Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manuele Nikon 24mm 1:2.8 scherpstelring vast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manuele Nikon 24mm 1:2.8 scherpstelring vast

    Hallo iedereen,

    Ik fotografeer sinds een aantal jaar graag met het minstens 20 jaar oude manuele lensmateriaal van mijn vader (voornamelijk dan de 50mm 1:1.8) in combinatie met een Nikon D80.

    Een lens die ik altijd links laten liggen heb is zijn Nikon 24 mm 1:2.8.

    Reden? De scherpstelring zit/staat om een of andere reden vast op 'oneindig'. De diafragmaring draait zonder problemen.

    Ik zou deze lens nu toch graag eens ten volle kunnen benutten.

    Iemand die me kan helpen/weet wat de oorzaak kan zijn? Zou het openvijzen helpen?

    (Overigens overweeg ik de aankoop van een full frame Nikon (D610) om deze lenzen op te gebruiken, maar dat is hier off topic)

    Alvast bedankt!

    Michaël

  • #2
    Re: Manuele Nikon 24mm 1:2.8 scherpstelring vast

    Oorspronkelijk geplaatst door Panoramio Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

    Ik fotografeer sinds een aantal jaar graag met het minstens 20 jaar oude manuele lensmateriaal van mijn vader (voornamelijk dan de 50mm 1:1.8) in combinatie met een Nikon D80.

    Een lens die ik altijd links laten liggen heb is zijn Nikon 24 mm 1:2.8.

    Reden? De scherpstelring zit/staat om een of andere reden vast op 'oneindig'. De diafragmaring draait zonder problemen.

    Ik zou deze lens nu toch graag eens ten volle kunnen benutten.

    Iemand die me kan helpen/weet wat de oorzaak kan zijn? Zou het openvijzen helpen?

    (Overigens overweeg ik de aankoop van een full frame Nikon (D610) om deze lenzen op te gebruiken, maar dat is hier off topic)

    Alvast bedankt!

    Michaël
    Ik heb verschillende AI en AI-s objectieven open gevezen Michaël,
    waarschijnlijk de meergangen aluminium schroefring die vast zit, wel opletten dat je alles goed merkt,
    anders krijg je die ring moeilijk terug in de juiste gang, na grondig kuisen, smeren met Barrierta teflon vet,
    smelt niet, en is vrij van dampspanning, anders wordt je glas vettig met de tijd.
    Dat vet kost wel 1.000€ per Kg, maar ik heb er hier nog wel wat staan, je mag er hier zeker wat komen halen, en t'is gratis.
    Laat je niet vangen aan wat anders dan puur teflon vet, hier onder misschien een alternatief, maar zoals gezegd je kan er hier wat krijgen als je zo ver bent.
    Last edited by Guest42; 15 april 2016, 20:35.

    Comment


    • #3
      Re: Manuele Nikon 24mm 1:2.8 scherpstelring vast

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ik heb verschillende AI en AI-s objectieven open gevezen Michaël,
      waarschijnlijk de meergangen aluminium schroefring die vast zit, wel opletten dat je alles goed merkt,
      anders krijg je die ring moeilijk terug in de juiste gang, na grondig kuisen, smeren met Barrierta teflon vet,
      smelt niet, en is vrij van dampspanning, anders wordt je glas vettig met de tijd.
      Dat vet kost wel 1.000€ per Kg, maar ik heb er hier nog wel wat staan, je mag er hier zeker wat komen halen, en t'is gratis.
      Laat je niet vangen aan wat anders dan puur teflon vet, hier onder misschien een alternatief, maar zoals gezegd je kan er hier wat krijgen als je zo ver bent.
      http://www.astroforum.nl/archive/ind.../t-124315.html
      Bedankt voor je hulp en aanbod demeyereg!

      Ik zal beginnen met een wat tutorials op te zoeken om de lens uit elkaar te halen, zien of ik het probleem kan detecteren en daarna mag je een PM verwachten.

      Comment


      • #4
        Re: Manuele Nikon 24mm 1:2.8 scherpstelring vast

        Oorspronkelijk geplaatst door Panoramio Bekijk bericht
        Bedankt voor je hulp en aanbod demeyereg!

        Ik zal beginnen met een wat tutorials op te zoeken om de lens uit elkaar te halen, zien of ik het probleem kan detecteren en daarna mag je een PM verwachten.
        Als ze "echt" vast zit, niet zo simpel los te krijgen hoor, ik had een paar jaar geleden een vijftal Nikon 20mm f2.8 objectieven die gebruikt waren geweest
        in een speciale toepassing (camera sorteermachine) drie van de vijf los gekregen, de overige twee waren langs geen kanten meer los te krijgen,
        maar deze objectieven waren dan ook in een paar jaar nooit verdraaid geweest hé.

        Comment


        • #5
          Re: Manuele Nikon 24mm 1:2.8 scherpstelring vast

          Hier een link naar een Youtube video met duidelijke uitleg.
          Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


          Een prima lens waarmee je ook op korte afstand kan werken.

          Groeten,
          Eric

          Comment

          Working...
          X