Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

    Voor aankoop van 1 van deze 2 macro's wil ik er ook Portret mee doen .
    Met voorkeur de Nikon AF-S 105mm f2.8 VR .
    Maar de Nikkon AF-S 60mm f2.8 lijkt mij ook interresant omdat de crop toch naar +-85mm gaat .

    Echter de vraag is of dit een snelle lenzen zijn ivb met de AF en welke jullie zouden kiezen .
    Greetz , Jean .

  • #2
    Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

    Ik heb ze alle twee.
    De 60mm heb ik erbij gekocht toen ik nog een cropcamera had (D200)
    Dit kwam omdat ik in de winter veel close-up fotografie deed.
    Met de D200 + 105mm moest ik buiten staan en het onderwerp binnen woonkamer was te klein.

    Nu met de D700 is dit probleem opgelost.
    Toch zal ik de 60mm nooit verkopen, want hij is idd ook bruikbaar als standaard lens.

    De 105 en de 60mm zijn aan elkaar gewaagd, het zal afhangen welke soort fotografie je het meest doet.

    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

      begrijp ik het goed dat je beide lenzen ook als gewone prime lenzen kan gebruiken (dus als niet-macro)?

      Stephanie

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

        Oorspronkelijk geplaatst door Jeanine De Slak Bekijk bericht
        begrijp ik het goed dat je beide lenzen ook als gewone prime lenzen kan gebruiken (dus als niet-macro)?

        Stephanie

        Zijn allebei schitterende portret*- en concertlensjes (*al zullen sommigen zeggen dat ze té scherp zijn)
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

          Oorspronkelijk geplaatst door Jeanine De Slak Bekijk bericht
          begrijp ik het goed dat je beide lenzen ook als gewone prime lenzen kan gebruiken (dus als niet-macro)?

          Stephanie
          o ja.
          ze worden niet flou op oneindig
          en mijn 105 is bij verre de scherpste lens in mijn bezit.

          ze zijn natuurlijk niet de snelste van het gezelschap: F2.8 op 105 mm is een stuk trager dan de primes in die range, maar de VR kompenseert dat serieus.
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

            Dan toch beter de 105mm VR .
            Aangezien ik soms ook met slechte belichting zit op nogal donkere omgevingen .
            Bijvoorbeeld een ruimte met grote ramen ( veel tegenlicht ) en waar enkel met 1 flitser gewerkt wordt . ( SB800 )

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

              Oorspronkelijk geplaatst door Jean Henri Peulinckx Bekijk bericht
              Dan toch beter de 105mm VR .
              Aangezien ik soms ook met slechte belichting zit op nogal donkere omgevingen .
              Bijvoorbeeld een ruimte met grote ramen ( veel tegenlicht ) en waar enkel met 1 flitser gewerkt wordt . ( SB800 )
              Ten eerste heb je niets aan de VR op statief.
              Ten tweede kun je wanneer je met een flitser werkt de FP stand gebruiken.
              In dez FP stand kun je de sluitertijd zo kort en zo lang maken als je zelf wilt.

              De 105mm heeft buiten de VR alleen een voordeel als je wat beestjes wilt fotograferen.
              Bij beestjes vind ik 105mm persoonlijk te kort, vandaar dat ik dit doe in combinatie met de 1,7 TC.

              Als ik uit deze twee moet kiezen voor portretlens, dan ga ik voor de 60mm.
              De 105mm is rete scherp, maar is ook een poriën vreter en dit vinden de dames toch niet zo leuk.

              Doe eens een zoekslag naar beide lenzen.
              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                Heb zelf ook de 60mm AF-s, en vind dit een zeer scherp lensje

                Voor portret zal de 60mm op DX camera beter werkafstand hebben dan de 105.

                Maar zijn alle 2 zeer scherpe lenzen.

                Maar persoonlijk zou ik voor de 60mm gaan. (heb ik zelf ook gedaan)
                Al is voor macro (voor beestjes) de werkafstand te klein zodat dieren/insecten vlugger weg zijn.
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                  Inderdaad , het lijkt er sterk op dat ik de 2 lenzen zal moeten proberen .
                  En als voor Portret de 60mm beter is (minder scherp voor porien) lijkt me dit dan weer meer aangewezen . Alsook voor babyshoots .
                  Beestjes trekken is eigenlijk bijhorend & nog in een beginstadium voor mij .
                  Maar het idee van met 2 lenzen in 1 te zitten , lijkt mij wel wat .

                  Ik dacht echter dat de VR het goed zou compenseren voor de (portret)fotografie in die slecht verlichte omgeving ( bv kerkdienst met kommunniegang ) waar je weinig tijd hebt voor instellingen op het model . 5 sec voor 2 buste-shoots op diafragma f4 .

