Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

microscoop objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: microscoop objectief

    idd Thomas Shahan...heb tijdje geleden via mail contact gezocht met deze man..dit wil ik ook leren. en het mooiste vind ik van hem...hij doet het allemaal zo basic zegt hij zelf. natuurlijk electronische stack focus rails allemaal mooi enzo. gewoon met eigengemaakte dingen de natuur in zegt hij..spijtig dat de man niet dichtbij woont. aardige van deze man is dat als ik vragen heb hem gerust mag mailen.

    by the way...er bestaan kleine spuitbusjes waar koude wolk uit komt (gebruikten we in het leger vroeger als we moesten snijden in het veld). verdovend werkt het. misschien iets humanere optie dan in een koelkast zetten? ben even de naam kwijt van het product.

    Comment


    • #17
      Re: microscoop objectief

      Dat is wel een prachtig aanbod van de man!
      Zoek ook eens op 'macro bellows lens' en dergelijke, deze zijn ook bedoeld voor >1:1, vele merken hebben/hadden zo'n objectieven, in ieder geval Olympus, Nikkor en Canon FD. Zie bvb http://www.alanwood.net/photography/...ro-lenses.html
      Wat betreft die spuitbusjes, ik weet het niet zeker, maar ik denk dat daar altijd gas uitkomt dat de insecten zou doden, maar dat weet ik niet zeker.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #18
        Re: microscoop objectief

        mag ik eens iets vragen aan u svp? welke camera gebruikt u voor macro fotografie? en 'normale' macro of ook extreme macro fotografie? waarom juist de keuze voor die camera? en wat vind u van de canon mp e65 macro lens x5?
        thanx

        Comment


        • #19
          Re: microscoop objectief

          Ik wil dat gerust zeggen, maar ik ben verre van een macro expert, voor mij was het vooral wat testen, maar extreme macro's zijn effectief erg moeilijk 'in het veld'.

          Tegenwoordig gebruik ik vooral een Canon fd 50mm 1:3.5 en een Vivitar S1 90mm 1:2.5, beiden voornamelijk slechts tot 1:2 macro, anders heb je al extra hulpmiddelen nodig (tussenring voor de Canon en bijpassende adapter met glas in voor de Vivitar) op mijn Sony A7.

          Ik heb ook wel wat getest met hogere vergrotingen met een omgekeerde FD 24mm 1:2.8, gewoon vastgehouden voor mijn adapter, maar om handig te zijn heb je eigenlijk een omkeerring nodig: https://flic.kr/s/aHskDraGFL
          Hier één voorbeeldje:

          DSC04067_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr
          Ik weet niet welke vergroting dit juist is, maar dit is dezelfde bloem op 1:2 macro: https://flic.kr/p/JhUun5

          Vroeger heb ik op mijn Canon 40D ook getest met een omgekeerde lens op telelens, dat gaf ook wel best goeie resultaten:

          In dit geval een omgekeerde Rikoh 50mm 1:2 op een al even goedkope Sigma 70-300 Apo macro, op 300mm geeft dat een vergroting van 300/50 -> 6:1



          Balpenpunt:


          €2:


          Deze staan enkel in erg lage resolutie op FB, maar het detail in de originele beelden was eigenlijk verbazingwekkend goed!
          Ik heb geen ervaring met de MP 65, dus daar kan ik niks over zeggen.
          Last edited by oermens; 3 januari 2018, 18:30.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #20
            Re: microscoop objectief

            Die bloem is mooi..chapeau. Ik ga tussen de canon 800d en 80d kiezen . Voor mijn belangrijk is dat de camera weerbestendig is voor vocht en stof. Ik ga een canon of de nieuwe sigma macro lens kopen. Sowiezo de mp e65 voordat die nergens meer te kopen is. En een telelens...kijken ook voor tweedehands. Klein studio inrichten thuis waar ik gecontroleerd kan gaan oefenen. Een statief en ringflitser.

