Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor nightlife

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor nightlife

    Even het probleem uit de doeken doen...

    Gedurende een lange tijd ben ik werkzaam voor een horecazaak, waar ik vooral bezig ben met technische dingen zoals audio en lichtsturingen. Nu werden er sinds jaren foto's getrokken voor de horecazaak, met behulp van compacte digitale fototoestellen.

    Vroeger was ik meer bezig met fotografie, maar sinds enkele jaren ben ik dit vakgebied wat uit het oog verloren, waardoor ik nu toch nog een vraag heb.

    Om de kwaliteit van afbeeldingen de hoogte in te sturen, gaan we over tot de aankoop van een SLR camera. Ons budget die we hiervoor uittrekken ligt ongeveer tussen de 800-1000 euro.

    Prijs/kwaliteit gezien, dacht ik voor een Nikon D5000 te gaan, wat me ongeveer op een 550 euro brengt tot nu toe. Het enige waar ik nog geen keuze in gemaakt heb, is het objectief. Omdat de foto's meestal in omstandigheden getrokken zullen worden - ben ik op zoek gegaan naar een lens die mij toelaat om lage f - waarden te gebruiken. Dit zijn de dingen die in mijn hoofd om gingen...

    Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM for Nikon @ €285
    Sigma 18-50mm f 2.8 EX DC Macro HSM for Nikon @ €360

    Hebben jullie ervaringen / opmerkingen / aanpassingen / voorstellen - die mijn zoektocht makkelijker zullen maken?

    Alvast bedankt voor de bruikleen van jullie kennis
    Last edited by telleir; 30 april 2010, 17:03.

  • #2
    Re: Lens voor nightlife

    Oorspronkelijk geplaatst door telleir Bekijk bericht
    Even het probleem uit de doeken doen...

    Gedurende een lange tijd ben ik werkzaam voor een horecazaak, waar ik vooral bezig ben met technische dingen zoals audio en lichtsturingen. Nu werden er sinds jaren foto's getrokken voor de horecazaak, met behulp van compacte digitale fototoestellen.

    Vroeger was ik meer bezig met fotografie, maar sinds enkele jaren ben ik dit vakgebied wat uit het oog verloren, waardoor ik nu toch nog een vraag heb.

    Om de kwaliteit van afbeeldingen de hoogte in te sturen, gaan we over tot de aankoop van een SLR camera. Ons budget die we hiervoor uittrekken ligt ongeveer tussen de 800-1000 euro.

    Prijs/kwaliteit gezien, dacht ik voor een Canon D5000 te gaan, wat me ongeveer op een 550 euro brengt tot nu toe. Het enige waar ik nog geen keuze in gemaakt heb, is het objectief. Omdat de foto's meestal in omstandigheden getrokken zullen worden - ben ik op zoek gegaan naar een lens die mij toelaat om lage f - waarden te gebruiken. Dit zijn de dingen die in mijn hoofd om gingen...

    Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM for Nikon @ €285
    Sigma 18-50mm f 2.8 EX DC Macro HSM for Nikon @ €360

    Hebben jullie ervaringen / opmerkingen / aanpassingen / voorstellen - die mijn zoektocht makkelijker zullen maken?

    Alvast bedankt voor de bruikleen van jullie kennis
    Je bedoel dus een Nikon D5000 en geen Canon D5000 die bestaat niet.
    En lijkt me inderdaad een goeie combinatie met die 2de lens, ik zou wel nog een flits kopen.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor nightlife

      Foto's maak je altijd in omstandigheden, maar het zou fijn wezen als we weten welke omstandigheden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor nightlife

        ik heb zelf onlangs ook enkele restaurants moeten shooten en je lichtsterkte komt hier niet echt van pas omdat je dan te weining scherptediepte hebt...

        Je D5000 zal wel voldoen en als je dan toch echt iets lichtsterk wil, kan je beter de Tamron 17-50 2.8 kopen... Die presteert beter. Maar wat ik er wel bij zou kopen is een statief. Als je het hele interieur scherp wil hebben, moet je toch f/8 of kleiner (groter f-getal ) gaan en dan heb je een statief nodig.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor nightlife

          Alvast bedankt aan iedereen voor de reacties!
          Ik was inderdaad wat wazig met mijn uitleg - mijn excuses daar voor.

          @aradilon: Te veel copy -> paste gedaan, hierdoor...
          @hjanssen: Verduidelijking, zie hieronder

          In mijn uitleg had ik het over "horeca", om precies te zijn een café.
          Op avonden in het weekend worden een foto's getrokken van mensen, en "sfeer".
          Omdat het zo goed als altijd héél donker is, en de verlichting allemaal LED's zijn in kleuren, krijg ik bij het gebruik van een compacte camera altijd de typische "geesten" in mijn afbeeldingen. Dit krijg ik bij het werken bv. zonder flits, iso van de camera die waarschijnlijk niet echt hoog is, ...

          @Hans Swolfs: Zou je de Tamron 17-50 2.8 verkiezen boven de Sigma 18-50mm f 2.8 EX DC Macro HSM , van waar die keuze?

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor nightlife

            Nikkor 35mm 1.8 DX of goedkoper, maar misschien krijg je ruimte gebrek, 50/1.8.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor nightlife

              tamron 17-50 2.8 super objectief voor nightlife en party pics
              Sony Alpha 300 18-70 mm (3.5 - 5.6) kitlens, Sigma 70-300 (4 - 5.6) dg apo macro, Sony Hvl f43 am, Lowepro Flipside 400 aw, 5 in 1 reflectiescherm, en nog heel wat te kort, voornamelijk budget :p for more pics, visit www.svenne.be

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor nightlife

                Koop zeker ook een goeie flits!

