Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 63

Standaard Re: microscoop objectief

Heb dit interessant topic gevolgd. Ik wou toch geheel terzijde zeggen dat invoeren, ook van dode dieren of insecten, met zich zou kunnen meebrengen dat die besmet zijn door bv. virussen, die veel langer overleven dan de drager....en op die manier ziektes kunnen verspreiden die hier vroeger niet voorkwamen....toch maar voorzichtig zijn !

idd gelijk heeft u..ik denk dat ik een oplossing heb. ik heb van een entomoloog gehoord dat er 'gassen/ spuitbussen' bestaan om de dieren in slaap te brengen. ongevaarlijk en niet giftig voor de dieren. ik ga wat trainingen volgen bij een entomoloog en eens kijken hoe dit het beste gedaan kan worden. dan kan ik ze in de jungle misschien mooi fotograferen. extreem macro is niet te doen lijkt mijn? denk ik hahah.

De MP-E 65mm heeft als voordeel dat je traploos tussen de 1x en 5x vergroting kan werken (compositie en beeldvulling).
    Met omgekeerde prime lenzen zijn ook zeer goede resultaten te behalen. Maar dan heb je ook weer een vaste vergroting.

Om de afstand tussen onderwerp en lens precies te bepalen door de camera te verplaatsen, dat is niet simpel. Omgekeerd is eenvoudiger: ik heb daarvoor met vrij primitieve middelen een 'installatie' ineen geflanst, maar die geeft mij de mogelijkheid om het onderwerp traploos te verplaatsen naar voor en naar achter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KhunS Bekijk bericht
    idd gelijk heeft u..ik denk dat ik een oplossing heb. ik heb van een entomoloog gehoord dat er 'gassen/ spuitbussen' bestaan om de dieren in slaap te brengen. ongevaarlijk en niet giftig voor de dieren. ik ga wat trainingen volgen bij een entomoloog en eens kijken hoe dit het beste gedaan kan worden. dan kan ik ze in de jungle misschien mooi fotograferen. extreem macro is niet te doen lijkt mijn? denk ik hahah.
    Da's goed nieuws! Mss is het wel doenbaar als je snel werkt, met ringflits, geen idee, maar zeker het proberen waard.
    Ik had uit interesse ook eens gezocht of ik iets kon vinden ivm de MP-E 65 en kwam dit redelijk 'verontrustend' topic tegen: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1276139 Volgens sommige berichten zou de laatste productierun ergens in 2002 geweest zijn
    Maar erger: blijkbaar zouden ze ook niet alle reserveonderdelen meer op voorraad hebben en is deze lens mss na de garantieperiode (waarin je blijkbaar een nieuw exemplaar zou krijgen bij defect) onherstelbaar. Geen idee wat er van klopt, maar het is wel zonde, ik denk dat er best wel wat macrofotografen speciaal voor Canon kiezen voor deze lens.

Die Chinese macrolenzen zijn toch wel interessant, lijkt me min of meer een copy van (bvb) de Olympus 20mm balglens http://www.alanwood.net/photography/...lens-20-2.html

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Om de afstand tussen onderwerp en lens precies te bepalen door de camera te verplaatsen, dat is niet simpel. Omgekeerd is eenvoudiger: ik heb daarvoor met vrij primitieve middelen een 'installatie' ineen geflanst, maar die geeft mij de mogelijkheid om het onderwerp traploos te verplaatsen naar voor en naar achter.
    Knap gemaakt! Maar wat is juist het voordeel tegenover de camera op een macroslede?
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Oh, de eenvoud denk ik, en gemakkelijk in mekaar te steken. Maar iets dergelijks kan natuurlijk ook met de camera. Het is gewoon een voorbeeld, een idee hoe dingen vrij gemakkelijk kunnen gemaakt worden, zonder al te veel kennis van electronica of dergelijke. Ik heb voor dit gekozen, omdat ik het gemakkelijker vond, de camera + objectief wegen ook zwaarder en vereisen dan ook een nog stabielere en steviger constructie, denk ik. Het stabiel houden van een camera/objectief-combinatie is niet zo gemakkelijk. Al voldoende gebleken bij reviews van statieven en statiefkoppen. Ik deze constructie zit de camera muurvast op het systeem geschroefd, en is trilling zo goed als uitgesloten, ook niet door de spiegel. Op de foto is het niet goed zichtbaar, maar die metalen stukken aan de zijkanten, zijn bedoeld om lichtbronnen op vast te maken, en dat zou dan weer pleiten voor een camera-slede, omdat de verhouding onderwerp-lichtbron dan onveranderd blijft bij de verschillende opname als je aan stacking wil doen. Bij één opname maakt dat natuurlijk geen verschil. Misschien nog eens nadenken over een systeem, waarbij de beide kunnen variëren.....

