Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

    Weet er iemand wat er beter is een sigma 105 mm macro of een canon100 mm macro

    Op een 400D alvast bedankt voor de raad

    mvg noellie
    Last edited by Duindistel; 13 maart 2009, 17:55.

  • #2
    Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

    Ik heb geen ervaring met de Sigma maar ik ben wel zeer tevreden over mijn Canon 100mm macro. Bij mijn vorige systeem (Pentax) maakte ik gebruik van de Tamron 90mm macrolens. Optisch net zo goed als de Canon hoor, maar vooral de AF van de Canon is écht véél beter. Ook de bouwkwaliteit van de Canon is toch net even beter. (nu moet ik zeggen dat ik over het algemeen de Sigma EX lenzen qua bouwkwaliteit meestal toch beter vind dan de Tamrons)

    Als ik jou was zou ik niet twijfelen. Als ik een Sigma macrolens zou kopen zou het de 150mm zijn. Maar rond de 100mm zou ik zeker voor de Canon gaan
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

      Wat mij aldikwijls opgevallen is, is dat de eigenaars van een Sigma 150 dit objectief nooit meer van de hand willen doen. Dus veronderstel ik dat dit zowat het beste objectief moet zijn in macrofotografie.

      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

        Als je voor 100 of 105mm gaat zou ik ook voor de Canon 105mm kiezen.
        De keuze tussen 105 en 150 hangt er van af wat je wil fotograferen.

        Voordeel van een 150mm tov een 100mm is vooral de langere scherpstel afstand bij 1:1 , een mooiere bokeh (wazige achtergrond).
        Nadeel is minder scherptediepte , duurder, zwaarder, en je hebt een hogere sluitersnelheid ( 1/ brandpuntsafstand) nodig om bewegingsonscherpte te vermijden.

        De minimum scherpstelafstand in de lensspec's, is gemeten vanaf het voorwerp tot aan de sensor, je moet er dus de dikte van de body en de lengte van de uitgeschoven lens aftrekken, om te weten hoeveel je nog hebt tussen lenstop en voorwerp, dat kan met 100mm nog wel tegenvallen . Bij Nikon met Sigma 105mm is dit nog 12 cm (spec= 31.2cm).
        meer info vind je hier:
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

          Meer info over de 150 en verschillende andere macrolenzen vind je hier :

          Is the Sigma 150mm f/2.8 EX DG HSM Macro Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!



          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          Voordeel van een 150mm tov een 100mm is vooral de langere scherpstel afstand bij 1:1 , een mooiere bokeh (wazige achtergrond).
          Nadeel is minder scherptediepte
          Dit is een manifest onjuiste stelling die je hier op BD maar blijft verdedigen. Bij macrofotografie heeft de brandpuntsafstand echter geen invloed op de dieptescherpte (bij gelijke lensdesign). In bepaalde gevallen is het zelfs zo dat een langere macrolens méér dieptescherpte geeft dan de kortere versie.

          Meer daarover op http://toothwalker.org/optics/dof.html en doorscrollen naar macro (deze link héb ik je al eens gegeven ).
          Last edited by hvr_oosterzele; 14 maart 2009, 09:46.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

            [QUOTE=hvr_oosterzele;2179700]

            Er zijn mensen die geen engels begrijpen ook

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

              Hey

              Ik heb ook geen ervaring met de sigma 105mm, maar kan de canon 100mm zeker aanraden. De AF van de canon is echt wel snel. Voor macro gebruik ik meestal wel geen AF, maar omdat dit mijn enige lichtsterke lens is, gebruik ik hem soms ook voor portretten van onze katten en dan is de snelle AF wel een voordeel. Bij de canon is er ook een knop op de lens om de minimale scherpstelafstand te wijzigen, waardoor de AF bij portretten nog sneller wordt, maar ik weet niet of dit bij de sigma ook zo is.

              groetjes
              Hans
              canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                Ik gebruik de Sigma 105mm en ben er heel tevreden van (genoeg beelden te vinden op mijn site).
                Al zou ik me nu opnieuw een macrolens zou aanschaffen, dan zou ik kiezen voor de Sigma 150mm omwille van de werkafstand.
                Mvg Tim

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                  Het grootste verschil tussen de Canon 100mm macro en de Sigma 105mm macro is dus de AF-snelheid.
                  Voor macrowerk is de snelheid niet belangrijk, maar doordat de Canon een snelle AF heeft zou je die ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld sportfotografie.

                  De Sigma wordt ook langer naarmate je dichterbij scherpstelt, de Canon heeft IF (internal focus), die blijft altijd even lang.

                  De Sigma heeft ook het "dual Focus" systeem, met een soort koppeling die je moet verzetten om over te schakelen van AF naar MF. Omdat je dan twee handelingen moet doen als je wil omschakelen is dat niet erg handig (je moet ook nog het schakelaartje verzetten). Ik heb een paar weken met de Sigma 24-70 f2,8 "gespeeld", en dat vond ik zelf een van de grootste minpunten.
                  Bij de Canon kan je automatisch scherpstellen, en je mag daarna zelf nog een de focusring draaien terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt (dat gaat bij de Sigma 150mm macro ook, omdat die een HSM motor heeft).

