Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
    was gewoon voor m'n exif data hoor dat'k dat wil
    Dat snap ik, maar de chip kan geen data van een lens halen waar ie geen contact mee heeft....

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Ik heb net een nikkor micro P 55mm-3.5 van het jaar 74/75 gekocht


      Uploaded with ImageShack.us
      De eerste belangrijke wijziging in de fysieke verschijning van de Micro-Nikkor-objectieven kunnen zijn opgetreden tussen 1974 tot 1975. updating Het was in overeenstemming met een gemeenschappelijke Nikkor lens actualisering van het programma welke lenzen onder vele andere ook. De meest onderscheiden verschil is de focus grip waar een diamant-ontwerp werd goedgekeurd gerimpeld en een geschulpte diafragma nog steeds gehandhaafd . Er zijn twee schalen voor de reproductie ratio, een met alleen de lens en een ander Wanneer een verlenging Tube is gebruikt, werden gegraveerd op de afstand ring. Maar boven alles, deze lens heeft een geheel optische compositie in een nieuwe 5 elementen in 4 groepen ontwerp in plaats van 5 elementen in 3 groepen design gebruikt op de vorige versie
      Last edited by koen1950; 29 juni 2010, 06:08.

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Dat snap ik, maar de chip kan geen data van een lens halen waar ie geen contact mee heeft....
        Niet met de lens, wel met die adapter.
        Die adapter maakt de camera wijs dat't een 50mm f1.4 is momenteel, moet dus 135mm f2.8 worden om correcte EXIF te verkrijgen. Al de rest doet er inderdaad niet toe.
        Het wordt inderdaad nog lastig fotograferen uit de hand met die stopped down methode, maar meestal zal ik ze toch zo goed als vol open gebruiken.

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Waarom altijd vol open, dan zal je nooit alle mogelijkheden van een lens benutten?
          En waarom zou de stopped down metering lastig zijn, het is gewoon zoals met een AF lens.
          Alleen nu moet je scherp stellen met het diafragma vol open (anders wordt het te donker) dan het diafragma dicht draaien tot de gewenste scherptediepte en vervolgens de sluitertijd aanpassen tot het pijltje in het midden staat.
          Zo lastig is dit toch niet.


          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            zucht :-)

            Ik heb nog meer lenzen dan alleen die hoor, met AF dus die zal ik eerder gaan gebruiken.

            De stopped down KAN gewoon lastig zijn omdat je bij het terugdraaien van het diafragma misschien teveel beweegt waardoor je scherpstelpunt niet meer correct ligt door de beperkte dof.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              zucht :-)

              Ik heb nog meer lenzen dan alleen die hoor, met AF dus die zal ik eerder gaan gebruiken.

              De stopped down KAN gewoon lastig zijn omdat je bij het terugdraaien van het diafragma misschien teveel beweegt waardoor je scherpstelpunt niet meer correct ligt door de beperkte dof.
              Als je een 135mm dichtdraait tot F 8 groeit je DOF toch al snel tot 10% of meer van je afstand tot het onderwerp (41 cm op 4 meter met een FF).
              Waar ik het probleem zie is bij tijd en beweging van het onderwerp. Landschap, of zelfs macro kan je vanop statief doen. maar een spelend kind, kruipende kever, springende zanger,... da's andere koek.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                ja, maar in die gevallen neem ik gewoon mijn 100mm f2.

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  ik gebruik ze al eens frontstage, als ik tijd genoeg heb om wat te experimenteren, en ook nog wat met film te doe en zo... en da's dan meestal toch volopen of iets dichtgedraaid.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                    Ik heb net een nikkor micro P 55mm-3.5 van het jaar 74/75 gekocht


                    Uploaded with ImageShack.us
                    Laat de macro's maar komen Erik.
                    Mooi lensje trouwens, veel gekost?


                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      69euro verzending inclusif
                      nu nog aan nikon tubes geraken he

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Laat de macro's maar komen Erik.
                        Mooi lensje trouwens, veel gekost?


                        Grtz, RF
                        Ik heb die ook. Gekregen van mijn pa die dozen vol kapotte camera's en lenzen van zijn vroegere klanten heeft.

                        Kan je me erbij zeggen hoe je die aan de praat krijgt op een D200. Ik kan bij non cpu lens alles instellen wat de body moet weten, maar kan geen ander diafragma dan vol open instellen. voor macro's heb ik toch al graag f/8 of nog iets meer.

                        Ik dacht gewoon de diafragmaring op de lens zoals met mijn 135 2.8 Ais maar die zit vast.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          normaal zet je camera op M en draai je je diafragma ring toe of open wat je f je wilt
                          ik ken de D200 niet werk met D80 en bij die gaat dat zo toch

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase



                            Uploaded with ImageShack.us



                            Uploaded with ImageShack.us

                            hier een eerste foto die er uit de hand mee nam , genomen op 5.6 ,ik vind het een uitstekend lensje die ook uitstekend werkt voor verweg fotografie , dus niet alleen goed bij macro
                            Last edited by koen1950; 5 juli 2010, 12:16.

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Ik heb die ook. Gekregen van mijn pa die dozen vol kapotte camera's en lenzen van zijn vroegere klanten heeft.

                              Kan je me erbij zeggen hoe je die aan de praat krijgt op een D200. Ik kan bij non cpu lens alles instellen wat de body moet weten, maar kan geen ander diafragma dan vol open instellen. voor macro's heb ik toch al graag f/8 of nog iets meer.

                              Ik dacht gewoon de diafragmaring op de lens zoals met mijn 135 2.8 Ais maar die zit vast.
                              Van Nikon heb ik werkelijk geen kaas gegeten, spijt mij, maar bij elk toestel zal het ongeveer dezelfde werkwijze zijn:
                              Mijn Canon zet ik op M, het diafragma wijd open (indit geval zie ik f/3.2), nu stel ik scherp op het onderwerp.
                              Vervolgens stel ik het diafragma in volgens de scherptediepte die ik wil.
                              Dan meet ik de belichting na gekadreerd te hebben, en dan neem ik de foto.

                              Alles gaat trager dan met een AF objectief, maar het resultaat zal zeker even goed zijn, en als je MF volledig onder knie hebt zou ik zelfs durven zeggen, nog beter zijn.
                              Om gemakkelijker scherp te stellen heb ik in mijn 40D het origineel matglas vervangen door een splitscreen matglas.

                              Grtz, RF

                              @ Koen, scherp lensje zeg
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                bij de oude nikkors gaat dat wel al automatiesch he , je moet je diafragma niet helemaal open zetten het staat open er zullen we nog oudere zijn waar dat niet automatisch ging maar van nikon heb ik niet zulke oude die zijn al van de jaren 60/70

                                en wat ze zeggen dat die objectieven niet AI schadelijk zouden zijn voor je camera heb ik nog niets gemerkt , ik heb er drie en ze werken alledrie op mijn D80 zonder schade te berokkenen, ik zou niet weten hoe ze schade kunnen doen er is wel één de nikkor -P auto 1:2.5 105mm waar de diafragmaring wat spant , maar de andere twee werken perfect



                                Uploaded with ImageShack.us

                                [URL=http://img59.imageshack.us/i/jgfht.jpg/][/UR

                                Goede prestatie van een lensje van 40 jaar oud



                                Uploaded with ImageShack.us
                                Last edited by koen1950; 5 juli 2010, 14:43.

                                Comment

                                Working...
                                X