Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Grijsfilter

    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
    Doet me altijd denken aan sommige wielertoeristen die ik bijwijlen op zondagmiddag op een terrasje hoor discussiëren over hun fietsen en hoe ze 500 gram kunnen "uitsparen" aan gewicht door een of ander (prijzig) onderdeel te vervangen.
    Ik grijns dan in mezelf als ik hun bierbuik en bijpassend lijvig lichaam zie en denk zomaar: "Doe wat aan je conditie, verlos je van die extra 10 of 20 kg vet en bespaar jezelf die zotte kost van honderden euro's om je materiaal 500 gram lichter te maken".
    LOL... Klopt als een bus. Ik had eerst gelezen trektochten van "5 à 6 dagen".

    Comment


    • #17
      Re: Grijsfilter

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      LOL... Klopt als een bus. Ik had eerst gelezen trektochten van "5 à 6 dagen".
      Dan hadden we met 2 mis gelezen ;-)

      Mag toch geen probleem zijn om je statief voor 2 a 3 uurtjes mee te nemen? Met een goede rugzak.
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #18
        Re: Grijsfilter

        Over conditie moet ik mij niet druk maken . Op 70- jarige leeftijd heb ik een 16- daagse trekking gedaan naar het basis kamp van de Mount Everest en verleden jaar een 19 km trektocht door het Nationaal Park in Nieuw Zeeland .

        Comment


        • #19
          Re: Grijsfilter

          Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
          Over conditie moet ik mij niet druk maken . Op 70- jarige leeftijd heb ik een 16- daagse trekking gedaan naar het basis kamp van de Mount Everest en verleden jaar een 19 km trektocht door het Nationaal Park in Nieuw Zeeland .
          Tongariro? Wij klokten af op 22Km (GPS track).
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #20
            Re: Grijsfilter

            Inderdaad , Tongariro in bar slechte weersomstandigheden .

            Comment


            • #21
              Re: Grijsfilter

              Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
              Inderdaad , Tongariro in bar slechte weersomstandigheden .
              Oei, pech. Bij ons was het prachtweer. (1 November 2016).
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #22
                Re: Grijsfilter

                Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Haida Slim ND3.0 ND1000 slim 77mm filter voor op de lens te schroeven . De toekomst zal uitwijzen of ik een goede keuze heb gemaakt en het is ook enkel alleen maar voor deze reis naar Canada waar je in de Rocky Mountains prachtige berglandschappen hebt . Nog even een vraagje over de werking . Werkt dit gelijk de polarisatie filter die ik in mijn bezit heb op moet je hem er maar gewoon opdraaien ? Vast is vast . Ook heb ik iets gelezen over scherpstellen . Moet je eerst scherpstellen en dan de filter er op zetten ?
                Jullie zien , ik ben een leek op dat gebied .

                Comment


                • #23
                  Re: Grijsfilter

                  Inderdaad gewoon opschroeven; moment dat je weerstand voelt zit hij vast genoeg.

                  Best is om eerst scherp stellen; eenmaal scherp zet je je lens op M-stand zodat je niet per ongeluk bij het opschroeven de scherpstelling verandert.
                  Doe ook je lichtmeting eerst. BV in A-voorkeur met je gekozen diafragma en dan naar M.
                  Zo zal je belichting en focus vast blijven staan.

                  Eens de filter erop ga je je sluitersnelheid manueel aanpassen. Had je bv 1/125sec zonder filter dan doe je 1000:125= 8sec.
                  Normaal zit er bij Haida ook een kaartje bij je filter met handige omrekentabellen. Maar als je wat oefent ken je die sluitertijden in geen tijd uit het hoofd.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Grijsfilter

                    Zo als eerder gemeld ben ik in het bezit van de Nikon D7200 en de volgende lenzen :

                    Nikon 18:70 1:3.5-4.5G ED
                    Tamron 18:270 1:3.5-6.3
                    Tamron 17:50 1:2.8

