Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

    Voor basket-opnames in een sportzaal beschik ik over een Nikon D70 met flash SB-600. Ik zoek een goed en liefst lichtsterk Nikon-telezoomobjectief!! Voldoet de Nikkor IF ED D AF 80-200/2.8 IF ED D ?Moet het best een DX-objectief zijn?
    Last edited by degroote; 22 februari 2005, 20:20.

  • #2
    Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

    Voor basketopnames in een sportzaal beschik ik over een Nikon D70 met flash SB600. Ik zoek een lichtsterk telezoomobjectief van Nikon, voldoet de Nikkor AF 80-200/2.8 IF ED D ??, moet het DX zijn ?

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

      Bestaan die wel, telezoom DX objectieven?

      IK denk wel dat die lens volstaat voor sportopnames, ik weet wel niet of ze mooi scherp is op 2.8, dit moet je zelf beslissen

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

        Hallo,

        Wat ik nu ga zeggen klinkt afgezaagd, maar het is wel zo:

        Koop U een Nikon AF-S VR 70-200 f/2.8 !!!

        Spaar desnoods een half jaar langer en koop dan ineens top-materiaal.

        De stabilisatie-functie (nikon= VR; Canon= IS) is echt wel aan te raden bij basketbal. Spelers bewegen vrij snel en onoverzichtelijk.

        mvg Sven

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

          Hallo,

          Ik heb een D70 met de 80-200 AF f2,8.
          Bij de showcase "sport" op dit forum zie je foto's van basket/volleybal en tafeltennis die ik getrokken heb zonder flash. Ik zou zeggen beoordeel zelf. Heb voor dezelfde keuze gestaan. Als je wilt mail ik je foto's om te beoordelen. Zie eventueel mijn website en ga naar foto's - sport. Heelwat zijn getrokken met deze lens. Ze is wel vrij zwaar (1,3 kg) maar dat heb ik er voor over. Blijkt ook nog goed voor de conditie te zijn .

          Maar de 80-200 is nog steeds stukken goedkoper dan de 70-200 VR waarover de mod spreekt. Mijn spaarvarkentje kon dat verschil meer niet trekken. Ik kan mij vergissen, maar dacht dat de VR voor bewegende beelden niet de oplossing was, maar wel om stops te winnen of bij stilstaande beelden waarbij de fotograaf zijn hartslag ziet in zijn lens op 200 mm .

          Patrick
          Last edited by patrickL; 22 februari 2005, 20:55.
          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

            Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
            Hallo,

            Wat ik nu ga zeggen klinkt afgezaagd, maar het is wel zo:

            Koop U een Nikon AF-S VR 70-200 f/2.8 !!!
            Werkt gij soms voor Nikon, en probeert gij de beter lenzen te verkopen
            Een maand geleden heb je me deze lens ook aangeraden. Resultaat: de lens is besteld bij Corné

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

              Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
              Werkt gij soms voor Nikon, en probeert gij de beter lenzen te verkopen
              Een maand geleden heb je me deze lens ook aangeraden. Resultaat: de lens is besteld bij Corné
              Korte reactie:

              "Werkt gij soms voor Nikon": Spijtig genoeg niet, ik probeer gewoon iedereen de weg te wijzen naar top-materiaal!

              " Een maand geleden heb je me deze lens ook aangeraden. Resultaat: de lens is besteld bij Corné"
              : Proficiat! Ge gaat daar nooit spijt van hebben.

              mvg Sven

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                Oorspronkelijk geplaatst door patrickL
                Hallo,

                Ik heb een D70 met de 80-200 AF f2,8.
                Bij de showcase "sport" op dit forum zie je foto's van basket/volleybal en tafeltennis die ik getrokken heb zonder flash. Ik zou zeggen beoordeel zelf. Heb voor dezelfde keuze gestaan. Als je wilt mail ik je foto's om te beoordelen. Zie eventueel mijn website en ga naar foto's - sport. Heelwat zijn getrokken met deze lens. Ze is wel vrij zwaar (1,3 kg) maar dat heb ik er voor over. Blijkt ook nog goed voor de conditie te zijn .