            Comment


            • #21
              Re: microscoop objectief

              Bedankt!
              Dat lijkt me een meer dan uitstekende kit, mss zelfs beetje overkill om mee te starten (zijn er geruchten dat ze gaan stoppen met de mp 65?), maar als je het kunt betalen, waarom niet
              Een cropcamera is licht in het voordeel voor extreme macro denk ik tegenover FF en dat is de beste sensortechnologie die Canon momenteel heeft, dus dat lijken me allemaal prima keuzes, ik denk dat de 80D wat beter weathersealed is dan de 800D?
              Ik hoop wel nog steeds dat je nog eens nadenkt over je onderwerp, want ik vrees dat je op die marktjes sowieso (al dan niet rechtstreeks) de handel in tijger, beer, apen, neushoorn, olifanten en weet ik wat nog allemaal sponsort, zo blijkt toch uit de verschillende docu's die ik gezien heb. Maar ik moet toegeven dat ik er zelf nooit geweest ben, dus de situatie ter plaatste niet echt ken, dus wie weet zijn er ook wel minder groezelige plaatsten waar ze enkel gekweekte beesten(onderdelen) verkopen, je zult dat zelf het beste kunnen beoordelen en uit je eerdere antwoorden blijkt dat je ook een natuurliefhebber bent, dus ik hoop maar op het beste. Want illegale handel (in exotische dieren, maar ook in drugs, ...) kan enkel verslagen worden (of toch dalen) door de vraag te verminderen, dan volgt het aanbod vanzelf, andersom werkt dat helaas (zo goed als) niet.
              Mvg, Koen
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #22
                Re: microscoop objectief

                u heeft gelijk ...ik kom uit Thailand zelf...het is een totaal andere wereld met totaal andere mentaliteit goed of slecht. ik heb bijna over de hele wereld gewoond en gezeten (ook als militaire) en onze westerse mentaliteit staat totaal haaks op de mentaliteit in Africa of zuid america of Azië. ik zelf ben zeer zeker een natuur en dieren liefhebber.
                ik wil zeer zeker niet iedereen over één kam scheren natuurlijk ...maar als ge kijkt op de markten in marocco, africa, azië...wat mensen daar wel allemaal te koop aanbiedt? totaal anders dan de braadworsten en frieten hier in België.
                het zijn arme landen. mensen zijn over het algemeen armoedig. die doen alles om te overleven! ze verkopen zelfs hun eigen kinderen als het moet..ja ik weet het tis heel erg. en de 'normale toeristen' onbewust financieren wij al het leed. ik weet het is totaal off topic mijn excuses mods...maar mensen algemeen die bijvoorbeeld naar Thailand gaan reizen en op een olifant gaan rijden of naar de tijger tempel gaan voor een foto...er wordt al zoveel in de media verteld erover maar bijna niemand interesseert het. zo is de mensheid en wereld helaas geworden.

                ja ik ga voor de 800d of 80d..heb contact met Canon gehad en ben erover uit. ja idd voor een 'beginner' vast en zeker overkill maar heb liever nu een goed nieuw product waarmee ik jaren uit de voeten kan dan nu een al iets verouderd model kopen. canon zegt naar eigen zeggen dat de mp e65 uit de productie is gegaan maar er op internet zeker nog exemplaren beschikbaar zijn. maar voor hoelang kunnen ze natuurlijk niet zeggen. (althans dat is wat mijn contact persoon daar vertelde).
                dus voordat ik ze nergens meer kan kopen wil ik ze nu kopen. en ik koop de olympus tg5 erbij voor extra. als ik eens een dag ofzo geen gusting heb om te lopen slepen met een tas vol.

                ik denk al jaren na om te gaan fotograferen. zoals een iedere beginner ..geluk dat er internet is, ben ik gaan zoeken op internet naar informatie. ga wat boeken kopen over fotografie en macro fotograferen. ik heb contact gezocht met heel wat fotografen..zoals mr Shahan en anderen. (ben beetje van de directe aanpak).

