Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterk groothoek objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterk groothoek objectief

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een lichtsterk groothoek objectief, voornamelijk te gebruiken voor nachfotografie (sterrenhemel, noorderlicht,...).
    Ik ben momenteel in het bezit van de Canon 16-35mm F4.0 maar vrees dat ik met de F4.0 niet lichtsterk genoeg zit (i.c.m. een Canon 6D) om deftige foto's van de melkweg en het noorderlicht te maken.
    Na wat zoeken kwam ik bij Samyang uit wegens de goede prijs-kwaliteit verhouding. Aangezien het objectief voornamelijk tijdens het donker zal gebruikt worden (en meestal voor landschapsfotografie) is manuele autofocus geen probleem.
    Ik kwam uit op volgende lenzen:
    - Samyang 14mm F2.8
    - Samyang 16mm F2.0
    - Samyang 20mm F1.8
    - Samyang 24mm F1.4

    Welke van deze 4 zou het meeste geschikt zijn voor mijn doeleinden?
    Ik zou het liefst voor lichtsterker dan F2.8 gaan (dan kan ik door de vignettering nog altijd een stop terugzetten naar F2.8) maar denk anderzijds dat 14 of 16mm beter zal zijn dan 24mm voor foto's van de melkweg?
    De 14, 16 en 24mm zijn momenteel te vinden voor rond de 400 euro, de 20mm kost ongeveer 500 euro (en dus minder een optie wegens duurder).

    Graag wat hulp en alvast bedankt!

    Groetje,
    Tim

  • #2
    Re: Lichtsterk groothoek objectief

    Hoi Tim,

    ík zou daar niet direct een ander objectief voor gaan kopen.
    Je moet je doelen ook met je f4 lens kunnen bereiken.
    Heb je de Flickr site al afgesnuffeld...? Met welke camera. lens en instellingen anderen dat bereiken?
    Door hier te kijken: https://www.flickr.com/search/?text=milky%20way
    En als je dát kunt, is het fotograferen van noorderlicht een kinderspel... zodra je op het juiste moment, op de juiste plaats bent...
    wunder northern light by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr

    Succes.
    Ad B

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterk groothoek objectief

      Voor dit soort foto's voldoet je 16-35 f4 zeker en vast. Je moet uiteraard in iedere geval (ook met een 1,4 of zo) een goed statief gebruiken.

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterk groothoek objectief

        We gebruiken zeker een statief maar als ik foto's van de melkweg zie op Flickr dan zijn die zo goed als allemaal op F2.8 of lichtsterker genomen. Ik heb de indruk dat F4.0 nog wel voldoende is voor het noorderlicht maar te kort zal schieten voor foto's van de melkweg.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterk groothoek objectief

          De foto's hier heb ik vorige zomer gemaakt met de Sigma 18-35mm f1.8, handmatig scherpgesteld. Op het ogenblik zelf vond ik het jammer dat de lens niet wijder ging. Intussen heb ik ook de Tokina 11-16mm f2.8, ik hoop het volgende zomer nog eens terug te proberen.
          Met mijn (weliswaar beperkte) ervaring op dit gebied zou ik eerder zorgen dat ik voldoende groothoek heb, en minder kijken naar de F4 / F1.8 / F2.8.... Dat laatste kan je iets compenseren door je iso een beetje op te krikken.
          Ik zou voorlopig een heldere nacht afwachten en eens testen hoever je springt met je huidige lens.
          Rozemarijn

          Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterk groothoek objectief

            Ik dacht even aan een Loawa 12mm:

            Maar deze blijkt toch wel wat duurder te zijn.

            Maar misschien kun je wel ergens een tweedehandse groothoek vinden in een of andere mount. Waarna je via een adaptering deze op je 6D plaatst.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterk groothoek objectief

              Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk bericht
              ...
              Met mijn (weliswaar beperkte) ervaring op dit gebied zou ik eerder zorgen dat ik voldoende groothoek heb, en minder kijken naar de F4 / F1.8 / F2.8.... Dat laatste kan je iets compenseren door je iso een beetje op te krikken.
              Ik zou voorlopig een heldere nacht afwachten en eens testen hoever je springt met je huidige lens.
              Ik ben het volledig eens met deze stelling.
              Daarnaast is het natuurlijk superbelangrijk, dat je een écht donker gebied opzoekt.
              Lichtvervuiling verpest behoorlijke investeringen...
              Op je statief compenseer je de lichtgevoeligheid gemakkelijk met een wat langere sluitertijd.
              Maar ík denk, dat Tim zijn zinnen heeft gezet op een nieuw objectief...
              En daardoor de drive denkt te vinden in het maken van perfecte plaatjes op dit gebied.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterk groothoek objectief

                Alvast bedankt voor de reacties.
                Vorig jaar waren we op reis in Lapland. Onze gids had een 6D en de Canon 16-35mm F2.8.
                Wij hadden toen nog een 600D en een 10-22mm F3.5. Het verschil was toch redelijk groot.

                Nu, de 6D heeft sowieso veel betere ruisprestaties t.o.v. de 600D, maar blijft natuurlijk die F4.0 die wij nu hebben (de F2.8 was boven ons budget).

                De meeste foto's die we zien zijn op minstens F2.8 getrokken (ISO 3200). Wij zouden dan al snel naar ISO 6400 moeten gaan (als dat nog haalbaar is zonder al te veel ruis). Voldoende donker gebied is dit jaar geen probleem met Canada en Schotland op de planning.
                En hoe hoger de sluitertijd, hoe meer de sterren strepen worden. Vandaar dat we eraan dachten om een extra (betaalbaar) objectief aan te schaffen dat veel lichtsterker is. Tenzij we natuurlijk met ons materiaal in echt donkere gebieden er geen probleem mee zullen hebben de melkweg te fotograferen.

                Het 'ambetante' is dat dit hier in België moeilijk te testen is, en binnen enkele maanden in Canada is het natuurlijk te laat (mocht het niet echt lukken).
                Vandaar de twijfel ...

                Persoonlijk zijn we aan het twijfelen tussen de 16mm F2.0 en de 24mm F1.4 (de ene meer in beeld, de andere nog een stop extra).

                Groetjes,
                Tim

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterk groothoek objectief

                  Ik vraag me echt af of je wel een foto zou willen maken op F1.4 bij nacht. Ik denk dat je dan een kans hebt op een net niet scherpe foto. En dan is wel mooi je foto mislukt. Als je aan de 24mm F1.4 denkt, kijk ook eens naar de Sigma 24mm 1.4 Art. Ik heb deze ooit vergeleken met de 24mm F1.4L II. Vond de Sigma net zo goed, alleen iets andere kleur weergave.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterk groothoek objectief

                    Heb geen ervaring met deze tak van fotografie maar wil even meegeven dat de Irix 15mm 2.4 misschien ook een optie is. De Firefly versie kost rond de 480 euro en heb hier toch al mooie commentaren over gelezen ivm sterren en Melkweg fotografie.

                    Groetjes Marchristan.

                    Comment

                    Working...
                    X