Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Objectieven

Objectieven Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17 januari 2007, 20:26
Zwendel Zwendel is offline
Junior Member

Question Ik zoek 2 objectieven voor de K10D

Nogal een summiere titel maar ik moest er iets boven zetten hé.

Stel ik koop een K10D, en het is dus nog steeds stel want er zijn nog andere in de running. Dat is echter een andere discussie, dus laat er ons vanuit gaan dat het de K10D wordt.

Ik wil 2 objectieven. Ik reis veel en als ik reis wil ik het een beetje makkelijk houden. Hierbij had ik gedacht aan een 18-200 en iets tot 300, liefst ook met wat zoom bereik en een overlap mag, bv 70-300, zodat als ik de ?-300 erop heb staan ik toch nog snel kan reageren op onderwerpen die wat dichterbij zijn. Ik ken mijn eigen fotografeer gedrag en denk echt dat voor mij persoonlijk op reis die 18-200 optimaal gaat zijn als wandel lens en die ?-300 voor als ik wat meer bereik nodig heb.

De vraag is nu: welke 18-200 en welke ?-300 objectieven raden jullie mij aan? Hoe zit het met snelheden qua focussen, beeld kwaliteit enz. Ik weet, blijf weg van superzooms enz, maar ik wil een beetje toegeeflijk zijn voor het gemak van zo'n objectief. Binnen bepaalde normen natuurlijk, anders kan ik het beter bij mijn 7Hi houden. Bovendien zal ik voor thuisgebruik wel wat snel vast glas aanschaffen. Tenminste, tenzij mijn Pentax-M objectieven op de K10D passen? Dan heb ik nl al een mooi gamma in huis ( na de 1.5x conversie en manueel natuurlijk) vanuit mijn Pentax Program-A tijd.

Het volgend hoort eigenlijk niet op het objectieven deelforum thuis, maar ik wil mijn vragen niet over het hele forum uitsmeren dus ik stel ze hier toch maar even.

Der zijn 2 redenen waarom ik momenteel twijfelachtig sta tov de K10D. Ten eerste voor mijn gemak en geheugenconsumptie schiet ik tijdens een reis altijd in JPEG. Nu heb ik over het fotograferen in JPEG met de K10D wat negatieve commentaar gelezen. Terecht of niet? Kan er me iemand verwijzen naar fatsoenlijk recht uit het toestel jpeg voorbeelden op 10MP?
Ten tweede, 1 van de redenen om naar dSLR te gaan is EINDELIJK terug hogere ISO waarden te kunnen gebruiken. Ik heb het niet zo hoog op met flash (tenzij in een studio) en fotografeer graag zonder. Dus lang leve de beeld stabilisatie en hoge ISO waarden. Maar ook dit is net 1 vd "min" punten van de K10D.

Net 2 belangrijke punten voor mij, past deze dSLR dan wel bij mij?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19 januari 2007, 10:19
ishpuini's schermafbeelding
ishpuini ishpuini is offline
Member

Standaard Re: Ik zoek 2 objectieven voor de K10D

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwendel Bekijk bericht
Nogal een summiere titel maar ik moest er iets boven zetten hé.

Stel ik koop een K10D, en het is dus nog steeds stel want er zijn nog andere in de running. Dat is echter een andere discussie, dus laat er ons vanuit gaan dat het de K10D wordt.

Ik wil 2 objectieven. Ik reis veel en als ik reis wil ik het een beetje makkelijk houden. Hierbij had ik gedacht aan een 18-200 en iets tot 300, liefst ook met wat zoom bereik en een overlap mag, bv 70-300, zodat als ik de ?-300 erop heb staan ik toch nog snel kan reageren op onderwerpen die wat dichterbij zijn. Ik ken mijn eigen fotografeer gedrag en denk echt dat voor mij persoonlijk op reis die 18-200 optimaal gaat zijn als wandel lens en die ?-300 voor als ik wat meer bereik nodig heb.