                nu dat ik het financieel goed heb wil ik mezelf goed materiaal aanschaffen en mezelf zoveel mogelijk alles leren. met behulp van cursussen of informatie van andere gepassioneerden. één van de dingen waar ik erg van kan genieten is de wilde natuur. heb als ex para commando jungle trainingen gehad..de beestjes en planten daar..wunderschön. dit jaar ga ik een grote rondreis in Thailand en Azië doen (ca 4-6mnd) en hoop ik al wat beter geoefend te zijn en wil er mooie foto's gaan schieten.

                het is allemaal heel dubbel natuurlijk..ik hoop een mooie cobra te kunnen fotograferen of olifanten daar, tijgers etc..WFFT is zo'n project in Thailand bijvoorbeeld die wilde dieren red die beschadigd zijn. ik ben er in contact mee gekomen het is opgezet door een nederlander tevens.
                verder wil ik iets doen voor de weeskinderen in Thailand.
                Last edited by KhunS; 4 januari 2018, 14:38.

                Comment


                • #23
                  Re: microscoop objectief

                  Je hebt er duidelijk al heel goed over nagedacht en opgezocht en een veel betere kit kun je niet samenstellen denk ik
                  Een super zoom camera met vaste lens is mss ook wel handig ipv de m4/3 body, maar beiden hebben voordelen, op de Olympus kun je evt je Canon lenzen nog gebruiken moest je body het om de een of andere reden begeven (als je een adapter meeneemt of daar kunt vinden)

                  Edit: ik zie dat die Olympus geen m4/3 camera is maar een waterdichte compact, even vergist, lijkt me idd wel handig in de jungle, maar bij minder licht presteren die toestellen vaak wel erg slecht, mss kun je die best eerst eens proberen te testen voor je hem koopt, ik heb zo'n soort Fuji en die toestellen zijn effectief onverwoestbaar, maar de beeldkwaliteit valt me op een groot scherm telkens zo erg tegen dat ik hem echt enkel onderwater heb gebruikt en dan nog vooral voor film, dat toestel heeft 13Mp maar het detail is bijna even slecht als een vga webcam, kleuren zijn wel vrij goed.

                  En idd, als je al goed weet wat je wil is het goedkoper dat ineens te kopen ipv dat je eerst zaken koopt die je later toch wil upgraden. En als de mp 65 er idd uit gaat zonder vervanging dan heb je nog kans dat de tweedehands prijs hoger komt dan de nieuwprijs nu, want die lens is idd enig in zijn soort.
                  Voor de tijgers e.d. zou ik idd ook nog een goeie telelens zoeken
                  Het enige wat ik bedenk dat mss nog handig is voor de >1:1 marco shots is een 'macro rail', dat is vaak handiger dan met de lens scherpstellen en zeker voor focus stacking. Oh ja, bespaar ook zeker niet op je statief, zorg dat het stabiel is en makkelijk en snel op te stellen, ook laag bij de grond, anders zal het wsl gewoon thuis stof vergaren, hierin spreek ik wel uit ervaring.

                  Verder ook mijn excuses voor het off-topic gaan, maar ik vond dit echt te belangrijk om er gewoon over te gaan, maar hierin hebt u duidelijk meer praktijkervaring dan ik, dus dat zal ook wel goed komen!
                  Last edited by oermens; 4 januari 2018, 15:56.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #24
                    Re: microscoop objectief

                    Hier op BD zijn er een paar die met extreme macro (en micro) fotografie bezig zijn en die zelf veel van hun materiaal bij elkaar 'knutselen'.
                    Uw titel is duidelijk genoeg om die mensen hun interesse te wekken en uw post en vraag (en de reeds geplaatste reacties) te lezen en hierop te reageren indien ze willen

                    Zelf enkel ervaring met de MP-E 65mm van Canon en het fotograferen van springstaartjes en soortgelijk kleine diertjes (max vergroting van 5x)

                    Grtz,
                    Kurt

                    Comment


                    • #25
                      Re: microscoop objectief

                      Ik zie trouwens op Amazon https://www.amazon.de/Yasuhara-Nanoh...language=nl_NL. Verschillende x5 lenzen?? Iemand ervaring met een andere lens dan de canon mp-e65? Kwalitatief in vergelijking met?? Op YouTube zie ik filmpjes met een lens van zyoptics uit China...?

