Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor indoor danswedstrijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor indoor danswedstrijden

    Komende zomer zou ik graag een nieuwe lens aanschaffen met de bedoeling om heldere, scherpe foto’s te kunnen maken op de danswedstrijden van m’n stiefdochter, maar tot nu toe heb ik veel moeite om kwalitatieve foto’s te bekomen: de wedstrijden worden gehouden in donkere, doffe sporthallen of cultuurcentra + de snelle bewegingen van de dansers… heel moeilijk met de enige lens die ik heb (naast m’n kitlens), de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM. De camera die ik heb is een Canon 550D.

    Vorig weekend heb ik m'n neef z’n Canon EF 50mm f1.8 II mogen lenen, ging een stuk beter dan met m’n eigen lens, maar wel moeilijker om alle dansers goed in beeld te brengen aangezien het om een prime lens gaat (lukt niet altijd om me te verplaatsen). Wel goedkoop in aanschaf (er staat ene te koop op dit forum voor €50), dus misschien koop ik alvast deze, in afwachting van de zomer wanneer ik een budget van 600 ŕ 900 euro zal hebben voor een betere lens.

    Kunnen jullie iets aanraden puur gericht op wat en waar ik wil fotograferen? Een goeie prime kopen, of een lens met iets meer bereik (bvb Canon EF 24-70mm F4.0 L IS USM of Sigma 24-70mm F2.8 EX DG IF HSM). Vaak staan de dansers amper 3m ver, dus een lens die bv begint bij 100mm is geen optie… Mijn 28-135mm is eigenlijk, puur qua bereik, ideaal, maar qua lichtsterkte toch ondermaats.

    Ik weet dat google vaak raad brengt maar ik ben technisch waarschijnlijk niet sterk genoeg om door het bos de bomen te zien. En misschien nog een heel domme vraag, maar zou een externe flash enige hulp bieden? Bouncen zal niet goed lukken op de hoge plafonds van een sporthal, dus die piste is geen optie (denk ik).

    Wie me raad kan/wil geven, heel graag! Alvast bedankt…


    Voorbeelden van met mijn Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM:
    http://s11.postimg.org/md0u2j1fn/IMG_2413.jpg
    http://s29.postimg.org/rr7vytnmf/IMG_2713.jpg

    Voorbeelden van met m’n neef z’n Canon EF 50mm f1.8 II:
    http://s15.postimg.org/by8b01z6j/IMG_0735.jpg
    http://s11.postimg.org/md0u2j1fn/IMG_2413.jpg
    Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

  • #2
    Re: Lens voor indoor danswedstrijden

    Heb me vorige maand een gelijkaardig optreden vastgelegd.
    Probleem is idd snelheid van de dansers en de donkere plaats dus je moet hoog in ISO of er komt niets van.

    Er is de Canon 24-70 2.8 maar die is behoorlijk prijzig en zonder IS. De F4 is dan met IS maar je verliest 1 stop op diafragma.
    En met uw toestel ga je toch beter voor de 2.8 zodat je niet te hoog in ISO moet gaan.
    Alternatief is er de Tamron 24-70 2.8 (met IS en USM)
    Lens is even scherp als de Canon maar de Tamron zijn focus is wel een stuk trager. Groot voordeel is dat de Tamron een goed IS systeem heeft.

    Flitsen voor dit soort werk vind ik niet zo een goed idee. Het zal er vlak uit zien, de sfeer weghalen en de achtergrond zal donker worden.
    Ook heel moeilijk als er meerdere dansers in beeld zijn om overal gelijk licht te hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor indoor danswedstrijden

      Ik gebruik de 70-200 f/2.8. Qua prijs en bereik geen referentie naar ik je vraag lees maar weet in donkerdere omstandigheden dat die altijd op f/2.8 gebruikt is dus dat wel een must is. VR of IS of hoe het bij andere merken noemt.. Is minder nuttig denk ik zeker op nog kortere mm's, gezien de dansers je sluitertijd gaan bepalen, en dat is sneller dan waarbij je VR gaat nuttig zijn.


      Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor indoor danswedstrijden

        Je zou ook eens naar de 17-55 f2.8 met IS kunnen kijken. Zeer goede lens die krijgt de kwaliteit van een L lens toegewezen. Ik ben er zeer tevreden van tweedehands vind je die voor ong een 500 euro.

