Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Kijk, op tientallen lensaankopen ben ik nog maar 1x echt gefopt (door een bekende Amerikaanse verkoper dan nog) en 1x bijna door een Fransman. Nu ik de weg van de klachten-procedure ken, is dat risico ook al minder.

    Laat de koopjes in Rusland en Ukraine ed. niet aan je voorbijgaan, want er zijn veel indianenverhalen die op weinig berusten. Na een tijdje weet je wel waar je moet zijn.

    Uitkijken is altijd de boodschap, ook op de fotobeurzen ten lande. Daar vragen ze prijzen die aangeven dat een klant een te pluimen kip is die nergens weet van heeft. Ook in de tweedehands vitrines hier ten lande staan soms fungus-lenzen waar je niet door kan kijken, en meestal zegt de verkoper, "tiens, had ik niet gemerkt."

    Paul.
    Inderdaad, je kan zelfs in eigen land bedrogen worden met zogezegde nieuwe toestellen die toch al een keer gebruikt zijn

    https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

    http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

    Comment


    • #32
      Re: M42-Lenzen Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
      Kan je nog focussen op oneindig met jouw adapter? Ik weet niet hoe het zit bij Canon, maar bij Pentax zijn er 2 types in omloop nl. Met een flens op de mount of één die volledig in de mount valt ( originele ASAHI of copy). Met die
      flens zit de lens ongeveer 1mm meer naar voor wat dus problemen geeft met focus op oneindig. Die met flens zijn dan ook stukke goedkoper maar zijn echten brol
      Ikzelf heb een 30-jarige originele Asahi/Pentax die je trouwens zonder sleuteltje kan uitnemen.

      Kan zeker nog focussen op oneindig....ben nu wel van plan om de adapterversie te kopen met de ingebouwde chip zodat de scherpstelpunten toch kunnen gebruikt worden, hoewel met wat oefening het wel lukt om scherpe beelden te schieten....voorbeeld
      Last edited by Hotchpot; 27 februari 2008, 00:38.
      *www.InPuT79.be*
      Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

      Comment


      • #33
        Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
        K hoewel met wat oefening het lukt...[/URL]
        Ik mag dat verhopen, want de eerste 100 jaar fotografie bestond er geen autofocus, en toen hebben ze toch ook.....

        Ik verkies de anglefinder om te focussen, dit beïnvloedt de lichtmeting niet zoals bvb. een ander matglas. Maar ieder zijn ding..;

        PS. Aan alle belangstellenden: ik denk dat om een apart MF forum te krijgen we het over een andere boeg zullen moeten gooien.

        Er wordt hier dag na dag, jaar na jaar plaats geruimd voor altijd weer dezelfde vragen, genre: "Ik zoek een lens voor landschap, portret, podium , mijn witte kat en mijn schoonmoeder,...". Misschien moeten we op die manier gaan posten ?

        Dpaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #34
          Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Ik mag dat verhopen, want de eerste 100 jaar fotografie bestond er geen autofocus, en toen hebben ze toch ook.....
          Dpaul.
          Ik bedoel maar: Op mijn mamiya nc1000s toestel kan je nog scherpstelen met het matglasje (je weet wel die 2 halve bolletjes) op de canon 400D is dat iets moeilijker en moet je echt vertrouwen op je ogen en volledig optisch gaan scherpstellen...
          maar idd dat lukt ook wel...
          en daarbij de fun om te werken met materiaal dat even oud is als mezelf is in de eerste plaats gewoon heel leuk en in de tweede plaats heel leerrijk...
          *www.InPuT79.be*
          Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

          Comment


          • #35
            Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
            Ik bedoel maar: Op mijn mamiya nc1000s toestel kan je nog scherpstelen met het matglasje (je weet wel die 2 halve bolletjes)
            Ja, natuurlijk...
            Maar we moeten toch iets posten om deze draad in de aandacht van de mods te houden. Blijven volhouden...



            paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #36
              Re: M42-Lenzen Showcase

