Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Kuisen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens Kuisen

Hallo iedereen,

Het is waarschijnlijk al een gevraagd maar ik kan niet vinden via de zoekfunctie.

Zijn er mensen die het voorste lenselement kuisen met 'brillendoekjes' (half vochtige doekjes voor brillenglazen...)?

Re: Lens Kuisen

spuitje met brillenreiniger vloeistof(supermarkt) + microvezeldoekje(niet van de fotohandel).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gewoon droog, ook met een microvezeldoekje uit de supermarkt en indien te vettig
      brillenspray.
      Die vochtige brillendoekjes zou ik niet aanraden, ik heb altijd schrik dat die goedkope
      doekjes geen gunstig effect op de coating hebben.
      fotosite

Comment

eerst het vuil afblazen met peertje dan eens op ademen en dan lensdoekje .

Comment

Filter plaatsen om o.a. niet te moeten kuisen.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

En vervolgens mag je filter gaan schoonmaken. Voor mij geen bescherm filters ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
              En vervolgens mag je filter gaan schoonmaken. Voor mij geen bescherm filters ;-)
              Beter je beschermfilter moeten schoonmaken dan de lens zelf. Het is al meer dan eens bewezen dat een beschermfilter van goeie kwaliteit geen invloed heeft op de scherpte van het objectief.
              En het eerste wat men je vraagt bij de verkoop van een objectief is .... En diegenen die beweren zelf geen beschermfilter gebruiken zullen misschien de eersten zijn om dit te doen.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik ben persoonlijk van mening dat een beschermfilter wel degelijk invloed heeft op de beeldkwaliteit.
                in elk geval bij lange tele en in volle zon, zelf ondervonden;
                Nu, bij lange tele is de zonnekap op zich van dergelijke afmetingen dat je geen filter nodig hebt.
                fotosite

Comment

Een beschermfilter hou ik ook niet van.
                  Grootste nadeel ervan is interne reflectie en dat zie je bij tegenlicht.

Gebruik een zonnekap om je lens te beschermen (simpel, goedkoop en zeer doeltreffend)

Maar een lens moet al eens gekuist worden.
                  Tis te zien wat het vuil is maar meestal werk ik zo:
                  - lens goed afblazen dat er geen zand of stofdeeltjes meer op zitten
                  - lens kuisen met isopropanol en verse tissue (kost 2 euro bij de apotheek voor 100cc, kost 10 euro bij de fotowinkel voor 1 cc)
                  - lens opdrogen met verse tissue
                  - lens afstoffen met blaaspeer
                  properder krijg je het echt niet!

alternatief is het geval dat ik slijk (motocross) of ijscremespetters (had ik vorige maand voor op een feestje) of ander wateroplosbare vuiligheid op mijn lens heb.
                  In dat geval kuis ik met tissue met water (wel zeer voorzichtig te werk gaan in geval van slijkspetters want die schuren je glas zo kappot.

Er is vroeger ook al over gedebateerd en de conclusie toen was om zelf een oplossing te maken uit 50/50 water en isopropanol.
                  Je kan zowel vetvlekken als wateroplosbare vlekken wegnemen ermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door durpie Bekijk bericht
                    eens op ademen en dan lensdoekje .
                    Ik zou eerst het artikel van NIKON over "ademen" op het voorste lenselement eens lezen.
                    Niet doen.

DPaul
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Een beschermfilter hou ik ook niet van.
                      Grootste nadeel ervan is interne reflectie en dat zie je bij tegenlicht.

Gebruik een zonnekap om je lens te beschermen (simpel, goedkoop en zeer doeltreffend)

Maar een lens moet al eens gekuist worden.
                      Tis te zien wat het vuil is maar meestal werk ik zo:
                      - lens goed afblazen dat er geen zand of stofdeeltjes meer op zitten
                      - lens kuisen met isopropanol en verse tissue (kost 2 euro bij de apotheek voor 100cc, kost 10 euro bij de fotowinkel voor 1 cc)
                      - lens opdrogen met verse tissue
                      - lens afstoffen met blaaspeer
                      properder krijg je het echt niet!

alternatief is het geval dat ik slijk (motocross) of ijscremespetters (had ik vorige maand voor op een feestje) of ander wateroplosbare vuiligheid op mijn lens heb.
                      In dat geval kuis ik met tissue met water (wel zeer voorzichtig te werk gaan in geval van slijkspetters want die schuren je glas zo kappot.

Er is vroeger ook al over gedebateerd en de conclusie toen was om zelf een oplossing te maken uit 50/50 water en isopropanol.
                      Je kan zowel vetvlekken als wateroplosbare vlekken wegnemen ermee.
                      Mag dit met gedenatureerde ethanol (96%) ook ?
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

adem en daar na met heel fijn schuurpapier een licht ronddraaiende beweging maken.)(
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                          Ik zou eerst het artikel van NIKON over "ademen" op het voorste lenselement eens lezen.
                          Niet doen.

DPaul
                          Ze hebben dat teruggetrokken, het bleek dat je wel een zeer speciale adem zou moeten hebben om uw coating ermee te beschadigen . Ademen is dus toegelaten .

Comment

Tja, als je de dag ervoor wat te diep in het glas gekeken hebt?

Comment

Als de lens weerbestendig is in een badje met wat dreft. Niet vergeten het achterste dopje erop te laten!

Comment

Working...
                              X