Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Objectieven

Luchtbelletje in lens

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14 december 2005, 09:44
Fatje's schermafbeelding
Fatje Fatje is offline
Member

Standaard Luchtbelletje in lens

Heeft iemand "ervaring" met een klein luchtbelletje in een van de achterste elementen van de lens. Ik heb reeds een search gedaan, maar vind hierover niet zoveel terug (ook niet op google). Wat ik wel begrepen heb is dat het vroeger veel voorkwam in "kwaliteitslenzen" en dat het geen effect zou mogen hebben op de foto's. De vraag is enkel is één klein luchtbelletje in een 300mm L F4 te verwaarlozen of met de huidige productieprocessen onaanvaardbaar?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14 december 2005, 12:04
MoonDust's schermafbeelding
MoonDust MoonDust is offline
Junior Member

Standaard Re: Luchtbelletje in lens

lijkt me voor deze kwaliteit van lens redelijk onaanvaardbaar.
Als je kijkt naar die goedkope glazen vazen of zo zal je zien dat het glas niet altijd even egaal is enz, duurder zullen dit niet hebben. dus ik denk niet dat dit normaal kan zijn de dag van vandaag.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14 december 2005, 12:50
JePe's schermafbeelding
JePe JePe is offline
Senior Member

Niet te snel zeggen dat het een fabricage fout is.
Ik weet dat bij de Sigma 120-400 in de handleiding staat dat luchtbelletjes kunnen voorkomen in de lens elementen en dit geen effect heeft op de foto's
  #4 (permalink)  
Oud 14 december 2005, 19:35
flitske flitske is offline
Member

Inderdaad. Lees er de bijgevoegde folder maar eens op na. Bij de folder die bij de Sigma 70 - 200 F2.8 zit, heb ik dit ook gelezen. Dit zou geen enkele invloed hebben op de optische kwaliteit van de lens.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 15 december 2005, 08:32
Fatje's schermafbeelding
Fatje Fatje is offline
Member

Na overleg zal Corné de lens zonder problemen omwisselen. service toch.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15 december 2005, 09:27
demeyereg is lid van de Belgiumdigital VZW demeyereg's schermafbeelding
demeyereg demeyereg is offline
Senior Member

Ik denk dat je betaald voor glas en niet voor lucht, als ze zoiets als normaal beschouwen bij Sigma, dan scheelt er zeker iets aan hun eindcontrole, ik zou zelfs geen vensterglas met een luchtbelletje aanvaarden, laat zitten een dure lens, als je naar de optieker gaat om een nieuwe bril zitten daar toch ook geen luchtbelletjes in zeker
Bovendien wordt optisch glas tegenwoordig gegoten onder vacuum zodat luchtbelletjes alleen kunnen als er iets mis gaat in de machiene.
Als je hun reklamefolders mag geloven wordt het glas magemeten tot op één micron en een luchtbelletje zou geen kwaad kunnen zeker.
Ik zou mij zeker nooit gelukkig voelen als ik die lens bekijk, jij mag natuurlijk doen wat je wil, maar van mij kregen ze die zeker terug
Nikon D3s,16-35 AF-S VR f4.0,24-70 AF-S f2.8,70-200 AF-S VR f2.8,50mm AF-S f1.4,105mm micro AF-S VR f2.8,TC14 EII AF-S,TC17 EII AF-S, SB900 en nog wat Nikon stuf, + EpsonStylus Pro 4.000 en een velbon sherpa pro cf 640 Carbon statief + QHD-61Q.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 15 december 2005, 11:31
Fatje's schermafbeelding
Fatje Fatje is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
Ik zou mij zeker nooit gelukkig voelen als ik die lens bekijk, jij mag natuurlijk doen wat je wil, maar van mij kregen ze die zeker terug
Zoals gezegd Corné zal ze zonder problemen omruilen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten