Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens afstand tot onderwerp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macro lens afstand tot onderwerp

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Heb hier toch al aardig wat rare fysica gelezen ...

    Trouwens, vergroten is niet echt wat een lens doet, ze brengt een voorwerp dichterbij ...
    Tja, we spreken toch over vergroting als we willen vergelijken met de technische specificaties. Een vergroting x 0.26 noemen we ook een vergroting ook al is het een verkleining. Een vergroting (macro) x1 is dat ook, al wordt het onderwerp bij de dichtste scherpstelafstand precies even groot op de sensor geprojecteerd.

    De afstand van een lens tot onderwerp.
    Ten eerste is die afstand niet bepaald owille van een macrolens.
    De minimale afstand id eje tot een voorwerp kan halen is deze waarbij door het verschuiven van de lenzen in je objectief nog steeds een scherp beeld krijgt op je sensor.
    De afstand is precies wat wél bepaald wordt door de macro lens, je kan nl. heel dichtbij je onderwerp komen. En dat kan omwille van de constructie van de lens.

    Tussenringen zorgen er nu voor dat je objectief naar voor wordt geschoven en waardoor het scherpe beeld dan toch op je sensor valt.
    Juist, en dat is wat een macro lens intern doet : de lens(combinaties) kunnen meer verschoven worden dan in een gewone lens.

    Tussenringen veranderen wel de toepassingsmogelijkheid van de lens : verlies van focus op oneindig en bij een 60 mm of 100 mm. lensje is dat al heel vlug. Met een macrolens kan je gewoon verder werken net als het een gewone prime lens zou zijn[/QUOTE]



    Een macrolens is een lens waarbij de constructeur probeert aan te geven dat je je voorwerp zodanig dicht kan benaderen totdat 1cm in werkelijkheid ook 1 cm lang geprojecteerd wordt op je sensor, afbeeldingsvlak. Of dit nu een FF of een crop is. Lees wel goed dat ik spreek over een projectie.
    Inderdaad. Maar de constructeur geeft dat niet enkel aan, nee, die heeft die lens speciaal gebouwd om dat te kunnen doen (de lens(groep) kan verder van de sensor worden gebracht dan vergeleken bij een gewone lens.
    Op de kortste scherpstelafstand kan tot 1:1 gehaald worden, precies daarom noemen we het een macro lens, dat is nl. de minimale vergroting om de term ' macro ' echt te gebruiken. Ach ja, 't is geen vergroting, want 1:1 is gelijk. Ook hier : semantisch gekibbel, zie hoger ' vergroting ' met x 0.26 ...

    Topicstarter is daar allang mee weg. Hij vraagt zich enkel af wat de vergroting met zo'n macrolens dan wel is als er verderaf wordt gewerkt dan met de minimale scherpstelafstand en of dat anders is of anders verloopt dan bij zijn 18-200 zoomlens.

    Die zoomlens heeft op 200 mm. en scherpstelafstand van 45 cm. een ' vergroting ' van x 0.24 (dat is niet mijn bewering, dat zijn de technische specificaties van Canon). We weten niet hoeveel ' vergroting ' er is als de lens op 100 mm zou staan. Hij vraagt zich af of dat bij 100 mm. op zijn zoom anders zou zijn dan bij een 100 mm. macro lens als de afstand tot onderwerp gelijk blijft ( hij stelt 1 meter voor) en hoe zichtbaar dat dan zou zijn op foto.

    We weten dat een Canon 100 mm macro een ' vergroting ' geeft van x1 op 30 cm. afstand (sensorvlak tot onderwerp). We weten ook dat die x1 ' vergroting verminderd als de afstand groter wordt. Vraag is : hoeveel en hoe zichtbaar is dat op een foto.

    Niet meer, niet minder. Het is nochtans simpel : neem die 2 lenzen en neem foto's en vergelijk. Ik heb dat hoger al even gedaan met wat ik zo direct bij de hand had en uiteraard niet helemaal wetenschappelijk en al zeker niet fotografisch voldoende, maar soit, er was toch al een duidelijk verschil te zien in grootte weergave, waarbij de 55-250 lens dan nog op 109 mm stond.
    Last edited by Empe; 12 mei 2015, 10:50.

