Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

    We gaan heel graag op stap in de natuur met onze Olympus E-M1 camera. Niet te zwaar en samen met de 40-150mm Pro lens kan je er schitterende foto’s mee maken van planten en vlinders,…. maar vogels,… daarvoor zijn die 150mm wat te kort en de bestaande zoomlenzen die tot 300mm gaan zijn veel te traag en te soft.

    Binnenkort komt Panasonic met een 100-400mm en Olympus met een vaste 300mm op de markt. Worden dit eindelijk de M43 lenzen die ook de vogelfotografen onder ons kunnen verleiden? Een FF equivalent van 800mm en een gewicht om van te dromen i.vgl.m. de klassieke vogellenzen.

    Panasonic Lumix DG Vario-Elmar 100-400mm f/4.0-6.3 ASPH POWER O.I.S.

    Olympus M. Zuiko Digital ED 300mm f/4.0 IS PRO
    Last edited by Wike; 8 maart 2016, 09:43.
    Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
    Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

  • #2
    Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

    De nieuwe aangekondigde lenzen zullen wel heel goed zijn.
    Voor full time vogel fotografie waarschijnlijk wel de moeite waard...
    Voor occasioneel gebruik is de investering groot 2600 euro voor de Olympus 300 4.0 en 1700 euro voor de Panasonic 100-400 4.0-6.3

    De Olympus 75-300 mkII is een alternatief als je geen full time vogel-fotografie doet.
    De lens is niet traag.. eerder normaal als je vergelijkt met andere consumer lenzen.
    De scherpte is heel goed tot 200mm en nog altijd boven gemiddeld op 300 mm.
    Ik heb ze zelf..
    Voorwaarde voor goede scherpte op 300mm is ... op statief werken
    IBIS voor 300 mm is niet doeltreffend genoeg.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

      Als ik een m43 had, haalde ik die 100-400 ongetwijfeld in huis. Ik ben niet vies van een beetje tele
      Misschien hebben we bij deze een richtprijs voor de Fuji die er zit aan te komen. Het blijft veel geld, maar als je vergelijkt met Nikon 80-400 en Canon 100-400... tja

      Inderdaad, ingebouwde stabilisatie is niet zo doeltreffend bij telelenzen. Gelukkig werken de systemen in de body en in de lens tegenwoordig wel goed samen.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie



        Stabilisatie van de 300mm met TC 1.4
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          https://youtu.be/mW_q3AeGo_c

          Stabilisatie van de 300mm met TC 1.4
          Zeehonden zijn geen vogels, dit zegt niets over de AF.

          Dat is dus een 300mm X 1.4 X 2.0 cropfactor = 840mm f:5.6 FF equivalent.
          Gedeeld door 1.6 is dat 525mm om hetzelfde bereik te hebben op een Canon crop.

          Deze lens zou 1300g wegen en €2600 kosten.

          Lichtste oplossing voor Canon crop: EF 400 f:4 DO II (2100g, €6500, 560mm f:5.6 met 1.4 extender)
          Voor FF: EF 600 f:4 II (3900g, €10400; 840mm f:5.6 met 1.4 extender)

          Gewicht wordt nog verder gereduceerd door de lichtere body (ook extenders niet bijgerekend).

          Maar de grenzen van een lens worden sneller bereikt naarmate de sensor kleiner is.
          Rekenen we met dezelfde kwaliteitsverliezen als tussen FF (-10% x1.4, -20% x2.0) en APS-C (-20% x1.4, -40% x2.0), dan zou deze 4/3 combinatie toch 10 tot 15% minder scherpte hebben dan een APS-C.
          Het zou me ook verwonderen dat de AF snelheid op de hoogte is van bv een 7DII.
          Als je één stop licht opgeeft (geen idee hoe 4/3 bodies zijn bij hogere ISO) heb je een EF100-400 II (1600g, €2100, 540mm f:8 met 1.4) waarvan de prestaties (als zeer goed) bekend zijn.
          Zeker niet duurder, en bovendien een zoom.

          Het gebruik van extenders op andere dan superteles (dus de besproken Zuiko 300 f:4 Pro en de Canon 100-400 II) biedt trouwens weinig voordelen, met de lens alleen heb je meer licht, dus lagere ISO, grotere DOF en betere AF, zodat je evengoed achteraf kan uitsnijden, maar dit doet niets af aan de bovenstaande vergelijking.

          Er is zeker een trend naar lichter materiaal (ben zelf een die-hard APS-C gebruiker), maar er zal steeds een kwaliteitsverschil zijn (de FF sensors gaan ook vooruit).
          Als dat gecompenseerd wordt door een halvering van de prijs (en een vermindering van het gewicht met ong 50%) bij elke stap naar een kleinere sensor dan is dat een goede zaak.

