Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42 Vivitar Series 1 Auto Telelens 135mm f/2.3 - 22

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M42 Vivitar Series 1 Auto Telelens 135mm f/2.3 - 22

    Ik wou langs deze weg eens navragen of er mensen zouden geïnteresseerd zijn in deze M42 lens:
    Vivitar Series 1 Auto Telephoto 135mm f:2.3 – 22 (S/N 2825615)
    Specifications:
    Focal length: 135mm (216mm op 350D)
    Angle of view: 18°
    Optical construction: 6 elements in 6 groups
    Aperture range: f/2.3 to 22
    Minimum focus: 90cm
    Length at ~ : 91mm
    Accessory size: 72mm
    Weight: 624gr.
    Built in Lens Hood.
    Accessories: Front and rear lens caps, Marumi UV Haze Filter, Owner’s manual.

    Het is dus een redelijk zware lens, volledig uit metaal gemaakt in de beroemde fabriek van Komine Japan.
    Ik heb die lens aangekocht in 1976 en er toen 7.550 Fr. voor betaald, wat toen heel veel geld was hoor.
    Geloof het of niet, maar deze lens is nog steeds in prima staat, alleen aan de diafragmaring zijn er gebruikssporen te zien.
    Dit komt omdat deze metalen ring chemisch gezwart is en niet geverfd.
    De acht lamellen reageren bliksemsnel en het manueel focussen loopt fantastisch zacht.
    Scherpstellen met deze lens kan al vanaf 90 cm wat zeer uitzonderlijk is voor een 135mm.
    Deze lens heeft een uitzonderlijk bokeh terwijl het onderwerp toch zeer scherp wordt weergegeven.
    Op mijn 350D met adapterring laat deze lens zich goed scherpstellen op f/2.3. Dan draai ik het diafragma naar bv. f/5.6 en stel dan de lichtmeting in.
    Ik moet dan een stop terugkeren anders is de foto overbelicht, dit zou normaal zijn bij telelenzen.
    En hoewel deze lens niet als macrolens is bestempeld kunnen er gemakkelijk macro foto’s mee gemaakt worden.
    Zo dat was het ongeveer. Mochten er eventueel liefhebbers zijn, ik stuur die lens NIET op. U kunt ze bij mij thuis afhalen en eerst uitvoerig testen.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: M42 Vivitar Series 1 Auto Telelens 135mm f/2.3 - 22

    Straf, zonder enige reactie heb ik de lens kunnen verkopen.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment

    Working...
    X