    Comment


    • #17
      Re: Macro lens afstand tot onderwerp

      Ik heb hier redelijk wat opgestoken en tussen de regels informatie opgedaan en de foto's van " Empe " geven mij de goeie informatie en " Empe " hoeft voor mij niet de moeite te doen voor nieuwe foto's daar het voor mij niet direct gaat over de kwaliteit en zeker geen formules maar ik heb nu een kwasi duidelijk antwoord en zoals " Black B@ndit " kort en bondig aanhaald " een 100 mm lens is een 100 mm lens ". De kleine verschillen en afwijkingen er bij genomen.Waar het bij mij op aankomt is voor het fotograferen van bijvoorbeeld insecten mij nu een gedacht kan vormen bij gebruik van mijn 18-200 lens en dit op 100 mm en op 150 mm. Dus 100 mm blijft 100 mm , ook met een macrolens . Daaruit kan ik besluiten dat ik misschien beter kies voor een 150 mm macro ( sigma ) om alzo toch iets verder van het onderwerp te kunnen blijven. ( de beestjes hebben meer schrik van mij , dan ik van de beestjes blijkbaar ).
      Dan wel met de eventuele nadelen van een langere lens zoals hier ook al aangehaald en extra benadrukt door " Black B@ndit ).
      Nu kan ik er aan werken en het zal misschien niet voor morgen zijn maar nu heb ik toch de basis om deze manier van fotograferen ( en vergelijken van lenzen ) te begrijpen.
      Bedankt mannen. ( en eventuele vrouwen natuurlijk )

      Comment


      • #18
        Re: Macro lens afstand tot onderwerp

        Dan misschien toch nog een vraagske : Is het een goed idee om van een macrolens van 100 mm met een vergrotingstussenlens ( converter dacht ik ) een 140 te maken of is dat inboeten aan kwaliteit en mogelijkheden en is het dan toch beter de 140 mm macro te kopen. ( neem die 140 mm niet te letterlijk want ik weet niet of ze bestaat )

        Comment


        • #19
          Re: Macro lens afstand tot onderwerp

          Eem macro 100 is niet gelijk aan een macro 150mm zoals een primelens van 100mm niet gelijk is aan een prime van 150mm
          ALs je met beiden een 1 op 1 -opname kan maken dan
          1) je staat wel met de ene dichter dan de andere (je vergroot niet, je haalt dichterbij of je komt dichterbij) Met de 100mm zal je heel wat dichter staan dan met de 150mm
          2) Wat wel heel belangrijk is en niet wordt aangehaald is dat de DOF bij de 150mm ook heel wat minder is dan met de 100mm en dat is wel niet te verwaarlozen. Het zou best kunnen dat je kever genomen met een 100mm een nagelscherp beeld geeft over het gehele lichaam, terwijl je plots merkt dat je 150mm met hetzelfde ingestelde diafragma maar deels een scherp lichaamsbeeld geeft.
          3) dat je een macro ogenblikkelijk kan gebruken voor een oneindig en voor een macro is juist. Bij gebruik van tussenringen kan je inderdaad, zolang die ringen gemount staan, geen opnames maken op oneindig. Nu deze situatie is me nog nooit voor gevallen dat ik plots een beeld op oneindig wou terwijl ik bezig was een soldaatje te fotograferen ... Dat de optica vereist voor een macro heel wat spreciezer is dan voor een gewone lens klopt deels. Primes hebben veelal ook een betere optica, maar ik wil je beelden tonen genomen met 3 tussenringen waarbij je het zogezegde verschil helemaal niet ziet. Kwestie je materiaal te kennen en te gebruiken in functie.
          Mensen die aarzelend staan kan ik alleen maar aanraden even met ringen te testen. je kan die vaak lenen wat van een macrolens niet kan gezegd worden.

          Dat ringen de kwaliteit van je lenzen ten goede komt of afbreuk aan doet klopt helemaal niet. Tussenringen zijn gewoon holle buizen waar hooguit de electronische info van het objectief naar de body wordt door gegeven, niet meer niet min. Trouwens soms zet ik die zelfs op een macro-lens.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #20
            Re: Macro lens afstand tot onderwerp

            Wim , zeer interessante opmerking dat van die DOF , wat soms wel een voor als een nadeel kan zijn.
            maar is dat met de 150 mm volledig weg te werken met aanpassing van diafragma ? ( ik dacht opening verkleinen , dus hogere waarde , dan is het net zo als met een gewone lens )
            En met die tussenring bedoelde ik wel degelijk de vergrotingsring voorbeeld x1.4 ( teleconverter ) want dat zou bij de sigma wel lukken.
            Is dan de 100 mm met converter 1.4 = 140 mm macro , is die dan evenwaardig met een 140 mm macro of is er kwaliteitsverlies ?
            Last edited by Milleke; 12 mei 2015, 14:22.

