Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens of tussenringen sony alpha

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro lens of tussenringen sony alpha

    Beste,

    Ik wil graag aan macro fotografie beginnen doen, nu dacht ik ofwel een macro lens te kopen ofwel AF tussenringen te gebruiken

    ik heb volgende lenzen, sony 35 mm f1.8 en Sigma 75-200 f2,8-3,5 body is Sony Alpha 57
    De macrolens die me wel aanstaan en binnen mijn budget ligt is: Tamron 60 mm f2 Macro 1:1, prijs 367 euro, de tussenringen kosten 130 euro

    Het voordeel van de macro lens is uiteraard de scherpte en dat ik die kan gebruiken voor andere doeleinden (portret, korte tele) maar heb reeds een 35 mm prime en zoombereik van 75-200
    Het voordeel van de tussenringen is dat ik meer dan 1:1 macro kan doen, tot 2:1 met de 35 mm lens en 1:1 met de 75-200
    Qua scherpstelafstand geen probleem denk ik, de macro lens heeft iets van 24 cm, de 35 mm met tussenringen iets van 15 cm (uit mijn calculatie formules korste scherpstelafstand tussenringen) en de 75-200 weet ik niet goed daar deze nu een kortste scherstelafstand van 130 cm heeft. Ik veronderstel dat de prime lens 35 mm met de tussenringen ook scherpe en mooie foto's kan opleveren? De 75-200 kan ik dan gebruiken om veraf macro te nemen bij schuchtere insecten

    doel is vooral macro van insecten, rest is meegenomen

    Iemand een idee wat ik best doe? het prijs verschil is niet gering, 240 euro, de macro lens moet voldoende voordeel hebben dus

    Alvast bedankt

    mvg

  • #2
    Re: macro lens of tussenringen sony alpha

    Niemand enig advies?

    Het is heel welkom

    mvg

    Comment


    • #3
      Re: macro lens of tussenringen sony alpha

      je hebt ook voorzetfilters die gebruikt worden om macro te kunnen doen met niet-macro lenzen.. Ik heb er nog voor filterdraad van 52mm en 55mm liggen, en nog 1 raynox van 49 met een vestelbare 'ring' zodat die op verschillende filtermaten kan gebruikt worden. Nog goedkoper dan tussenringen dus misschien iets om in overweging te nemen. Als macrofotografie dan toch verder uitbreid kan je een duurdere macrolens aanschaffen, zonder dat je eerst een 'dure' tussenoplossing hebt aangekocht.

      Comment


      • #4
        Re: macro lens of tussenringen sony alpha

        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
        je hebt ook voorzetfilters die gebruikt worden om macro te kunnen doen met niet-macro lenzen.. Ik heb er nog voor filterdraad van 52mm en 55mm liggen, en nog 1 raynox van 49 met een vestelbare 'ring' zodat die op verschillende filtermaten kan gebruikt worden. Nog goedkoper dan tussenringen dus misschien iets om in overweging te nemen. Als macrofotografie dan toch verder uitbreid kan je een duurdere macrolens aanschaffen, zonder dat je eerst een 'dure' tussenoplossing hebt aangekocht.
        Is zoiets ook mogelijk op een Sony NEX toestel? Want die heeft enkel een macro 35mm dacht ik?

        Comment


        • #5
          Re: macro lens of tussenringen sony alpha

          elke lens met een filterdraad. Het zijn eigenlijk gewoon filters waarvan het glas dan een soort vergrootglas is waardoor je macro kan trekken. over sony zelf ken ik niets dus kan ik niet helpen. Indien interesse kan je mijn filters eens komen testen als je in de buurt woont. Ik heb geen lenzen meer met deze filterafmetingen, dus verkoop ik deze.

          Comment


          • #6
            Re: macro lens of tussenringen sony alpha

            Het beste voor macro is uiteraard een macrolens.De 60mm is wel tamelijk kort,dit wil zeggen dat je dichterbij zult moeten komen.Met een 100mm of meer kan je iets verder weg blijven.Dus minder kans dat het beestje weg is.Voor bloemen en planten is dit uiteraard geen probleem,deze vliegen niet weg.
            Hetgeen je ook kan doen is op zoek gaan naar een occasie minolta 100mm macro.Een haarscherpe lens uit de beercan serie,indertijd nog samen met leica ontworpen.Soms vind je ze voor pakweg 300 eu.Indien 2dehands,zou ik ze wel eerst testen voor je koopt.