Bedankt voor de toelichting, ik ben altijd te vinden voor goedkopere doe-het-zelf oplossingen!
    Ik heb zelf eens een oude, maar heel degelijke Novoflex macroslede + (m42) balg gekregen van mijn nonkel die dat niet meer gebruikte, maar nieuw kost dat idd ook weer best veel voor een goed systeem.
    Kunnen we ergens uw resultaten bewonderen?
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

ik ga deze week een panasonic fz1000 kopen voor mijn rondreis als 2de toestel die ik meeneem. daar ga ik alvast mee 'oefenen' en volgende maand koop ik de dslr en thuisstudio materiaal. beetje gespreid over 2-3 maanden ivm grote aankoop bedrag. ben benieuwd!!

helaas ben ik zelf niet 'zo handig' om iets zelf te gaan bouwen..vind het prachtig als mensen dit wel zijn hahha.

Heb niet direct voorbeelden van stacking, wel eentje van een enkelvoudige opname:
    Laatst gewijzigd door fddent; 7 januari 2018 om 23:07

Zoals je ziet is het bij een levend onderwerp uiterst moeilijk om de dingen scherp te hebben die je wil. Hier had ik liever de ogen ook nog 'retescherp' erop gehad, maar nu is het net niet hé....Dus met een grotere DOF (klein diafragma), kun je niet alles oplossen. Hier was focus-stacking ook niet aangewezen, omdat het beest niet echt stil wou zitten.

Een handiger alternatief (eventueel goedkoper ) is 2 SLR objectieven stacken:
    http://extreme-macro.co.uk/coupled-reverse-lens/

Destijds heb ik een dergelijke constructie gemaakt met een Nikkor micro 105 en een oud Nikkor 50mm omgekeerd. Als koppelingplaat (en mijn enige kost) twee Cokin adapterringen met 2 componentenlijn aan elkaar gezet.
    YMMV
    Laatst gewijzigd door Nerdifant; 8 januari 2018 om 08:41
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Voor de liefhebbers:kijk eens op Photoshop Aalten,omkeerring.
    Misschien vind je daar wel iets.
    Zonder reclame te willen maken,maar daar vind je toch soms iets wat elders niet direct te vinden is.(Vb.step-up etc.)
    Laatst gewijzigd door demuro; 8 januari 2018 om 12:46 Reden: nb verwijderd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Is inderdaad logisch.
    Vroeger bij macrobalg,werd de vergroting ingesteld door de uittrek,en scherpstelling door een tweede slede.
    Een combi body-lens-slede weegt toch al een kleine twee kilo.Dus logisch is dat men het object,enkele grammen laat verschuiven ipv. van de hele opstelling.
    Wat niet wil zeggen dat ik geen helemaal geen scherpstelslede gebruik;alleen voor fine-tuning.
    Wat de MPE-65 betreft:die heeft geen scherpstelling,alleen een uittrek of uitdraai of zoom zoals je het wilt noemen, voor de vergroting.Is dus een soort verder ontwikkelde macrobalg.
    En een diafragma,was ik even vergeten.
    Laatst gewijzigd door demuro; 8 januari 2018 om 15:18 Reden: diafragma

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Een handiger alternatief (eventueel goedkoper ) is 2 SLR objectieven stacken:
    http://extreme-macro.co.uk/coupled-reverse-lens/

Destijds heb ik een dergelijke constructie gemaakt met een Nikkor micro 105 en een oud Nikkor 50mm omgekeerd. Als koppelingplaat (en mijn enige kost) twee Cokin adapterringen met 2 componentenlijn aan elkaar gezet.
    YMMV
    Interessante site, straks eens goed lezen want er staan ook links naar omgekeerde primes (met één lens dus ipv 2), ik vraag me vooral af wat het praktische verschil is tussen de 2 mogelijkheden, zowel qua resultaat als qua gebruiksgemak (werkafstand, ...)

Ik heb zoals ik op de vorige pagina al schreef met beide wel wat ervaring, maar niet echt veel, de beelden met gekoppelde lenzen waren minder scherp op pixelniveau, maar daar had ik ook een goedkope zoomlens voor gebruikt.

