Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens afstand tot onderwerp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens afstand tot onderwerp

    Op internet komen 2 normen naar vooren in verband met de afstand tot onderwerp om de 1:1 vergroting te hebben. Ik heb al eens gelezen dat het de brandpuntafstand is ( vb. 100 of 150 ) , maar ik vermoed dat het is zoals ik hier op het forum meestal lees : namelijk op de kortste scherpstelafstand.
    Probleem 2: als ik met de canon ef-s 18-200 op zoom 100 een foto neem van een klein bloempje ( vb 2 cm ) op een afstand van 50 cm dan heb ik op het scherm een piepklein bloempje.
    Als ik nu het zelfde doe met een 100 mm macrolens 1:1 is dan dat bloempje even groot op het scherm of vergroot de macrolens het onderwerp?

    mvg mil

  • #2
    Re: Macro lens afstand tot onderwerp

    Oorspronkelijk geplaatst door Milleke Bekijk bericht
    Als ik nu het zelfde doe met een 100 mm macrolens 1:1 is dan dat bloempje even groot op het scherm of vergroot de macrolens het onderwerp?
    Ongeveer...
    De 1:1 vergrotingsmaatstaf wijst op het feit dat een onderwerp van 1cm ook 1cm beslaat op het beeldoppervlak (je sensor).
    De crop factor van je toestel (indien van toepassing) is een bonus als je op zoek bent naar meer vergroting.

    Schrik niet van de scherpstelafstand: die wordt gemeten vanaf de sensor en niet vanaf de voorkant van de lens. Je bereikt 1:1 inderdaad bij de kortste scherpstelafstand van een typische macrolens.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens afstand tot onderwerp

      Elke lens heeft nu eenmaal een vergrotingsfactor (en in principe heeft dat niets te maken met de brandpuntsafstand). En die is vast, bij een zoomlens zal die wel verschillend zijn helemaal in- of helemaal uitgezoomd.
      Zoals je zelf het voorbeeld geeft van een 100mm macrolens 1:1 : dan is dat bloempje even groot op het scherm als in werkelijkheid. Uiteraard want de vergroting is 1:1.
      Je onderwerp wordt dus even groot afgebeeld, er is dus geen vergroting, geen verkleining, de verhouding is namelijk 1 op 1. Als je onderwerp bij deze lens zich op 30 cm (=kortste scherpstelafstand) bevindt, dan zal 1 cm van je onderwerp ook 1 cm op je sensor zijn. Uiteraard, als je verder van je onderwerp weg gaat dan zal het beeld dus ook relatief gezien verkleinen.
      Als je dat vergelijkt met je 18-200mm lens, dan zul je merken dat op je kortste scherpstelafstand ingezoomd op 200mm, je "vergroting" 0,24 is (zie specificaties van je lens). Dit wil dus ook zeggen dat 1 cm van je onderwerp slechts als 2,4mm op je sensor afgebeeld zal worden.
      Er bestaan (prijzige) macro-lenzen (>1000 euro) die een vergroting geven tot zelfs 1:5! (je onderwerp zal dus 5x groter worden afgebeeld dan het is), je scherptediepte zal navenant mee verminderen...
      Dus het antwoord op je vraag of je macrolens vergroot is dus nee. Maar je andere lens verkleint wel veel...
      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens afstand tot onderwerp

        Bedankt beiden.
        PieterG : Ja dat van die kortste scherpstelafstand tot aan de sensor daar heb ik al een forum van gelezen waar allerlei berekeningen werden gedaan. Dus daar moet men rekening houden met een lange of korte lens. En die 1 cm onderwerp is dan 1 cm op de sensor maar enkel en alleen op de afstand lens onderwerp op de kortste scherpstelafstand Zo is het toch dacht ik goed begrepen te hebben ??
        En dan komen we aan het antwoord van ifiamminghi : Mijn voorbeeld was natuurlijk met beide lenzen op 50 cm afstand. Dit is een scherpstelafstand die te halen is met beide lenzen. Ik veronderstel dat er bij die 1:1 automatisch moet bijgedacht worden dat het is op de kleinste scherpstelafstand.
        Mag ik hier uit besluiten dat de 18-200 lens eigenlijk niet " verkleint " maar dat ik met die lens niet dicht genoeg op het onderwerp kan.
        Is mijn redenering juist ??