                    Voor welke lens zou ik het filter kopen ? Moest ik de filter in mijn bezit hebben is er dan een goede ziel in de omtrek van Beringen waarbij ik eventueel eens kan gaan proberen ?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Grijsfilter

                      Je zegt zelf gekozen te hebben voor de 77mm.
                      Dan heb je een set step up /step down ringen nodig voor een paar euro.
                      Dan kan je die filter in combinatie met die ringen gebruiken op al je lenzen.
                      En het moet zelfs niet "vast is vast" geschroefd worden. Als de schroefdraad pakt, is dat voldoende. Dat vermijdt problemen omdat het niet meer los kan.
                      En er zijn een hoop gratis app-jes om je sluitertijd aan te passen met gebruik van de filter.
                      mvg
                      Patric

                      Comment


                      • #26
                        Re: Grijsfilter

                        Welke kosten zijn er verbonden aan dit filter als ik het koop op Ebay ?

                        Haida 67mm Slim PRO II MC ND3.0 1000x (10 Stops) Neutral Density Filter HD2019

                        Het kost omgerekend € 32 .

                        Comment


                        • #27
                          Re: Grijsfilter

                          Wat denk je met een 10 stops aan te kunnen vangen?

                          Ik ben van mening dat je "het idee" van grijsfilters gewoon uit je hoofd moet verbannen. Het vergt toch wel enige kennis en kunde welk je niet op korte termijn onder de knie zult hebben om er profijt van te hebben op je eerst komende reizen!!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Grijsfilter

                            Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                            Welke kosten zijn er verbonden aan dit filter als ik het koop op Ebay ?

                            Haida 67mm Slim PRO II MC ND3.0 1000x (10 Stops) Neutral Density Filter HD2019

                            Het kost omgerekend € 32 .
                            Persoonlijk zou ik gaan via de service van Haida België; hij rekent geen verzendingskosten.
                            Ik denk ook dat je best gaat voor de NanoPro serie omdat die met hun nano coatings zeer vlot reinigen. Zoals ik al zei kost die €69 ipv €49 voor de Slim Pro. Met €69 denk ik dat je je bank niet gaat breken. Zo'n filter koop je mits goede zorgen voor je leven.
                            Filtermaat pak je die voor je breedste lens (diameter); step up/down ringen kosten maar een paar euro.

                            Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                            Wat denk je met een 10 stops aan te kunnen vangen?

                            Ik ben van mening dat je "het idee" van grijsfilters gewoon uit je hoofd moet verbannen. Het vergt toch wel enige kennis en kunde welk je niet op korte termijn onder de knie zult hebben om er profijt van te hebben op je eerst komende reizen!!
                            Toch relativeren vind ik. Zijn trip ligt nog een paar maanden weg dus afhankelijk van hoeveel hij oefent is er imo voldoende tijd.
                            Het gebruik ve ND filter is ook geen raketwetenschap hé. Bij de filter die ik kocht (Haida NanoPro) was tevens een omrekentabel zodat het aanpassen vd sluitertijd eenvoudig op te zoeken is.
                            Bovendien vind je op het net tonnen instructievideo's en info omtrent het gebruik.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Grijsfilter

                              Ik heb een paar jaar terug een Cokin variabele (10x) ND gekocht en eigenlijk was daar niet zo veel oefenen/testen bij. Eens je een aantal foto's gemaakt hebt en het effect zag met verschillende sluitertijden is er niet veel meer aan. Voorlopig heb ik deze filter enkel bij watervallen gebruikt en ik maak ter plaatse altijd minstens 3-4 foto's met (vooral) verschillende sluitertijden. Diafragma draai ik meestal volledig of bijna volledig dicht.
                              Zoals gezegd, "it's not rocket science"
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #30
                                Re: Grijsfilter

                                Is besteld bij Haida België . Ik ga er voor . Nog dik 2 maanden om mij te oefenen .

                                Comment

                                Working...
                                X