Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

microscoop objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: microscoop objectief

    Oh, de eenvoud denk ik, en gemakkelijk in mekaar te steken. Maar iets dergelijks kan natuurlijk ook met de camera. Het is gewoon een voorbeeld, een idee hoe dingen vrij gemakkelijk kunnen gemaakt worden, zonder al te veel kennis van electronica of dergelijke. Ik heb voor dit gekozen, omdat ik het gemakkelijker vond, de camera + objectief wegen ook zwaarder en vereisen dan ook een nog stabielere en steviger constructie, denk ik. Het stabiel houden van een camera/objectief-combinatie is niet zo gemakkelijk. Al voldoende gebleken bij reviews van statieven en statiefkoppen. Ik deze constructie zit de camera muurvast op het systeem geschroefd, en is trilling zo goed als uitgesloten, ook niet door de spiegel. Op de foto is het niet goed zichtbaar, maar die metalen stukken aan de zijkanten, zijn bedoeld om lichtbronnen op vast te maken, en dat zou dan weer pleiten voor een camera-slede, omdat de verhouding onderwerp-lichtbron dan onveranderd blijft bij de verschillende opname als je aan stacking wil doen. Bij één opname maakt dat natuurlijk geen verschil. Misschien nog eens nadenken over een systeem, waarbij de beide kunnen variëren.....

    Comment


    • #32
      Re: microscoop objectief

      Bedankt voor de toelichting, ik ben altijd te vinden voor goedkopere doe-het-zelf oplossingen!
      Ik heb zelf eens een oude, maar heel degelijke Novoflex macroslede + (m42) balg gekregen van mijn nonkel die dat niet meer gebruikte, maar nieuw kost dat idd ook weer best veel voor een goed systeem.
      Kunnen we ergens uw resultaten bewonderen?
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #33
        Re: microscoop objectief

        ik ga deze week een panasonic fz1000 kopen voor mijn rondreis als 2de toestel die ik meeneem. daar ga ik alvast mee 'oefenen' en volgende maand koop ik de dslr en thuisstudio materiaal. beetje gespreid over 2-3 maanden ivm grote aankoop bedrag. ben benieuwd!!

        helaas ben ik zelf niet 'zo handig' om iets zelf te gaan bouwen..vind het prachtig als mensen dit wel zijn hahha.

        Comment


        • #34
          Re: microscoop objectief

          Heb niet direct voorbeelden van stacking, wel eentje van een enkelvoudige opname:
          Last edited by fddent; 7 januari 2018, 23:07.

          Comment


          • #35
            Re: microscoop objectief

            Zoals je ziet is het bij een levend onderwerp uiterst moeilijk om de dingen scherp te hebben die je wil. Hier had ik liever de ogen ook nog 'retescherp' erop gehad, maar nu is het net niet hé....Dus met een grotere DOF (klein diafragma), kun je niet alles oplossen. Hier was focus-stacking ook niet aangewezen, omdat het beest niet echt stil wou zitten.

            Comment


            • #36
              Re: microscoop objectief

              Een handiger alternatief (eventueel goedkoper ) is 2 SLR objectieven stacken:
              Stacking or coupling lenses can give you great macro shots for very little cost. Find out more here


              Destijds heb ik een dergelijke constructie gemaakt met een Nikkor micro 105 en een oud Nikkor 50mm omgekeerd. Als koppelingplaat (en mijn enige kost) twee Cokin adapterringen met 2 componentenlijn aan elkaar gezet.
              YMMV
              Last edited by Nerdifant; 8 januari 2018, 08:41.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #37
                Re: microscoop objectief

                Voor de liefhebbers:kijk eens op Photoshop Aalten,omkeerring.
                Misschien vind je daar wel iets.
                Zonder reclame te willen maken,maar daar vind je toch soms iets wat elders niet direct te vinden is.(Vb.step-up etc.)
                Last edited by demuro; 8 januari 2018, 12:46. Reden: nb verwijderd

                Comment


                • #38
                  Re: microscoop objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Om de afstand tussen onderwerp en lens precies te bepalen door de camera te verplaatsen, dat is niet simpel. Omgekeerd is eenvoudiger: ik heb daarvoor met vrij primitieve middelen een 'installatie' ineen geflanst, maar die geeft mij de mogelijkheid om het onderwerp traploos te verplaatsen naar voor en naar achter.
                  Is inderdaad logisch.
                  Vroeger bij macrobalg,werd de vergroting ingesteld door de uittrek,en scherpstelling door een tweede slede.
                  Een combi body-lens-slede weegt toch al een kleine twee kilo.Dus logisch is dat men het object,enkele grammen laat verschuiven ipv. van de hele opstelling.
                  Wat niet wil zeggen dat ik geen helemaal geen scherpstelslede gebruik;alleen voor fine-tuning.
                  Wat de MPE-65 betreft:die heeft geen scherpstelling,alleen een uittrek of uitdraai of zoom zoals je het wilt noemen, voor de vergroting.Is dus een soort verder ontwikkelde macrobalg.
                  En een diafragma,was ik even vergeten.
                  Last edited by demuro; 8 januari 2018, 15:18. Reden: diafragma

                  Comment


                  • #39
                    Re: microscoop objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Een handiger alternatief (eventueel goedkoper ) is 2 SLR objectieven stacken:
                    Stacking or coupling lenses can give you great macro shots for very little cost. Find out more here


                    Destijds heb ik een dergelijke constructie gemaakt met een Nikkor micro 105 en een oud Nikkor 50mm omgekeerd. Als koppelingplaat (en mijn enige kost) twee Cokin adapterringen met 2 componentenlijn aan elkaar gezet.
                    YMMV
                    Interessante site, straks eens goed lezen want er staan ook links naar omgekeerde primes (met één lens dus ipv 2), ik vraag me vooral af wat het praktische verschil is tussen de 2 mogelijkheden, zowel qua resultaat als qua gebruiksgemak (werkafstand, ...)