De vraag is nu: welke 18-200 en welke ?-300 objectieven raden jullie mij aan? Hoe zit het met snelheden qua focussen, beeld kwaliteit enz. Ik weet, blijf weg van superzooms enz, maar ik wil een beetje toegeeflijk zijn voor het gemak van zo'n objectief. Binnen bepaalde normen natuurlijk, anders kan ik het beter bij mijn 7Hi houden. Bovendien zal ik voor thuisgebruik wel wat snel vast glas aanschaffen. Tenminste, tenzij mijn Pentax-M objectieven op de K10D passen? Dan heb ik nl al een mooi gamma in huis ( na de 1.5x conversie en manueel natuurlijk) vanuit mijn Pentax Program-A tijd.
Ik zou eerder voor een 18-125 gaan in combinatie met een xx-300. Dan heb je ook nog overlap, en minder extreme zoom in je standaard (en lichtsterker). Ik meen dat de Sigma 18-125/3.5-5.6 door z'n eigenaars erg wordt geapprecieerd? Met 125mm zit je toch in de buurt van de beeldhoek die je met 190mm op je Program-A kreeg. Da's meer dan behoorlijk voor een walk-around.
Pentax maakte een FA80-320 die wat aanhang had, en die denk ik de beste reputatie had in dat bereik voor wat betreft door Pentax gemaakte optiek. Deze is tweedehands te vinden. Anders moet je ook hiervoor naar Sigma of Tamron. Kan je daar geen advies geven. Weet wel dat Pentax een 70-300 op z'n lens roadmap staan heeft, maar die zal m.i. pas ten vroegste iets voor eind 2007 zijn, mss eerder 2008?
Je M-objectieven zullen nog allemaal passen. Maar je zal ze enkel kunnen gebruiken in M mode. Eerst eenmalig in de custom settings het gebruik van de diafragma toelaten.
Hoe werkt het dan? Je zet je camera uit en schroeft je objectief op zoals normaal. Nadat je de camera opzet stelt deze je de vraag de brandpuntsafstand van het objectief in te geven. Dit is opdat SR weet hoeveel te compenseren (voor zooms ofwel het kortste brandpunt, ofwel het brandpunt waarop je concreet gaat fotograferen). Zet de exposure dial op M, en kies je diafragma met de diafragmaring op het objectief. De camera kan ofwel in center weigthed mode meten ofwel in spot mode. Indien hij op multizone staat, wordt dat center weighted in M mode met M objectieven. Hoe hiermee rekening als je kadert en op de groene knop drukt om het licht te meten. Je zal zien dat de camera heel even het diafragma sluit om te zien hoeveel licht er nog doorkomt. De K10D zal de sluitertijd dan instellen aan de hand van deze meting. Nadien kan je je foto nemen.
In praktijk werkt dit erg vlotjes hoor, 't is maar één knopje extra indrukken, wat vooral als je gewoon bent belichtingsgeheugen te gebruiken vanzelf zal gaan.
Voor het scherpstelverhaal met deze objectieven zijn er twee alternatieven. Snap focus of manual focus. Manual focus spreekt voor zich, je zet de camera op MF en stelt op zicht scherp met behulp van de focus indicator op het centrale scherstelpunt. Snap focus is een techniek waarbij je de camera op AF laat staan. Je focust op voorhand en drukt dan de shutter in. De camera neemt pas een foto als je onderwerp op de op voorhand scherpgestelde plaats passeert. Erg handig voor actiefotografie met die oudjes!
Zoals je ziet hebben die oude objectieven zowel beperkingen als extra features (snap focus kan je niet doen met moderne objectieven, tenzij je contacten gaat afplakken).

Citaat:
Het volgend hoort eigenlijk niet op het objectieven deelforum thuis, maar ik wil mijn vragen niet over het hele forum uitsmeren dus ik stel ze hier toch maar even.

Der zijn 2 redenen waarom ik momenteel twijfelachtig sta tov de K10D. Ten eerste voor mijn gemak en geheugenconsumptie schiet ik tijdens een reis altijd in JPEG. Nu heb ik over het fotograferen in JPEG met de K10D wat negatieve commentaar gelezen. Terecht of niet? Kan er me iemand verwijzen naar fatsoenlijk recht uit het toestel jpeg voorbeelden op 10MP?
Onterecht vermits het om een vergelijking van defualt instellingen gaat. Terecht omdat dat nu eenmaal Phil Askey testmethode is... Maar gebruikers kunnen die settings zelf eenmalig aanpassen en dan mag Phil schrijven wat hij wilt, mocht je de resultaten met aangepaste settings vergelijken, krijg je heel andere scores.
Concreeet, als je de camera op bright mode zet en naar eigen zin de sharpness, contrast, saturation e.d. tweakt, kan je perfect scherpe JPGs direct uit de camera halen.
Pentax zette de default op natural mode omdat ze merkten dat de gebruikers van de vorige modellen waarvan duidelijk was dat ze de overstap naar de K10D zouden maken allemaal hun camera op natural mode instelden om nadien de beelden optimaal te kunnen afwerken. Op die vorige stond de default immers op bright mode, wat de gevorderde gebruikers niet zo fijn vonden. De meeste van die gebruikers stapten wel over naar RAW...

