Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens laten vallen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens laten vallen

    Hello,

    Ik ben vreselijk lomp geweest, heb een 50mm F/1.8 canonlens uit m'n handen laten glippen.
    Er was geen glas kapot, en de doppen zaten erop dus ook geen krassen. Het voorste glaselement was eruitgevallen, verder was er geen schade.

    Ik heb een technische tekening gevonden op internet, en ben erin geslaagd om alles terug in mekaar te krijgen zoals het hoort. De lens werkt terug, alleen is het autofocusmechanisme nogal stroef en hapert het soms.

    Iemand een gedacht hoe ik dat weer vlot zou kunnen krijgen? Ik vermoed met één of ander smeerproduct?
    En terwijl ik hem toch weer opendoe, met wat kuis ik het beste de binnenste lenselementen eens af?

    (mocht het een duurdere lens zijn, ik zou hem binnendoen om te laten herstellen, ma ik denk dat ik in dit geval over de nieuwprijs zou zitten, dus wil ik liever zelf eerst een poging doen)
    Canon 400D +grip --- Sigma 24-70 f/2.8 --- Canon 18-55 f/3.5-5.6 --- Canon 50 f/1.8 --- Tamron 80-210 f/4.5-5.6 --- Speedlite 580EX II
    Strobist in wording.

  • #2
    Re: Lens laten vallen

    Yaks, das niet zo fraai. Nu vermoed ik dat smeren niet gaat helpen. Vermoedelijk heeft het mechanisme bij de val een klap op zijn kop gehad en daardoor zal er toch iets "verwrongen" zijn. Het hoeft daarom niet echt zichtbaar te zijn, maar ge weet, een autofocus is fijnere mecaniek dan een Zwitsers uurwerk.
    Ma ja, tis toch al om zeep, dus een beteke olie zal alleszins niet meer naar de knoppen doen. Ik zou fijne machineolie gebruiken, het soort dat ge in een naaimachine doet. En geen 3 liter he, eerder een halve druppel. Om precies te doseren gebruik je beter een speld. Laat hier een beetje olie opdruppen en dan kan je uiterst precies doseren
    Succes.....
    Greetzzzzzzzzzzzz......
    Wonnie
    www.spectare.be

    Comment


    • #3
      Re: Lens laten vallen

      volgens mij kun je de schroefgleuf smeren met kunststofsmeermiddel.
      Die moet in de fotozaak te vinden zijn. Als ik het goed heb dan verkopen ze die in kleine tubetjes.
      Let wel op! sommige kunststoffen worden week en zetten uit onder invloed van smeermiddelen.
      doch....het feit dat het focusmechanisme stroef loopt wijst toch op interne schade. misschien is de gleuf wat opgestuikt..

      en... by the way... waar heb je zo'n technische tekening opgesnord?
      ik ben er namelijk ook naar op zoek.

      Comment


      • #4
        Re: Lens laten vallen



        Voor andere lenzen kun je meestal wel iets vinden door te googlen op "service manual" of "parts list"
        Canon 400D +grip --- Sigma 24-70 f/2.8 --- Canon 18-55 f/3.5-5.6 --- Canon 50 f/1.8 --- Tamron 80-210 f/4.5-5.6 --- Speedlite 580EX II
        Strobist in wording.

        Comment


        • #5
          Re: Lens laten vallen

          Oorspronkelijk geplaatst door Schuppe Bekijk bericht
          (mocht het een duurdere lens zijn, ik zou hem binnendoen om te laten herstellen, ma ik denk dat ik in dit geval over de nieuwprijs zou zitten, dus wil ik liever zelf eerst een poging doen)
          Zelf mee gemaakt, de vatting was echter gebarsten, en dat had ik niet gezien, ik kreeg ze niet meer van de camera. Voor de prijs van de 50mm 1.8 zou ik zeggen, haal een nieuwe, je camera is ook van waarde.

          Comment

          Working...
          X