            Comment


            • #7
              Re: macro lens of tussenringen sony alpha

              Beste Jozef,

              Ik lees op dixum dat de afstand tussen objectief en bvb insect bij de 60 mm gelijk is aan de deze van bvb een 90 mm objectief doordat de focusering intern gebeurt en de lens dus niets uitschuift. Kan je me zeggen of er veel verschil zal zijn in scherpte, kleuren etc tussen een 35 mm lens f1,8 met 35 mm tussenring of met een macro lens 60 mm 1:1 ?

              bedankt

              Comment


              • #8
                Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                binnen alpha-gamma:
                Zelf heb ik een 50mm f2.8 en een 100mm f3.5 macro - voor een alpha. Mocht ik nu een kopen dan zou ik zelfs voor de tamron 180mm f3.5 gaan (je wil natuurlijk de minolta 200f4 macro - maar die is uiterst zeldzaam). De 50mm van Minolta is scherp, gewoon messcherp. De goedkope 100mm van Cosina is een rammelbus - maar is echt wel de moeite om te hebben en vooral niet duur.

                Op de A57 voor insekten zou ik minstens voor een 90mm Tamron, of een 100mm Sony/Minolta gaan - kan je de 180mm van tamron kopen - zeker niet laten liggen. De sigma's op een a57 - daar moet je omzichtig mee omgaan - nieuw kopen en kijken naar de compatibiliteit.

                Ik heb geen ervaring met balgen, voorzetlenzen of manueel met macro omgaan. Ik heb wel ooit een demo met balg gezien van dode vliegen - manueel - en dat kan lonen voor stilstaande macro-foto's van dode voorwerpen.

                Comment


                • #9
                  Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                  Ik had een goedkope macro lens. Heb ik weggedaan en een dure aangeschaft (nikkor 105mm). Die gebruik ik niet. Ik gebruik altijd de tussenringen voor een prime (85mm) wanneer ik macro beelden nodig heb. Let wel, ik fotografeer geen beestjes. De insecten-fotografen gebruiiken dedicated macrolenzen....de duurdere.
                  My Website : http://www.ineedair.org
                  Music / Painting / Motion Graphics / Image
                  Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                    Beste Mutley 69

                    De 180 lens lijkt me tamelijk zwaar, toch ong 1000 g. En de minolta 100 mm tamelijk prijzig. veel heb ik ook niet aan de lenzen buiten macro, heb reeds een lichtsterke f2.8 zoomlens dus. De 60 mm f2 heb ik meer aan voor binnenfotografie en portret. Ik neig de tussenringen te kopen daar ik deze op mijn 75-200 kan zetten, ik denk dat ik dan een lange afstand kan bewaren, de huidig min focus distance is 1300 mm dus dat gaat met tussenringen meevallen denk ik?! Ook heb ik dan 2:1 macro indien gewenst met mijn 35 mm lens. Ik twijfel alleen omdat ik niet weet of de kwaliteit van de fotos minder gaat zijn dan bij een echte macrolens, weet niet hoe groot het verschil is.
                    groeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                      het lijkt me best dat u met de tussenringen begint en eventueel later,een macrolens te kopen,dan kan u op een goedkopere manier vaststellen of de macrofotografie u ligt of niet
                      Groeten
                      jozef13

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                        Bedankt joze,

                        Ik heb even zitten rekenen met de formule korste scherpstelafstand bij tussenringen = ongeveer 4 x f
                        De 35 mm wordt weinig bruikbaar, ik ga op enkele centimeter van het object zitten, goed voor bloemen maar niet voor insecten. Met de 75-200 kan het wel lukken maar ik weet niet of de formule korste scherpstelafstand = f x 4 opgaat voor deze lens daar de korste scherpstelafstand zonder tussenringen tamelijk groot is, namelijk 1,3 m. Iemand enig idee wat de korste scherpstelafstand met een 70 mm tussenring is?

                        Bedankt

                        groeten

                        Comment


                        • #13
                          Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                          Mijn tussenringset 12,20,36
                          Hou wel rekening dat je niet meer tot oneindig scherp kunt stellen.

                          Vriendelijk groet ,
                          Jessey

                          Comment


                          • #14
                            Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                            U kunt ook een Macro balg gebruiken, maar het nadeel net zoals bij tussenringen is dat je lichtverlies krijgt. Ik heb er vroeger vaak mee gewerkt.
                            Maar het beste is een echt marco objectief maar die zijn wel vele malen duurder: http://www.lightinthebox.com/nl/macr...s_p284409.html

                            Comment


                            • #15
                              Re: macro lens of tussenringen sony alpha

                              Zet 20mm voor uw 35mm lens en uw scherpstelafstand ligt in uw lens....of ergens in uw hoofd. Formules en theorie allemaal goed en wel, maar het is niet werkbaar in de praktijk. Je kan ook niet op infinity scherpstellen, wat met een macro lens wel kan. En dan is er nog niks over het ultrakleine DOF gezegd.
                              My Website : http://www.ineedair.org
                              Music / Painting / Motion Graphics / Image
                              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                              Comment

                              Working...
                              X