                  Te scherp is natuurlijk ook niet goed , maar dat krijg je wel flow . Maar niet scherp , tja daar is niet veel aan te doen he ...
                  Het is maar puur hobby hoor , maar ik tracht het wel zo goed mogelijk te doen .
                  (wij alllemaal trouwens zeker) :

                  Maar het maakt er niet gemakkelijker op , ik moet Antoine200 gelijk geven , het lijkt erop dat de 2 lenzen de beste oplossing is .
                  ( Waar is mijn Lotto formulier nu weer ??? )

                  Groetjes , Jean .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                    Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    Als ik uit deze twee moet kiezen voor portretlens, dan ga ik voor de 60mm.
                    De 105mm is rete scherp, maar is ook een poriën vreter en dit vinden de dames toch niet zo leuk.

                    Doe eens een zoekslag naar beide lenzen.
                    mvg
                    Antoine

                    Voor mij kan een lens nooit scherp genoeg zijn.Toch?Prachtig vind ik soms ragfijne haren die glinsteren rondom een gelaat.Moeten,letterlijk,haarscherp weergegeven worden.Idem dito voor ogen en lippen.Natuurlijk moet je de dames eer aandoen,evenals puberende meisjes:in nabewerking de aangezichtshuid zorgvuldig omturnen tot een zijdezacht oppervlak.( Kan soms wel wat tijd kosten )
                    Voor beeldvullende portretten gebruik ik de 105mmSigma op m'n D300,en die is soms nog te kort naar mijn zin:werkt toch een beetje intimiderend,zo'n dikke camera annex lens vlakbij,liever wat verderaf,de telewerking heeft dan nog als bijkomend voordeel dat grote neuzen bv. wat minder opvallen.




                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                      Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                      Als ik uit deze twee moet kiezen voor portretlens, dan ga ik voor de 60mm.
                      De 105mm is rete scherp, maar is ook een poriën vreter en dit vinden de dames toch niet zo leuk.
                      Daar heb je volkomen gelijk in Antoine, een poriën vreter is die 105mm wel, maar in het bijzonder op een FF kan je tenminste nog wat afstand houden van je model, wat bij een 60mm niet het geval is, daar moet je dan wel heel erg dicht komen, niet dat dat voor mij een probleem is, maar sommige mensen weten dan niet zo goed hoe ze zich moeten gedragen.

                      Die 105mm heeft ook wel een heel mooie weergave van de onscherpte.

                      Voorbeeldje uit de oude doos, gemaakt met mijn D200 met 105mm AF-S, Iso 100, f4.0, 1/500 sec.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                        Mooie foto met scherpte in het gebied !
                        Is deze lens in minder goede lichtomstandigheden met veel tegenlicht goed met snelle scherpstelling ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jean Henri Peulinckx Bekijk bericht
                          Is deze lens in minder goede lichtomstandigheden met veel tegenlicht goed met snelle scherpstelling ?
                          Daarop is het antwoord volmondig ja, veel reviews over het objectief tonen dat immers aan, bovendien is de 105 AF-S een zeer veelzijdig objectief van alles voorzien, snelle en correcte AF, VR en een goed macroobjectief, en volledig bruikbaar met een Nikon TC AF-S.

                          Hier nog een voorbeeldje Nikon D200, Iso 200, f5.6, 1/1250 sec.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Daarop is het antwoord volmondig ja, veel reviews over het objectief tonen dat immers aan, bovendien is de 105 AF-S een zeer veelzijdig objectief van alles voorzien, snelle en correcte AF, VR en een goed macroobjectief, en volledig bruikbaar met een Nikon TC AF-S.

                            Hier nog een voorbeeldje Nikon D200, Iso 200, f5.6, 1/1250 sec.
                            Dat is perfect ! Beter deze lens dan de 60mm . Inderdaad te dicht bij je model , en met de 105 mm heb je distance . En hij blijft snel onder de meeste lichtomstandigheden ... waarom verder zoeken . En de VR neem ik er lekker bij !
                            De crop zal wel even parten spelen , maar als ik de huidige D200 later wissel voor de D700 hebben we een pracht van een Portret lens .
                            Bedankt alvast voor de voorbeelden , die prachtig zijn .

                            Mvg , Jean .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

                              Een snelle keuze naar het zien van twee foto's.

                              Ik had je hier ook wel een paar voorbeelden kunnen geven van de 105 en de 60mm, ik heb dit bewust niet gedaan omdat je dan wordt beïnvloed.
                              Een lens kies je namelijk niet naar voorbeeld foto's.
                              Wanneer je op pixelpeeper zou kijken dan kun je helemaal geen keuze maken.

                              Je zegt dat je bij overschakelen naar de D700 met de 105mm een mooie portretlens hebt.
                              De 105mm macro zal nooit een zeer goede portretlens worden, want daar is hij ook niet voor gemaakt. Overigens scoort de 60mm op de D700/D3 uit alle testen veel beter dan de 105mm en zelfs nog beter dan de AF 50mm 1,4.

                              Ik ben van mening dat je een lens moet uitkiezen voor de fotografie die je gaat beoefenen.
                              Nogmaals de 105 en de 60mm zijn wat de kwaliteit betreft aan elkaar gewaagd.

                              Veel succes met je 105mm.

                              mvg
                              Antoine

                              Comment

                              Working...
                              X