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens afstand tot onderwerp

          Mag ik hier uit besluiten dat de 18-200 lens eigenlijk niet " verkleint " maar dat ik met die lens niet dicht genoeg op het onderwerp kan.
          Nee, dat is een fout besluit.

          De lens verkleint EN je kan er niet dicht genoeg mee komen.

          Oplossing is een of meerdere tussenringen plaatsen gewoon om je lens te verlengen. Dan kan je wel dichterbij komen (en scherpstellen) en bijna tot 1:1 geraken.

          En daar dan nog een macro voorzetlens opzetten en je geraakt zelfs groter.

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens afstand tot onderwerp

            Dus als de 18-200 verkleint dan zou in mijn voorbeeld ( zoom 100 mm en macro 100 mm en lens-onderwerp afstand op 50 cm ) bij de 18-200 lens het resultaat ( beeld ) kleiner zijn ?? Dat is eigenlijk mijn probleem dat ik niet zo goed snap.
            Ik ga mij nog een beetje duidelijker proberen te maken. Stel dat ik een portret foto maak en op een afstand van het model ga staan zo dat op zoom 100 mm met de 18-200 het hoofd beeldvullend is , kan dat zelfde hoofd op dezelfde afstand genomen met een 100 mm macro 1:1 niet meer volledig op mijn scherm en heb ik dan bijvoorbeeld enkel ogen, neus en wangen en geen haar, en geen oren of zie ik het nog verkeerd ?????

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens afstand tot onderwerp

              Ha, nu gooi je het dooreen. De macro geeft MAXIMAAL 1:1 en enkel op de kortste scherpstelafstand, te weten 31 cm.

              Dus blijf je 50 cm. weg, dan haalt de macro ook geen 1:1 maar een stuk minder.

              Ook de macrolens verkleint MAAR je kan er wel korter mee scherpstellen waarbij je tot 1:1 geraakt. En ook met zo'n macrolens kan je tussenstukken gebruiken, dan ga je verder en begin je te vergroten.

              Het zit 'm echt in de constructie van de macro lens, de verhouding brandpuntafstand en afstand tot het onderwerp waarop kan worden scherpgesteld.

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                Een 1:1 vergroting wil zeggen dat een onderwerp dat even groot is als de sensor, dat je dat beeldvullend op de foto kan zetten.
                Met een 1:1 macrolens op een Canon APS-C camera kan je dus een onderwerp van 22,4 x 15mm beeldvullend op de foto krijgen.
                Als je dat onderwerp achteraf op een computerscherm bekijkt (of op een afdruk), dan wordt het ook al veel groter weergegeven dan de werkelijkheid, je krijgt dan eigenlijk veel meer dan een 1:1 vergroting ten opzichte van het originele onderwerp.

                Met een langere macrolens kan je verder van het onderwerp blijven voor dezelfde vergroting, daarom is een langere macrolens handiger voor beestjes die schrik hebben van de fotograaf.
                Een ander voordeel van een langere lens is de kleinere beeldhoek, daarmee is het gemakkelijker om storende elementen in de achtergrond te vermijden.
                Nadelen zijn er ook bij langere lenzen, de kostprijs kan flink oplopen, en er is meer kans op bewegingsonscherpte als je zonder statief werkt.
                En een langere macrolens zoals bijvoorbeeld de Sigma 180mm f2,8 Macro OS is groot en zwaar, niet erg handig als "reislens" (maar verder is het wel een héél goede lens)..
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                  O.K. met de 1:1 toestanden daar zijn we ondertussen al uit. Enkel en alleen 1:1 op de kortste scherpstelafstand maar nu blijf ik nog steeds met de vraag zitten namelijk : een voorwerp gefotografeerd met een zoomlens op 100 mm ( vb 18-200 met vergroting 0,24 ) en dat zelfde voorwerp gefotografeerd met een macro 1:1 lens ( vb 100 mm f 2.8 L macro ) , en dat telkens op dezelfde afstand lens - onderwerp , komen die 2 foto's hetzelfde op mijn computerscherm en op mijn papier of is hier een verschil in grootte ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                    100mm blijft 100mm, of het een zoomlens, vaste brandpuntsafstand of macrolens is.
                    Maar door de constructie is het mogelijk dat bepaalde lenzen "korter" worden als ze dichtbij moeten scherpstellen (zo is bijvoorbeeld de Tamron 70-200 f2,8 VC op 200mm een heel stuk "korter" als die dichtbij moet scherpstellen).
                    Het is daardoor mogelijk dat een 100mm macrolens niet helemaal hetzelfde beeld oplevert op dezelfde afstand dan een andere 100mm lens.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                      Niet op gelijk welke afstand natuurlijk. De Macro zal meer vergroten naargelang die dichter bij het kortst mogelijk scherpstelpuntkomt. Maar ergens komt er idd. een punt waarin er geen verschil meer zal zijn, ik schat zo rond 1 meter afstand en verder.

