Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Standaard Macrolens voor Eos 40D

Ik heb een Eos 40D aangeschaft en zit ik er over te denken weer een macro lens aan te schaffen. Voorheen heb ik namelijk de 400D gehad icm een Sigma 50mm 2.8

Echter vond ik de 50mm wat te kort in het bereik, dus mijn voorkeur gaat uit naar wat groters. Ook ging de lens veel 'hunten' wanneer ik een onderwerp dat wat verder weg stond wilde vast leggen.

Ik ben dus benieuwd welke macro lens er echt goed presteerd op de 40D van dit rijtje hieronder, en dan met name gericht op beeldkwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Canon 100mm 2.8
    Sigma 105mm
    Tamron 90mm

Verder denk ik na over de Sigma 150mm 2.8 Echter hoor ik al verhalen dat deze lens beter werkt met een statief. Klopt dit? en geldt dit alleen voor deze lens ivm de brandpuntafstand en het gewicht, of ook voor alle andere macro's?

Ik wil het objectief allround gaan gebruiken: Insecten, objecten in- en buitenshuis etc..

Overigens zijn andere (betere) opties natuurlijk ook welkom, alleen de Canon 180mm macro etc zijn qua prijs nog een beetje te hoog gegrepen.

Standaard Re: Macrolens voor Eos 40D

Ik ben zelf erg tevreden van de Tamron, maar de eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat hij bij minder licht nogal snel begint te hunten (dan schakel ik over naar MF).
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Heb jaren met de sigma 105 gefotografeerd in combinatie met een EOS 300D zeer goede lens en perfect te gebruiken op monopod uitermate traag in AF maar voor macro werk 99.9% gebruikt op MF.

Vandaag de Sigma 150mm ingefotografeerd in combinatie met de 40D, eerst geprobeerd op monopod maar dit was een serieuze aanpassing het grotere gewicht van body en lens speelden hier duidelijke parten,(maar toch even opmerken dat ik hier de lensring niet gebruikt heb bij gebruik van deze ring zal het gewicht wel beter in balans zijn) dan maar het ganse zootje op de tripod gemonteerd, eerste resultaten zijn te zien in de show case, buiten het grote verschil in gewicht viel onmiddellijk de degelijke bouw van de lens op en de uitermate goede gebruiksvriendelijkheid, ook eens de AF uitgeprobeerd deze is zeker beter en sneller (niet supersnel) dan die van de 105mm, halfweg de testen de 105mm gemonteerd en verder gefotografeerd na het bekijken van de opnames en het achteraf uitkiezen van de weerhouden opnames blijken allen genomen te zijn met de 150mm toeval of niet het is zeker een lens waar grote capaciteiten is schuilen en het overwegen meer dan waard is.

Groeten Luc.
    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkII Camouflage -Luc David Photography

Zonder twijfel de Canon, alleen al om het toeter effect te vermijden (Tamron en Sigma hebben geen interne AF zoals de Canon in die mm range).

Bedankt voor alle reacties !

Maar is Canon naast het 'toeter-effect' ook kwalitatief een stuk beter ?

De andere klagen over trage AF, met zijn USM is de Canon stil en precies, en voor mij zeker, super snel. In de range 100 mm zeker de beste keuze.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
    De andere klagen over trage AF, met zijn USM is de Canon stil en precies, en voor mij zeker, super snel. In de range 100 mm zeker de beste keuze.
    Volledig mee eens. Ik heb de Tamron 90mm macro gehad bij m'n Pentax k10D en was er erg tevreden over. Nu ben ik overgestapt op Canon en heb sindskort de Canon 100mm macro erbij gekocht. En da's toch nog nét even anders. Vooral de interne focus en de USM is écht een groot voordeel

Regels voor berichten