@ fddent: toch een mooi resultaat, ik dacht eerst even dat het zo'n spin was die actief jaagt met een web/net tussen zijn poten, maar het is een haartje denk ik? Met welke lens/lenzen is deze gemaakt?

Met oudere lenzen in reverse,meestal geen probleem,omdat deze een diafragmaring hadden.Lichtmeting dus bij werkdiafragma.Scherpstellen kan dus bij volledig open,en dan toedraaien.
    MAAR zoals we allemaal al gezien hebben,hebben de meeste lenzen nu geen diafragmaring meer.Bestaat ergens een trukje,met indrukken van de scherptediepteknop of dieptescherpteknop;de lens ontkoppelen,en dan zou die op het ingestelde diafragma blijven staan. Nooit geprobeerd.
    Er bestaat of heeft bestaan;meen ik zo'n reverse-ring met koppeling van Novoflex,maar de prijs zal er ook naar zijn.Het merk kennende.
    Dus als je dit wilt uitproberen;zoek een lens met diafragmaring,en manuele diafragmablokkering .
    Canon had hiervoor bij z'n omkeerring,die je zelfs wat in en uit kon schroeven, een soort lenskap die je op de achterzijde van een FD-objectief kon schroeven,waardoor het diafragma manueel kon veranderd worden.De oudere FD's hadden zelfs een diafragmapin die je manueel kon vastklikken.Je kunt ook een klein stukje plastic bij de nieuwere FD's in het gleufje van de F-pin steken en zo blokkeren.
    Voor andere merken kan het misschien eenvoudiger,maar ik werk nu 40 jaar met Canons,en heb dus geen kaas gegeten van de anderen.
    Wat de werkafstanden betreft,zijn deze klein.

Het interessante aan een omgekeerd objectief is, is dat dat objectief niet merk-gebonden hoeft te zijn. Je kan een Canon-, Fujinon, .... nemen, ongeacht de koppeling. Je schroeft immers een adaptor op de frontlensvatting.
    Ik heb hier ooit eens een paar artikels aan gewijd.

[Workshop] Macro - Micro - fotografie. Hoe zit het nu eigenlijk in elkaar ?

Ik ben afgestapt van de macro-verlichtingsystemen à la, ring, ... en gebruik momenteel 3 Lume Cube -blokjes. Enorm lichtsterk, kan ook via een app gestuurd, kan als flash gestuurd of continue en in 10 verschillende sterktes regelbaar, kunnen ongeveer 30 minuten onafhankelijk op volle sterkte of via miniusbkabel van stroom voorzien.
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

@Oermens: de foto is gemaakt met een Nikon D 700 met Nikkor Mikro 105mm 2.8. De exifgegevens zitten nog in de foto hoor. Het is een tijgerspin die we op die 'installatie' geplaatst hebben tussen wat 'groen'. Dat draadje tussen haar voorpoten.. heb dat ook maar achteraf gezien...weet niet de herkomst, maar waarschijnlijk toch een stukje web ??? We hadden op dat moment meer zorgen met het positioneren, omdat ze natuurlijk niet wou poseren...maar het is best een boeiende bezigheid.

Een beetje late reactie, maar je kunt ook naar de Meike MK-C-UP reverse adapter kijken.
    https://www.ebay.nl/itm/Meike-MK-C-U...cAAOSwh2xYBJ-4

John Hallmen, een begenadigd macro/micro fotograaf uit Zweden schrijft er meer over in combinatie met de Canon 40mm pancake op de gelinkte website hieronder en op flickr (kijk daar ook even naar zijn foto's, zeer indrukwekkend !).

https://translate.google.com/transla...-text=&act=url

https://www.flickr.com/photos/johnhallmen/21816371891

Ik gebruik deze combinatie naar volle tevredenheid (alleen nog nagelaten om te gaan stacken).
    Laatst gewijzigd door Arend; 31 januari 2018 om 11:12
    Groeten Arend

Dat is iets zoals de Novoflex-reverse adaptor, die ik bedoelde,maar voor een zesde van de prijs.