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor indoor danswedstrijden

          De 28-135 is op een crop sensor zeker geen slechte lens. Qua lichtsterkte is het natuurlijk haast onbegonnen werk.
          Een flitser is een optie, liefst met een compacte softbox erop, maar dan op voorwaarde dat de dansers geen last ondervinden, en dat het in geval van wedstrijden niet verboden is.

          Om te werken met beschikbaar licht, heb je een redelijk groot budget nodig voor een lichtsterke zoom (f/2.8). Die 17-55 valt dan nog enigszins mee van prijs, maar een 24-70 is weer wat anders.
          Ik zou al snel opteren voor een paar primes. Je zou met een 50mm kunnen starten om voor een kleine prijs te bekijken of het je ligt. Je zal ook in de praktijk moeten ervaren of je gebruik kan maken van de extra lichtsterkte, want als je vanop 3 meter fotografeert, is het zeker niet gegarandeerd dat je met f/1.8 het gewenste resultaat krijgt. Beweging fotograferen met zulke kleine scherptediepte is niet simpel, ook niet op een APS-C body.

          Als de 50mm je bevalt, kan je eventueel nog uitbreiden met een 85mm en een 35/28/24mm afhankelijk van je behoefte/voorkeur. Veel kans dat je drie primes kan vinden voor de prijs van een 24-70. Maar koop dan geen f/2.8 primes maar echt lichtsterke exemplaren (f/2 tot f/1.4), want anders mis je de veelzijdigheid van een zoom en heb je ook geen extra lichtsterkte meer...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor indoor danswedstrijden

            Sigma 50-100 1.8 ... gemaakt voor crop camera's

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor indoor danswedstrijden

              Bedankt voor de vele nuttige reacties! Empe, die Sigma lijkt me een toppertje... een beetje dieper in de buidel tasten maar ik denk meer dan de moeite waard.

              Ik zal alvast de goedkope Canon EF 50mm f1.8 II kopen, en dan toch wat meer budget vrijmaken voor bvb de Sigma 50-100 1.8.
              Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor indoor danswedstrijden

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Sigma 50-100 1.8 ... gemaakt voor crop camera's

                https://www.artencraft.be/nl/sigma-5...lNDBoCFxLw_wcB
                wist zelfs niet van het bestaan af van deze lens... geniaal lichtsterk toch! (Enkel apsc zeker?)

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor indoor danswedstrijden

                  Mijn dochter doet ook regelmatig mee aan danswedstrijden en het is niet makkelijk om daar fatsoenlijke actiefoto's te maken. Je moet een toestel hebben dat hoog in de iso kan gaan EN er moet een lichtsterke lens op gemonteerd zijn.

                  Om aan 1/250sec sluitertijd of minder te kunnen komen moet je je iso vaak naar 4000 brengen. In sommige slecht verlichte zalen kan dit zelfs nog 2 stops hoger zijn.

                  Zelf gebruik ik een Tamron 24-70 2.8 op mijn Nikon D7100 en soms is die 24mm nog te veel als ze vlak voor u neus staan te dansen. De 50-100mm die hier eerder is aangeraden is dan in mijn ogen niet echt geschikt voor danswedstrijden te fotograferen (of je moet u aan de andere kant van de dansvloer zetten om te fotograferen.)

                  Danst u stiefdochter eigenlijk bij Buldo of bij Danssport Vlaanderen?
                  http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor indoor danswedstrijden

                    Dat is vlug na te kijken, gewoon zien welke brandpuntafstanden het meest gebruikt werden met de 28-135.

                    Als 50 mm. teveel zou blijken, dan kan je beter een SIGMA 17-50MM F/2.8 EX DC OS HSM nemen aan 399 euro, wat minder dan de helft van de prijs van de Tamron 24-70 2.8 is (899 euro) en die gelijkaardig resultaat geeft en dus meer geschikt bruikbaar bereik (want niet boven de 50 mm. vermits dat ' ongeschikt ' zou zijn).

                    Zo'n 50-100 1.8 weegt ook zo'n 1,5 kilo.

                    Wie een goede crop camera heeft kan daar nu eindelijk passende lichtsterke lenzen op zetten, een Sigma 18-35 1.8 en nu ook de Sigma 50-100 1.8.

