Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-fotografie : goede raad ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro-fotografie : goede raad ???

    Hallo,

    ik heb een Canon 400D met volgende lenzen :
    EF-S 17-85 F 4:00-5:6 IS USM EF 75-300 F:4:00-5:6 USM II EF 85 F:1:8 USM

    Graag zou ik nu wat "experimenteren" met macro en close-up fotografie, zonder over te gaan naar een echt macro-objectief. Graag zou ik bv. "vergrote" insecten-foto's maken.
    Gezien ik hiermee geen enkele ondervinding heb , wat kan je me aanraden om toch redelijk kwalitatieve foto's te maken ?
    Zijn bv. RAYNOX MSN-202 of DCR-250 aan te raden ? Of een "close-up lensset" voor Canon EOS 400D of voor Canonlens 85MM 1:8....of beter een Macro extension Tube voor Canon EOS EF ? Of combianties van....?
    Rekening houden met de CROP-factor van de 400D en de brandpuntafstanden, welk van mijn 3 lenzen komt ihiervoor best in aanmerking ?
    Alvast bedankt voor elke reactie!

  • #2
    Re: Macro-fotografie : goede raad ???

    Jou 85 mm is goed te combineren met extension-tubes. Ik gebruik zelf regelmatig een 50 mm 1.8 met extension tubes; weliswaar met ringflits, maar het resultaat is echt wel goed.
    Met voorzetlenzen heb ik ook al veel geëxperimenteerd, en de enigste die iets waard lijken te zijn, zijn de 250D en 500D van Canon zelf ( dat zie je ook aan de prijs). Ik zet regelmatig een 250D op mijn 60 mm macro, met zeer goede resultaten.

    Comment


    • #3
      Re: Macro-fotografie : goede raad ???

      OK, dit is alvast een goeie raad! Zijn er nog met wat inbreng of goede tips ? Ervaringen met RAYNOX bv ?

      Comment


      • #4
        Re: Macro-fotografie : goede raad ???

        Moet het goedkoop:

        Koop een M42 -EOS adapter, een setje M42 tussenringen en een 50mm met P-draad zoals een Pentacon 50/1.8 , Pentax 50 of 55 of noem ze maar op , desnoods van de kringloopwinkel.

        Kan je voor totaal hooguit een paar tientjes expirimenteren.....

        Comment


        • #5
          Re: Macro-fotografie : goede raad ???

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Moet het goedkoop:

          Koop een M42 -EOS adapter, een setje M42 tussenringen en een 50mm met P-draad zoals een Pentacon 50/1.8 , Pentax 50 of 55 of noem ze maar op , desnoods van de kringloopwinkel.

          Kan je voor totaal hooguit een paar tientjes expirimenteren.....
          Inderdaad, heb ik ook al vaak gedaan, en voor lab-opstellingen zijn hier zeer goede resultaten mee te halen. Die Pentacon's 50 mm zijn optisch eigenlijk veel meer waard dan de 10 of 20 Euro (op rommelmarkten soms nog veel minder) die ze er voor vragen/krijgen. In het veld vind ik ze minder practisch, omdat je voor voldoende scherpediepte, het diafragma (manueel) moet dichtdraaien tot pakweg 16, en dan een veel te donkere zoeker krijgt en niet meer manueel kan scherpstellen.

          Comment


          • #6
            Re: Macro-fotografie : goede raad ???

            Crispie,

            wat zou je dan wel aanraden voor "in het veld" ?

            Comment


            • #7
              Re: Macro-fotografie : goede raad ???

              Oorspronkelijk geplaatst door joskeDP Bekijk bericht
              Crispie,

              wat zou je dan wel aanraden voor "in het veld" ?
              Er staat een EF100 macro in aangeboden voor 250 EUR
              Geen geld voor dit lensje

              Comment


              • #8
                Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Er staat een EF100 macro in aangeboden voor 250 EUR
                Geen geld voor dit lensje
                absolute topper! (zeker voor dat geld)
                Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                Comment


                • #9
                  Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                  absolute topper! (zeker voor dat geld)
                  Ik heb er geen ervaring mee, maar heb hetzelfde betaald voor mijn 60 mm f2.8 Macro. Hoewel ik hiermee ook heeeeeel tevreden ben, is de werkafstand voor schuwe insecten toch soms wat te kort. Achteraf gezien is deze 100 mm misschien toch wat universeler bruikbaar. Beide zijn echter perfect voor veld-gebruik. Wel even opmerken, dat het aantal echt goed gelukte macro's, zeker in het begin, vrij laag gaat zijn ( en ontmoedigend ) Om iet of wat dieptescherpte te hebben moet het diafragma dicht, waardoor je sluitertijd weer lang wordt, waardoor de kans op onscherpte weer enorm toeneemt, zowel door bewegingen van jezelf als van het onderwerp. In feite heb je een zonnige windstille dag nodig. (en hoe vaak is dat in Belgie?). Nu ja dit geldt voor iedere macrolens en ieder merk...Een (ring)flits is vaak geen overbodige luxe.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                    Ik heb er geen ervaring mee, maar heb hetzelfde betaald voor mijn 60 mm f2.8 Macro. Hoewel ik hiermee ook heeeeeel tevreden ben, is de werkafstand voor schuwe insecten toch soms wat te kort. Achteraf gezien is deze 100 mm misschien toch wat universeler bruikbaar. Beide zijn echter perfect voor veld-gebruik. Wel even opmerken, dat het aantal echt goed gelukte macro's, zeker in het begin, vrij laag gaat zijn ( en ontmoedigend ) Om iet of wat dieptescherpte te hebben moet het diafragma dicht, waardoor je sluitertijd weer lang wordt, waardoor de kans op onscherpte weer enorm toeneemt, zowel door bewegingen van jezelf als van het onderwerp. In feite heb je een zonnige windstille dag nodig. (en hoe vaak is dat in Belgie?). Nu ja dit geldt voor iedere macrolens en ieder merk...Een (ring)flits is vaak geen overbodige luxe.
                    Is zeker de waarheid.

