Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebroken lensrand: wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gebroken lensrand: wat nu?

    Check ook of de rand(on)scherpte gelijkmatig is in de 4 hoeken en sowieso of de lens verder optisch en technisch in orde is.

    Comment


    • #17
      Re: Gebroken lensrand: wat nu?

      En hoe dan ook gebruik NOOIT secondelijm (Cyanoacrylaatlijm) als Loctite of andere merken want die geven een witte wasem op glas of doorzichtige kunststoffen.
      Die lens heeft 77mm schroefdraad, als je nu eens op een beurs op zoek zou gaan naar een oude lens met dezelfde draad, er een stuk uitzagen en op in uw 17-40 lijmen?
      Die oude lens zou ook uit kunststof moeten zijn en goed kijken naar de schroefdraad zodat die naadloos aansluit op die van uw lens.
      Dat moet te doen zijn met wat boterham en geduld.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Gebroken lensrand: wat nu?

        Als ik schrijf over Loctite bedoel ik uiiteraard deze om schroefdraad mee te borgen en uiteraard geen secondelijm

        Comment


        • #19
          Re: Gebroken lensrand: wat nu?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Ik heb ook die lens en als je twee filters erop draait heb je zeker en vast vignetering bij gebruik van een 5D of 6D. (Van een crop weet ik het niet.)
          Ik blijf erbij, als je het afgebroken stuk(ken) nog hebt, deze met die Mek_Pak lijm van Slaters er terug aan lijmen.
          Ik weet waarover ik spreek ik heb +/- 50 jaar ervaring in de modelbouw.
          Je zet het afgebroken op zijn plaats helt het een beetje over en met een fijn penseeltje lijm je de stukken vast.
          Eigenlijk is dat geen gewone lijm want het last gewoon de delen aan elkaar en lijmresten zie je gewoon niet.
          Vraagt dan ook weer redelijk wat tijd en moeite en zou zo snel mogelijk weer aan de slag willen met die lens.

          Ben momenteel op zoek of er een 77mm step down ring bestaat voor een 77mm filter. Kan is uiteraard klein, of je zou al ringen moeten gaan stacken.

          Edit: dit bestaat natuurlijk niet
          Last edited by NielsDV; 17 februari 2018, 17:32.
          - Photography made me look at things differently -

          Comment


          • #20
            Re: Gebroken lensrand: wat nu?

            zoek eens op www lens koppelring 77mm
            Ik denk dat dit iets is wat kan dienen. Het is wel duurder dan aliexpress


            mvg

            Patric

            Comment


            • #21
              Re: Gebroken lensrand: wat nu?

              Super! Net deze gevonden via de verkoper zelf. Stuk goedkoper. Bedankt voor de tip.

              - Photography made me look at things differently -

              Comment


              • #22
                Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                Dit betekent dan wel dat wat er nog overschiet van de schroefdraad ik eraf moet halen, de rand vervolgens fijn moet schuren en dan de ring erop moet lijmen?
                - Photography made me look at things differently -

                Comment


                • #23
                  Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                  kan je hem er niet gewoon opschroeven met de draad die nog intact is?
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    kan je hem er niet gewoon opschroeven met de draad die nog intact is?
                    Dat is mogelijk, maar dan zit ik nog altijd met dat stukje waar licht door kan.
                    - Photography made me look at things differently -

                    Comment


                    • #25
                      Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                      Probeer eens eerst de opstaande gedeelten van de lensrand recht te vijlen. Wel een hoek naar het midden van de lens aanhouden.
                      Snij dan uit plasticard (verkrijgbaar bij een serieuse hobby winkel) een gepast stukje en lijm dat in uw lens met twee componenten epoxylijm (Araldite)
                      Wees spaarzaam met de lijm en zorg ervoor dat de te lijmen delen absoluut vetvrij zijn.
                      Gebruik dus zeker geen secondenlijm omdat deze bij het harden een licht grijze waas zal uitslaan en dan is uw lens zeker om zeep.
                      Er zal wat druk ontstaan op het plasticard stukje als je het niet voor vormt. Verwarm het dus met een Föhn rond een fles of iets dergelijks en laat het afkoelen zodat het de vorm houd.
                      Dan kunt u desnoods de afwerking bijwerken met Body Putty (kneedbare pasta) en met zwarte satin (Humbrol/Revell/Weinert enz) verf helemaal afwerken.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        Jep, koop een steviger statief en je lens is terug tip top in orde
                        TS vroeg goede raad.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          TS vroeg goede raad.
                          Bedankt voor uw constructieve bijdrage... Helaas is geen enkel statief voorzien voor de plotse windstoten van Kaapstad.
                          - Photography made me look at things differently -

                          Comment


                          • #28
                            Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                            Welke loctite lijm kunnen jullie mij aanraden?
                            - Photography made me look at things differently -

                            Comment


                            • #29
                              Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                              Oorspronkelijk geplaatst door NielsDV Bekijk bericht
                              Bedankt voor uw constructieve bijdrage... Helaas is geen enkel statief voorzien voor de plotse windstoten van Kaapstad.
                              Als het lose grond is kun je één of meer grondankers gebruiken.
                              Je schroeft deze in de grond. Daarmee blijft bij een storm je statief nog staan. ;-)

                              --
                              mlap.
                              T.T.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                                Oorspronkelijk geplaatst door NielsDV Bekijk bericht
                                Bedankt voor uw constructieve bijdrage... Helaas is geen enkel statief voorzien voor de plotse windstoten van Kaapstad.
                                Waarom heb je er dan überhaupt eentje gebruikt ?
                                PS ik was ook op de Kaap in 2006, en is inderdaad een plaats waar de wind onwaarschijnlijk is (vergelijkbaar met Patagonië)
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X