          Geen idee wat bij Nikon kan.
          Last edited by palombian; 11 januari 2016, 15:52. Reden: typo, verbetering prijs

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

            Denk dat je zou verschieten van de af-snelheid op M43 en zelfs bij slecht licht.
            Mja, filmpje ging over de stabilisatie

            Hoge iso op m43 zal zeker niet zo goed zijn als een fullframe.
            Enkele jaren geleden ging m'n nikon/fujiS5 maar tot 3200 en toen heb ik ook foto's gemaakt.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Denk dat je zou verschieten van de af-snelheid op M43 en zelfs bij slecht licht.
              Mja, filmpje ging over de stabilisatie

              Hoge iso op m43 zal zeker niet zo goed zijn als een fullframe.
              Enkele jaren geleden ging m'n nikon/fujiS5 maar tot 3200 en toen heb ik ook foto's gemaakt.
              Voor vogels in vlucht heb je geen stabilisatie nodig, maar (op mekaar afgestelde) lenzen en bodies met snelle autofocus.
              Als je ziet hoe de 2 grote fabrikanten deze eigenschappen mondjesmaat verbeterd hebben, zou het opmerkelijk zijn dat een nieuw systeem ineens veel beter zou zijn.
              Of hebben ze ons heel de tijd aan het lijntje gehouden ?

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Zeehonden zijn geen vogels, dit zegt niets over de AF.

                Dat is dus een 300mm X 1.4 X 2.0 cropfactor = 840mm f:5.6 FF equivalent.
                Gedeeld door 1.6 is dat 525mm om hetzelfde bereik te hebben op een Canon crop.

                Deze lens zou 1300g wegen en €2600 kosten.

                Lichtste oplossing voor Canon crop: EF 400 f:4 DO II (2100g, €6500, 560mm f:5.6 met 1.4 extender)
                Voor FF: EF 600 f:4 II (3900g, €10400; 840mm f:5.6 met 1.4 extender)

                Gewicht wordt nog verder gereduceerd door de lichtere body (ook extenders niet bijgerekend).

                Maar de grenzen van een lens worden sneller bereikt naarmate de sensor kleiner is.
                Rekenen we met dezelfde kwaliteitsverliezen als tussen FF (-10% x1.4, -20% x2.0) en APS-C (-20% x1.4, -40% x2.0), dan zou deze 4/3 combinatie toch 10 tot 15% minder scherpte hebben dan een APS-C.
                Het zou me ook verwonderen dat de AF snelheid op de hoogte is van bv een 7DII.
                Als je één stop licht opgeeft (geen idee hoe 4/3 bodies zijn bij hogere ISO) heb je een EF100-400 II (1600g, €2100, 540mm f:8 met 1.4) waarvan de prestaties (als zeer goed) bekend zijn.
                Zeker niet duurder, en bovendien een zoom.

                Het gebruik van extenders op andere dan superteles (dus de besproken Zuiko 300 f:4 Pro en de Canon 100-400 II) biedt trouwens weinig voordelen, met de lens alleen heb je meer licht, dus lagere ISO, grotere DOF en betere AF, zodat je evengoed achteraf kan uitsnijden, maar dit doet niets af aan de bovenstaande vergelijking.

                Er is zeker een trend naar lichter materiaal (ben zelf een die-hard APS-C gebruiker), maar er zal steeds een kwaliteitsverschil zijn (de FF sensors gaan ook vooruit).
                Als dat gecompenseerd wordt door een halvering van de prijs (en een vermindering van het gewicht met ong 50%) bij elke stap naar een kleinere sensor dan is dat een goede zaak.

                Geen idee wat bij Nikon kan.
                Voor beeldkwaliteit moeten M43 camera's niet onderdoen voor Canon 1.6 camera's... integendeel.
                Ik heb zelf Canon gehad.. zowel Full Frame als APS.
                Laat ons zeggen een gelijkstand tussen Canon APS en M43 met een licht voordeel voor M43 om niet verder in discussie te gaan

                Zowel de 400mm 4.0 DO als de 100-400 zijn EF lenzen en komen meer tot hun recht op een FF camera...

                De Olympus lenzen daarentegen zijn optimaal voor de kleinere M43 sensor... da's beter dan croppen ... want dat doe je met EF lenzen op een APS camera.
                M43 is geen Crop-camera .. maar een systeem die geoptimaliseerd is tussen body en lens... de term crop verwijst hier alleen maar om vergelijkingen te kunnen maken b.v. voor beeldhoek en DOF tegenover kleinbeeld
                Dat in tegenstelling tot Canon waar alle lenzen wir-war door elkaar gebruikt worden (tot op enkele EFS lenzen na)
                Er is zelfs niet één teleobjectief die speciaal voor die APS sensor gemaakt is.

                Single AF is sneller op M43 dan Canon APS met gelijkwaardige lens.
                Tracking zal een 7DII beter zijn en volgens mij is deze camera ook beter geschikt voor vogelfotografie. (maar niet als de beestjes stilzitten)
                Alhoewel dat ik helemaal geen fan meer ben van de achterlijke en oeroude OVF... denk ik dat voor vogelfotografie de OVF hier nog in het voordeel is... (observatie, leeglopende batt. van de EVF enz..)