Als je nu eens zo'n Meike MK-C-UP reverse adapter op een oude macro balg kan stoppen. Of gewoon een nieuwe zonder AF contacten. Dan heb je toch ook een mooi instrument in handen.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

@Rogier, met de juiste adapters kan hij op een oude balg gemonteerd worden. Ik hou het graag compact met tussenringen en met een flitser kun je hem buiten op levend spul inzetten. Maar met een balg ben je wel flexibeler in vergroting en compositie.
    Een andere optie is een flexibele tussenring. Meike had die ook in het assortiment en uit het verleden bijvoorbeeld de Telescopic Auto Tube 65–116 van Olympus die ik ook nog heb liggen.
    Laatst gewijzigd door Arend; 1 februari 2018 om 09:01
    Groeten Arend

Juiste adapters OK,maar waar kun je die vinden ??
    Op je body plaats je het eerste onderdeel met schroefdraad.Op die schroefdraad moet je dan een adapter vinden voor je balg:schroefdraad naar EOS of FD (zoals de meeste oude macrobalgs.)Dan op de balg aan het einde een adapter van de mount ( of EOS,FD) naar schroefdraad om daarop je lens in retro te zetten en dan kun je het tweede deel van MK erop zetten.
    Met de voorgestelde combi zal het wel zeer goed werken.Maar ik denk dat je het niet veel verder moet gaan zoeken.
    Vergelijking met een MPE-65:werkafstand is veel kleiner met objectieven in retrostand.Daarmee bedoel ik de afstand object tot frontlens en niet tot filmvlak of sensorvlak,cfr. streepje boven op je body.Wat wel een nadeel is voor belichtingsmogelijkheden.
    Maar met een 40 mm (of ongeveer deze brandpuntsafstand) opstelling,diffuser etc. geeft dit blijkbaar zeer goede resultaten,maar ik denk dat je er niet teveel verder moet willen uithalen.
    Never changes a winning team.
    Laatst gewijzigd door demuro; 1 februari 2018 om 15:03

@demuro, dat is nu juist het mooie van deze Meike adapter. Zolang je de ring aan de camerakant maar "slim" houdt (direct op een Canon camera of zoals in mijn geval via een adapter met contacten op een Sony camera), dan kun je daartussen "domme" ringen of balgen plaatsen waar je het EF objectief met de andere "slimme" ring van de adapter gedraaid achter opzet (met een "domme" omkeerring). Dus volop flexibiliteit.
    De werkafstand met deze combi zal misschien iets korter zijn dan met de MPE-65, maar ook daar houdt het niet over en is belichting eveneens een uitdaging.
    (zie http://data.vandenborre.be/manual/CA...5MM%20F.28.pdf)
    Maar zoals eerder gezegd hou ik dit "winning team" graag compact.
    Laatst gewijzigd door Arend; 1 februari 2018 om 15:13
    Groeten Arend

Reactie alleen op balg-gebruik,voor de rest volledig akkoord.
    Maar je kunt een balg niet zomaar koppelen aan een schroefdraad.Of toch??
    Je tussenringen zitten toch op de body en dan pas de adapter,en dan via de schroefdraad je obj. in retro.
    Het probleem zit erin,dat je aan de voorkant van je slim deel een schroefdraad hebt.
    Maar een domme balg past niet op die schroefdraad.Tenzij de gepaste adapter:FD naar schroef,Eos naar schroef ?Daar balgen ouderwets zijn,zullen de Canons compatiebel meestal FD-mount hebben.
    Je kunt alles vooraan op je balg zetten,maar dan heb je geen elektr. communicatie meer,tenzij dat je een balg hebt die dat wel doet.(Maar dan denk ik dat je dit niet meer nodig hebt.)
    Maar het is en blijft een goedkoop alternatief,dat zeer mooie resultaten geeft,mits de juiste keuze van materiaal.(cfr. vorige links)

@demuro, daar heb je inderdaad wel een punt. Bij een balg moet je de 58mm schroefdraad van de Meike adapter aansluiten op de vatting van de balg. Eens kijken of daar een oplossing voor te vinden is.

En inmiddels gevonden, in ieder geval voor de Nikon balg die ik in huis heb. De Nikon BR-3, met aan de ene kant een Nikon F cameravatting en aan de andere kant 52mm schroefdraad.

Zo ziet de Meike adapter met de omgekeerde Canon 40mm er dan uit op mijn Nikon PB-6
    Laatst gewijzigd door Arend; 1 februari 2018 om 19:19
    Groeten Arend

Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Microscoop
    Door Tommie1 in forum Chit Chat
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 16 december 2014, 19:42
  2. Microscoop
    Door Rouwkema in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 16 februari 2008, 09:08