                Maar de 80-200 is nog steeds stukken goedkoper dan de 70-200 VR waarover de mod spreekt. Mijn spaarvarkentje kon dat verschil meer niet trekken. Ik kan mij vergissen, maar dacht dat de VR voor bewegende beelden niet de oplossing was, maar wel om stops te winnen of bij stilstaande beelden waarbij de fotograaf zijn hartslag ziet in zijn lens op 200 mm .
                Patrick
                Hallo,

                Enkele opmerkzaamheden:

                - De 70-200 VR is inderdaad duurder ( zo'n 650€) dan de 80-200.

                - Stabilisatie kan je een beetje vergelijken met de luchtbel van een waterpas. Als jij je camera onbeweeglijk stil houdt, dan doet die functie niets, maar vanaf je iets beweegt, zorgt de functie ervoor dat hij het punt waar jij eerst op hebt scherpgesteld, zoekt in beeld. Dit is misschien raar uitgelegd, maar het is zo. Het is allemaal miniem. Iemand met de ziekte van parkinson kan dus nog altijd niets doen met een VR-lens

                - De 70-200 VR is een AF-S lens en de 80-200 een AF lens. Groot verschil !!! De eerste is stukken sneller (en dit is niet miniem !!!).

                mvg Sven

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                  De stabilisatie-functie (nikon= VR; Canon= IS) is echt wel aan te raden bij basketbal. Spelers bewegen vrij snel en onoverzichtelijk
                  Ik snap je advies niet goed...
                  Je hebt het over een snel bewegend onderwerp en je advies is dan de VR.
                  Tuurlijk is het een goede lens die je adviseert maar in dit geval natuurlijk niet om die VR-functie.
                  Voor het basketballen hangt een hoop af van de afstand die je hebt naar het basketveld toe. Met een 80-200 zul je net zo goed uit de voeten kunnen als met de 70-200, hooguit de AFS zal meerwaarde geven.
                  Minder flexibel maar lichtsterker is de mogelijkheid van een vast brandpunt.
                  bv de 85mm (1.4 of 1.8) of de 105 of 135mm DC (f2) of de 180mm 2.8 die ik open beter vind dan de zoom-versies en makkelijker hanteerbaar is.
                  Of je je flits mag gebruiken zou ik eerst navragen. Bij vele games is flitsen nl. it den boze.
                  Dx of geen DX maakt niet uit voor je en zoals al gemeld zijn er geen DX-teles.
                  Probeer een goede witbalans te maken en je sluitersnelheid snel genoeg te houden door je iso op te voeren. Pas op voor onderbelichting, want bij het corrigeren daarna krijg je nog meer last van de aanwezige ruis...
                  succes Edwin
                  Mijn Foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                    Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
                    Hallo,

                    Enkele opmerkzaamheden:

                    - De 70-200 VR is inderdaad duurder ( zo'n 650€) dan de 80-200.

                    - Stabilisatie kan je een beetje vergelijken met de luchtbel van een waterpas. Als jij je camera onbeweeglijk stil houdt, dan doet die functie niets, maar vanaf je iets beweegt, zorgt de functie ervoor dat hij het punt waar jij eerst op hebt scherpgesteld, zoekt in beeld. Dit is misschien raar uitgelegd, maar het is zo. Het is allemaal miniem. Iemand met de ziekte van parkinson kan dus nog altijd niets doen met een VR-lens

                    - De 70-200 VR is een AF-S lens en de 80-200 een AF lens. Groot verschil !!! De eerste is stukken sneller (en dit is niet miniem !!!).

                    mvg Sven

                    Ik dacht dat die vr functie vooral je eigen beweging gaat corrigeren... Waarom dan zeggen dat VR zeer handig is omdat basketspelers snel en veel bewegen???

                    Of bedoel je hiermee dat je samen met de basketspelers uw lens moet bewegen en daardoor de vr handig is omdat deze je beweging gaat corrigeren???

                    Ga ik hier nu helemaal de mist in???