                    Als je ziet wat zo'n 1.8 Sigma als verbetering kan brengen : http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...4_645_1141_645

                    Om een gelijkaardig resultaat te halen met de Tamron moet je die al op een Canon 5DIII zetten.
                    Last edited by Empe; 4 maart 2016, 18:28.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor indoor danswedstrijden

                      de tamron 24-70 is geen held in snelle focus. IS of VC in dit geval heeft niet zoveel nut bij snel bewegende onderwerpen. enigste nut is het zoekerbeeld stabieler maken maar op een 24-70 heb je daar niet snel last van
                      zoek eerst even uit wat je meest gebruikte brandpunten zijn, anders word het moeilijk advies te geven.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor indoor danswedstrijden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wimmeke76 Bekijk bericht
                        Mijn dochter doet ook regelmatig mee aan danswedstrijden en het is niet makkelijk om daar fatsoenlijke actiefoto's te maken. Je moet een toestel hebben dat hoog in de iso kan gaan EN er moet een lichtsterke lens op gemonteerd zijn.

                        Om aan 1/250sec sluitertijd of minder te kunnen komen moet je je iso vaak naar 4000 brengen. In sommige slecht verlichte zalen kan dit zelfs nog 2 stops hoger zijn.

                        Zelf gebruik ik een Tamron 24-70 2.8 op mijn Nikon D7100 en soms is die 24mm nog te veel als ze vlak voor u neus staan te dansen. De 50-100mm die hier eerder is aangeraden is dan in mijn ogen niet echt geschikt voor danswedstrijden te fotograferen (of je moet u aan de andere kant van de dansvloer zetten om te fotograferen.)

                        Danst u stiefdochter eigenlijk bij Buldo of bij Danssport Vlaanderen?
                        Inderdaad, de iso moet flink de hoogte in maar met mijn materiaal treedt er al snel ruis op eens boven de 800...
                        Misschien ken je dan ook Joannito die vaak (prachtige) foto's maakt op de danswedstrijden? Zijn foto's zijn dan ook m'n maatstaf en ik hoop ooit ook met gelijkaardige foto's uit te pakken. M'n timing, kadrage, enz is allemaal ok, ik leer nog elke keer bij maar ben goed op weg, maar soms (en zeker bij dit soort fotografie) speelt het materiaal een grote rol denk ik!

                        Was dan ook benieuwd en even een foto van op z'n website (http://jmphotography.be/portfolio/da...en%202016.html) bekeken: Nikon D810 - 98mm - 1/640sec - f/2,8 - ISO 5000
                        Zijn camera (body) alleen al kost dus ± €3200 tegenover mijn €500. Vraag me nu wel af welke lens hij hanteert.

                        ps: mijn stiefdochter zit bij Go4Dance Wevelgem en danst zowel bij Buldo als bij Danssport Vlaanderen wedstrijden. Jij ook uit de buurt?
                        En merci voor je reactie!
                        Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor indoor danswedstrijden

                          Was dan ook benieuwd en even een foto van op z'n website (http://jmphotography.be/portfolio/da...en%202016.html) bekeken: Nikon D810 - 98mm - 1/640sec - f/2,8 - ISO 5000
                          Zijn camera (body) alleen al kost dus ± €3200 tegenover mijn €500. Vraag me nu wel af welke lens hij hanteert.
                          Die gebruikt al zeker een 24-70 2.8 en vooral een 70-200 2.8 lens. Kleinste mm's die ik daar zie is 26 mm., een geposeerde foto waar hij toch nog 1/800 sluitertijd neemt en iso 5000 (wellicht geen tijd om de sluitertijd te verlagen ?). Dat trio meisjes met eentje in spreidstand. Erg weinig foto's onder de 70 mm. trouwens op die pagina en toch staan ze er bijna allemaal volledig op.

                          Om dat 70-200 full frame bereik en beeld te hebben op een crop Nikon moet je dus een 46,66 tot 133,33 mm. 1.8 lens hebben en voor Canon iets van een 44-125 1.8 . Die bestaan niet, vandaar de tip voor de Sigma 50-100 1.8.

                          Een andere redelijke optie was de 50-150 2.8 OS DC van Sigma, maar die is maar enkele maanden in de verkoop geweest en zal je tweedehands niet zo gauw vinden.

                          Maar uiteraard, met een Tamron 24-70 ben je ook goed af, gewoon wat dichter bij de dansers gaan staan, maar hoe je zijn bruikbare iso 5000 op zijn Nikon D810 zou moeten halen met een Canon 550D is mij een raadsel.
                          Last edited by Empe; 5 maart 2016, 00:31.

                          Comment

                          Working...
                          X