Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor oa productfotografie :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor oa productfotografie :)

    Hallo iedereen

    Ik heb sinds een tijdje zin om producten te gaan fotograferen in een zelfgemaakte 'ministudio' zoals bv fruit, groenten, kleine voorwerpen, enz...
    Nu vraag ik me af of ik daar met een 18-55 genoeg mee kan aanvangen?
    Ik heb namelijk zitten uitkijken naar de Nikon AF-S 50 mm 1.8 of Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
    Ik werk met een Nikon D60 dus geen ingebouwde lensmotor...

    Als er nog andere goede lenzen zijn die ik eventueel kan bekijken dan hoor ik het graag! Liefst in ongeveer dezelfde prijscategorie.

    Alvast bedankt!
    https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

  • #2
    Re: lens voor oa productfotografie

    Waarom begin je niet gewoon met de spullen die je hebt?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: lens voor oa productfotografie

      laat je nooit wijsmaken dat de 18-55 geen goede lens is.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: lens voor oa productfotografie

        +1

        Met je primes ga je op zich niet zoveel verschil merken. Voor productfotografie wil je waarschijnlijk toch met kleinere diafragma's werken (f/8 en zo) en dan zal je 18-55mm het even goed doen.
        Gebruik je lens wel liefst op de langste brandpuntsafstand (55mm). Persoonlijk zou ik naar een nog langere brandpuntsafstand gaan (iets van een 100mm bvb) maar ik denk dat die iets duurder zullen uitkomen. Mss een tweedehands 105mm Macro? (Nikon of Sigma) of een Tamron 90mm Macro? Je zal minder vervorming hebben van de voorwerpen die je wil fotograferen.

        Moraal van het verhaal: ik zou bij je huidige lens blijven tot je weet wat je mist en dan gericht op zoek gaan naar datgene dat je kit het best zal aanvullen. Veel plezier!!

        edit: even toevoegen dat een 35mm of 50mm prime in elke kit kan thuis horen. Ik wil geen anti-reclame maken voor deze lenzen, want ik vind dat elke fotograaf er zo eentje zou moeten hebben. Ze zijn geweldig. Bovenstaande ging enkel over productfotografie. :-)
        Last edited by Kaarrul; 25 maart 2013, 08:26.

        Comment


        • #5
          Re: lens voor oa productfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Waarom begin je niet gewoon met de spullen die je hebt?
          Ja ik was zoiezo van plan om dit uit te proberen met die lens, ik vroeg mij af of die andere lens gewoon een meerwaarde is
          https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

          Comment


          • #6
            Re: lens voor oa productfotografie

            Bedankt voor je nuttige info! Ik ben inderdaad ook van mening dat zo een type lens behoort in ieder tasje.. ik heb het niet vermeld in mijn eerste post maar dat zou wel effectief de bedoeling zijn om de lens voor andere doeleinden ook te gebruiken! Ik ben vooral nu bezig met Urbex en een klein beetje natuurfotografie.
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaarrul Bekijk bericht
            +1

            Met je primes ga je op zich niet zoveel verschil merken. Voor productfotografie wil je waarschijnlijk toch met kleinere diafragma's werken (f/8 en zo) en dan zal je 18-55mm het even goed doen.
            Gebruik je lens wel liefst op de langste brandpuntsafstand (55mm). Persoonlijk zou ik naar een nog langere brandpuntsafstand gaan (iets van een 100mm bvb) maar ik denk dat die iets duurder zullen uitkomen. Mss een tweedehands 105mm Macro? (Nikon of Sigma) of een Tamron 90mm Macro? Je zal minder vervorming hebben van de voorwerpen die je wil fotograferen.

