Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Standaard Nieuwe lens aanschaffen

Goedenavond mede ''amateur''fotografen,

Tot mijn grote spijt is mijn lens 18-135 tijdens mijn vakantie kapot gekletterd. en heb ik niks vergoed van mijn reisverzekering gekregen waar ik even ziek van ben geweest. Inmiddels van bijgekomen ;-)
    en nu twijfel ik of ik opnieuw een 18-135 moet kopen, of toch een andere lens met eventueel een beter bereik?
    zelf ben ik in bezit van een 70-300 (canon lens)

Het liefst wil een originele lens van canon hebben.
    Budget €400,-
    Camaera type: Canon 60D
    Lens type: liefst origineel van canon!

wat fotografeer ik zowel? tja een beetje van alles. evenementen (binnen en buiten), natuur bos, strand bergen etc., vakantie foto's, mensen, dieren, ?
    Laatst gewijzigd door Mr.W; 23 oktober 2017 om 21:09

Standaard Re: Nieuwe lens aanschaffen

Als je tevreden was over die 18-135, dan kan je die misschien best vervangen door een nieuw exemplaar (of een tweedehandse, dan doet het minder pijn als die per ongeluk valt ).

Dag,
    als je al een 70-300 hebt, en als je die wil behouden, dan kun je ook andere dan 18-135 overwegen:
    EFs 18-55 STM (die vind je tweedehands voor minder dan € 80)
    EFs 15-85 USM (die is een pak duurder, maar heeft een interessant bereik, en is steviger gebouwd; ook deze vind je tweedehands voor veel minder dan € 400)
    EFs 17-85 USM (die heeft hier een slechte reputatie, maar is nu ook niet zo slecht; die vind je tweedehands voor minder dan € 150)

succes
    Filip

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.W Bekijk bericht
    Tot mijn grote spijt is mijn lens 18-135 tijdens mijn vakantie kapot gekletterd. en heb ik niks vergoed van mijn reisverzekering gekregen waar ik even ziek van ben geweest. Inmiddels van bijgekomen ;-)
    en nu twijfel ik of ik opnieuw een 18-135 moet kopen, of toch een andere lens met eventueel een beter bereik?
    zelf ben ik in bezit van een 70-300 (canon lens) ?
    Ik spreek zelf niet uit ervaring, maar heb me de laatste tijd heel erg ingelezen over 2 lenzen: 24-205 L F/4 IS USM en de 70-200mm F/4 L USM (ik bezit zelf wel een 18-135mm). Misschien kan je erover nadenken om een 24-105mm aan te schaffen. Deze schijnt een heel stuk beter te zijn dan de 18-135mm. Mogelijk kunnen andere forumgebruikers uit ervaring spreken. De 24-105mm is tweedehands vanaf 350 euro te vinden. De 70-200 is tweedehands ook tussen de 350 en 400 euro te vinden. Schijnen 2 toplenzen te zijn.

Ik vind de 24-105 wel tegenvallen. Ik werk dan liever met de 24-70 Mark I.
    Ik heb de 24-105 weleens geleend van de werkgever.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Sorry voor mijn late reactie mensen :-)
    Door drukte en weinig tijd, moest ik even mijn oriëntatie fase staken voor een nieuwe lens.
    Maar hartelijk dank voor de reacties tot nu toe.

wat ik eigenlijk ook is denk ik ook een lekker praktische lens. voor bijvoorbeeld reizen, onderweg (fiets) dus heb niet altijd zin om veel lenzen mee te nemen en te wisselen van lens.
    dat merkte ik stiekem toch wel eens met de 18-135 een mooie lens alleen moest ik vaak ook wisselen met de 70-300 die ik daarnaast heb. dus een lensje als 24-205 lijkt mij een mooie overweging. tenzij jullie daar slechte ervaringen mee hebben?
    Laatst gewijzigd door Mr.W; 22 december 2017 om 10:40

24-205 ?? Ik neem aan dat je 24-105 bedoelt. Let op dat dit geen EFs lens is. 24mm is niet zo breed op een 60D.
    Er is een F4 L versie, maar ik vraag me af of die binnen je budget te vinden is. Er is nu ook een goedkopere STM versie. In beide gevallen ga je veel breedhoek missen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
    24-205 ?? Ik neem aan dat je 24-105 bedoelt. Let op dat dit geen EFs lens is. 24mm is niet zo breed op een 60D.
    Er is een F4 L versie, maar ik vraag me af of die binnen je budget te vinden is. Er is nu ook een goedkopere STM versie. In beide gevallen ga je veel breedhoek missen.
    Dank voor je advies! Welke lens raad je eventueel aan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb er twee van de 24-105 F4.
    Die lens is best "ok" maar als je echt veeleisend bent is die lens eigenlijk niet zo goed.
    Ik gebruik veel meer de 24-70 F2.8. Veel sneller en werkt ook veel beter in donkere omstandigheden.