            Comment


            • #21
              Re: Macro lens afstand tot onderwerp

              Macro-fotografie betkeent vaak een heel klein diafragma om zoveel mogelijk DOF te hebben, maar dan is de sluitertijd snel te lang en de ISO kan je nooit optrekken zonder ruis ...
              Dus het wordt een nemen en geven en een compromis zoeken ...
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                Oorspronkelijk geplaatst door Milleke Bekijk bericht
                En met die tussenring bedoelde ik wel degelijk de vergrotingsring voorbeeld x1.4 ( teleconverter ) want dat zou bij de sigma wel lukken.
                Is dan de 100 mm met converter 1.4 = 140 mm macro , is die dan evenwaardig met een 140 mm macro of is er kwaliteitsverlies ?
                Laten we het een teleconverter noemen, om verwarring met een (lege/holle) tussenring te vermijden.
                Miniem kwaliteitsverlies in principe, in ruil voor extra vergroting bij een gegeven focusafstand.
                Het gebruik van een teleconverter en een tussenring is zowat altijd technisch mogelijk op elke lens. Het probleem met sommige teleconverters is dat ze een vooruitstekend glaselement hebben dat bij niet-compatibele lenzen het glas van de lens kan raken. Dat wil je uiteraard niet...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #23
                  Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                  Het word mij nu allemaal een beetje duidelijk. Ik ben nu aan het experimenteren met de telelens op 100 mm en 150 mm bij het zelfde onderwerp ( bloem ) en nu ik overtuigd ben dat het met een macrolens van 100 mm en eentje van 150 mm plusminus het zelfde effect gaat hebben dan met mijn tele kan ik nu opnames maken die mij helpen bij een latere keuze voor een macrolens.
                  Vroeger dacht ik dat een macrolens op elke afstand meer vergrootte dan een gewone lens maar de vergroting is enkel haalbaar op een te gebruiken kortere afstelafstand.( zo is het toch denk ik wel )
                  En de links in de reactie van Wim van 7h32 deze morgend heb ik nog eens goed bestudeerd. Ongelooflijk ( gezichtsbedrog ) hoe de achtergrond vergroot met dezelfde voorgrond bij telelens.
                  Bedankt allemaal en moest ik in de toekomst een macrolens aanschaffen dan laat ik hier zeker weten wat mijn keuze heeft bepaald.
                  Ik heb hier veeel bijgeleerd. Misschien word ik ooit nog ne goeie . . . .
                  En Pieter , nu snap ik waarom op de canon macro 100 mm geen teleconverter kan. Het heeft niets met de kwaliteit te maken maar met de bouw van de lens.
                  Dat ruikt sterk naar verkoopstactiek !
                  Last edited by Milleke; 12 mei 2015, 19:30.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                    Nu was ik bijna overtuigd dat ik een 150 mm sigma macro ging aanschaffen en nu is er in gans België geen enkele te vinden.
                    Morgen eens googelen dan komt er wel een .nl te voorschijn. Mijn rit is toch betaald want ik heb nog 4 grote vuilniszakken met lege plastic flessen liggen.
                    Moest er iemand weten waar er eentje op voorraad is die mag het altijd laten weten.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                      Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                      dan is dat bloempje even groot op het scherm als in werkelijkheid. Uiteraard want de vergroting is 1:1.
                      Het bloempje op je scherm is veel groter als in werkelijkheid, zelfs op een antieke camera, want het scherm is veel groter als je sensor.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macro lens afstand tot onderwerp

                        Oorspronkelijk geplaatst door Milleke Bekijk bericht
                        Nu was ik bijna overtuigd dat ik een 150 mm sigma macro ging aanschaffen en nu is er in gans België geen enkele te vinden.
                        Morgen eens googelen dan komt er wel een .nl te voorschijn. Mijn rit is toch betaald want ik heb nog 4 grote vuilniszakken met lege plastic flessen liggen.
                        Moest er iemand weten waar er eentje op voorraad is die mag het altijd laten weten.
                        in gans België niet te vinden?http://www.artencraft.be/nl/sigma-15...canon-af-50798

                        Comment

                        Working...
                        X