Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lasplaatglasje als stopper

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lasplaatglasje als stopper

    kan er me iemand zeggen wanneer ik een lasplaatglas .. (wat een woordje :-) ) voor de lens plaatst welke stopper het dan is .. is het een bigstopper of ? Het werkt goed alhoewel je fotos dan in het "donkergroen" zijn maar met de witbalans te regelen is het pico bello .. en dat voor maar 70 cent ... in plaats van zoveel honderd euros .. heb die tip gekregen en geprobeerd vandaar mijn vraag hoeveel stoppers zo"n lasplaatglas wel is ...

    alvast bedankt voor de info ...
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

  • #2
    Re: lasplaatglasje als stopper

    Maak een foto met en zonder plaatje.
    Vergelijk de sluitertijd en bereken het verschil in stops.

    Comment


    • #3
      Re: lasplaatglasje als stopper

      Ik heb dat zo eens gedaan. Gewoon besteld op eBay , was een paars glas , kwam neer op zo'n 11 a 12 stops.
      "Gewoon" je witbalans regelen en de kleuren zijn in orde ? Nope , toch niet in mijn geval. Je kunt ze min-of-meer goed krijgen maar nooit helemaal. Wel ideaal daarentegen om Z/W fotos mee te maken.

      Een maand of zo geleden heb ik een setje van 3 ND filters gekocht, van het merk "Haida", op amazon Duitsland : ND 8/64/1000 (stops theorie 3/6/10 , praktijk 3+2/3 - 7 - 10+2/3)
      Zoek maar op "Slim Graufilter Set bestehend aus ND8, ND64, ND1000 Filtern"

      Weinig info over te vinden, maar had toch ergens een site gevonden die zei dat er weinig colorcast was.... Wel, ze hebben gelijk. Onlangs gebruikt in de Japanse tuin in Hasselt. Zalig.
      Denk erover een 2de set te kopen want op die heel zonnige dag geraakte ik "slechts" aan 8 a 10 seconden.

      Comment


      • #4
        Re: lasplaatglasje als stopper

        Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
        Weinig info over te vinden, maar had toch ergens een site gevonden die zei dat er weinig colorcast was.... Wel, ze hebben gelijk. Onlangs gebruikt in de Japanse tuin in Hasselt. Zalig.
        Denk erover een 2de set te kopen want op die heel zonnige dag geraakte ik "slechts" aan 8 a 10 seconden.
        Welke site was dit dan wel want nu heeft u mij nieuwsgierig gemaakt.
        Zou graag een betaalbaar systeem vinden die ik op mijn 17-40mm lens kan gebruiken.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: lasplaatglasje als stopper

          Of je de kleuren correct krijgt, dat hangt van de kleur van het glas af.
          Als dat grijs is dan worden alle kleuren even veel tegengehouden, als dat een bepaalde kleur heeft, dan zal die ene kleur er het beste door geraken, de andere kleuren geraken er dan bijna niet door.

          Als je een oranje neonlampje achter een groen glaasje zet, dan zie je bijna niet dat het lampje brandt (dat hebben we op het werk gemerkt toen ze de verkeerde kleur neonlampjes hadden besteld, er zijn er ook groene, en die zie je dus wel branden achter dat groene kapje van het controlelampje, de oranje/rode zie je zo goed als niet branden).
          Dat geldt dus ook voor lasglas, afhankelijk van de kleur zal je meer of minder problemen hebben om de kleuren goed te krijgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: lasplaatglasje als stopper

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Welke site was dit dan wel want nu heeft u mij nieuwsgierig gemaakt.
            Zou graag een betaalbaar systeem vinden die ik op mijn 17-40mm lens kan gebruiken.
            Als een las glas aan de behoeftes voldoet zal dat ook wel goed genoeg zijn zeker.

            Maar ik heb ook nog folie liggen Luc. http://forum.belgiumdigital.com/f59/...ie-509466.html

            Last edited by Guest42; 20 mei 2015, 17:44.

            Comment


            • #7
              Re: lasplaatglasje als stopper

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Welke site was dit dan wel want nu heeft u mij nieuwsgierig gemaakt.
              Zou graag een betaalbaar systeem vinden die ik op mijn 17-40mm lens kan gebruiken.
              Heel eenvoudig, zoeken op (bvb) "nd filter haida big stopper"
              De site die ik gelezen had vind ik niet direct, maar hier enkele andere... Vergelijking met zowel Lee als Formatt Hitech.
              Neutral density filters (also called ND filters or greyfilters) are an indispensable tool for achieving special visual effects in landscape photography. Exposure times can be significantly extended…


              Comment


              • #8
                Re: lasplaatglasje als stopper

                Als lasser kan ik je melden dat je glaasjes kan kopen tussen rood en groen, ik las het liefst met oranje, kan je het smeltbad mooi volgen.
                Maar ook de intensiteit. Begint bij 6 (autogeen lassen) tot 12 of 13 (TIG lassen)

                Ala fotograaf kan ik dan zeggen dat er ook verschil in stops is en met die kleuren kan je ook wel wat denk ik!

                Wel stom dat ik daar zelf nog niet aan heb gedacht

                Comment

                Working...
                X