Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen Nikon

    Hey allemaal!

    Ik ben sinds kort echt begonnen met fotografie. Ik zoek eigenlijk lenzen voor mijn Nikon D3200. Lenzen waarbij ik "deftig" landschappen kan fotograferen en lenzen met een groot diafragma (dus een kleine f waarde, heb momenteel een f waarde van 3,5 à 4 en zou graag de achtergrond nog minder scherp willen hebben), eventueel ook een telelens. Wat kunnen jullie mij aanraden? Of welke tips kunnen jullie mij eventueel geven? Alle tips zijn welkom voor deze nieuweling

    Bedankt alvast!

  • #2
    Re: Lenzen Nikon

    Ik denk dat je er verstandiger aan doet om zelf een lijstje te maken met objectieven en die tegen elkaar af te wegen. Je kan dan hier altijd gerichte vragen stellen betreffende 1 specifiek objectief.

    Voor de rest moet je je zelf de vraag stellen: zoom / prime of mix en of een f/ < 3.5 wel of niet evenredig is met het beoogde eindresultaat.

    ----------------------------------------------
    18-35mm f/1.8 || 12, 14, 15, 18, 20mm f/1.4 of f/1.8
    70-200mm f/2.8

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen Nikon

      Toen ik nog met Nikon werkte had ik voor een crop sensor de fantastische 17-55 f2.8 en ik was ook erg tevreden van de 70-200 f4. ls breedhoek had ik een Tokina.

      Ik verkies voor landschappen toch eerder een zoom objectief. Je kunt niet eender waar gaan staan.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
        Toen ik nog met Nikon werkte had ik voor een crop sensor de fantastische 17-55 f2.8 en ik was ook erg tevreden van de 70-200 f4. ls breedhoek had ik een Tokina.

        Ik verkies voor landschappen toch eerder een zoom objectief. Je kunt niet eender waar gaan staan.
        Mijn voeten zijn mijn zoomlens :-) of het zeggen zoals Robert Capa al meende:
        If your pictures aren't good enough, you aren't close enough.
        Anyway, ik zou een 35mm 1.4 lens, 24mm 1.4 of een 20 1.8 nemen voor het doel dat de TS beschrijft. Zijn natuurlijk redelijk $$$
        Persoonlijk zou ik de 24 1.4 nemen op een cropcamera of een 35 op een FF.
        Houd er wel rekening mee dat deze lenzen en zeker zoomlenzen redelijk zwaar zijn, dat kan van belang zijn.
        Ik gebruik zelf een Zeiss 35MM/2 als algemene landschaps lens . (waarbij de MF eerder handig is dan AF)

        YMMV.
        Last edited by Nerdifant; 13 maart 2018, 09:09.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen Nikon

          Ik neem aan dat je geen handmatige front/Backfocus aanpassingen kunt doen in je body. En als je een mooie lichtsterke prime hebt, dan is je kans op back/front focus weer wel wat groter als met de f3.5 lens. Dus heeft het wel zin om een lichtsterke objectief te gebruiken? Want je wil wel dat dat kleine gebiedje scherp is waar jij op scherpstelt en niet ervoor of erachter.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen Nikon

            Geef anders eens een link naar een foto zoals je ze graag zou kunnen maken.

            Met een breedhoeklens zal dit hoogstwaarschijnlijk sowieso niet lukken, zelfs met bvb een 24mm f/1.4 zal je bij een typisch landschap waar je verder weg scherpstelt geen echte kleine dof bekomen, enkel als je op een kleiner element in de voorgrond scherpstelt, dan is zo'n soort lens wsl wel de beste optie als je dat zoekt.
            Met een telelens kan je dit idd veel makkelijker bekomen, zelfs als ze niet zo lichtsterk is, mensen denken hier vaak niet aan voor landschap maar het geeft vaak een mooier effect dan 'alles erop' met een breedhoek.
            De goedkoopste optie 'om eens te proeven' is dan wsl een 135mm f/2.8 oid te zoeken (manuele lenzen van dit soort zijn makkelijk te vinden voor 5-50 euro + adapter, wel wat minder keuze om op Nikon te gebruiken, dan moet deze lens een Nikon F - Ai-s vatting hebben)
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen Nikon

              Als je een Nikon 3200 hebt, ga je wss vast niet veel zijn met lenzen 1000-1500 Euro kosten.

              * Ik zou beginnen met een Nikkor 35mm F1.8. Geweldige staplens voor absoluut geen geld.
              * Daarnaast zou ik gewoon een Nikkor 18-105 nemen/ houden. Kost ook geen drol en doet voor het geld erg goed zijn werk.

              Dan hou je ook wat in de gaten op welke zoomstand je die 18-105 gebruikt.
              * Als je merkt dat je bepaald brandpunt vaak gebruikt, kan je een prime met die waarde aanschaffen.
              * Idem als je tussen bepaalde brandpuntsafstanden veel trekt. Zoomlens met lagere f/waarde à la 17-70 of 17-50 F2.8.
              * Heb je dan nog echt meer behoefte aan breder/verder kan je nog altijd een groothoek- of tele objectief aanschaffen.
              Ik dacht die laatste twee ook absoluut nodig te hebben. Maar in praktijk gebruik ik mijn Sigma 10-20 en mijn Nikkor 55-300 gewoon nooit.

              V
              Last edited by Valvert; 13 maart 2018, 17:14.

              Comment

              Working...
              X