                  Je kan dus met beide lenzen scherpe macrofoto's maken, maar door de modernere AF van de Canon is die breder inzetbaar dan de Sigma.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                    Er zijn mensen die geen engels begrijpen ook
                    Klopt, des te erger is het dan om in het NL foute info te verkondigen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                      Voor normale lenzen ben ik 100% akkoord, een verdubbeling in brandpuntsafstand zal voor hetzelfde beeld ook een verdubbeling van de voorwerpafstand geven, De DOF resultaten zullen dezelfde zijn.Het één compenseert het ander.

                      Bij macrolenzen ligt dit anders.
                      Bij een 50mm 1:1 macro ligt de (theoretische) scherpstelafstand op 20cm
                      voor een 105mm zou je die op 42 cm mogen verwachten.
                      In dit geval zou de berekende DOF in beide gevallen gelijk zijn.
                      Kijk je echter naar de werkelijke scherpstelafstanden, dan liggen die totaal anders.

                      Sigma 50mm 1:1 macro = 18.8cm
                      Sigma 105mm 1:1 macro = 31.2cm
                      Bereken je met deze scherpstelafstanden de DOF dan kom je voor
                      50mm DOF = 0.66cm
                      105mm DOF = 0.37cm

                      U noemt de voorwaarde:
                      (bij gelijke lensdesign).
                      Ook Toothwalker in de vermelde link gaat uit van die veronderstelling.
                      So long as we use lenses of similar optical design the depth of field will not depend on the lens focal length,
                      Ook in zijn berekeningen gaat hij uit van een lineare vergroting van de voorwerpafstand bij grotere brandpuntafstand.
                      Bij de praktische lenzen is die vergroting van de scherpstelafstand niet lineair met de vergroting van de brandpuntafstand, vandaar het verschil.

                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                        Zucht... heb jij dat artikel eigenlijk wel gelezen?

                        Trouwens, de brandpuntsafstand van een lens is steeds voor een lens op oneindig en is nooit geldig voor een lens op zijn korste scherpstelafstand en dus zéker niet voor een macrolens op 1:1. Deze gegevens gebruiken in een gewone DOF calculator is dus onzin. Die 105mm macrolens kan dus op 1:1 vb slechts een 70mm lens zijn (ik zeg maar iets).
                        Last edited by hvr_oosterzele; 14 maart 2009, 18:49.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                          Bedankt allemaal voor de reactie,ik ga mij een canon 100 mm aanschaffen

                          mvg noellie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                            Hallo, Duindistel,
                            Succes met uw 100mm lens, je hebt een gooie keuze gemaakt.
                            Sorry dat ik nog even uw draadje misbruik.

                            Als het zo is dat bij een vaste brandpuntslens, bij 1:1 macro de brandpuntafstand verkort dan ben ik akkoord dat ook de DOF gelijk blijft.
                            Brandpuntsafstand en voorwerpafstand worden dan gecompenseerd bij de DOF berekening.
                            De brandpuntsafstand bij 1:1 macro zou eigenlijk wel in de lensspecificaties mogen staan.
                            Ik heb iets bijgeleerd.
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp gevraagd sigma 105mm macro of canon 100mm macro

                              Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                              Als het zo is dat bij een vaste brandpuntslens, bij 1:1 macro de brandpuntafstand verkort dan ben ik akkoord dat ook de DOF gelijk blijft.
                              Brandpuntsafstand en voorwerpafstand worden dan gecompenseerd bij de DOF berekening.
                              De brandpuntsafstand bij 1:1 macro zou eigenlijk wel in de lensspecificaties mogen staan.
                              Ik heb iets bijgeleerd.
                              Uit http://www.mhohner.de/formulas.php

                              "Many lens makers offer macro lenses with a longer focal length. These are, however, usually not focused by extension only, but internally (possibly by a combination of both). With this the lens elements move not only away from the film plane but move also relative to each other. The advantage is that you don't need as much of extension. The disadvantage is that the focal length is reduced when focusing at shorter distances. Again we check the data in the data sheet of a lens. The focal length is 100 mm, and the shortest focus distance is 0.35 m. This is supposed to result in a magnification of 1:1. However, the above calculator displays a much larger value. This shows that at this distance the focal length is actually shorter than 100 mm. We can now reduce the focal length step by step until we get a magnification of 1:1. We will end up at a focal length of 87.5 mm. So this lens, focused at its shortest distance, has an actual focal length of 87.5 mm instead of 100 mm."

                              Dit betekend dus inherent dat bij 1:2 of 1:1 brandpuntsafstand geen rol speelt voor de DOF. Probeer het maar in zijn calculator.

                              De sigma 105mm die op 31,2cm zijn korste scherpstelafstand heeft is dus bij 1:1 ook geen 105mm meer maar een 78mm en de Canon 100mm is een 75mm lens op 1:1.

                              De Sigma 150mm is bij 1:1 dan weer een 95mm lens.



                              Comment

                              Working...
                              X