Citaat:
Ten tweede, 1 van de redenen om naar dSLR te gaan is EINDELIJK terug hogere ISO waarden te kunnen gebruiken. Ik heb het niet zo hoog op met flash (tenzij in een studio) en fotografeer graag zonder. Dus lang leve de beeld stabilisatie en hoge ISO waarden. Maar ook dit is net 1 vd "min" punten van de K10D.

Net 2 belangrijke punten voor mij, past deze dSLR dan wel bij mij?
Twee zaken. Ik fotografeerde twee dagen geleden op een bedrijfsfeest na 't werk. Uit de hand met SR aangeschakeld op ISO1100. Ruis valt hier heel erg mee. De beelden hebben stukken meer detail dan op m'n vorige.
Je moet weten dat er een trade-off is tss detail en ruis. De K10D koos voor detail. Opnieuw om dezelfde reden als de natural mode JPGs eigelijk. Noise reduction kost je immers altijd detail dat je sensor wel opnam. Als je die noise reduction beperkt, hou je het detail. Wil je nadien de ruis weghebben, dan zijn er veel krachtigere oplossingen op computer die je dat toelaten te doen. Wil je toch detail houden, dan kan dat ook. Andersom (lagere ISO ruis door softwarematig ingrijpen in de camera zoals de D80 doet) zorgt voor detailverlies in je bronbeeld dat je NOOIT terug kan halen.
Over flash. Als je je een externe flash gebruikt en je kaatst 'm recht omhoog tg het plafond (ev met diffuser), dan krijg je vaak een erg natuurlijk licht, en ga je haast niet merken dat er geflashd is. 't Is hoe je 'm gebruikt...

hth, Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K20D (+grip) en *istDS + 15-tal objectieven (collectie aan 't rationaliseren), 3 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen, en dan nog een fameuze digidoka)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19 januari 2007, 11:36
ishpuini's schermafbeelding
ishpuini ishpuini is offline
Member

Oh, mocht je toch persé een 18-200 willen, dan is de Tamron de betere keuze.

Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K20D (+grip) en *istDS + 15-tal objectieven (collectie aan 't rationaliseren), 3 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen, en dan nog een fameuze digidoka)
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19 januari 2007, 17:33
Zwendel Zwendel is offline
Junior Member

Merci voor je reactie en duidelijke uitleg Wim.

Ik ga de 18-125 ook eens bekijken, want dat is inderdaad een mooi bereik zoals ik het gewoon ben. Maar die 18-200, hmmm, Ik ben nogal lui op reis hé.

en Tamron heeft in februari een 18-250 op stapel staan. Nu ja, die 50 meer maakt op zich niet zoveel maar geruchten gaan dat hij iets beter is dan de 18-200 wat me eerlijk gezegd zou verbazen en, op dit moment, lijken die geruchten me maar van 1 plaats te kunnen komen, nl Tamron zelf.

Héél hartelijk bedankt voor het M verhaal, nu weet ik tenminste precies wat ik aan die objectieven ga hebben.

Het JPEG verhaal, tot die conclusie was ik onderhand zelf ook al aan het komen en zelfs een JPEG kan achteraf bij gescherpt worden.

De ISO 1600 tenslotte, ik heb gelezen dat Nikon zo'n "goede" resultaten boekt door vooral de kleurruis tussen te pakken. Nu is er in photoshop een simpel truukske waarme ge dat kunt nabootsen. Heb dat eens op 2 foto's die ik op het net gevonden had geprobeerd en de foto's zien er inderdaad direct stukken beter uit. Maar.... ten koste van detail en het is inderdaad wel plezierig om zelf te zoeken naar de balans tussen ruisonderdrukking en verlies van detail.

Dat van die Flash weet ik wel hoor, maar mijn mooie staafflitser is helaas rip, de flitser van het toestel zelf kan je verdraaien (kunt daar natuurlijk wel iets mee verzinnen om het licht omhoog te krijgen of te difusen maar wat een geprul dan).
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten