Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Calibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens Calibratie

    Volgens FoCal moet je je lenzen regelmatig hercalibreren. Klopt dit?
    Ik merk bv ook redelijk wat verschil tussen 135mm en 200mm met mijn 70-200 VR II.
    Ambetant als je het oog van je onderwerp scherp wilt hebben op 2.8.

  • #2
    Re: Lens Calibratie

    Zolang ik geen probleem zie op de foto's zal ik ook niet proberen om fouten te verbeteren die er niet zijn, alleen als ik zie dat een lens niet correct focust zal ik dus proberen om dat aan te passen, anders blijf ik er af.

    Het verschil in scherpstellen tussen 135mm en 200mm kan inderdaad soms voorkomen, daarom kan je bij sommige camera's de kalibratie uitvoeren voor de "breedste" en de "langste" kant van een zoomlens.
    Maar niet alle camera's hebben die mogelijkheid.
    Het is ook mogelijk dat een zoomlens op een bepaalde brandpuntsafstand minder scherpe beelden levert, maar dat is dan niet aan te passen door een kalibratie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lens Calibratie

      Ik had een 60d met een canon 17-55mm F /2.8 Is, nu een 80d en deze lens was niet zo scherp mee. heb na lang zoeken het programma Focal aan geschaft, en nu waren ze wel scherp. spijtig deze lens is nu defect het was een van de eerst dat ze uit kwam.
      denk dat ik deze niet laat herstellen, err 01 bij 55mm vanaf 4.5 of was het 5, deze lens had ook al wat speling dat ik in zoomde op 55mm

      Comment

      Working...
      X