                    Ik heb zoals ik op de vorige pagina al schreef met beide wel wat ervaring, maar niet echt veel, de beelden met gekoppelde lenzen waren minder scherp op pixelniveau, maar daar had ik ook een goedkope zoomlens voor gebruikt.

                    @ fddent: toch een mooi resultaat, ik dacht eerst even dat het zo'n spin was die actief jaagt met een web/net tussen zijn poten, maar het is een haartje denk ik? Met welke lens/lenzen is deze gemaakt?
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #40
                      Re: microscoop objectief

                      Met oudere lenzen in reverse,meestal geen probleem,omdat deze een diafragmaring hadden.Lichtmeting dus bij werkdiafragma.Scherpstellen kan dus bij volledig open,en dan toedraaien.
                      MAAR zoals we allemaal al gezien hebben,hebben de meeste lenzen nu geen diafragmaring meer.Bestaat ergens een trukje,met indrukken van de scherptediepteknop of dieptescherpteknop;de lens ontkoppelen,en dan zou die op het ingestelde diafragma blijven staan. Nooit geprobeerd.
                      Er bestaat of heeft bestaan;meen ik zo'n reverse-ring met koppeling van Novoflex,maar de prijs zal er ook naar zijn.Het merk kennende.
                      Dus als je dit wilt uitproberen;zoek een lens met diafragmaring,en manuele diafragmablokkering .
                      Canon had hiervoor bij z'n omkeerring,die je zelfs wat in en uit kon schroeven, een soort lenskap die je op de achterzijde van een FD-objectief kon schroeven,waardoor het diafragma manueel kon veranderd worden.De oudere FD's hadden zelfs een diafragmapin die je manueel kon vastklikken.Je kunt ook een klein stukje plastic bij de nieuwere FD's in het gleufje van de F-pin steken en zo blokkeren.
                      Voor andere merken kan het misschien eenvoudiger,maar ik werk nu 40 jaar met Canons,en heb dus geen kaas gegeten van de anderen.
                      Wat de werkafstanden betreft,zijn deze klein.

                      Comment


                      • #41
                        Re: microscoop objectief

                        Het interessante aan een omgekeerd objectief is, is dat dat objectief niet merk-gebonden hoeft te zijn. Je kan een Canon-, Fujinon, .... nemen, ongeacht de koppeling. Je schroeft immers een adaptor op de frontlensvatting.
                        Ik heb hier ooit eens een paar artikels aan gewijd.

                        http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ar-406903.html

                        Ik ben afgestapt van de macro-verlichtingsystemen à la, ring, ... en gebruik momenteel 3 Lume Cube -blokjes. Enorm lichtsterk, kan ook via een app gestuurd, kan als flash gestuurd of continue en in 10 verschillende sterktes regelbaar, kunnen ongeveer 30 minuten onafhankelijk op volle sterkte of via miniusbkabel van stroom voorzien.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #42
                          Re: microscoop objectief

                          @Oermens: de foto is gemaakt met een Nikon D 700 met Nikkor Mikro 105mm 2.8. De exifgegevens zitten nog in de foto hoor. Het is een tijgerspin die we op die 'installatie' geplaatst hebben tussen wat 'groen'. Dat draadje tussen haar voorpoten.. heb dat ook maar achteraf gezien...weet niet de herkomst, maar waarschijnlijk toch een stukje web ??? We hadden op dat moment meer zorgen met het positioneren, omdat ze natuurlijk niet wou poseren...maar het is best een boeiende bezigheid.

                          Comment


                          • #43
                            Re: microscoop objectief

                            Een beetje late reactie, maar je kunt ook naar de Meike MK-C-UP reverse adapter kijken.
                            https://www.ebay.nl/itm/Meike-MK-C-U...cAAOSwh2xYBJ-4

                            John Hallmen, een begenadigd macro/micro fotograaf uit Zweden schrijft er meer over in combinatie met de Canon 40mm pancake op de gelinkte website hieronder en op flickr (kijk daar ook even naar zijn foto's, zeer indrukwekkend !).

                            https://translate.google.com/transla...-text=&act=url

                            https://www.flickr.com/photos/johnhallmen/21816371891

                            Ik gebruik deze combinatie naar volle tevredenheid (alleen nog nagelaten om te gaan stacken).
                            Last edited by Arend; 31 januari 2018, 11:12.
                            Groeten Arend

                            Comment


                            • #44
                              Re: microscoop objectief

                              Dat is iets zoals de Novoflex-reverse adaptor, die ik bedoelde,maar voor een zesde van de prijs.

                              Comment


                              • #45
                                Re: microscoop objectief

                                Als je nu eens zo'n Meike MK-C-UP reverse adapter op een oude macro balg kan stoppen. Of gewoon een nieuwe zonder AF contacten. Dan heb je toch ook een mooi instrument in handen.
                                Waar een wil is, is een weg
                                ---------------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X