                      Ik heb even vlug uit de losse pols getest met een Sigma 105 Macro en een 18-250 stm lens, een onderwerp (visvoer, 10,5 cm hoog) op een afstand van 90 cm. (let wel, gemeten vanaf de lensvatting).

                      De Canon iets verder dan 100 mm. gezet, bleek later 109 mm. te zijn.

                      Eerst de Canon 55-250 STM op 109 mm :



                      Dan de Sigma 105 Macro :



                      Je ziet dat de Sigma op die afstand toch nog iets groter maakt, hoewel de canon zelfs iets meer brandpuntafstand had (109 mm.).

                      Maar, even in de gauwte gewerkt op mijn aquarium, donker, flits van camera gebruikt ... eigenlijk waardeloos, zal het morgen bij daglicht eens meer uitspitten en dan met statief e.d.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                        Heb hier toch al aardig wat rare fysica gelezen ...

                        Trouwens, vergroten is niet echt wat een lens doet, ze brengt een voorwerp dichterbij ...

                        De afstand van een lens tot onderwerp.
                        Ten eerste is die afstand niet bepaald owille van een macrolens.
                        De minimale afstand id eje tot een voorwerp kan halen is deze waarbij door het verschuiven van de lenzen in je objectief nog steeds een scherp beeld krijgt op je sensor.
                        Eenmaal je et edicht komt, valt het scherpe beeld helaas achter je sensor en gezien je die niet kan verplaatsen kan je niet dichterbij.
                        Wil je dat doen, dan zou je je sensor naar achteren, of lees, je lenzenstelsel (objectief) iets meer naar voor moeten kunnen bewegen. Tussenringen zorgen er nu voor dat je objectief naar voor wordt geschoven en waardoor het scherpe beeld dan toch op je sensor valt. Hoe meer tussenringen hoe dichter je feitelijk bij een voorwerp kan komen, maar dat is niet oneindig. Op een bepaald ogenblik worden de technische kwaliteitseisen aan je lens zo groot dat dit niet meer kan. Een extreme vorm is de optische microscoop die op hetzelfde principe werkt. De afstand tussen voorwerp en lens wordt zodanig klein dat een lens van 72mm zinloos is (technisch zelfs niet meer haalbaar). De lens wordt kleiner en kleiner, maar daarom niet goedkoper. Hier kan je de afstand tussen oculair en lens zien als de tussenring.

                        Een macrolens is een lens waarbij de constructeur probeert aan te geven dat je je voorwerp zodanig dicht kan benaderen totdat 1cm in werkelijkheid ook 1 cm lang geprojecteerd wordt op je sensor, afbeeldingsvlak. Of dit nu een FF of een crop is. Lees wel goed dat ik spreek over een projectie.
                        Nikon spreekt vaak over een micro-lens waar men in feite macro bedoeld. De term micro-macro zijn termen vrij gebruikt worden maar die geen verplichte eigenschap duiden.

                        Met tussenringen kan je dus ook op een macro-micro-lens plaatsen om nog dichter bij een voorwerp te komen.



                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Lens_%28optica%29

                        https://books.google.be/books?id=xGQ...fstand&f=false


                        http://www.nandoonline.com/tutorials/info_focal01.html

                        http://www.nandoonline.com/tutorials/info_focal02.html
                        Last edited by Wim.Vanmaele; 12 mei 2015, 06:52.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Heb hier toch al aardig wat rare fysica gelezen ...
                          Ja, en de brandpuntsafstand zou hier volledig buiten moeten worden gelaten. Wat op de lens staat, is gemeten bij focus op oneindig, en als je dichterbij focust, kan dat een aanzienlijk verschil geven tussen verschillende lensconstructies die op hetzelfde brandpunt worden gezet.

