Ik maak me zonet een bedenking (dat gebeurt wel eens):
We spreken allemaal over de lichtsterkte van een lens wanneer we het hebben over zijn maximaal diafragma.
Maar zijn twee gelijkaardige lenzen van verschillend fabrikaat, bijvoorbeeld een 50mm 1.4 van merk X en merk Y, wel even helder?
Om het extreem te stellen, als het model van merk Y gemaakt is met "zonnebrilglas", dan is het optisch nog steeds een F:1.4, maar qua helderheid of lichtdoorlaat laat hij het wel afweten.
In de praktijk zullen de verschillen "iets" minder radikaal zijn, het gaat dan om de gebruikte glassoorten en de coatings.
Zijn hier vergelijkende metingen of andere tests op uitgevoerd ?
D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen
Kleine nota : het is niet de bedoeling dat we hier de ene lens beter gaan vinden dan de andere, daarom heb ik ook voor de beroemde merken X en Y gekozen![]()
wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
Die zijn er ook op woensdagmiddag en vrijdagnamiddag...
Dat ligt wel een klein beetje anders. Bij dezelfde lichtsterkte en hetzelfde aantal mm krijg je bij beide dezelfde sluitertijd. Het is niet zo dat den ene een dan 1/40 is en de ander 1/60. Verschil in lenzen zit hem vooral in hun scherpte. Dit komt omdat het glas geslepen moet worden. Daarnaast is de autofocus motor niet altijd even accuraat.
Groeten Remco.
De lichttransmissie kan verschillend zijn.
Voor fotoworkshops portretfotografie en fotobewerken en voor fotoweken in Frankrijk en Friesland: www.annohuidekoper.nl
Daar gaat deze topic inderdaad over. thx.
Inderdaad. Glas houdt altijd iets van het licht tegen (het absorbeert licht en het reflecteert licht). Het ene soort glas al meer dan het andere. Het aantal elementen in een lens is ook meebepalend.
Dit is de T stop. Bv. een f1.4 lens kan bij volle opening een T sop hebben van f1.7. Het verschil van 0,3 is te wijten aan het glas.
Bij een zoom lens wijzigt de T stop meestal volgens de mm's.
Er zijn kleine verschillen tussen verschillende lenzen.
Die verschillen zitten dan wel eerder in kleurweergave, scherpte, vignetting ed.
Maar in princiepe is f2.8 altijd hetzelfde, net zoals op camera x of Y 1seconde 1seconde is.
Mochten deze waarden sterk verschillen onderling dan zou men nooit een losse lichtmeter van merk Z kunnen gebruiken in combinatie met lens X op camera Y.
Het gaat inderdaad over de invloed van glas en coatings.
Maar het verhogen van de f:-waarde bij zoomlenzen met variabel max diafragma is eerder te wijten aan het feit dat "het gaatje", bv 25mm, bij een hypothetische 50-100 zoom, een diafragmawaarde bij de kortste stand f:2 (50mm/25mm) bedraagt, en f:4 bij de langste (100/25). In de praktijk is dit niet altijd zo rechtlijnig, denk aan de vele 70-300 f:4-f:5.6 lenzen.
Het gaat hier over iets anders (ik weet wat een zoom met variabel diafragma is, 't zou erg zijn na meer dan 20 jaar fotografie maar dat kan jij niet weten).
Maar ik had het toch over de T-stop? Ook zooms met een vast diafragma hebben een variabele T-stop. Bij goeie lenzen is die weliswaar klein (en verwaarloosbaar) Bv. De Nikon 24-70 f2.8 die heeft een f2.8 over gans het bereik. De T-stop is op 24 mm is 3,1 (2.8 te wijten aan het max diafragma en 0,3 te wijten aan het glas). Op 70 mm is de T-stop 3,2 (een goeie lens en weinig verschil).
PS: de variabele diafragma's bij een zoom zoals een 70-300 f:4-f:5.6 is niet "eerder te wijten" maar volledig te wijten aan "het gaatje" dat beperkt open kan.
Laatst gewijzigd door timefreezer; 16 februari 2012 om 18:21
Is die variabele T-stop niet het gevolg van uittrek, zoals zeer duidelijk is bij macrolenzen ?
Variabele T-stop komt alleen voor bij zoom lenzen.
Lenzen met een vast brandpunt (zoals de meeste macro lenzen) hebben 1 bepaalde T-stop.
De T-stop is de maximum f/stop (grootste opening) + de hoeveelheid licht dat door het glas in de lens wordt geabsorbeerd / gereflecteerd.
Hoe beter de lens, hoe kleiner het verschil tussen de T-stop en de maximum f/stop.
Ik vermoed dat je het verwart met het feit dat bv een f 2.8 macro plots geen 2.8 meer is als je dichtbij focust.
Inderdaad, je hebt gelijk.
Door uittrek heb je lichtverlies (als ik me niet vergis staat het lichtverlies in een kwadratische verhouding tot de afstand), en wordt - bij gelijke opening - je sluitertijd beïnvloed.
The Knight That Says Ni...kon
Putor, kun je dit laatste verduidelijken?
Nikon D7000 - 18-105 - 85 1.8 - 35 1.8 - 70-300 + flitsspul
www.sjoerdfotografie.webklik.nl --- www.facebook.com/sjoerdfoto
Mijn oorspronkelijke stelling/vraag ging over het verschil tussen wat wij een lichtsterke lens noemen (omdat hij een groot diafragma heeft) en de lichtdoorlaat van een lens, waarbij er verschillen zijn tussen lenzen tgv glas- en coatingkwaliteit
ik zal er zelfs een tekeningetje bij maken
Dat was allemaal al correct beantwoord. Dat gaat om de T-waarde.Het ging hier niet over dicht focussen, maar de lichtafval bij een lange brandpuntsafstand.
Ik herken het wel, bij diafragma 5.6 op 70mm is het toch anders als op 300mm, hij lijkt meer licht nodig te hebben.
The Knight That Says Ni...kon