              Is misschien ietwat offtopic
              maar kan iemand me helpen ivm de mount van de Mamiya-sekor lenzen...
              (voor kleinbeeld , weet niet of dat de zelfde vatting is als voor de grote camera's)
              Dat is geen M42, maar heb er hier nog een aantal liggen die ik graag eens zou testen , moet enkel nog te weten zien te komen welke adapter ik zou nodig hebben....
              *www.InPuT79.be*
              Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

              Comment


              • #37
                Re: M42-Lenzen Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
                Is misschien ietwat offtopic
                maar kan iemand me helpen ivm de mount van de Mamiya-sekor lenzen...
                (voor kleinbeeld , weet niet of dat de zelfde vatting is als voor de grote camera's)
                Dat is geen M42, maar heb er hier nog een aantal liggen die ik graag eens zou testen , moet enkel nog te weten zien te komen welke adapter ik zou nodig hebben....
                H,
                Van welke camera komen ze precies ?

                Mamiya heeft wel een hele reeks, naar verluidt zeer goede , m42 compatibele lenzen.



                Paul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #38
                  Re: M42-Lenzen Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  H,
                  Van welke camera komen ze precies ?

                  Mamiya heeft wel een hele reeks, naar verluidt zeer goede , m42 compatibele lenzen.



                  Paul.
                  Ze komen van een Mamiya nc1000s...
                  Alvast bedankt voor de link....
                  Dus als ik het goed heb moet ik een P-mount to eos adapter zoeken
                  En heb ik hier naast mijn M42 to EOS adapter reeds een M42 to P-mount adapter liggen want de M42 lens die ik nu gebruik zat op die mamiya nc1000s met een adapter.




                  BTW.....
                  Testfoto's van mijn M42-lensje Prinz Rexatar MC 200mm 3.3 vind je hier.
                  Last edited by Hotchpot; 27 februari 2008, 23:14.
                  *www.InPuT79.be*
                  Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

                  Comment


                  • #39
                    Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
                    Dus als ik het goed heb moet ik een P-mount to eos adapter zoeken
                    En heb ik hier naast mijn M42 to EOS adapter reeds een M42 to P-mount adapter liggen want de M42 lens die ik nu gebruik zat op die mamiya nc1000s met een adapter.
                    Straffe zaak. Ik weet niemand die andere dan m42 mamiya gebruikt op een EOS.

                    Is die P-mount misschien onder een andere naam bekend ?
                    Op de meeste adapter sites staat daar niets over.

                    Of was die adapter door Mamiya zelf gemaakt in de overgang, zoals Canon ooit zelf, FD -EF converters heeft gemaakt, maar heel weinig.

                    Paul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #40
                      Re: M42-Lenzen Showcase

                      Hallo

                      Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar M42-lenzen.
                      Ik ben op zoek naar een M42 marco lens om te gebruiken op mijn Nikon, kwestie van niet onmiddellijk een groot bedrag te moeten uitgeven.
                      Welke lens/lenzen zouden jullie mij aanraden?
                      Moest je er een hebben liggen die je niet gebruikt mag je mij dit altijd laten weten


                      Groeten

                      Dax

                      Comment


                      • #41
                        Re: M42-Lenzen Showcase

                        Je gaat niet tot op oneindig kunnen focussen op je Nikon. Kijk misschien eens hier of je iets ziet staan dat je interesseert. Zelf heb ik nog geen macro lens met M42-draad. De Tamron SP 90mm (52bb) zou naar men beweert goed zijn. Dit is een adaptall-2, dus kan je op meerdere camera's passen met gebruik van de juiste adapter. Ik heb er zo voor zowel Nikon als M42
                        :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                        Comment


                        • #42
                          Re: M42-Lenzen Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Goed idee, maar er zijn al een paar internationale sites op dit gebied.....
                          Nederlandstalig is misschien een wat klein taalgebied.