Als je een zoomlens die op 18mm begint vervangt door een andere zoomlens die op 24mm begint, dan zal je het stuk "breedhoek" van 18 tot 24mm zeker missen op een crop camera.
    Daarom is een 24-70 of 24-105 doorgaans niet de beste keuze als je maar één lens wil gebruiken.

Als het budget geen rol zou spelen, dan is de Canon 24-70 f2,8 L een heel goede keuze, maar dan heb je eigenlijk ook nog een 16-35 of iets in die aard bij nodig voor wat meer breedhoek.
    Daardoor loopt het budget nog een flink stuk op...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als je een zoomlens die op 18mm begint vervangt door een andere zoomlens die op 24mm begint, dan zal je het stuk "breedhoek" van 18 tot 24mm zeker missen op een crop camera.
    Daarom is een 24-70 of 24-105 doorgaans niet de beste keuze als je maar één lens wil gebruiken.

Als het budget geen rol zou spelen, dan is de Canon 24-70 f2,8 L een heel goede keuze, maar dan heb je eigenlijk ook nog een 16-35 of iets in die aard bij nodig voor wat meer breedhoek.
    Daardoor loopt het budget nog een flink stuk op...
    Bart, sorry dat ik het moet zeggen, maar hier spreek je jezelf tegen hé.
    Op een 60D is 24mm en meer geen groothoek meer.

Zelf heb ik de 24-105L gehad. Op een FF heeft deze lens veel teveel vervorming. Op een Crop is die UITSTEKEND!
    Maar zoals ik al eerder aanhaalde is 24mm geen groothoek op een crop.

De 18-135 is een uitstekende lens, heeft voldoende groothoek en een fraai bereik, de ideale lens op vakantie maar ook voor landschapsfotografie.

Als je dus geen supersnelle AF wilt is de 18-135mm ideaal.
    En tegenwoordig heb je de nano waar je nog een motor kunt onder hangen.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

en de 17-55 f/2.8 is deze is zeer goed

Peins niet dat je die kan kopen voor € 400,00.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Peins niet dat je die kan kopen voor € 400,00.
    Ben nog altijd zeer tevreden van de EF-S 17-55 f:2.8.
    Heb hem hier al een paar keer onder de €400 te koop gezien, doen !

(niet moeilijk nu de ene helft hier een FF heeft gekocht en de anderen aan hun derde systeemcamera zitten )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

(niet moeilijk nu de ene helft hier een FF heeft gekocht en de anderen aan hun derde systeemcamera zitten )
    Haha ik zal eens kijken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Is die opmerking tussen de haakjes aan mijn adres bedoeld?
    Ter inlichting: mijn 5D heb ik sinds 2008 en de X-T1 was mijn eerste systeemcamera en gebruik ik nog steeds en heb er een X-E2s bijgekocht.
    Van camera wisselen gebeurt bij mij zelden, van lens veranderen doe ik wel meer.
    Ik wou eigenlijk mijn 5D verkopen en kreeg er nog € 100,00 voor, schandalig weinig en heb hem tenslotte maar gehouden.
    Om lichter op pad te gaan heb ik dan maar Fuji gekocht.
    Voor mijn doel is de 5D nog steeds voldoende en het is en blijft een degelijke en heel goede camera.
    Lenzen zijn andere koek een andere coating kan de lens al veranderen, een ander element heet al een ander beeld.

Die 17-55 is zeer zeker een goede lens en op een crop uitstekend voor landschappen maar voor minder dan € 400,00 heb ze hier nog niet zien passeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Is die opmerking tussen de haakjes aan mijn adres bedoeld?
    .
    Hoegenaamd niet.

Enkel de vaststelling (door jou bevestigd) dat door het snel dumpen van materiaal de tweedehandsprijzen niet meer zijn zoals vroeger.