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor nightlife

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  ik heb zelf onlangs ook enkele restaurants moeten shooten en je lichtsterkte komt hier niet echt van pas omdat je dan te weining scherptediepte hebt...
                  Op 18mm en f2.8 ga je zeker genoeg scherptediepte hebben om een volledig restaurant met bezetting vast te leggen zonder
                  dat je bewegingsonscherpte in de mensen gaat krijgen omdat je sluitertijd te lang is. Op deze manier heb ik ook eens in een
                  restaurant overzichten gefotografeerd uit de losse hand op 18mm, ISO1600, f2.8 met een sluitertijd van 1/50s en dat was
                  zeker voldoende DOF. Je moet dan natuurlijk op de juiste afstand focussen om de maximum DOF eruit te krijgen

                  Op statief werken met bv. f8 en lage ISO en lange sluitertijden is alleen van toepassing in een leeg restaurant waar niets in beweegt.

                  Ik heb zelf de Sigma 18-50 f2.8 EX DC macro en ben daar zeer tevreden over

                  https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                  http://wim-meeus.blogspot.com/
                  https://1x.com/wimmeeus/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor nightlife

                    Ik wil toch benadrukken dat je best ook een flits koopt, dan kan je je camera wat lagere sluitersnelheid zetten zodat er omgevingslicht (zoals kaarsen, gekleurde lampen) in je camera komt en samen met een flits die je onderwerp stil legt is het soort foto's dat jij nodig hebt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor nightlife

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
                      Op 18mm en f2.8 ga je zeker genoeg scherptediepte hebben om een volledig restaurant met bezetting vast te leggen zonder
                      dat je bewegingsonscherpte in de mensen gaat krijgen omdat je sluitertijd te lang is. Op deze manier heb ik ook eens in een
                      restaurant overzichten gefotografeerd uit de losse hand op 18mm, ISO1600, f2.8 met een sluitertijd van 1/50s en dat was
                      zeker voldoende DOF. Je moet dan natuurlijk op de juiste afstand focussen om de maximum DOF eruit te krijgen

                      Op statief werken met bv. f8 en lage ISO en lange sluitertijden is alleen van toepassing in een leeg restaurant waar niets in beweegt.
                      bij mij waren het dan ook lege restaurants en ik merkte toch verschil tussen 2.8 en 8 waar ik ook op focuste...

                      Oorspronkelijk geplaatst door telleir Bekijk bericht
                      In mijn uitleg had ik het over "horeca", om precies te zijn een café.
                      Op avonden in het weekend worden een foto's getrokken van mensen, en "sfeer".
                      Omdat het zo goed als altijd héél donker is, en de verlichting allemaal LED's zijn in kleuren, krijg ik bij het gebruik van een compacte camera altijd de typische "geesten" in mijn afbeeldingen. Dit krijg ik bij het werken bv. zonder flits, iso van de camera die waarschijnlijk niet echt hoog is, ...

                      @Hans Swolfs: Zou je de Tamron 17-50 2.8 verkiezen boven de Sigma 18-50mm f 2.8 EX DC Macro HSM , van waar die keuze?
                      ik heb zelf de Sigma 18-50 2.8 gehad en vond die niet echt bruikbaar tot aan f/5.6 (kan uiteraard aan mijn exemplaar gelegen hebben he) en die 1mm aan de brede kant doet toch wel iets in drukke cafés dus die is ook mooi meegenomen. De Tamron komt er uit de reviews ook beter uit dan de Sigma.
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor nightlife

                        Alvast aan iedereen bedankt voor de reacties groot en klein.
                        Toch enige opmerkingen:

                        Wat objectieven betreft, blijkt Tamron voor low-light iets beter te liggen, hier door heb ik mijn lijstje licht aangepast...

                        - Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM for Nikon @ €285
                        - Tamrom 17-50mm f 2.8 SP DI II Nikon @ €380
                        - Tamrom 17-50mm f 2.8 SP VC DI II Nikon @ 500

                        Voor alles wat camera betreft, dit is body, tas, sd-kaart, uv-filter, ... Heb ik een 600 euro uitgegeven. Dit geeft me ongeveer een 400 euro voor het objectief.

                        Mogelijkheden:

                        - Sigma 18-50 (minder lichtsterk, goedkoper EN optische stabilisatie) + eventuele flits

                        - Tamron zonder VC, desnoods flits, afhankelijk van budget. Is het wel aan te raden om zonder vc (os bij tamron) te we werken als je veel uit de hand trekt?

                        - Tamron met VC, weliswaar zonder flits (budget), boven het budget, maar is het zijn geld waard in mijn situatie?

                        - Er staan een paar Tamron lenzen zonder vc te koop, voor een 260 euro, is dit een eventuele oplossing + toch externe flits kopen?

                        Bedankt voor de info!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor nightlife

                          Oorspronkelijk geplaatst door telleir Bekijk bericht
                          Alvast aan iedereen bedankt voor de reacties groot en klein.
                          Toch enige opmerkingen:

                          Wat objectieven betreft, blijkt Tamron voor low-light iets beter te liggen, hier door heb ik mijn lijstje licht aangepast...

                          - Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM for Nikon @ €285
                          - Tamrom 17-50mm f 2.8 SP DI II Nikon @ €380
                          - Tamrom 17-50mm f 2.8 SP VC DI II Nikon @ 500



                          - Er staan een paar Tamron lenzen zonder vc te koop, voor een 260 euro, is dit een eventuele oplossing + toch externe flits kopen?

                          !
                          De Sigma op die lijst is een aardig lensje maar hier toch wat te duur (ik heb er 124€ voor betaald en dan ligt het anders)

                          In jouw geval zou ik een Tamron 17-50 zonder VC kopen, die biedt het meeste waar voor het geld.

                          Comment

                          Working...
                          X