Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AFS 300mm, f/4 - oud of nieuw?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AFS 300mm, f/4 - oud of nieuw?

    Ik geloof dat ik deze lens wil hebben..

    Koop ik nieuw of probeer ik geduldig te blijven en wacht op tweede hands aanbod?

    Of kijk ik in Amerika/Hong Kong of zo rond om gebruik te maken van de lage dollar koers?

    Uw mening wordt zeer gewaardeerd!

    Ivo

  • #2
    Re: Nikkor AFS 300mm, f/4 - oud of nieuw?

    Oorspronkelijk geplaatst door IvdP
    Ik geloof dat ik deze lens wil hebben..

    Koop ik nieuw of probeer ik geduldig te blijven en wacht op tweede hands aanbod?

    Of kijk ik in Amerika/Hong Kong of zo rond om gebruik te maken van de lage dollar koers?

    Uw mening wordt zeer gewaardeerd!

    Ivo
    Er wordt momenteel een AF versie aangeboden voor een schappelijke prijs. Ze zijn optisch even scherp en de AF versie is mits slim gebruik te maken van de AF limiters ook vrij snel.
    Met US of HK zou ik tegenwoordig oppassen, tenzij je daar werkelijk bent en het kunt meesmokkelen.
    Je hebt :
    1) de vrij hoge verzendingskosten
    2) vooral douane formaliteiten. BTW en invoertaxen. Reken maar op 30 tot 35% extra en je kunt er, daar alles via DHL, TNT, UPS,.. wordt verzonden, niet meer buiten, dus altijd even een berekeningentje maken om te voorkomen dat je voor onverwachte extra uitgaven zit.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AFS 300mm, f/4 - oud of nieuw?

      Deze lens is 2de hands te vinden, zo heb ik de mijn toch op de kop kunnen tikken.

      Het is een snel en scherp objectief, dat mooi samenwerkt met de AF-S TC 1.4
      Dan heb je een 420mm F/5.6 die nog voldoende presteert.

      Maar je kan ook pro actief zijn ! Plaats een zoekertje waarin je deze lens vraagt op de bekende sites. Er zijn altijd mensen die de lens liggen hebben, niet meer gebruiken maar ze vergeten te verkopen.

      Ik zou wel voor de AF-S gaan en niet voor de oudere AF. Deze laatste is wel gebopuwd als een tank maar is minder snel en niet compatibel met de Nikkor Tc's
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AFS 300mm, f/4 - oud of nieuw?

        Bedankt voor de info!
        Ik ga inderdaad voor de AFS, met de TC 1.4 zou dit mijn behoeftes moeten kunnen dekken. (op dit moment).

        Ik zal het eens met een zoekrtje proberen.

        Ivo

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AFS 300mm, f/4 - oud of nieuw?

          Ik heb die combinatie (AFS + TC 1,4x) en ik kan het je garanderen : je weet gewoon niet dat je met een teleconverter aan het werken bent. Noch tijdens het fotograferen (het scherpstellen gaat even vlug), noch bij het afdrukken (de beelden blijven bijna even scherp) ! Zeer betaalbare combinatie om met kwaliteitsglas tot 420 mm te komen. De combinatie blijft ook handelbaar en draagbaar.
          Bijkomend voordeel : je krijgt er a.h.w. een halve makrolens bij. De scherpstelafstand blijft zeer kort (weet het nu niet uit het hoofd) en op 420 mm kan je flink wat vlinders en libellen verschalken...
          Het enigste nadeel is het minimum diafragma F5,6. Maar ja, voor wat, hoort wat en het blijft doenbaar...
          Veel succes met je zoektocht.
          Greetz, KAriboe

          EDIT : een groot nadeel vergeten - de statiefgondel deugt voor geen cent. Een schande voor zo'n topobjectief
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AFS 300mm, f/4 - oud of nieuw?

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
            Ik heb die combinatie (AFS + TC 1,4x) en ik kan het je garanderen : je weet gewoon niet dat je met een teleconverter aan het werken bent. Noch tijdens het fotograferen (het scherpstellen gaat even vlug), noch bij het afdrukken (de beelden blijven bijna even scherp) ! Zeer betaalbare combinatie om met kwaliteitsglas tot 420 mm te komen. De combinatie blijft ook handelbaar en draagbaar.
            Bijkomend voordeel : je krijgt er a.h.w. een halve makrolens bij. De scherpstelafstand blijft zeer kort (weet het nu niet uit het hoofd) en op 420 mm kan je flink wat vlinders en libellen verschalken...
            Het enigste nadeel is het minimum diafragma F5,6. Maar ja, voor wat, hoort wat en het blijft doenbaar...
            Veel succes met je zoektocht.
            Greetz, KAriboe

            EDIT : een groot nadeel vergeten - de statiefgondel deugt voor geen cent. Een schande voor zo'n topobjectief
            Ik kan alleen maar letterlijk bevestigen wat Kariboe hier stelt.
            De 300/4 AFS is onwezenlijk scherp.
            300 AFS + TC14E = geen merkbaar verlies; schitterende combinatie!!!
            De statiefring deugt inderdaad niet; ik los het op met een stukje kurk tussen de statiefring en de lens . Ondertussen spaar ik voor een Kirk statiefring of ander alternatief.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment

            Working...
            X