                    Greetz,

                    Dre
                    https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                      Ik zou voor de 80-200 gaan. Heb hiermee onlangs prima badmintonfoto's getrokken en vindt deze lens qua prijs/kwaliteit nog steeds hét van hét. Heb ook de 80-400 VR (is dus wel geen 2.8) maar wat me bij deze lens vooral opvalt is de "traagheid" bij actiefotografie. De AF pompt nogal wat.
                      Detail maar heel soms misschien belangrijk: VR-lenzen verbruiken meer van je batterijspanning.
                      Het grote prijsverschil is voor mij toch iets om te zeggen: neem de 80-200.
                      Website: http://www.d-eye.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                        De 80-200 of de 70-200VR zijn niet beter of slechter voor indoor basketbal te fotograferen. VR is NIET van nut bij snel bewegende onderwerpen in weinig licht. Hetgeen je nodig hebt is lichtgevoelige lenzen (1.4) of flash indien toegestaan.
                        Ik spreek uit ervaring, ik heb dit weekend vrouwenbasket proberen fotograferen met de 70-200vr en 2.8 op 800 iso is amper voldoende om uw onderwerp stil te krijgen. Naar mijn mening is dit enkel vlot mogelijk op 2.0 iso 1600 en dan nog...
                        Ik ben recent naar charleroi gaan kijken en er waren ook enkele fotografen bezig. Van de eerste tot de laatste met flash...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                          Oorspronkelijk geplaatst door TrustNoOne
                          De 80-200 of de 70-200VR zijn niet beter of slechter voor indoor basketbal te fotograferen. VR is NIET van nut bij snel bewegende onderwerpen in weinig licht. Hetgeen je nodig hebt is lichtgevoelige lenzen (1.4) of flash indien toegestaan.
                          Ik spreek uit ervaring, ik heb dit weekend vrouwenbasket proberen fotograferen met de 70-200vr en 2.8 op 800 iso is amper voldoende om uw onderwerp stil te krijgen. Naar mijn mening is dit enkel vlot mogelijk op 2.0 iso 1600 en dan nog...
                          Ik ben recent naar charleroi gaan kijken en er waren ook enkele fotografen bezig. Van de eerste tot de laatste met flash...
                          Leuke aan zo'n 1.4 of 2.0 lens is dat je scherptediepte NOG kleiner wordt en dat je focus er dan echt 100% moet opzitten (en dat is al niet gemakkelijk bij die snel bewegende mensen) om een goed shot te krijgen...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                            Leuke aan zo'n 1.4 of 2.0 lens is dat je scherptediepte NOG kleiner wordt en dat je focus er dan echt 100% moet opzitten (en dat is al niet gemakkelijk bij die snel bewegende mensen) om een goed shot te krijgen...
                            Ja, maar hoe ruimer je beeld hoe meer scherptediepte je krijgt. Neem je werkelijk een close-up, dan moet je met en 85mm 1.4 tevreden zijn (indien je een 1.4 wilt) (!! dus moet je met je neus op de sportlui zitten) dan heb je inderdaad kans op een out-of-focus.

                            is er een ideale oplossing? met de 70/200 kan je niet misdoen, maar het enige betaalbare alternatief is de 80/200 draaizoom, iets trager, even snel qua diafragma, (en minstens zo goed kwa beeldkwaliteit dacht ik = persoonlijke mening !)
                            en zelfs nog iets compacter

                            de 80/200 bestaat ook in AF-S, te vinden occasie rond de 1100 euro, maar dus weer een 300 duurder dan een goede 80/200 non S versie.

                            bovendien missen de meeste tele's in de midden range een S aandrijving, dus kan je evengoed voor het gemak van een zoom objectief gaan, en tegelijk 3-4 vaste brandpunten samen nemen (85-105-135-180-als ik aan Nikon denk)

                            in de rand: en zeggen dat vroeger alles analoog ging, zwart wit, met enkel een motordrive om snelheid te maken op die F2 of F3, want een AF op de F4 is nu ook een traagbeestje, en het ging ook ....
                            wat digitaal en technologie ons allemaal niet aandoet
                            een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D70 met welk telezoomobjectief voor sportopnames

                              Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
                              Hallo,

                              Wat ik nu ga zeggen klinkt afgezaagd, maar het is wel zo:

                              Koop U een Nikon AF-S VR 70-200 f/2.8 !!!

                              Spaar desnoods een half jaar langer en koop dan ineens top-materiaal.

                              De stabilisatie-functie (nikon= VR; Canon= IS) is echt wel aan te raden bij basketbal. Spelers bewegen vrij snel en onoverzichtelijk.

                              mvg Sven
                              Staar je niet blind op die VR want voor een snelle sport heb aan die VR veel nutteloos geld gegeven. VR is enkel van nut om de beweging van de fotograaf te compenseren, NIET de beweging van het onderwerp. Ik zeg zeker niet dat het geen goede lens is maar als je doel snelle sport is, dan presteren andere beduidend goedkoper lenzen even goed. Ik ben zeer tevreden van de Sigma 70-200/F2.8 en kost ± de helft.

                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X