het verschil in beeldkwaliteit duidelijk zichtbaar.

          Wat de Tamron en Sigma lenzen betreft, meestal hebben die een minder snelle autofocus, en als je pech hebt, dan werkt die lens zelfs niet meer op een nieuwere camera (dat is al verschillende keren zo geweest met Sigma lenzen die niet meer willen werken als je een nieuwe camera hebt gekocht).
          Misschien kan dat wel opgelost worden met de nieuwe Sigma lenzen die je zelf via de computer kan corrigeren, als ze ervoor zorgen dat je er op die manier ook nieuwe firmware op kan zetten, dan zouden die ook moeten kunnen blijven werken op de nieuwste camera's.
          De Tamron 24-70 had trouwens helemaal in het begin al problemen om samen te werken met de Canon 6D, dat is ondertussen wel opgelost, maar Sigma en Tamron geven nooit garanties dat hun lenzen blijven werken op nieuwe camera's.
          Canon zorgt er wel voor dat hun eigen lenzen compatibel blijven als ze een nieuwe camera op de markt brengen.

          Het is best mogelijk dat Sigma binnenkort een nieuwe 24-70 "Art" uitbrengt, maar die zal dan ook wel duurder worden dan het huidige model.
          En het zal wel moeilijk worden om die optisch nog beter te maken dan de Canon 24-70 f2,8 L II...
          Sigma heeft ook een 24-105 f4 met beeldstabilisatie, maar die biedt geen enkel voordeel ten opzichte van de Canon 24-105 f4 L IS (de Canon kan je in "bulk" zelfs goedkoper kopen dan de Sigma).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

            @Black Bandit: Bedankt voor het uitvoerig antwoord. Dit helpt me een heel stuk verder.

            Ik ben serieus aan het overwegen om voor de Canon te gaan. Zoals Pieter reeds vermeldde is het een belangrijk bereik waarop besparen wss niet de beste keuze is.
            Mss een beetje vreemd, maar moest ik die dan ooit willen verkopen, zal ik er meer voor kunnen krijgen in verhouding dan een derde merk zoals Sigma of Tamron.
            Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

            Comment


            • #7
              Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

              Ik kan zeggen dat ik de Sigma 24-105 ART zelfs prefereer boven de Nikon 24-120. De Canon L variant heb ik ooit gehad maar kan bij de eerder genoemde lenzen niet in de schaduw staan. Wie weet hoe goed de nieuwe Sigma 24-70 is? Als je liever voor 2.8 gaat dan voor meer bereik kan het best het wachten waard zijn.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

                De Tamron kan je nu al wel tweedehands vinden, als je die dan ooit terug verkoopt verlies je er nog veel minder op.
                Je kan die op die manier eerst uitproberen zonder dat het veel geld kost.

                Ik heb de Tamron 24-70 f2,8 VC zelf nooit gebruikt, daar kan ik dan ook niet echt een eigen mening over geven.
                Een oudere Sigma heb ik wel een paar weken gehad, gelukkig had ik die tweedehands gekocht en kon ik die voor bijna dezelfde prijs terug verkopen.
                Toen heb ik de Canon 24-70 f2,8 gekocht, die had een veel snellere en meer betrouwbare AF, en die was toch al iets scherper op f2,8.
                De 24-70 f2,8 L II is op f2,8 al echt heel scherp.

                De Tamron 28-75 f2,8 heb ik nog gebruikt op een 300D, en die was ook niet echt scherp op f2,8.
                De autofocus was nog het minst betrouwbaar van alle lenzen die ik tot nu toe heb gebruikt, en voor bewegende onderwerpen was die onbruikbaar (veel te traag, en de Servo-AF werkte met schokjes).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

                  Ik heb de Tamron 24-70 2.8 vc gehad en was er wel tevreden over uitgezonderd van de af snelheid. Daarom toch door de zure appel (lees prijs) heen gebeten en de canon 24-70 2.8 II aangeschaft. Af is stukken sneller en werkt nog heel vaak in serieus donkere omstandigheden.
                  Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

                    @TBiRD: Interessante informatie die mijn keuze nog meer doet overhellen naar de Canon. Een nachtje erover slapen en morgen beslissen .
                    Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      ...voor bewegende onderwerpen was die onbruikbaar (veel te traag, en de Servo-AF werkte met schokjes).
                      Dat is wellicht het allergrootste verschil tussen de lenzen die hier de revue passeren. Als je de servo gebruikt, staat Canon in een klasse apart.

                      Wat je eerder zei over de scherpte van de I en II van Canon, dat verschil zie ik vooral in testgrafieken en veel minder in eigen tests. Mijn I kon goed mee met de II en leek naar de 70mm toe zelfs iets beter. Mij leek het dat de II aan scherpte gewonnen heeft in het midden en sneller scherpte verliest naar de zijkanten, waardoor op FF de versie I meer egaal scherp lijkt. Nadruk ligt hier op "lijkt"... maar ik zag geen reden om de I te vervangen. Dat ze het ontwerp van de zonnekap veranderd hebben, vond ik zeer teleurstellend. Bovendien voelde de II minder soepel en degelijk in mijn hand.

                      Neem het bovenstaande wel met een flinke korrel zout, want die indrukken zijn gebaseerd op 2u stoeien met beide lenzen op een 6D. (Genoeg voor mij om te concluderen dat het prijsverschil belachelijk is voor de beperkte upgrade.) Beide versies zijn steengoed; de nieuwe is nog iets beter.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

                        De kogel is door de kerk, morgen komt de Canon aan de deur. 'k Ben uiterst benieuwd!
                        Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nu 24-70 f/2.8 kopen of wachten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door COBRASoft Bekijk bericht
                          morgen komt de Canon aan de deur
                          Heerlijk.
                          Veel plezier!
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment

                          Working...
                          X