                      Ik moet zeggen als ik hoor ‘Made in China’ dan ben ik soms beetje voorzichtiger..
                      Last edited by KhunS; 7 januari 2018, 03:23.

                      Comment


                      • #26
                        Re: microscoop objectief

                        Heb dit interessant topic gevolgd. Ik wou toch geheel terzijde zeggen dat invoeren, ook van dode dieren of insecten, met zich zou kunnen meebrengen dat die besmet zijn door bv. virussen, die veel langer overleven dan de drager....en op die manier ziektes kunnen verspreiden die hier vroeger niet voorkwamen....toch maar voorzichtig zijn !

                        Comment


                        • #27
                          Re: microscoop objectief

                          idd gelijk heeft u..ik denk dat ik een oplossing heb. ik heb van een entomoloog gehoord dat er 'gassen/ spuitbussen' bestaan om de dieren in slaap te brengen. ongevaarlijk en niet giftig voor de dieren. ik ga wat trainingen volgen bij een entomoloog en eens kijken hoe dit het beste gedaan kan worden. dan kan ik ze in de jungle misschien mooi fotograferen. extreem macro is niet te doen lijkt mijn? denk ik hahah.

                          Comment


                          • #28
                            Re: microscoop objectief

                            De MP-E 65mm heeft als voordeel dat je traploos tussen de 1x en 5x vergroting kan werken (compositie en beeldvulling).
                            Met omgekeerde prime lenzen zijn ook zeer goede resultaten te behalen. Maar dan heb je ook weer een vaste vergroting.

                            Comment


                            • #29
                              Re: microscoop objectief

                              Om de afstand tussen onderwerp en lens precies te bepalen door de camera te verplaatsen, dat is niet simpel. Omgekeerd is eenvoudiger: ik heb daarvoor met vrij primitieve middelen een 'installatie' ineen geflanst, maar die geeft mij de mogelijkheid om het onderwerp traploos te verplaatsen naar voor en naar achter.

                              Comment


                              • #30
                                Re: microscoop objectief

                                Oorspronkelijk geplaatst door KhunS Bekijk bericht
                                idd gelijk heeft u..ik denk dat ik een oplossing heb. ik heb van een entomoloog gehoord dat er 'gassen/ spuitbussen' bestaan om de dieren in slaap te brengen. ongevaarlijk en niet giftig voor de dieren. ik ga wat trainingen volgen bij een entomoloog en eens kijken hoe dit het beste gedaan kan worden. dan kan ik ze in de jungle misschien mooi fotograferen. extreem macro is niet te doen lijkt mijn? denk ik hahah.
                                Da's goed nieuws! Mss is het wel doenbaar als je snel werkt, met ringflits, geen idee, maar zeker het proberen waard.
                                Ik had uit interesse ook eens gezocht of ik iets kon vinden ivm de MP-E 65 en kwam dit redelijk 'verontrustend' topic tegen: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1276139 Volgens sommige berichten zou de laatste productierun ergens in 2002 geweest zijn
                                Maar erger: blijkbaar zouden ze ook niet alle reserveonderdelen meer op voorraad hebben en is deze lens mss na de garantieperiode (waarin je blijkbaar een nieuw exemplaar zou krijgen bij defect) onherstelbaar. Geen idee wat er van klopt, maar het is wel zonde, ik denk dat er best wel wat macrofotografen speciaal voor Canon kiezen voor deze lens.

                                Die Chinese macrolenzen zijn toch wel interessant, lijkt me min of meer een copy van (bvb) de Olympus 20mm balglens http://www.alanwood.net/photography/...lens-20-2.html

                                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                                Om de afstand tussen onderwerp en lens precies te bepalen door de camera te verplaatsen, dat is niet simpel. Omgekeerd is eenvoudiger: ik heb daarvoor met vrij primitieve middelen een 'installatie' ineen geflanst, maar die geeft mij de mogelijkheid om het onderwerp traploos te verplaatsen naar voor en naar achter.
                                Knap gemaakt! Maar wat is juist het voordeel tegenover de camera op een macroslede?
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X