Ik wil hier ook de dikwijls verkondigde stelling dat lenzen belangrijker zijn dan de body nog eens nuanceren.
    Het is dikwijls goedkoper (en kleiner, lichter) over te schakelen naar een body met een betere sensor dan naar een lichtsterkere (of langere in het geval crop tov FF) lens.
    Het is aangetoond dat de huidige kit- en consumerlenzen veel beter zijn dan die van 10 jaar terug (en soms gelijkwaardig of beter dan dure lenzen van die tijd).
    Ook kunnen voor de kleinere sensoren van veel systeemcamera's compactere en relatief betere lenzen worden gebouwd.

Lenzen zijn geen belegging.

De verbeteringen aan materiaal die samengingen met de mirrorless en systeemcameras zijn evengoed beschikbaar in DSLR, en zelfs goedkoper omdat niemand die nog wil.
    Voor een goede €500 heb je bv een Canon 200D, recentste type sensor en 450g.

Hmm ik heb nu een 60D en heb wel eens overwogen een keer weer een nieuwe body aan te schaffen omdat ik er dan een lens bij heb.. en ik verhouden wellicht goedkoper uit ben maar ik twijfel... jullie advies is toch om dit serieus te gaan overwegen?

Ik denk dat met dit budget een body aanschaffen om er een lens bij te hebben ,een redenering is die ik niet meer kan volgen.
    Met je eerste lens was je tevreden en met de gegeven alternatieven kom je een lens te kort of budget te kort.
    Dan blijft er weinig keus over.
    Denk ik

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door majaka Bekijk bericht
    Ik denk dat met dit budget een body aanschaffen om er een lens bij te hebben ,een redenering is die ik niet meer kan volgen.
    Met je eerste lens was je tevreden en met de gegeven alternatieven kom je een lens te kort of budget te kort.
    Dan blijft er weinig keus over.
    Denk ik
    Sorry ik was vrij snel met een antwoord realiseer ik me maar dan doel ik meer op mijn budget verhogen voor een nieuwe body :-) ik weet nog niet precies wat ik aanschaf ;-)

Je hebt een body van 2010 of jonger. Er zijn ondertussen wat nieuwere en misschien betere versies op de markt gekomen maar heb je die nodig.
    Wat is de meer waarde van een nieuwere versie en mis je die nu.
    Wat doe je met je foto's en was je er mee tevreden.
    Je kan naar een beter lens gaan en later alleen een body bij nemen. Op dit moment brengen ze om de 2 jaar of zoiets wat nieuws uit alleen voor de commercie. Of je het per se nodig hebt ??
    Probleem is en blijft je budget, kan makkelijk te veel uitgeven terwijl je misschien de mogelijkheden van je oude body nog niet allemaal gebruikt hebt.
    Veel pixels is misschien wel fijn voor super vergrotingen maar hoeveel heb je daar al van?
    Kan of moet je de foto's beroepsmatig hebben.
    Was je tevreden met wat je had?
    Ik ben zelf van een 450 naar en gebruikte 70 D gegaan , heb daar de beter lenzen voor aangeschaft zodra ik het me kon veroorloven en ben voorlopig de eerste jaren tevreden. Maar het moeilijkste is om eerlijk te vinden wat die grens is.
    En dan zul je denk ik bij je zelf te raden moeten gaan van wat je wilt.
    Toch een prettig nieuwjaar gewenst

Kijk, mijn redenering is volgende:
    - Was je tevreden van uw 8 jaar oude camera? Nee = vernieuwen. Ja = Houden. (En eerlijk als je 8 jaar gewerkt heb met een camera waarvan je niet tevreden bent ........ )
    - Een objectief behoud relatief gezien een aanvaardbare prijs als je die verkoopt.
    - Een camera verliest zeer snel aan waarde.
    Houd die drie dingen in gedachte bij een volgende geplande aankoop.

Soortgelijke discussies

1. EF-S alternatief
    Door fisherman in forum Objectieven
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 4 januari 2010, 08:43
  2. Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR
    Door bennekik in forum Objectieven
    Reacties: 31
    Laatste bericht: 2 november 2007, 10:46
  3. Alternatief 17-55 f/2.8?
    Door jokke2003 in forum Objectieven
    Reacties: 23