            Moraal van het verhaal: ik zou bij je huidige lens blijven tot je weet wat je mist en dan gericht op zoek gaan naar datgene dat je kit het best zal aanvullen. Veel plezier!!

            edit: even toevoegen dat een 35mm of 50mm prime in elke kit kan thuis horen. Ik wil geen anti-reclame maken voor deze lenzen, want ik vind dat elke fotograaf er zo eentje zou moeten hebben. Ze zijn geweldig. Bovenstaande ging enkel over productfotografie. :-)
            https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

            Comment


            • #7
              Re: lens voor oa productfotografie

              Nu als ik dan toch later eentje wil aanschaffen, welke van beide vinden jullie dan de beste keuze?
              https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

              Comment


              • #8
                Re: lens voor oa productfotografie

                je zal meer dan een moeten kopen
                het hangt er allemaal vanaf welke outcome je wenst

                voor urbex bvb gaat men meestal opteren voor groothoeklenzen, zoals alles van 8mm bvb tot 24mm.
                de lichtsterkte maakt hier minder uit veelal omdat je toch op statief werkt en je dus lange sluiters kan hanteren om je iso laag te houden.

                wat bedoel je met natuurfotografie?
                landschappen? wildlife? vogels? kleine dieren zoals insecten? planten?
                dat is allemaal natuur volgens mij maar ze vragen ook weer een verscheidenheid aan lenzen.
                voor landschappen is het smaak maar daar kan ook weer geopteerd worden voor groothoek of net tele.
                voor wildlife & vogels heb je dan weer zeker tele's nodig tot zelfs de langere (500mm voor vogels in de lucht is geen onoverkomelijkheid).
                voor kleine dieren / insecten / planten gaat men meestal gaan opteren voor MACRO-lenzen omdat deze ook een 1:1 maatstaf / vergroting toepassen indien nodig. deze macro-lenzen zijn meestal ook wel prime-lenzen en lichtsterk mede om een mooie onscherpe background te krijgen zodat je 'kleine' onderwerp nog meer in de verf komt te staan.
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor oa productfotografie

                  Ik heb reeds een groothoeklens in mijn bezit Ik bedoelde als ik moest kiezen tussen beide lenzen die ik aangehaald heb in mijn beginpost.
                  Natuur is voornamelijk landschap ja.. dieren algemeen zijn niet zo direct mijn ding
                  Een macro-lens is iets wat ik wel nog wil aanschaffen maar nu nog niet zou ik dan ook gebruiken voor planten en andere kleine dingetjes.
                  Het gaat er eigenlijk om als ik moet kiezen tussen beide lenzen wat de beste optie is voor algemeen gebruik en productfotografie? Of moet ik dan toch uitkijken naar een lens met een grotere brandpuntsafstand?
                  https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor oa productfotografie

                    wat bedoel je met product? grote stukken of kleine stukken?

                    als het gaat om kleine stukken, ga je best na een macrolens, die voor de vergroting & de mogelijkheid tot dichtbij scherpstellen
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor oa productfotografie

                      Bekijk de Tamron 60/2.0 macro eens. Uitstekend glas, niet duur, en je hebt een lichtsterke lens waarmee je ook behoorlijk portretten kunt schieten. Je vindt die ook 2de hands.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor oa productfotografie

                        Ik maak gebruik van een Nikkor 60mm 2.8 Macro lens
                        Like it Facebook
                        Flikr
                        Website Original Frame

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor oa productfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lionel Bekijk bericht
                          Ik maak gebruik van een Nikkor 60mm 2.8 Macro lens
                          Die van mij is één stop sneller nanananananananana
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor oa productfotografie

                            Heb je al een statief? Dat lijkt mij belangrijker dan een extra objectief, zeker als je series gelijkaardige producten vanuit hetzelfde standpunt wilt fotograferen. Je kitlens zal wel scherp genoeg zijn op F8 of F11.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens voor oa productfotografie

                              Een statief is inderdaad heel handig voor productfotografie, een afstandsbediening maakt het nog wat gemakkelijker (gewoon eentje met draadverbinding, het hoeft zelfs geen dure te zijn).

                              In principe kan je elke lens gebruiken voor productfotografie, maar een te brede of een te lange lens maakt het wel moeilijker.
                              Lenzen met veel vervorming kan je ook best niet gebruiken voor productfotografie.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X