                    Mits die aangeboden lens in goede staat is is dat een hele nette prijs. Als ik me dat dan kon permitteren zou ik niet willen knoeien met tussenringen, adapters of close-up setjes. Zeker met die laatste haal je nooit de kwaliteit van een echte macrolens...

                    Trouwens, die Canon 100mm macro is ook nog zeer geschikt voor (buiten)portretjes, hoewel voor jou de noodzaak hiervoor niet zo groot zal zijn, gezien het feit dat je over een 85mm f1.8 beschikt....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                      citaat :

                      Mits die aangeboden lens in goede staat is is dat een hele nette prijs. Als ik me dat dan kon permitteren zou ik niet willen knoeien met tussenringen, adapters of close-up setjes. Zeker met die laatste haal je nooit de kwaliteit van een echte macrolens.

                      Dat is het hem juist...ik heb pas die lens van 85mm gekocht omdat ik in 1ste plaats een goede fotolens wou, en dacht dat die 100mm macro hiervoor niet zo goed in aanmerking kwam...verkeerde keuze gemaakt ?
                      Ik had dus graag geweten wat [B]de beste keuze[B] zou zijn met m'n bestaande lenzen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door joskeDP Bekijk bericht
                        citaat :

                        Mits die aangeboden lens in goede staat is is dat een hele nette prijs. Als ik me dat dan kon permitteren zou ik niet willen knoeien met tussenringen, adapters of close-up setjes. Zeker met die laatste haal je nooit de kwaliteit van een echte macrolens.

                        Dat is het hem juist...ik heb pas die lens van 85mm gekocht omdat ik in 1ste plaats een goede fotolens wou, en dacht dat die 100mm macro hiervoor niet zo goed in aanmerking kwam...verkeerde keuze gemaakt ?
                        Ik had dus graag geweten wat [B]de beste keuze[B] zou zijn met m'n bestaande lenzen...
                        Op zich zeker geen verkeerde keuze gemaakt imho. Alleen hebben deze lenzen uiteindelijk een heel verschillend doel. De 85mm is ideaal voor portretfotografie door het grote diafragma en de prachtige bokeh, de 100mm macro is primair bedoelt voor macroshots alleen is deze ook zeer goed te gebruiken voor portretwerk. Maar heeft een diafragma van f2.8 ipv f1.8. Maar beide lenzen zijn echt héél erg goed

                        Kun/ kon je je maar één van beide veroorloven dan had je mijns inziens wel beter de macrolens kunnen kopen.... dat dan weer wel.... Toch, ik heb de 100mm macro en ergens in de toekomst (maar niet op echt korte termijn) zal er bij mij ook nog wel een 85mm f1.8 bijkomen...
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                          Sorry dat ik terugkom op mijn vraag, gezien mijn budget momenteel niet toelaat een macrolens te kopen, en ik dus eerst wat wil oefenen met m'n bestaande lenzen . Gezien voorzetlenzen dus geen goeie optie is (niemand weet mij iets te vertellen over die Raynox MSN-202 of DCR-250 ?), dan maar gaan voor goedkope extension tubes...of toch maar proberen met die M42 ??

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                            In jou geval zou ik toch eerst met M42 experimenteren. (heb ik ook gedaan en trouwens nu nog) Blijf weg van die goedkope setjes voorzetlenzen, heb ik ook geprobeerd en het resultaat is gewoon slecht. Er zijn goede voorzetlenzen ook, zoals de Canon 250D en 500D, maar die zijn nieuw ook nog redelijk prijzig en het effect is op een gewone lens relatief beperkt. Raynox zou ook niet slecht zijn, maar heb er geen ervaring mee.De goedkoopste tussenringen voor EF-lenzen hebben geen electrische contacten, dus staat het diafragma altijd wijd open, dus nauwelijks scherptediepte. Afblijven dus. Je hebt een setje van Kenko of Danubia of zoiets nodig, nieuw toch ook weer zo'n 100 Euro. (de tussenringen van Canon zelf zijn nog veel duurder). Budgettair is dus M42 het beste, en als je de beperkingen kent (die zul je snel leren) zijn er ook zeer goede resultaten mee te bereiken....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro-fotografie : goede raad ???

                              Oorspronkelijk geplaatst door joskeDP Bekijk bericht
                              Sorry dat ik terugkom op mijn vraag, gezien mijn budget momenteel niet toelaat een macrolens te kopen, en ik dus eerst wat wil oefenen met m'n bestaande lenzen . Gezien voorzetlenzen dus geen goeie optie is (niemand weet mij iets te vertellen over die Raynox MSN-202 of DCR-250 ?), dan maar gaan voor goedkope extension tubes...of toch maar proberen met die M42 ??
                              Niet of , maar extension tubes PLUS een 50mm M42.......

                              Werkt prima, zeker bij een stlstaand motief, eventueel met een tafelstatiefje.

                              Comment

                              Working...
                              X