                          Manual Focus Lenses Reviews, test shoots, galleries by manual lenses


                          http://forum.manualfocus.org/viewforum.php?id=2
                          Ja, er zijn inderdaad meerdere sites te vinden op dit gebied; enkel spijtig genoeg niet in onze taal.
                          Volgende links zijn zeker de moeite waard om te bekijken:

                          http://m42.artlimited.net/
                          Een engelstalige website toegewijd aan lenzen met M42-draad.

                          http://forum.hardware.fr/hfr/Photonu...et_10327_1.htm
                          Dit is een onderdeel van het franstalige forum hardware.fr dat over lenzen met een M42-montuur gaat.
                          Dezelfde website heeft nog een afdeling die praat over mogelijke combinaties van lenzen, adaptors en fototoestel:
                          http://forum.hardware.fr/hfr/Photonu...et_12101_1.htm

                          http://galactinus.net/vilva/retro/index.html#slr
                          Deze engelstalige website zal velen onder ons aanzetten om te experimenteren met M42-lenzen.
                          BD0681BE -
                          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                          Comment


                          • #43
                            Re: M42-Lenzen Showcase

                            Heb gisteren-ochtend mijn Helios 40-2 gaan mogen ophalen in het postkantoor. Mijn eerste MF-cultus-object...

                            Vaak horen zeggen dat je onder die Helioskes soms heel goeie exemplaren hebt en soms echte bagger. Als dat waar is heb ik blijkbaar een heel goed exemplaar op de kop getikt.

                            Na wat oefenen en mislukkingen, heb ik uiteindelijk mogen vaststellen dat ik nooit scherpere foto's heb genomen dan met deze lens! Ik wil er wel bij vertellen dat dit mbv een statief was, dus uit de losse hand moet ik nog oefenen, en dat zal wel wennen worden, want in verhouding tot zijn formaat is hij loeizwaar...

                            Maar de combinatie met mijn EOS-400 is o zo stoer en sexy.

                            In elk geval is het een leuk hebbedingetje waar ik ongetwijfeld nog veel plezier mee zal hebben.
                            Canon EOS400D | Sigma 15-30 | Sigma 24-70 f2.8 | Sigma 70-200 f2.8 | Sigma 120-300 f2.8 | Leica Vario Elmarit 28-70 | Helios 40-2

                            Comment


                            • #44
                              Re: M42-Lenzen Showcase

                              Wel, er zijn twee verschillende Helios-merken. De Helios 40-2 is een product van KMZ uit de voormalige USSR. Het KMZ-logo is een trapezium met een "V" overheen. Er is echter ook een Japans bedrijf dat eveneens lenzen op de markt heeft gebracht onder de naam "Helios". Of de twee op enige manier gelinkt zijn aan elkaar weet ik niet, maar de Japanse objectieven zijn in ieder geval een stuk minder van kwaliteit.

                              Ik heb die Helios 40-2 trouwens ook. Fantastisch ding maar geen echt lichtgewicht. Focuseren bij f/1.5 en schieten uit de hand is niet echt makkelijk De statiefring hangt er blijkbaar aan voor een goede reden. Veel plezier ermee
                              :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                              Comment


                              • #45
                                Re: M42-Lenzen Showcase

                                Gisteren ben ik mijn Pentax K10D gaan halen
                                Mijn manuele lenzen lagen al 2 maand te wachten op hun body.
                                De eerste lens die ik getest heb is de Asahi Optical co Super Multicoated Takumar 85mm f1.8 . Fraaie combinatie al zeg ik hetzelf! K10d volledig
                                op de M-stand in combinatie met de green button voor de lichtmeting en dan
                                met de shutterbutton half ingedrukt aan de focusring draaien totdat het focuspunt rood oplicht in de zoeker. Na een dag oefening werd dit een automatisme en ging dit zeer snel. De sensorstabilisatie is trouwens ook zeer interessant met die oude lenzen. Binnenkort wat voorbeelden hoop ik

                                https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                                http://wim-meeus.blogspot.com/
                                https://1x.com/wimmeeus/

                                Comment

                                Working...
                                X