Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

    Hoi

    Even een vraagje waar ik mee zit .

    de 50/1.8G word aanzien als een portretlens ,maar is dat ook zo op een fulframe ,want dan kom je toch een stuk dichter bij je model te staan.
    ik heb ook de 40 /2.8 macro lens, maar als ik dan vraag of deze geschikt is voor portret bij konijnenberg zeggen ze neen ,krijg je vertekening .
    toch sta je met de 40/2.8 op een dx verder dan met die 50/1.8g op een fullframe ,heeft het dan nog met iets anders te maken dan de afstand alleen ?


    hoor het graag van de kenners .

    gr Danny

  • #2
    Re: nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

    bijna alles kan een portretlens zijn, is hoe je ze gebruikt. een 50mm op ff geef wel wat vervorming van het gezicht als je een krap headshot wil maken maar voor een buste, half body of kop tot teen gaat het perfect. Veel hangt af van de afstand. ik schiet buiten meestal met een 50/85/135/200 of binnen met een 17/35/50/85. de kort brandpunten dus meestal voor portretten met omgeving bij of fullbody en de tele's eerder voor beeldvullende snoetjes. als er één regel is binnen de fotografie dan is het dat met alle regels gebroken kan worden indien je weet wat je doet.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

      Helemaal eens met unalom. Het woord portretlens is al absuurd op zich. Er is al geen duidelijk definitie van portret. Er is een mijlengroot verschil tussen een headshot en een portret waarbij je een groot stuk van de omgeving meeneemt. Er zijn mensen die regelmatig zelfs de groothoek bovenhalen. Ik vind zelf 85mm te wijd voor een headtshot (ff) en gebruik vaak een 50mm voor de wijdere shots. Beetje raar advies wat je gekregen hebt.

      Ik zou wel eerder een 50mm/1.8 gebruiken dan een 40mm/2.8 omdat je meer marge hebt voor je scherptediepte.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

        Je kan zelfs een 10-17mm gebruiken voor portret:

        Model: NIKON D70s
        Focal Length: 10.0mm
        Exposure Data: f/7.1 @ 1/200s

        Vind hem stiekem best wel wat hebben.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

          Voor 'snoetjes' is 50mm op dx niet te veel en mag het zelfs iets meer zijn zodat je wat afstand tot je model hebt.
          Op ff ga je op 50mm al eerder een lief bolleke hebben dan een lief snoetje (alles afhankelijk van hoeveel ruimte je rondom neemt).
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

            Een 50mm op FX wordt eerder gezien als "standaard" lens. Als je een 40mm macro hebt op DX kun je dat gerust eens uitproberen voor portretten, op zich niets mis mee.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: nikon 50 /1.8 G // 40/2.8 macro

              hoi

              mercie allemaal !

              heb men 50 mm te koop gezet en ga dan voor een 85 of 100mm gaan ,want zou toch wel graag mijn ff gedruiken natuurlijk .

              gr Danny

              Comment

              Working...
              X