Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42 lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M42 lenzen

    Ik vond hier in een of andere kast een Zenit-E met twee heliosobjectieven. Een 135 en een 50 of 55 (zou moeten kijken). Die krijg ik niet op mijn Nikons om te proberen dus daarom deze vraag : wat is er zo speciaal en gewild aan dit glaswerk ?

  • #2
    Re: M42 lenzen

    Ik doe een poging om de voordelen van M42 lenzen op te sommen.
    - Focus op oneindige zonder slechte lensje op een Canon/Sony body. Sorry, maar helaas niet op Nikon.
    - Groot aanbod, dus relatief goedkoop.
    - Diafragma ring.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: M42 lenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Een 135 en een 50 of 55 (zou moeten kijken)
      No offence, maar dan krijg je ook een luie reactie (of van de meesten geen): je gaat het vast terugvinden in dit topic (wat zelfs nog op pagina 1 staat hier onder): http://forum.belgiumdigital.com/f35/...se-201040.html

      En toch maar even kort een direct antwoord: het zal wel 58mm zijn, de 135 is normaal een rebranded dertien-in-een-dozijn jaren '80 Japanse lens, maar niet getreurd, bijna alle 135mm lenzen zijn prima!
      Ze zijn vooral populair omdat de Helios 44 varianten mss wel de meest verkochte cameralens ooit zijn, dus ze zijn makkelijk en goedkoop te vinden (paar jaar geleden €5-30)

      Wat er echt zo interessant is aan sommige van deze lenzen kun je enkel ontdekken door er wat beelden van te bekijken (op Flickr bvb) of ze zelf te testen, zie je niks speciaals, geen probleem, zie je wel wat er zo speciaal aan is maar vind je het niet mooi, ook geen probleem, zie je het en vind je het mooi/leuk/... dan kun je evt een andere camera kopen waar dit soort lenzen (en ontelbaar veel andere) wel op passen en verder zoeken naar andere 'vintage' lenzen die een speciale rendering hebben en heb je ineens een extra (bij-)hobby.
      Last edited by oermens; 19 februari 2018, 19:28.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: M42 lenzen

        Je gaat om te beginnen eens een meetlat moeten nemen en meten of het een M39 of M42 draad is. Bij de Zenith-E is de verandering van M39 naar M42 gebeurd en de oudste zijn nog met M39. Standaard lens was voor de M42 een 58mm, maar er zijn ook 50mm, 52mm en veel andere te vinden.

        Als de body nog werkt, steek er eens een filmpje in.

        Comment


        • #5
          Re: M42 lenzen

          Het is een M42 58 mm met een raar zilveren knopje (keuze : A of M ????)
          In feite is het pure nostalgie. De Zenit-E was mijn eerste reflex (45 jaar geleden). Bovendien, wat Oermens zegt klopt, de 58 is made in USSR, de 135 is made in Japan. Bovendien is het geen Zenit-E maar een Zenit EM (geen idee van het verschil). Toen ik deze zomer de drie zag liggen voor (na afpingelen) 17 € kon ik niet weerstaan. In feite gekocht voor een FB vriend waar ik niks meer van hoor, propere kerel ....
          Maar soit, ik heb denkelijk nog wel genoeg rollen in frigo en diepvries om me daar aan te wagen maar ik zou ook wel eens durven kijken voor een verloopring naar Nikonvatting.

          Comment


          • #6
            Re: M42 lenzen

            De EM heeft een diafragmasturing. Als je afdrukt gaat het diafragma dicht op de ingestelde waarde.

            Er zijn adaptieringen voor M42 naar Nikon. Maar die zonder lens gaan je niet laten scherpstellen op oneindig en die met een extra lens daar zwijgen we best over. Is een probleem omdat het register van Nikon groter is dan voor M42. Niets aan te doen.

            Hop naar die frigo!

            Comment


            • #7
              Re: M42 lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              De EM heeft een diafragmasturing. Als je afdrukt gaat het diafragma dicht op de ingestelde waarde.

              Er zijn adaptieringen voor M42 naar Nikon. Maar die zonder lens gaan je niet laten scherpstellen op oneindig en die met een extra lens daar zwijgen we best over. Is een probleem omdat het register van Nikon groter is dan voor M42. Niets aan te doen.

              Hop naar die frigo!
              Die bewering lees ik veel, alleen vraag ik mij af of men uit ondervinding spreekt of dat het maar van lezen is.
              Ik bedoel daarmee niks persoonlijk hoor, maar ik ken nochtans mensen die M42 lenzen (Vivitar serie 1) met een adapter naar Nikon gebruiken en die daar scherpe beelden mee schieten.
              Volgens mijn redenering heb je altijd waar naar je geld.
              Zelf heb er geen maar als je kijkt naar de adapters van Fotodiox dan kosten deze veel meer dan gelijk welk onbekend merk, en dat zal waarschijnlijk enkel door de kwaliteit van dat glaasje komen.
              Nu, een dure adapter kopen om op een goedkope lens te draaien............... ook raar natuurlijk. Zou ik dus niet doen.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: M42 lenzen

                In het macro of close-up gebied zeer goed inzetbaar ook op Nikon zonder dat soort converter-lensje lensje dat toch waardeloos is.
                Je zit dan wel met die beperking dat je niet op oneindig kan scherpstellen maar in het nabijgebied is dat nergens voor nodig.
                Dan werkt je eigenlijk zoals bij macro met tussenringen
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: M42 lenzen

                  Veel plezier ermee op je filmcamera, het beste effect krijg je met dit soort lenzen sowieso op fullframe en dat is film uiteraard ook
                  En tegenwoordig vragen ze al redelijk veel voor deze Helios lenzen dus je zal er vast geen verlies op maken als het toch je ding niet is.

                  Wat betreft de adapters met glas in voor Nikon, ik moet toegeven dat ik daar zelf ook behoorlijk sceptisch tegenover sta, maar als ik deze resultaten bvb zie zou het best nog wel eens goed kunnen meevallen, een van de nadelen is wel dat die ook nog eens als lichte teleconverter werken (1.1 à 1.2x) en als je die combinatie dan op een cropcamera gebruikt krijg je voor de 58mm ongeveer een FF equivalent van een 105mm f/3.5 en verlies je een groot deel van de swirl.

                  Edit: hopelijk werkt de camera, want Russische camera's zijn toch wel heel wat minder bestand tegen de tand des tijds dan hun lenzen heb ik de indruk. Anders kun je wel ergens een goedkope Pentax Spotmatic oid op de kop tikken, mss nog met een lens bij
                  Last edited by oermens; 21 februari 2018, 22:44.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: M42 lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    Edit: hopelijk werkt de camera, want Russische camera's zijn toch wel heel wat minder bestand tegen de tand des tijds dan hun lenzen heb ik de indruk.
                    Bwah, volgens mij zijn ze zelfs beter bestand dan hun Europese en Japanse tegenhangers.
                    Ik heb hier nog een Zenit B, het meest ordinaire uit de reeks, en geloof het of niet, maar alle dichtingen en zelfs de spiegeldemper zijn 100% in orde. Ze beginnen zelfs nog niet eens af te brokkelen.
                    Een lichtmeter zit er niet ingebouwd en veel sluitertijden heb je er niet aan en het toestel ziet er nog als nieuw uit. Soms vang ik zoiets want dat was een koopje met een Jupiter 11 (Alu) + Industar 2 50mm + Pentacon 35mm + een mecablitz staafflitser en die werkt ook nog uitstekend.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment

                    Working...
                    X