                          Het hele punt van een macrolens is dat je er veel dichter mee kunt scherpstellen, en dat de bouw daarop afgestemd is met minimale aberraties in het korte scherpstelgebied. Je vermeldt tussenringen als alternatief, en dat werkt uitstekend tot medium tele. Ik heb bv. lang met een 24-70 (op 70mm, scherpstellen vanaf minder dan 40cm) in combinatie met een 1.4x TC en 12 of 20mm tussenring gewerkt omdat ik het geld niet wilde geven aan een echte macro. Als de Fuji X macro uitkomt, ga ik hem toch aanschaffen

                          Macro is fun omdat je het in je tuin kan doen, of zelfs in huis als het moet. Het is goed dat je hier een paar fijne links plaatst waar iedereen een paar basisdingen uit kan halen. Pas als je weet waarover het gaat, kan je beslissen of je een macrolens gaat aanschaffen en hoe lang die dan wel moet zijn. Nog beter is natuurlijk dat mensen eens iets uitproberen met het materiaal van iemand die aan macrofotografie doet, kwestie van het eens aan den lijve te ondervinden...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Ja, en de brandpuntsafstand zou hier volledig buiten moeten worden gelaten. Wat op de lens staat, is gemeten bij focus op oneindig, en als je dichterbij focust, kan dat een aanzienlijk verschil geven tussen verschillende lensconstructies die op hetzelfde brandpunt worden gezet.

                            Het hele punt van een macrolens is dat je er veel dichter mee kunt scherpstellen, en dat de bouw daarop afgestemd is met minimale aberraties in het korte scherpstelgebied. Je vermeldt tussenringen als alternatief, en dat werkt uitstekend tot medium tele. Ik heb bv. lang met een 24-70 (op 70mm, scherpstellen vanaf minder dan 40cm) in combinatie met een 1.4x TC en 12 of 20mm tussenring gewerkt omdat ik het geld niet wilde geven aan een echte macro. Als de Fuji X macro uitkomt, ga ik hem toch aanschaffen

                            Macro is fun omdat je het in je tuin kan doen, of zelfs in huis als het moet. Het is goed dat je hier een paar fijne links plaatst waar iedereen een paar basisdingen uit kan halen. Pas als je weet waarover het gaat, kan je beslissen of je een macrolens gaat aanschaffen en hoe lang die dan wel moet zijn. Nog beter is natuurlijk dat mensen eens iets uitproberen met het materiaal van iemand die aan macrofotografie doet, kwestie van het eens aan den lijve te ondervinden...
                            Volledig mee eens dat je zoiets beter in praktijk test en probeert dan het zuiver rekenkundig te zien. Fysica en fysica in de realiteit zijn twee verschillende zaken.
                            En diegne die het wil proberen is bij mij altijd welkom. Met alle mogelijke combinaties ook, maar dan moet je wel even tijd maken en er de nodige wetenschappelijke uitleg bij nemen.
                            Er is hier op het forum ook nog steeds de workshop beschikbaar die ik gaf over macro-fotografie. 2 delen zowel in het Nederlands als Engels
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              100mm blijft 100mm, of het een zoomlens, vaste brandpuntsafstand of macrolens is.
                              Maar door de constructie is het mogelijk dat bepaalde lenzen "korter" worden als ze dichtbij moeten scherpstellen (zo is bijvoorbeeld de Tamron 70-200 f2,8 VC op 200mm een heel stuk "korter" als die dichtbij moet scherpstellen).
                              Het is daardoor mogelijk dat een 100mm macrolens niet helemaal hetzelfde beeld oplevert op dezelfde afstand dan een andere 100mm lens.


                              Inderdaad, en hoe groter het zoombereik wordt, hoer erger het is.
                              Neem bvb een 18-200, in de stand 200 en op oneindig, vergelijk dit met een 200mm of een 80-200 op 200mm ingesteld, maar alles op oneindig.
                              Dit gaat ongeveer overeenkomen.
                              Plaats nu beide lenzen op de kortste instelafstand en je gaat een groot verschil merken. Met de 80-200 zal het nog meevallen, maar je zal zien dat de beelduitsnede van dien 18-200 veel groter is.
                              Deze lens is in het kortbijgebied (ik wil het woord makro hier niet gebruiken) geen 200 mm maar veel minder.

                              Comment

                              Working...
                              X