                Wat afmetingen en gewicht betreft ... voor M43 / 1.3 kg lichter en meer dan 1/3 korter en ook iets smaller en prijskaartje combo EM1 / 300 4.0 3700 tegenover 8000 voor de 7DII met 400 DO http://camerasize.com/compact/#568.442,482.506,ha,t
                Het is interessant om deze twee combo's eens tegen elkaar uit te spelen.
                Last edited by Funcky; 11 januari 2016, 22:44.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                  Mooie site met de afmetingen (ze zijn wel de zonnekappen vergeten).

                  Het diafragma is de verhouding tussen de brandpuntsafstand en de lensopening.
                  Daarom zijn (prime) telelenzen voor kleinere sensoren moeilijk kleiner en lichter te maken, en maakt Canon geen aparte tele's voor EF-S.
                  Goedkoper zou kunnen, omdat er minder moet gecorrigeerd worden in de hoeken.

                  De aloude EF-300 f:4 IS weegt 1190g, dit is lichter dan de Zuiko 300 f:4.
                  Ze kost ook maar de helft (maar zal wschl vergelijkbaar zijn met de 400 f:5.6, zie verder).

                  Benieuwd naar de resolutie van de Zuiko.
                  Ik zie op lensrentals.com dat mijn eveneens stokoude 400 f:5.6 in het centrum 1390 (MTF50, voor wat het waard is) haalt, de recente 400 DO II 1480 en 300 f:2.8 II 1580 (weliswaar met 1 of 2 stops grotere opening, wat ze oa bruikbaar maakt met extenders).
                  Olympus zou op f:4 behoorlijk meer moeten opbrengen voor topkwaliteit op M43, wat ook wel mag voor de prijs.
                  Last edited by palombian; 12 januari 2016, 14:27.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                    Even iets rechtzetten..
                    In Post 8 heb ik geschreven dat de Olympus 1/3 korter is tegenover de 400 DO van Canon... wat niet correct is.
                    Ik dacht even dat de Zonnekap gemonteerd was in uitgeschoven stand... ... niet dus... de kap staat er wel degelijk op maar dan wel ingetrokken.
                    Net zoals de 40-150 2.8 is de zonnekap dus uitschuifbaar/intrekbaar...
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                      QUOTE=palombian;4407444]Mooie site met de afmetingen (ze zijn wel de zonnekappen vergeten).

                      Op de Olympus zijn ze hem niet vergeten (staat ingetrokken) (zie mijn Post 10)
                      Last edited by Funcky; 12 januari 2016, 20:43.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                        Van de Olympus 300mm f4 zijn al wat testverslagen te vinden.





                        Van de Panasonic 100-400 heb ik er nog geen gevonden. Moest iemand er wel al gelezen hebben zou het fijn zijn om de link te plaatsen.

                        Ik hoop dat de Panasonic lens min of meer even goed zal blijken als de Olympus belooft te zijn. In dat geval zou ik een aankoop serieus overwegen gezien ze merkelijk goedkoper, compacter en minder zwaar is dan de Olympus plus het voordeel van de zoom heeft.
                        Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                        Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                          Volgens de testen van SLRGear kan de Olympus mee met de beste superteles, dat ziet er veelbelovend uit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                            Nog een review die laat zien tot wat de Olympus 300mm in staat is. Toch wel heel indrukwekkend vind ik voor een MFT lens en camera.
                            Olympus, Micro Four Thirds, camera review, OM-D, photography, Malaysia photographer, photography tips, shutter therapy, street photography


                            Over de Panasonic 100-400 is nog steeds niet veel verschenen. Hier wel enkele foto's die met een proefmodel gemaakt zijn.

                            Ben heel benieuwd naar meer reviews over deze lens.
                            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

                              Een mooie lofzang. Kan weer heel wat potentiele kopers van Canon, Nikon enz doen twijfelen.

                              Enkele bedenkingen:

                              - als de beste (natuur)fotografen nog steeds zweren bij FF, en een APS-C als tweede keuze zien, hoe kan dan een nog kleiner formaat zin hebben (het is wel zo dat de grote merken hun teles voor FF ontwikkelen, maar waarom zouden zij de resolutie opzettelijk beperken gezien de steeds voortschrijdende pixeldichtheid) - of is het een geheime samenzwering ?
                              - geen BIF gezien (nog nergens)
                              - als je deze lens koopt, plus body, extender, een paar "gewone" lensjes, enz ben je gauw € 4.000-5.000 kwijt, en ben je al flink op weg voor iets van de grote merken
                              - zolang ik leef (al een tijdje) timmert Olympus aan zijn halfformaat en het is nooit doorgebroken.

                              PS: op de vergelijkende foto's (met de EF400 f/4 DO II) is bij geen van beide lenzen de zonnekap meegerekend.
                              Die van de Canon is enorm, 2/3 van de lengte van de lens (maar bevat enkel lucht), en moet omgekeerd gemonteerd worden voor transport. Dat neemt iets meer tijd en maakt de lens dikker in de tas.
                              De Olympus heeft een handige uitschuifkap zoals de EF 400 f/5.6.

                              Comment

                              Working...
                              X